Ez a számláló a poszt nézettségét mutatja. Mindenképp olvasd el ezt a posztot a részletekért.

HTML

Hova megy ez a vonat?

Merre álljon a váltó, ha Európa felé akarunk továbbmenni? Higgadt, szemlélődő-elemző blog az utasok és a közlekedésben, közlekedésért dolgozók örömére.

Facebook

Utolsó kommentek

Címkék

13-as vonal (1) 29-es vonal (2) 30a (1) 30a átépítés (13) 4G InterCity kocsi (1) akadálymentes (3) angol vasút (1) archív (1) árufuvarozás (7) árvíz (1) átépítés (1) Ausztria (2) autóbusz (10) autóbusz-közlekedés (2) autóbusz menetrend (22) autószállítás vasúton (1) autószállítás vonaton (2) autószállító vonat (1) autós vonat (1) autót vonaton (1) a síneken túl (30) balaton (4) balatoni vasút (2) baleset (1) balkáni vasút (1) Bécs (1) bécs főpályaudvar (2) belgrád-bar vasút (2) beruházás (1) bezárt mellékvonal (2) bezárt vasút (4) biztonság (2) BKV (2) bringa (9) brit tudósok (7) Budapest (4) budapesti pályaudvarok (5) büfékocsi (3) buszkövető (1) busz vonat átszállás (11) cargo (6) Címkék (10) csatlakozás (7) cseh vasút (1) cseh vonatinfó (1) díjszabás (34) elővárosi vasút (3) elővárosi vasút felújítás (13) elveszett vágányok (3) építés (1) erdélyi vasút (1) étkezőkocsi (3) eurocity (11) fejpályaudvar (6) Finnország (1) fogaskerekű (7) föladalatti (1) főpályaudvar (3) fővonal (4) függővasút (1) fülkés távolsági kocsi (1) füves vágány (1) gerecse (1) gőzüzem (1) hálózatfejlesztés (33) határátmenet (11) hegyi vasút (25) híd (1) horvát vasút (10) horvát vonatinfó (1) humor (1) IC-kocsi (1) Ikarus (2) infrastruktúra (38) intercity (22) ipolyság-csata vasútvonal (1) itf (31) járatritkítás (5) jármű (5) jármű színezés (4) kelet-német kisvasutak (10) kerékpár (11) kiegészítő jegy (2) kishatárforgalom (8) Kispest (1) kisvasút (22) Kőbánya (1) konténer (6) környezetvédelem (2) körvasút (1) kötélvasút (8) kötöttpálya (1) külföldi menetrendkönyv (1) külföldi vasút (59) külföldi villamos (2) LÁEV (2) lanovka (2) lengyel vasút (2) london (1) marketing (5) megszűnt pályaudvar (2) mellékvonal (6) menetidő (4) menetrend (81) menetrendi stratégia (30) menetrendi szimbólum (1) menetrendkönyv (5) menetrend fejlesztés (42) menetrend stratégia (3) menetrend tervezés (1) menetrend változás (2) metró (9) montenegró vasút (1) műholdas járműkövetés (2) múltidéző (6) múzeum (9) nagy sebességű vasút (1) Németország (11) német vasút (9) nemzetközi forgalom (23) nemzetközi személyvonat (9) nosztalgia (12) Nyárád-völgy (1) Oroszország (1) összefoglaló (3) osztrák vonatinfó (1) pályaudvar (13) portugália (6) pótjegy (1) regionális forgalom (10) rendelet (2) reptéri gyorsvasút (1) repülőtéri vasút (1) sikló (17) sör (1) spanyol vasút (5) Svájc (15) szabadidő (30) székesfehérvár (1) személypénztár (12) személyvagon (2) szerb vasút (6) színterv (6) szlovák vasút (5) szlovák vonatinfó (2) szlovén vasút (6) szolgáltatások (5) szubjektív (3) tarifa (25) távolsági forgalom (6) térképes menetrend (2) törpe (1) trianon (2) trolibusz (3) turistavasút (28) újrahasznosítás (1) ünnep (3) ünnepi forgalom (2) utasforgalom (30) utasjog (1) utasjogi (2) utasjogi rendelet (1) utasjogok (2) utastájékoztatás (23) ütemes menetrend (3) vác állomás átépítés hibái (1) vác átépítés (1) vágányzári menetrend (1) városi vasút (2) városnézés (1) vasút (3) vasútállomás (29) vasutasok (1) vasútépítés (14) vasútfejlesztés (1) vasúti menetrend (9) vasúti szelvénykövek (1) vasúti térkép (1) vasúttörténelem (2) vasúttörténet (6) vasút és természet (1) vértes volán (1) villamosvasút (21) villamos fejlesztés (1) visszatekintés (3) volán (21) vonatdroid (2) vonatinfó (2) vonatkövető (1) wroclaw (4) Címkefelhő

Impresszum

Valamennyi bejegyzés és kép a Hova megy ez a vonat? blog szerzőinek szellemi tulajdona. Továbbítani, sokszorosítani, felhasználni csak az érintettek hozzájárulásával és a forrás megjelölésével szabad. © 2012.

Éppen 20 évvel ezelőtt, 1992. április 5-én fordult véres harcba Jugoszlávia felbomlási folyamata. Szlovénia és Horvátország 1991. júliusi önállósodását követően Bosznia-Hercegovina önállóságáról 1992. tavaszán tartottak népszavazást, amelyet követően kinyilvánították az ország függetlenségét. A referendum utáni tüntetésen aztán elszabadult a pokol, amely 1995. novemberéig, a daytoni békeszerződés aláírásáig tartott. Sok százezer halott, (akkor még) 5 új ország, és egy szétzilált infrastruktúra maradt hátra. A szomorú évforduló kapcsán nézzük meg, hol tart most Bosznia-Hercegovina vasútja.
 

 

Bosznia vasúti térképe. A lila a ŽFBH, a kék a ŽRS, a sárga a Brčkoi körzet vasútja. (forrás: zbh.ba - már nem üzemelő honlap)


Nézzük először a pályát. A daytoni békemegállapodás alapján az ország két ún. entitásra tagolódik: a Bosznia-Hercegovinai Föderációra (horvát-bosnyák föderáció) és a Boszniai Szerb Köztársaságra. A két entitás területére eső vasútvonalakat ennek megfelelően két vasúttársaság kezeli: a Bosznia-Hercegovinai Föderáció Vasútja (ŽFBH) és a Boszniai Szerb Köztársaság Vasútja (ŽRS). Bosznia összes vasúthálózatának hossza mintegy 1033 km, jórészt nehéz, hegyvidéki  és folyókkal szabdalt terepen halad. A ŽRS 425 km vasútvonalat kezel, a fővonalak (Volinja-Banja Luka-Doboj, és Šamac-Doboj-Maglaj(-Szarajevó) 25 kV 50 Hz rendszerrel villamosítottak. Természetesen a háború igencsak megviselte a felsővezeték-hálózatot, de a legfontosabb fővonalakon a háború után gyorsan megindult az újjáépítés. A másik entitásban a ŽFBH összesen 608 km vasútvonalat kezel. A kétvágányú szakasz hossza csak mintegy 90 km. A ŽFBH részéről a (Doboj-)Maglaj-Szarajevó-Mostar-Ploče vasútvonal villamosított.

Vegyesvonat 661-es sorozatú (beceneve: Kennedy) mozdonnyal a boszniai Cazin Srbljani állomásán, az Una-vonalon Bihács előtt. A személyszállító vagon egy fekvőhelyes (Bc) kocsi, mögötte három üres Eas kocsi.


Van még egy vonal, ami igazán megszenvedte a háborút: az egykori Zágráb felől Dalmácia, Knin és Split felé vezető fővonal, (Volinja)-Novi Grad-Bihács-Knin közötti szakasza. A vonal biztosította a legegyszerűbb eljutást a tengerhez, tekintve, hogy az Una folyó völgyében halad, és csak egy vízválasztón kell átkelnie Kninig, miközben a Zágrábtól Ogulinon átvezető (ma használt) nem villamosított vonalon két nagyobb hágó is van. Az utolsó „békeévben”, 1991-ben nyáron 18 pár vonat érintette Bihács állomását, melyek közül 10 pár távolsági gyorsvonat vagy expressz volt. A vonal villamosítása Novi Grad és Knin között 1987. május 30-án készült el. A háború aztán megtette a hatását itt is, Bihács környékén súlyos harcok folytak, melynek következtében a felsővezeték és a biztosítóberendezések nagy része megsemmisült, és a pályaállapotok is jelentősen leromlottak.

A fent látott 322-es Kennedy visszaútban Bosanska Krupában. A vonalra egy mozdonyt oszt be a ŽFBH, ha ez kiesik, nincs vonat. Látható, hogy a felsővezeték erősen hiányos.


Súlyosbította a vonal helyzetét, hogy az újonnan meghúzott Horvát-Bosnyák határ hétszer keresztezi a pályát. Bihács és Martin Brod között a ŽFBH kezeli a vonalat (egy hosszabb Horvátország területére eső szakasszal együtt), onnan Kninig a horvát vasút. Ma a vasútvonal csak Bihács „alatt” él, az is kettéosztva: Blatna állomásig a ŽRS kezeli, és ott a felsővezetéket is helyreállították, míg onnan Bihácsig a ŽFBH dízellel vontat. Bihács „fölött” a vonal komolyan el volt aknásítva, ma a pálya 5 méteres körzetéből már felszedték az aknákat. 2001-ben adták vissza a forgalomnak a vonalat, de azóta sem indult meg rajta a forgalom: tehervonat bosnyák részről feljár Martin Brod felé időnként, és Bihács-Martin Brod személyvonatok is vannak a menetrendben évek óta, de még sosem közlekedtek. 2009-ben a horvát vasút kivonta a fenntartásból a vonal rá eső részét. Bihács és Novi Grad között egy mozdony és egy-két kocsiból álló vonata látja el a közszolgáltatást napi 3 pár vonattal, sokszor tehervagonokkal megtoldva, míg Blatnáig a ŽRS egy villanymozdonyból és egy kocsiból álló szerelvénnyel még további 2 pár vonatot biztosít. A felsővezeték helyreállítását idén vagy jövőre ígérik.

A ŽRS 441-es sorozatú villanymozdonya a Zágráb-Ploče gyorsvonattal Novi Grad állomásán.



Ami a járműparkot illeti: a két társaság abból gazdálkodik, ami maradt: Kennedyk és az ASEA-licenc 441 sorozatú villanymozdonyok adják a vontatást, míg a jugoszláv vasúttól örökölt GOŠA személykocsik mellett (melyekből általában egy-kettő van a mozdony mögé sorozva) a Svédországtól és Németországtól ajándékba kapott gyorsvonati kocsikkal is találkozhatunk. Az elővárosi forgalomban Szarajevó körül a GANZ-MÁVAG villamos motorvonataival is találkozhatunk még üzemben, melyeket a szarajevói téli olimpia lebonyolítására vásárolt a jugoszláv vasút 1984-ben (Olimpik Express), ebből következően csak első osztályú kocsikkal készültek, büfészakasszal, mely természetesen nem üzemel.

GANZ-gyártmányú villamos motorvonat Visokoban.

Újdonságként idén tervezik forgalomba helyezni a 9 db Talgo vonategység első szerelvényeit, amelyet a turisták által is használt főbb nemzetközi vonatokon terveznek bevetni, így esély van magyarországi megjelenésükre is. A járműhiány mindazonáltal akkora, hogy nem ritka, hogy fekvőhelyes kocsit közlekedtetnek személyvonatban, vagy ha elromlik egy mozdony, akkor az aznapi vonatok elmaradnak.

Ami a menetrendet illeti: szegény vasút ritkán jár:

  • Szarajevó-Ploče között 2 pár gyorsvonat van, melyet Konjicig 3 pár személyvonat „sűrít”,
  • Szarajevó és Zenica között 5 pár személyvonat adja az „elővárosi” forgalmat,
  • Dobojig 2 pár zágrábi gyors, a Dráva IC, a bihácsi gyors és a belgrádi gyorsvonat biztosít távolsági elérést, melybe 3 pár személyvonat segít be,
  • Doboj-Šamac között a Dráva IC-n és a belgrádi gyorson kívül 2 pár személyvonat van,
  • Doboj-Banja Luka között a 2 zágrábi és az egy bihácsi vonaton túl 4 pár személyvonat van,
  • Doboj-Tuzla között 2 pár, plusz 3 pár hétköznapi sűrítő Petrovo Novo-ig,
  • Tuzla-Brčko között pedig 2 pár vonat jár. Brčkonál tavaly megszűnt a határátmenet Horvátország felé személyvonattal.

 

Mostar állomásra érkezik a Szarajevó-Ploče gyorsvonat svéd eredetű személykocsikkal. A pályaudvarok mindenütt enyhén túlméretezettnek tűnnek, nem a mai 2-3 vonatpárra készültek a 60-as években.


Három szárnyvonalon nincs személyforgalom: Bijeljina szigetüzem, csak Szerbia felől érhető el, Tuzla-Zvornik között csak teherforgalom van (az sem túl sűrűn), Podlugovi-Vareš között pedig szénvonatok járnak csak. Ha már a szénnél tartunk: a Tuzla környéki szénbányákban és rendezőpályaudvarokon a mai napig gőzmozdonyokkal látják el a feladatokat, amely attrakció évről évre egyre több (vasút iránt) érdeklődőt vonz.

Tolatási feladatokat ellátó gőzös a Tuzla melletti Lukavac szénosztályozó-szénfeladó rakodóján.


A bosnyák vasúthálózat nem túl kiterjedt, de a tengerhez vezető úton kulcspozícióban van. A pločei vonalban nagy potenciál van, és a kelet-nyugati forgalomban is óriási tartalékokkal bír a Doboj-Banja Luka vonal. Mindennek a kulcsa a fejlesztés, amely EU-támogatással és a gazdaság fejlődésével talán elérhető közelségbe kerül. A bíztató jelek már láthatók, kíváncsiak leszünk, hogy elindul-e a bosnyák vasút az európai úton, vagy inkább belesimul a Balkáni masszába.

Címkék: külföldi vasút

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr844374165

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben.

Benbe · http://www.benbe.hu 2012.04.10. 21:25:18

Már az is előrelépés, hogy a személyek elmennek Szarajevóból Dobojba; régen csak az entitások közötti elválasztóvonalig, Maglajig jártak.

A plocei vonalon van egy csodálatos vonalkifejtés, ahol háromszor halad végig a vonat ugyanabban a völgyben. Egypontból végigfotózva 14 perc telik el az első és az utolsó kép között. Utána pedig a lenyűgöző Neretva-kanyon következik.

Sajnos nem a legsikerültebb képek, de azért érdemes lehet megnézni őket: www.benbe.hu/gallery/V42-konjic-bosznia/index.php Egy négy fős vasútbarát csapat kalandozásai Budapest és Mostar között.

Nem szabad elfeledkezni a hajdani, kiterjedt kisvasútról sem: www.penmorfa.com/JZ/dubrovnik2.html
Sajnos nem minden vonal helyett épült nagyvasút: a Szarajevó-Uzice-Belgrád és a Szarajevó-Duborvnik összeköttetés nagyon hiányzik. A podgoricai vonal helyett régóta terveznek új nagyvasutat, pénz talán sose lesz rá.