Hova megy ez a vonat?

Tarifafaragás 10. rész - Bolhásból elefántot

2012. május 31. Szerző: Budapest, aut. ford.

Az már kiderült, hogy minőséget szeretnénk felár megfizetése nélkül, de mi a helyzet a vasúton a minőségi szolgáltatásnak még az expresszvonatnál is régebbi megfelelőjével, az első kocsiosztállyal?

Régi korok embereinek motivációit már nehéz lenne feltárni: vajon miért utaztak első osztályon? Valószínű, hogy a személyszállítás "mennyiségi" forradalma nem itt, hanem a harmadosztályon zajlott, a szegényebb tömegek relatíve olcsón juthattak a szekérnél lényegesen gyorsabb közlekedési eszközhöz. Az alkalmi utazók, az állami tisztviselők, a módosabb polgárság azonban eltérő igényekkel rendelkezett és ezt képes és hajlandó volt megfizetni. Az eltérő igények túlélték a háborúkat és a munkásosztály győzelmét is, és a szavak szintjén megvalósult társadalmi egyenlőség zűrzavarából kikerülve is úgy erősödött meg a szocialista MÁV, hogy bizony még mindig két kocsiosztály volt. Aztán az ország megint ideológiát és rendszert váltott, de a vasút és a két kocsiosztály ugyanaz... vagy mégsem?
A távolsági vonatok esetében továbbra is indokolt lehet egy magasabb kocsiosztály fenntartása, ennek elnevezésétől függetlenül szükséges azonban a szolgáltatás tartalmának újradefiniálása. Látszólag egyszerű feladat két kérdésre válaszolni: mit ad a magasabb kocsiosztály az alacsonyabbhoz képest, és mit fizet ezért az utas?
 
Olasz első osztályú fotelek, asztallal.
 
A magasabb kocsiosztályt a standard utazási környezettől elsősorban az egy utasra eső terület és légtér, a csendes, kényelmes és biztonságos munka- és pihenőkörnyezet különbözteti meg. Ez a - jó értelemben vett - különbözőség legkésőbb a jármű belső terének kialakításakor létrejön, de fenntartani komoly tudatosságot igénylő feladat. Egyrészt a kényesebb felületek, berendezések másféle bánásmódot igényelhetnek, mint az a hagyományos járműveknél megszokott. Nem elég fővizsgánként letörölni a felületeket, kiporszívózni a szöveteket. Másrészt az itt megforduló utasok valószínűleg érzékenyebbek az ingadozó minőségre, ezért a tűréshatár itt kisebb. Ha van olvasólámpa, akkor illik működnie, ha elromlik a klíma, a kocsi nem dolgozhatja végig a következő (kettő... három...) napot azzal, hogy "jóleszazúgy".
 
A svájci vasút (SBB) 1. osztályú kocsija. Fejtámla-takaró, porszívózott szőnyeg, konnektor. Nekünk megfelelne? 
A harmadik összetevő a leginkább szubjektív: a magasabb kocsiosztály "exkluzivitását", de legalábbis átlagtól felfelé való eltérését akkor lehet fenntartani, ha a használói is "exkluzívnak", de legalábbis átlagtól felfelé eltérőnek tekintik és úgy is viselkednek benne. Ez a mai magyar vasúton pillanatnyilag elképzelhetetlen. Vigyázat, kemény kijelentés következik.
 
A magasabb kocsiosztály mint termék mentes kell legyen minden hagyományos-feudális előjogtól. Sem vasutas, sem közigazgatási csúcsvezető nem kaphat jogosultságot e termék automatikusan térítésmentes igénybe vételére. Ma ez nagyon nem így van: az egyébként is változatos színvonalú 1. osztályú kocsik vonzerejének egyáltalán nem tesz jót, hogy vasutasok (és családtagjaik) tömegének  "jár" az ott utazás. Sőt, akinek esetleg nem "jár", a jegyvizsgálóval cinkos egyetértésben gyakran mégis letelepszik, hiszen "csak a kollégákkal akar beszélgetni". Az 1. osztályon utazás joga olyannyira beleivódott a vasutas társadalomba, hogy ma még a magánvasúti mozdonyvezető is magáénak érzi: csak felveszi a régi, MÁV-os pólóját, és jó eséllyel senki nem fog tőle igazolványt kérni (pedig nemhogy 1. osztályú arcképese nincsen, de még menetjegyet is kellene vásárolnia). A blog szerzőinek óvatos becslése szerint a ma belföldön 1. osztályon utazók 75%-a nem fizet menetdíjat (legfeljebb felárat minőségi vonaton), és ezek az utasok messze nem becsülik e terméket annyira, mint amennyit ténylegesen érhetne, de még annyira sem, mint amennyibe a "mezei" utasnak kerül.
 
Az Arriva Flirtjében is van 1. osztályú szakasz, a különbség a 2. osztályhoz képest érzékelhető, de nem feltűnő. Kell ide 1. osztály?
Elsőosztályú utazás ma...
 
Nagyon változatos képet mutat az, amit a mai magyar vasút negyedével magasabb áron kínál az utasoknak. A minőségi vonaton tágasabb teret, kék vagy zöld helyett piros szövetet, jobban állítható üléseket. Egyes vonatokon konnektort, a 3G IC-n wifit. A hagyományos vonatokon? Nos, a tágasabb teret többnyire ott is. A 11-05 Amx sorozatú kocsikon a tényleg tágas tér mellé e kocsi másodosztályú változatáénál is kényelmetlenebb ülésekkel. A hagyományos vonatok győri és lengyel gyártású kocsijaiban pedig lepusztultságot, mocskot, huzatos és beázó ablakokat, menetközben kivágódó ajtókat. És néha bizony nem véletlen, hogy a vasutas szleng is csak "bolhás"-nak hívja a magasabb kategóriát. Kétségeim vannak afelől, hogy a bevételi adatok alátámasztanák e termék szükségességét. A vasutasok viszont kiválóan érzik magukat: kocsma, kaszinó, trafik, szivarszoba (…)  üzemel a régi 1. osztályú kocsik fülkéiben, fizető utasoktól nem zavartatva.
Az első osztályon ma előforduló csekély számú fizető utas motivációi számomra már-már rejtélyesek, ezért ha valaki többet tud nálam, kommentben ne kíméljen. Néhány típust azonban magam is megfigyeltem. Gyorsvonaton találkoztam azzal a típusú nyugdíjassal, aki 90%-os utalvánnyal vagy éppen díjmentesen utazhatna, de rászánja a pénzt, hogy - legalábbis elképzelése szerint - nyugodt környezetben, a zsúfoltságot elkerülve utazhasson. Aztán jó esetben zsúfoltság tényleg nincs, de legtöbbször csúnyán meglepődik mindazon, amit a pénzéért kap. Az utasok egy másik része, bármilyen meglepő, kényszerutas (akkor mit keres az első osztályon?): muszáj egy adott IC-vel utaznia, de péntek vagy vasárnap lévén a másodosztály már megtelt. Utasunk kap egy kifordított "last minute"-ajánlatot: utazhatsz, drágábban. A harmadik réteget többen úgy nevezik, hogy az "InterCity-professzorok". Persze nem biztos, hogy mindegyikük professzor, de hogy főleg férfiak, inget-nyakkendőt hordanak és egész úton a külvilágról megfeledkezve bűvölik a számítógépüket, az biztos. Ja, és sohasem a saját nevükre kérik a számlát a pénztárban.
 
Ráismerünk? Ez bizony a már másodosztályként futó egykori 19-05 középszámú hazai kocsi. Szinte ugyanilyen szolgáltatásért egy fülkés 19-37-es középszámú lengyel gyártmányú kocsiban magasabb díjat kérünk. Mennyit is ér a piros szövet?
 
Itt korántsem fejeződik be a gondolatmenet, holnap is bolhákat kergetek a vonaton.
 
Volt már olyan, hogy fizettél az 1. osztályú kocsi kényelméért? Megérte? Tette már az öledbe a lábát a veled szemben ülő mozdonyvezető?

 

A bejegyzés trackback címe:

http://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr454492764

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

balakaa 2012.05.31. 08:02:41

A vasutasok utazási szokásai külön megérnének egy posztot. Szerintem.

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2012.05.31. 09:24:52

Állítólag már láttak magánvasúti mozdonyvezetőt Start-VIP kártyával utazni elsőosztályon! :)

Nekem amúgy egyik családtagom szokott néha 1. osztályon menni, mégpedig általában olyan útvonalakon ahol a menetidő hosszú, viszont nincsen IC (pl. 29-es vonal). A fő motívum, bár nem kérdeztem meg tőle sohasem, szerintem a zsúfoltság elkerülése.

Az 1. kocsiosztály vajon miként illeszthető a jövő tarifatermékeivel? Elnézve a jelenlegi utasokat, és nem tudva biztosan hogy kik a potenciális utasok, merül fel a kérdés. Az nem működik, hogy a kedvezménnyel utazókat kizárjuk innen, mert akkor alig marad utas, viszont az is biztos hogy nem az említett 90%-os utasoknak kellene megtölteniük ezeket a kocsikat.

Utoljára 1. osztályon egyébként szerintem akkor utaztam, mikor még volt az IC-törzskártya akció (ahol díjmentesen járt az 1. osztályra szóló IC pótjegy, az 1. osztályú jegy mellé). Több napos bakancsos túra után, piszkosan, kilógtam az exkluzív környezetből. :)
Érdekelne, az akkori döntéshozók mit vártak ettől az akciótól, zsúfoltságkezelést, IC népszerűsítést...?

M412330 2012.05.31. 21:02:57

Elszomorító, hogy szabályosan kinézik, megvetik egyes vasutasok a fizető 1. osztályú utast, "majd elvesszük a kedvét az urizálástól" viselkedéssel.
Az állapotok kapcsán csak annyit, hogy az IC vonatok mellett az 1. kocsiosztályú emelt szolgáltatás is a MÁV-START kiemelt szegmensei közé tartozik.
Személy szerint még mindig szívesebben vettem igénybe a fülkés lengyel kocsikat, mint a termes IC-t, ahol mindig akad egy nagycsalád síró gyerekekkel, egy zajosabb iskoláscsoport, esetleg egy hangosan mobilozó utastárs.

Az 1. osztály jelenével kapcsolatban érdekes helyzet figyelhető meg a budapesti elővárosban, elsősorban az 1-es és 80-as vonalakon, Gödöllő, Hatvan, Biatorbágy, Tatabánya esetében, hivatásforgalomban utazók, akár bérlet mellé kiegészítést váltó utasokkal is találkozhatunk az 1. osztályon. Az ok elég rejtélyes, különös tekintettel arra, hogy ez a két vonal az, ahol a szinte kizárólagos Flirt közlekedés miatt tán a legtöbbet nyújtja a vasút. Potenciál, igény tehát van, csak ki kéne aknázni.

giovanni p 2012.06.03. 22:57:08

A családommal egyszer nyár végén mentünk fel a Balatonról Bp.re 1. osztályos jeggyel (és szép "nosztalgia" Bp kocsin utaztunk): az ok csak egy volt: a zsúfoltság. És helyes döntés volt, mert a vonaton állva utaztak az emberek!

totii 2012.06.27. 18:41:30

Vasutas-gyerekként első osztályon szoktam utazni, és valóban nagyon ritka az olyan utastárs, aki jeggyel utazik - a már említett "professzor"-típus mellett nyugdíjasok fordultak meg velem egy fülkében.
Akit még rávehet a sors arra, hogy első osztályra vegyen jegyet, az az lehet szerintem, aki a várható utastársai miatt vált kocsiosztályt, vagyis biztonságosabban érzi magát - főleg sötétben már.

v2peti 2012.12.21. 20:00:27

Egyszer a zsúfolt szegedi gyorson (akkor még nem volt hibrid) megbántam, hogy nem vettem első osztályra jegyet. Olyan is volt, amikor helyhiány miatt mentem oda. (kétszer, ebből egyszer az Orient-expresszen győrig utazva)

koncz.janos 2013.03.19. 13:20:15

én elég gyakran szoktam 1. osztályon utazni, pedig nincs arcképesem, Start Klub VIP kártyám és vasutas rokonom sem. Nem kell érte sokkal többet fizetni, de szinte mindig megéri. Pár száz forintért kényelmes(ebb), állítható ülésen lehet utazni, és a lábam is elfér :) Én még az Amx kocsikat is szeretem, szerintem nem kényelmetlenek benne az ülések. A komfortkocsi meg szinte a csúcs :) forgatható, dönthető fotelek, kisasztal, klíma, büfé, ...

A problémát a bérletek árazásánál látom. Budapesten lakom, de Győrbe járok egyetemre, ezért erre a szakaszra bérletet szoktam venni. Ez 2. osztályra 9650 Forint, 1. osztályra pedig 33800. Ennyit sajnos nem tudok rászánni. A 2. osztályú bérlet árának 350%-a az első osztály.. ha reális ára lenne, én is, és szerintem sok más utas is biztosan 1. osztályú bérletet venne, de jelenleg úgy is jobban járok, ha alkalmanként megveszem a kocsiosztálykülönbözet árát.

És hogy a rövidebb utakról is legyen szó: amíg Budapesten belül ingáztam sokat, Kelenföld és Déli között vonatoztam naponta. Erre a szakaszta kb. 1000 Forintért lehetett havi kocsiosztály különbözeti bérletet venni a Budapest Bérlet mellé, ami szerintem megérte. Ugyan csak 7 perc a menetidő, de kényelmesen le tudtam ülni ezalatt is :) Persze nyilván nem sokan vannak akik ilyen rövid távon is 1. osztályon utaztam (de én már találkoztam ilyen utasokkal, tehát nem vagyok egyedül), viszont igény mindenképpen van rá.