Hova megy ez a vonat?

Irány a tenger! - Istria

2012. július 04. Szerző: biciklis bakter

A tengerpartot a volt Jugoszlávia utódállamain át összesen 8 helyen éri el a vasút (Koper, Pula, Rijeka, Zadar, Šibenik, Split, Ploče és Bar).A MÁV-Start Zrt. az idei év nyári menetrendjében is kínál eljutási lehetőségeket a hozzánk legközelebb eső Adriai-tenger partjára. A forró nyári napok közepette akár egy hétvége erejéig is megéri a hűsítő habokért átutazni egy éjszakát, megnézzük tehát, hogy mit kínál ehhez az idei nyári szezon újdonsült vonata, az Istria.

Az 1246-ös vonatszámban közlekedő Istria nemzetközi gyorsvonat 2012. június 22-én indult először a Keleti pályaudvarról. Augusztus 24-ig minden héten kedden és pénteken indul Pulába, onnan pedig minden szerdán és szombaton indul vissza. A vonat Budapest és Celldömölk között a 9208-as számú belföldi gyorsvonattal egyesítve közlekedik, tehát Budapest Keleti pályaudvarról 18:38-kor indul, és mindenütt megáll, ahol a gyorsvonat is. Első irányváltása a vonatnak Győrben következik, idáig villanymozdony húzza, Celldömölkig dízeles vontatás következik M41-es sorozatú mozdonnyal. Celldömölktől újabb vonatszámban folytatja útját Zalaegerszegen át Hodosra, ismét villamos vontatással. Zalaegerszegen vált irányt harmadszor a vonat (a második Celldömölkben történt), és innentől már nem továbbít belföldi kocsicsoportot. Hodoson újabb mozdonycsere ismét dízeles vontatásra, 664-es sorozatú Reagan veszi át a vonatot.

362_ljubljana.jpg

Az Istra szerelvénye fékpróbázik Ljubljanában egy Ansaldo gyártmányú egyenáramú villanymozdonnyal.

Mariborban aztán már nem is annyira új ez a vonat, hiszen évek óta rendszeresen közlekedik innen Pulába nyáron gyorsvonat, naponta. Meglehetősen korán, 3:40-kor indul, a Budapestről 1:33-kor érkező kocsikat is ehhez a vonathoz kapcsolják, és így a Magyarországról utazók alatt mintegy 2 órán át nem mozog az ágy.

Ljubljanát a vonat kora reggel, 6:06-kor éri el, és egy kis menetrendi tartalékidő kivárását követően 6:33-kor indul is tovább. Innen jön az izgalmasabb szakasz, bár a Zidani Most körüli száva-völgyi út is látványos, de ott még igen korán halad a vonat. Maribortól villanymozdony viszi a vonatot egészen Koperig, mivel a vonat elején lévő kocsik oda közlekednek tovább. Aki tehát inkább a szlovén kikötővárosra kíváncsi, legkésőbb Hrpelje-Kozina állomáson átszállhat a vonat elejére. Koperbe a vonat 8:58-kor érkezik egy igen látványos és meredek ereszkedés után.

664_103_hrpelje_kozina.jpg

Hrpelje-Kozina, a Reagan becenevű dízelmozdony felveszi a Pulába közlekedő kocsikat. Ez a mozdonysorozat az 1980-as évek elején épült Slavonski Brodban (ma: Horvátország), GM-licenc alapján, EMD-motorral és főgépcsoporttal.

A Pula felé haladó kocsik útja sajnos itt, Hrpelje-Kozina állomáson veszti el lendületét, ugyanis az immár mozdony nélkül maradt kocsikat ismét egy 664-es sorozatú dízelmozdony veszi fel, és indul meg velük felfelé, a szlovén-horvát határ felé. A határ két kisállomás között húzódik, így a szlovén vasút utolsó állomása Rakitovec, mely mindössze 3 vágánnyal és egy kis felvételi épülettel rendelkezik. Schengeni külső határ, tehát ellenőrzés következik, az útlevél- és vámvizsgálat mintegy 10-15 percig tart. Hrpelje-Kozina óta mindössze 20 percet jött a vonat, és a határellenőrzést követően továbbhaladó vonat hamarosan meg is áll Buzet állomásán, mely a településtől légvonalban kb. 1 km-re fekszik, csakhogy az állomás és a város között mintegy 400 méter szintkülönbség van. A vonat fent a hegyen, a város lent a völgyben. Újabb negyed óra várakozás, a horvát határőröknek épp van idejük elvégezni a beléptetést, amíg az újabb mozdonycsere zajlik: a szlovén mozdony mindössze idáig hozta a vonatot, innen horvát 2062-es viszi le a vonatot Pulába, ahová 11:17-kor érkezik, és ahol a vasútállomás közvetlenül a tenger mellett, nem messze a híres amfiteátrumtól van.

rakitovec.jpg

Rakitovec felvételi épülete nem határállomásnak épült.

E sorok írója 2010-ben utazta be a Ljubljana-Pula közötti szakaszt. Vasútvonalként nem annyira látványos az út, mint Split felé, nyilván azért is, mert nem olyan hosszú, de azért a maga nemében ez is számtalan szépséget tartogat. A ködös postojnai fennsíkról érkezés az isztriai nyárba, a bájos mediterrán falvakat megkerülő kanyargós vonalvezetés, Buzet körül a hegyoldalból leereszkedés, és a tenger mellett fekvő futórózsás pulai állomás mind-mind arra csábítanak, hogy legalább a szlovén-horvát határtól az ablakban lógjunk. Vasútbarátoknak pedig ugyanolyan kötelező darab visszafelé a hegyre kapaszkodó GM-mozdony hangját hallgatni napnyugtakor, mint Split körül. A vonal egy film díszletéül is szolgált: 1996-ban itt forgatták a szlovén Expressz expressz című (művész)film több jelenetét: az itt látható jelenet például Kanfanar állomásán játszódik.

falu_istrian.jpg

Kolostor és falu: tipikus isztriai tájkép a vonatablakból.

A vonat a menetrend alapján akár az egy hétvégés leruccanásra is használható. Pula nem túl nagy város, a történelmi emlékek megszemlélése után a strandhoz jó 20 perces séta kell ugyan, de közben megállhatunk hűsölni az osztrák-magyar tengerészek pálmafákkal szegélyezett katonai sírkertjénél. A délelőtt 11 és délután 6 óra közötti időt tehát tartalmasan el lehet tölteni, és indulás előtt még egy kávé is belefér az állomás felé vezető úton egy kávézóban.

pula_istra.jpg

Az Istra (vagy ahogy mi írjuk: Istria) vonat a pulai állomáson, balra a tenger kéklik.

Lehetne ugyanakkor ezen a menetrenden javítani is, bár el kell ismerni, egészen ügyesen illesztette be a magyar vasút a hazai rendszrbe. A vesződség inkább a sok irányváltással, és gépcserével, és a kanyargós hegyi pályákkal van. A Budapestről közlekedő kocsik komfortja átlagosnak mondható, bautzeni háló (70-80 WLAB) és fekvőhelyes (59-80 Bc) kocsi mellett klímás ülőkocsi (21-91 Bvmz) és egy poggyászkocsi található a magyar stokkban, ezen felül Puláig három szlovén ülőkocsi megy még le.

pula_hajogyar.jpg

A tengerpart látképét a belváros előtt az Uljanik hajógyár uralja. A strandért talpalni kell.

A magyar vasút által kínált 75,7 eurós menettérti jegy egészen vállalhatónak mondható, de azért ilyen távot ülőkocsiban végigutazni nem túl kényelmes, legalábbis ha utána még a várost is végig akarjuk sétálni. Ha viszont fekvőhelyes kocsit választunk, 9,40 és 14 euró közötti felárat kell, hogy fizessünk. A hálókocsi felára 2 személyes fülke esetén 21 euró, egyágyas elhelyezés esetén 49 euró, de ez utóbbihoz 113,6 euróért már első osztályú jeggyel kell rendelkezni. Aki szeretné a vonatablakból élvezni a jellegzetes isztriai tájat, annak mindenképp megéri a jegyár.

pazin.jpg

Pazin a tipikus mediterrán állomások szép példája. Keresztezés a szembejövő személyvonattal (napi 4 pár van mindössze Pula és Buzet között. Kishatárforgalom nincs!)

Te utaztál már vonattal az Adriai-tengerhez? Kell Magyarországnak személyszállító vasúti kapcsolat a tengerrel? Tudsz aludni, ha mozog alattad az ágy?

Buzet_utan_2.jpg

Buzet és Lupoglav között igen látványos a vasútvonal. A tenger felé ellaposodik a táj. Itt érdemes az ablakban lógni.

A bejegyzés trackback címe:

http://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr364626861

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2012.07.04. 12:00:55

Szerintem kell, de ezeket a vonatokat én a CNL stratégiájával tudom csak elképzelni. Egyáltalán nem szükséges, sőt, talán még káros is megpróbálni beleszuszakolni a belföldi menetrendbe. Adott a kb indulási idő, adott az érkezési idő, és onnan oda megy a vonat annyi megállással és irányváltással ami belefér. Szerintem ez a 18:38-as indulás még rendben is lenne, de a 11 utáni érkezés már nagyon késő, ezen kicsit szorítani kéne. Persze erre megoldás csak Horvátország EU és schengeni csatlakozása után várható, illetve jó lenne, ha a gépcserék számát is kicsit lehetne redukálni. Például Zágráb felé egy SZ 541 alias négyáramnemű Taurus végig el tudná vinni, legalábbis egy ideális világban ahol ETCS van, bürokrácia pedig nincs. :D

Ellátott utas · http://hovamegyavonat.blog.hu/ 2012.07.10. 15:20:03

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: A CNL olyan szempontból fonák példa, hogy nekik is vannak ilyen menettartamú vonataik: az összes koppenhágai járat és az egyik amszterdami vonat is ilyen.

Ha viszont nem szuszakoljuk be a belföldbe ezeket a vonatokat, nem biztos, hogy bekerülnek a közszolgáltatásba, és akkor máris olyan számokat kapunk rájuk, amelyek alapján nem biztos, hogy megéri. A CNL pedig még ennél is tovább van egy lépéssel: fizet a kinti vasutaknak, hogy járhasson ott a vonataival. A német és a magyar gazdaság (meg utazóközönség) közti különbséget pedig nem kell bemutatni, pláne nem itt.