Hova megy ez a vonat?

Víz + vasút = munka + kirándulás, azaz a Reißeckbahn

2012. augusztus 23. Szerző: feketén villogó térközjelző

Mint előző cikkemben ígértem, ezúttal egy közlekedésben élménydúsabb helyet kívánok bemutatni. Az alapkoncepció a múltkori: Végy egy víztározót, a völgyben ehhez egy erőművet, ami áramot termel és egy folyót, ami elvezeti a vizet. Ezúttal szintén Ausztriában járunk, de most Karintiában a Möll folyó völgyében.

A völgy végében folyik a Dráva. A völgyben fut a 220-as számú Bischofshofen-Bad Gastein-Spittal an der Drau vasútvonal, a legközelebbi megállóhely Kolbnitz. Áramra itt is szükség van, esni itt is esik, a hó itt is olvad, tehát a felállás ugyan az, mint Kaprunnál volt.

A keskeny völgyben épp elfér egy-két település, a 106-os főút és a Möll folyó. A vasút már a domboldalban halad viaduktokon és alagutakon keresztül, a Tauern hegység vonulatai alatt is csak a vasút bújik át a 8371 méter hosszú alagúton. A hegység északi oldala Salzburg, míg a déli Karintia tartományhoz tartozik.

k235.jpg

 

A 2965 méter magas Reißeck csúcs alatt található két tó és menedékház négy menetben, három átszállással közelíthető meg: sikló+sikló+sikló+vasút.

A siklópálya nyomtávolsága 1000 mm, egy siklókocsin 64 ülőhely van, a vontatókötél vastagsága 40 mm. Az első szakasz 719 és 1270 méter közötti szintet hidal át, a második 1270 és 1741 m, míg a harmadik sikló 1741-2237 méter között jár. A vasút hossza 3,3 km, a végállomás 2245 méteren található a menedékház alatt.

Az átszálló állomások helyzete és elnevezése:

Eszköz

Távolság (m)

Magasság (m)

Állomás

Legnagyobb emelkedés

 

0

719

Zandlach

-

Sikló 1.

82%

1,185

1270

Schütter

Sikló 2.

74%

2,475

1749

Trog

Sikló 3.

76%

3,65

2236

Schoberboden

vasút

0

2236

Schoberboden

-

3,3

2245

Seenplateau

-

 

A Karintia kártyával ingyenes a Reißeckbahn használata. Az első menet felfelé 9 óra előtt indul, az utolsó nem sokkal 16 óra után. Az alábbi linken a Reißeckbahn mellett a kapruni víztározókról is találhatunk aktuális információt: http://www.verbund.com/tm/de/

További érdekesség a 2013 májusában megrendezendő lépcsőmászó verseny, összesen 8971 darab lépcsőn kell túllenni a célba érkezéshez. További információ: http://www.verbund.com/tm/de/reisseck-bergbahnen/reisseck-wadlbeisser. Beneveztek?

 

k01.jpg

Völgyhíd várral. Nem volt olcsó mulatság a Bischofshofen-Spittal an der Drau vasútvonal kiépítése.

 

k02.jpg

Völgyhíd siklóval. Ami egykor csak üzemi célokat szolgált, ma turistalátványosság.

 

k03.jpg

Ez bizony meredek, hűen tükrözi a sorozat címét. :-)

 

k04.jpg

Átszállás-átszállás, no nem alágazatok között, csak siklóról siklóra.

 

k05.jpg

Megyünk tovább.

 

k06.jpg

Ismét meredek, balra pedig a vízcső, ami az erőműhöz vezet le a völgybe.

 

k07.jpg

Egy fennsík, egy cső, egy kanyar, ez már a 3. sikló útvonala.

 

k08.jpg

Felértünk a siklópálya tetejére, zordabb is lett az idő. A hómaró télen elkél.

 

k09.jpg

Innen vasúttal utazunk tovább, az út nagyobb részét a 2,1 km hosszú alagútban tesszük meg. Méretére jellemző, hogy a vasút és az előbb látott vízcső is elfér benne.

 

k10.jpg

A felső végállomás előtt van egy kis tároló…

 

k11.jpg

…ahol egy nyári szerelvény áll. De ki vágyik rá közel 100 %-os páratartalomnál?

 

k12.jpg

A menedékház és a „metróvégállomás”

 

k13.jpg

Az alsó tó (Großer Mühldorfer See) és a felső (Kleiner Mühldorfer See) gátja.

 

k14.jpg

A vasútállomástól 10 perces sétára található a felső gát, mögötte a közelgő nyári zuhé.

 

k15.jpg

Vezérkőkocsi belülről, 1985-ben gyártotta 6300-as számon a mára már megszűnt bécsi Franz Knotz cég. Ők gyártottak még pár műhelykocsit a bécsi tömegközlekedési vállalat részére.

 

k16.jpg

Utolsó járat lefelé. A jegyvásárlásnál meg kell jelölni a visszaindulás időpontját is, így biztosítható az, hogy este mindenki leérjen.

 

k17.jpg

Ismét a völgyben, ajtók záródnak, jó éjszakát.

 

20.jpg

A siklóvasút első része. (forrás: Wikipedia)

 

21.JPG

 Előtérben a régi, 180 méterrel hátrébb az új alagútportál. Az állomás és az alagút átépült 2001-ben. (forrás: Wikipedia)


 

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr94727127

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása