Hova megy ez a vonat?

London legrövidebb metróvonala – Waterloo & City Line

2013. április 18. Szerző: Tolatóvágányút

A közelmúltban ünnepeltük a londoni metró születésnapját, gyorstalpalón egy-két képet felvillantottunk a kötöttpályás üzemek életéből, most ismerjük meg ezt a hálózatot közelebbről! Ma egy kisebb falat következik: mindössze két megálló (a két végállomás), csupán 2.37 km – ez a Waterloo & City Line, London legrövidebb metróvonala.

waterloo_and_city.jpg

A vonal térképe (forrás: http://carto.metro.free.fr/cartes/metro-tram-london/)

A vonal története sem mindennapos – annak ellenére, hogy ránézésre semmi sem különbözteti meg a hagyományos, mélyvezetésű metróvonalaktól – sőt a szerelvényei azonosak a Central Line-on járó vonatokkal – maga a vonal sokáig hivatalosan nem a londoni metróhálózat része volt, hanem igazi vasútvonal. 

Ennek okai persze a vonal, és London Vasúthálózatának történetében keresendőek. A vasút dél felől már 1848-ban elérte a Temzétől délre fekvő Waterloo állomást, a folyón túl a városközponthoz közelebb fekvő Charing Crosst viszont csak 1864-ben adták át. További probléma volt, hogy Waterloot a London & South Western társaság vonatai is használták, a Temzén keresztül viszont már a konkurens  South Eastern vonala vezetett. Előbbi társaságnak így továbbra is gond volt a központ elérése (a konkurencia vonalát használni nem volt éppen olcsó multatság) – a City felé viszont egy felszíni vasútvonal költsége hatalmas lett volna a londoni ingatlanárak miatt.

Bank_station_Waterloo_&_City_line_platform.JPG

A vonal vége a szokásos csőben a Bank állomáson. (Forrás: internet)

A fúrópajzsos alagútépítési technika (és ezzel a mélyvezetésű vonalak építése) azonban lehetővé tette London hivatali (és pénzügyi) negyedének, a City-nek az elérését. A Waterloo & City vonal a mélyvezetésű vonalak között másodikként 1898-ban nyílt meg, kezdettől fogva villamos vontatással. A vonalat a London & South Western vasúttársaság üzemeltette, a feladata a vonattal érkező utasok eljuttatása a City felé. A díjszabás a vasúti díjszabás része volt, közvetlen jegyet lehetettt vásárolni bármely vasútállomástól Bankig, ellenben a londoni metrójegyek itt nem voltak érvényesek. Ez a kissé furcsa helyzet csupán 1994 áprilisában szűnt meg, amikor a brit vasút privatizciójakor a vonal a London Underground kezelésébe került.

waterloo_and_city_line_crane_entrance.jpg

A "leadónyílás", ahol az esetleges külső javításokra fel lehet hozni a járműveket a felszínre.

A két végállomás között közbenső megállókkal nem rendelkező vonal a kezdetektől fogva elszigetelt mind a metró, mind a vasúthálózat többi részétől. 1990-ig Waterloonál egy lift segítségével oldották meg a járművek ideszállítását, ezt az Eurostar vonatok épülő végállomása miatt lezárták, ma ki kell daruzni a szerelvényeket az alagútból (erre legutóbb a kétezres évek elején a vonal felújításakor került sor). A járművek karbantartását a Waterlooonál a föld alatt található járműtelepen oldják meg, ezt a járműtelepet a szerelvényre várva a peronról is látni lehet.

waterloo_and_city_depot.jpg

A járműtelep, ahogy a peronról látszik (forrás: www.artofthestate.co.uk)

A vonal szinte kizárólag hivatásforgalmi szerepet tölt be (a City még ma is hivatali, üzleti negyed), ehhez igazodik az üzemidő is: munkanapokon is viszonylag korán (fél tíz után pár perccel) elmegy az utolsó vonat, szombaton csak reggel nyolc órától este hatig van forgalom, vasárnap pedig a vonal zárva van. Tavaly, a 2012-es olimpiai játékok ideje alatt közlekedtek a Waterloo & City line vonatai - a vonal története során először - vasárnaponként is.

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr445230575

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

IPG 2013.04.18. 12:23:38

Ez a térkép valami fantasztikus!

Kösz a halakat! 2013.04.18. 16:52:56

Van egy hasonló pici vonal Berlinben, ahol szintén daruval emelik ki a metró kocsikat

hampage.hu/trams/berlin-u/index2.html

mestska · http://cities.blog.hu 2013.04.18. 19:13:46

Európában 5 rövidebb metró is van ennél, a legrövidebb madridi mindössze 1,1 km!

cities.blog.hu/2009/08/09/europa_legrovidebb_metroi

Amúgy köszi a cikket!
süti beállítások módosítása