Hova megy ez a vonat?

Merre jár ez a vonat?

2013. július 18. Szerző: biciklis bakter

Ami a repülősöknek a FlightRadar24, az a vonatosoknak a Vonatinfó. Rendkívül hasznos szemléltetőeszköz arra, hogy tudjuk, mikor érdemes elindulni az állomásra, és hogy jön-e egyáltalán a vonatunk. De tudjuk-e követni az Adriára utazó ismerősünk vonatát, ha átlépte a határt? Ennek is utánanéztünk.

1_hun.jpg

A Vonatinfó

A MÁV-START térképes vonatinfó-szolgáltatása egy Google-térkép alapú élő (vagy közel élő) alkalmazás, amely a mozdonyokon, motorvonatokon lévő mozdonyfedélzeti berendezés (MFB) műholdas adatai alapján mutatja meg, hogy az adott vonat merre jár. A mozdonyvezetőnek az MFB-be minden esetben be kell táplálnia a vontatott vonat számát. Az alkalmazás ezt az adatot, és a mozdony GPS-pozícióját adja össze az ELVIRA menetrendi adataival, és eképpen tünteti fel a pöttyöt a térképen (vonatszám és viszonylat). A terv-tény időadatok a központi forgalom-ellenőrző rendszer adataiból, vagy kézi adatbevitellel töltődnek. A vonat pontosságára vonatkozóan a megjelenítés színkódokkal történik, a jelmagyarázat a bal alsó sarokban található. A késés okát most már egyre gyakrabban felvezetik a rendszerbe, így azt is megtudhatjuk, mi miatt pirosodik a pötty.

keses_db.jpgA gázolás miatt késett személyvonat már Debrecenbe ér. A jobb oldali mezőben a menetrendi adatok alatt pirossal láthatók a tény-adatok, zöld háttérrel a már érintett állomások, és dőlttel a várható érkezési idők. A vonatra kattintva útvonala piros vonalként jelenik meg.

 

 

Kell nekünk információ a késésről?

 

A Vonatinfó általában 15-20 perc késés fölött tájékoztat a késés közelítő okáról is, pl. hogy gázolás vagy műszaki okok miatt késett-e a vonat. Szerintünk nagyon hasznos információ, ezt korábbi utastájékoztatással foglalkozó cikkünkben már említettük.

 

Az összes vonat látható a térképen?

Nem, ugyanis csak azok a vonatok láthatók, melyek fel vannak szerelve MFB-vel, illetve adatot küldenek a rendszerbe. Így nem láthatók a Románia felől bejáró Csauruszok által vontatott nemzetközi vonatok, és nem láthatók a GySEV-mozdonyok által vontatottak sem.

gysev_1_1.jpg

Igencsak gyér forgalmúnak látszanak a GySEV vonalai, pedig számos személyszállító vonat van úton.

gysev_2.jpg

Az iEmig-ből látható, hogy a Győr-Soipron vonalon csak a MÁV-TRAKCIÓ 480-as sorozatú Traxx-mozdonyát látja a térképes vonatkövető a 938-as számú IC-vel.

Honnan tudom, hogy az adott vonaton milyen mozdony vagy motorvonat van?

Ehhez kicsit tovább kell ásni. Az Elektronikus Menetigazolvány (iEmig) fantázianevű rendszer ugyancsak az MFB-ből dolgozik, de más adatokat vesz (jármű pályaszáma, típusa, sebesség, külső hőmérséklet). Ezt egy külön felületen tudjuk megnézni, így ha teljes információt akarunk egy vonatról, akkor a két ablakot egymás mellett kell megnyitnunk.

szili_20.jpg

Szili a 20-as vonalon, Szombathely felé Városlődnél tart.

Észrevehető, hogy a Vonatinfó és az iEmig között kisebb eltérés mutatkozik, az iEmigen a vonat előbbre jár. Ennek oka az adatok feldolgozásának idejében keresendő, a pontosabb adat tehát az iEmig.

katica_emig_vonatinfo.jpg

Balra a Vonatinfó, jobbra az iEmig adata egy Katica személyvonatról ugyanazon pillanatban lőve. Hol is van a vonat? Valójában a Balaton utcánál épp.

Aki magával szeretné vinni az utazáshoz mindezt, ráadásul egy felületen, akkor a VonatDroid alkalmazás okostelefonra való letöltésével kezébe veheti a vonatainak követését.

Ammenyire örülünk a Vonatinfó létezésének, annyira elkeserítő, hogy az okostelefonokkal egyre nagyobb arányban felszerelt utasok igényeivel a vasúti társaság egyelőre nem törődik. Az Androidra írott VonatDroid sajnos a MÁV-START-tól teljesen független kezdeményezés, szerencsére azonban jól látszik rajta, hogy vasúthoz értő, azt szerető szakemberek fejlesztik. Aki teheti, feltétlenül próbálja ki.

 

A szlovák és cseh vonatkövető

A vlaky.net portálról, vagy a poloha.vlaku.info oldalról érhető el a szlovák vasút vonatkövető térképes alkalmazása, amely jelentős hasonlóságokat mutat a magyar Vonatinfóval (a szlovák volt előbb). A főoldalon a jobb hasábban található a „Poloha vlaka” térkép. Az elv ugyanaz, a pontos vonatok zöld pöttyel, a késők a sárgától a pirosig terjedő skálán vannak jelezve, ha ráállunk a vonatra, akkor a vonat számát, viszonylatát, és a késés (meškanie, mešká - késik) mértékét is látjuk. A „včas” azt jelenti, hogy a vonat pontos. A poloha.vlaku.info oldalon a „tabúl’ka”-ra átkattintva listázva is láthatjuk a vonatainkat, a késés feltüntetésével együtt, illetve szűrhetünk statisztikákat a különböző vonattípusokra.

szlovak.jpg

A kívánt vonatra csak rá kell húzni az egeret, és megjelennek az adatok: kezdő-célállomás, vonatnem és vonatszám (Os=osobni, azaz személy), és a késés.

A cseh verzió szinte ugyanígy működik, azzal, hogy az egyes vonatokra itt is rá kell kattintani, mint a magyar Vonatinfóban, és a késést a „Zpoždění” jelenti.

cseh.jpg

Ahhoz, hogy az információk előjöjjenek, rá kell kattintani egy vonatra. Valamennyi vonat nem jelenik meg elsőre, a jobb felső sarokban be kell pipálni a kívánt vonatnemeket a megjelenítéshez.

Horvát vonatkövető, a listázós módszer

Kicsit több utánajárást igényel, ha a horvát rendszerben akarunk kutakodni. A vonatkövető használatához nem hivatalos, tematikus oldalakon át a legkönnyebb hozzáférni. Az egyik ilyen elsődlegesen a horvát GM-mozdonyok viselt dolgainak lekérdezésére szakosodott, a másik pedig úgy általában a horvát vontatójárművekre. Előbbi angol nyelvű, így kiigazodni is könnyebb annak, aki nem ért horvátul. A „train running enquiry” alatt a menetrend, a „train consist enquiry” alatt a vonat összetétele érhető el gyorsan.

hz_online.jpg

Ne tévesszen meg a 2011/12-es menetrendi időszakra vonatkozó utalás, a lekérdező modulok a hatályos és élő adatokra irányulnak.

Mindkét lekérdező esetében közös pont, hogy a vonat számát ismernünk kell. Ezt a szintén lekérdezhető menetrend alapján könnyedén meg is tudjuk határozni. A vonatszámot beírva a megfelelő mezőbe a rendszer kiadja a vonat leközlekedésének terv és tényadatait, és a késést a sor végén. Ha nem akarunk visszalépni a főlapra, a menetrendi időadat-lista alján a „pregled sastava vlaka” linkre kattintva előjön a vonat összetétele UIC-pályaszámokkal együtt: felül a vontatójármű, és alatta a kocsik. Visszatérni a „pregled kretanja vlaka” linkre kattintva lehet.

osszeall_hz.jpgA tegnapi 5503 (Perković-Split) személyvonat összeállítása. Pirossal a késés: 18 perc, melyről a "Pregled kretanja vlaka" linkre kattintva meg is győződhetünk. Ezen a felületen csak a napi adatokat láthatjuk, a hz-mapper.net oldalon viszont visszamenőleg is lekérdezhetjük.

Ezen rendszer annyival tud többet a fentiektől, hogy lekérdezhetők akár a tehervonatok is. Ismerve a vonatszámot (amit pl. egy adott mozdony előző havi munkájának lekérdezésekor kinyerhetünk), beírva a keresőbe, megkapjuk annak menetrendjét, és a „pregled sastava vlaka” linket használva a kocsi-összeállítás ki is nyerhető, sőt, ott fel van tüntetve a rakomány is (a személyszállító vonatoknál is: „putnici”, azaz utasok).

tehervonat.jpg

Miután a főoldalon kiválasztottuk a mozdonyt, előjön az elmúlt havi tevékenysége. Itt megnézzük, melyik tehervonatra vagyunk kíváncsiak, és ezt beírjuk a "train consist enquiry"-be

teher_kocsik.jpg

Láthatjuk a pályaszámot, a kocsi sorozatát, a tartalmát, a feladó- és célállomást, és a tömeget is.

A keresőablakok között olyat is találunk („misc stock enquiry”, balra a szürke sávban), ahol az UIC-pályaszám megadásával egy adott jármű mozgása kérdezhető le, tehát ha van egy tehervagonunk, annak előző 30 napi mozgása a horvát hálózaton lekérdezhető.

mapper_1.jpg

A hz-mapper főlapja, a kitöltött keresési opciókkal

Ha egy vonat késéséről statisztikát szeretnénk, akkor hz-mapper.net oldalon lekérdezhetjük egy adott vonat meghatározott időszakon belüli adatait is, a „prikaži vlakove” mező használatával, ahová a „broj vlaka” mezőbe a vonatszámot, az „od” és a „do” mezőbe pedig az időintervallum kezdő, illetve végdátumát kell írni (év-hónap-nap formában, tehát a 2013. július 7-10-ig tartó időszakot így kell megadni: Od 130707 do 130710, lásd fenn). A jobb oldali „Izvod iz voznog reda” mezőben állomási menetrendeket kérdezhetünk le.

825_1het.jpg

És a lista a lekérdezett vonatról, válasszunk egyet, és a már ismert felületen találjuk magunkat.

Ez az oldal aktuális állományi adatokat is szolgáltat, az alsó sorokban található járművekről. A „sva vozila” gombra kattintva valamennyi járművet kilistázza, a járműre kattintva információk nyerhetők az aktuális állapotáról, revíziós dátumokról és honállomásról is. A különböző állapotokat színekkel jelzi, a zöld járművek üzemelnek, a kékek revízión vannak, a pirosak revízióra várnak, a sárgák rendkívüli javításon vannak, általában rövidebb ideig). A szürkék nincsenek állományban, vagy tartós letétben vannak.

2062_016_mapper.jpg

A 2062-016 pályaszámú mozdony adatai.

Merre jár az Adria?


A Vonatinfó és a horvát lekérdező programok együttes használatával követhető pl. a horvát tengerpartra, vagy onnan közlekedő Adria gyorsvonat is.

1205_keses_mav.jpg

Itt a magyar Vonatinfó, azt írja, hogy a késést külföldről hozta a vonat. 134 percet? Biztosan nem a Balatonnál szedte össze?

1205_keses_hz.jpg

A fentiekben már bemutatott horvát lekérdezés után látható, hogy Križevciben (Kőrösön) történt valami, mert oda még 18 perc késéssel ért a vonat (utolsó oszlop adatai), de 126 perccel ment tovább. Mučna Reka a határ előtti utolsó állomás, tehát a Vonatinfó pontosan tájékoztatott, a késést szinte egészében Horvátországból hozta a vonat (július 11-én).

 

Zugradar – az osztrák vonatkövető

Az ÖBB online menetrendje függelékeként megnézhetők az osztrák hálózaton közlekedő vonatok, vagy lekérdezhetők vonatszám alapján. Itt azokat a vonatokat is látjuk, amelyek osztrák géppel külföldön közlekednek. A terv-tény adatokat az adott vonatra kattintva nézhetjük meg. Valamennyi vonatot csak akkor jeleníthetjük meg a térképen, ha ráközelítünk, mert a legkisebb nagyításon csak az EC-ket, IC-ket és RJ-ket mutatja. A vonatszámot a "Zugnummer" mezőbe kell beírni, ha egy konkrét vonat adatait szeretnénk tudni.

zugradar_1.jpg

A képen a RailJetek, EC-k és IC-k. Nagyítani kell, hogy a többiről is kapjunk infót. Hogy információt kapjunk egy adott vonatról, rá kell kattintani.

Látható, hogy többféle megoldás működik a vonatkövetés terén, más-más részfunkciókkal.

De vajon van-e a gumikerekű ágazatnál valami hasonló? Ózsákpusztán a buszmegállóban állva vajon tudhatom, merre jár a buszom? Kedden erre is fény derül!

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr785399041

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dieter 2013.07.18. 07:40:59

A Románia felől bejáró Csauruszok által vontatott nemzetközi vonatok láthatóak, mert fel vannak szerelve MFB-vel. Viszont a Talentek közül jelenleg csak a 007-est lehet megtalálni!

dieter 2013.07.18. 07:49:23

Az 1-es vonalon közlekedő railjet-ek és Talent-ek a vonatinfon megjelennek, ezek adatai a KöFe-ből kerülnek át (de nem szerepelnek az iEmig térképen, kivéve az előbb említett 7-es Talent)

Adani 2013.07.18. 10:07:44

Az Iemig tudtommal jelzi nálunk is tehervonatokat, ha MFB-s mozdony húzza.

A késés okát feltüntetni, pedig valóban jó ötlet, így legalább azért nem szidják a vasutat, amiről kivételesen nem ő tehet, pl. ha gázolás miatt késik vagy rendőri intézkedés miatt.

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2013.07.18. 11:32:41

@Adani:
Csak akkor nem jó ötlet, ha rajta voltál a vonaton, és a feltüntetett okot láttad a gyakorlatban is. :)

- "csatlakozásra várt": várt egy személyvonatra, amiről azon a napon nem volt átszálló...
- "vonatforgalom szabályozás miatti késés": má' megint nem tették át a keresztezés helyét, azért késtünk fél órát
- "időjárási ok miatti késés": talán néha le kéne gallyazni azt a fasort ott a vasút mellett...

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.07.18. 11:39:41

Nekem a kedvecem a vonatforgalomszabályozási ok. Végig kétvágányos pályán

Adani 2013.07.18. 11:46:17

@Thomas a laprugós:

Igen, ebben igazad van:
Csatlakozásra vár mikor nem is szállnak át. Na igen bonyolult dolog ám, megkérdezni az utasokat akar-e valaki átszállni, 2013-at írunk mobiltelefon is van már mindenkinél, hiszen a kaller is azzal olvassa le az otthon nyomtatott jegyet, éppen fel is hívhatná a kollégát (vagy az állomást, akik továbbítják neki), hogy nem kell várni nincs átszálló utas.

Van még a szerelvényforduló miatti késés. Vagyis megint állt vagy negyed óráig a százlábú hídnál vagy az állatkertnél a vonat, mire beengedték a pályaudvarra.
Az időjárási ok megint lehet bármi, leesett 2 centi hó, vagy épp olyan hóvihar van mint márciusban, de itt jön annak a mondásnak az eredete, hogy a vasútnak 5 ellensége van: tavasz, nyár, ősz , tél, utasok. Nyáron a melegben púposodnak a sínek, ősszel a sínekre hullott falevelek miatt nem tud lefékezni időben a vonat, télen meg havazás van. Tavasszal is tuti van valami, amire lehet fogni a késéseket.

Azt mégse írhatják ki a késés okának ,hogy pl. a vezérnek még meg kellett inni a kávéját, rájött a forgalmászra a hasmars és nem menesztett időben, Szabó bakter nem tekerte le időben a sorompót stb. :))))

Adani 2013.07.18. 11:49:11

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Megesik ott is, hogy pl. beszorul egy tehervonat mögé és nem kapják ki előle a terhest, egyik állomáson sem. Vagy pl. rendszeres dolog, hogy Újszászon kiengedik az IC/gyorsok elé a bokorugró személyeket, ami aztán feltartja, mert hiába tudna 120-al menni ha követnie kell a 100-as tempóban haladó két megállóban is megálló személyt.

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2013.07.18. 12:18:28

@Adani:
A Szabó bakter kap egy GPS-t a nyakába: aztán lesz egy facebook-app, "Hun van a Szabó bakter" elnevezéssel... :)

Van egy elektronikával foglalkozó, és vasúton egyáltalán nem utazó ismerősöm, akivel egyszer beszélgettem a vasúti forgalomszervezésről. Az alap felvetése az volt, hogy miért nincs a vasútnál egy olyan "szuperszámítógép", mely adott pillanat paramétereit látva, akár emberi jóváhagyás nélkül dönt forgalomirányítási kérdésekről. Nem tudtam vele megértetni, hogy itt be lehet ugyan paraméterezni 1000 jellemzőt ami alapján a gép döntést hoz, de az első éles helyzetben lesz egy 1001. féle eset, ami újfent egyedi kezelést igényel majd, így egy ilyen rendszernek legfeljebb csak részben lehetne hasznát venni.
Mert itt egy "vonatforgalom szabályozási késés" mögött az emberi és műszaki tényezők, földrajzi helyhez is kötődő sokfélesége leírhatatlanul nagy. (Példa: adott útvonalon ismerős-e a mozdonyvezető vagy sem, vagy a 2133-as mozdony motorja a gyakorlatban erősebb-e mint a 2132-esé).

Adani 2013.07.18. 12:59:59

@Thomas a laprugós:

Meg ugye ott az IC = Szent Tehén elv, vagyis inkább megkésetnek több elővárosit is, de a késett IC-t nem rakjuk félre, mert csak. Az 5 percet késő IC kedvéért viszont a pontos elővárosi zónázót félre lehet rakni. Meg ugye általában az, hogy az ablakosnak prioritása van a tehervonatokkal szemben, mondjuk ez jogos, mert a vasúton szállított fa, cement, sóder stb. nem fog anyázni ha késik a vonat még akkor sem ha órákig áll a tűző napon légkondi és víz nélkül.

padorjan 2013.07.18. 15:29:47

@Thomas a laprugós: A HungaroControl kb. 10 éve rendelkezik olyan rendszerrel, ami 10 perccel előre gondolkozik. Nekik 3 dimenzióban kell dolgozniuk, a vasúti irányításnak csak 2 dimenzióval kell megküzdeni.

hercules 2013.07.18. 17:07:31

Én az AZ Menetrend-MÁV androidos alkalmazást használom, ahol a menetrendi keresésnél van lehetőség a vonat pozíciójának lekérésére. Persze azon a térképen az összes Magyarországon közlekedő vonatot mutatja.
Lenne egy észrevételem: miért van az, hogy én a mobilommal meg tudom nézni mennyit fog késni a vonat( ha késik), de az állomáson csak akkor mondják be mennyi lesz kb. a késés amikor már legalább 5 perce meg kellett volna érkeznie a vonatnak?

Aureliano Buendía 2013.07.18. 21:19:43

Oh, az a boldog Svejcz, nekik is miylen rég megvan már ez:

www.swisstrains.ch/

Aureliano Buendía 2013.07.18. 21:27:17

@Thomas a laprugós:

-sajna nem jellemző az egymás közti kapcsolattattartás, így nincs, ki odaszóljon a várakozó vonatnak, hogy te marha, ne várj

talán nem is jutna eszükbe körbekérdezni az utasokat...

hétfőn utaztam a 71-esen, és mert rég nem vonatoztam már (mea culpa, mea culpa), élveztem, hogy kilóghatok az ablakon. Már amikor nem csapott arcon egy-egy lombosabb ág. űrszelvény... áhh

Jegkoko 2013.07.19. 08:32:12

A vonatinfó sajnos nagyon nem ad pontos adatot, többször volt már hogy a vonat egy helyben állt szerinte és a valóságban pedig mozgásba volt.

Circus 2013.07.19. 08:59:57

@uraaam: beelőztél, be akartam linkelni - ha jól emlékszem, talán még a villamosok is rajta vannak...?

Űrszelvény - miután részben a fenn már megénekelt nemháborgó vonatrakományt is utaztatok néhanap, hasonló okokból időnként ráküldenék 1-2 túlméretes darabot, hogy tisztára pucolja, lásd még az inverz hasáb alakkú falombokat a forgalmasabb utak mentén (kamion, buszok, stb).

Adani 2013.07.19. 09:25:52

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Vagy nincs egyáltalán semmi netelérésük. Mezőberény állomáson pl. úgy 2010 óta van csak gépi jegykiadás, kaptak egy számítógépet és egy hőnyomtatót, net és Elvira nincs, akkor tudnak késést bemondani ha kapnak róla értesítést, de azt nem küldik ki csak úgy, ha nincs ott a vonat időben ők maguk hívják fel Békéscsabát vagy Muronyt és kérdezik meg ,hogy hol a vonat. Murony jelenti ,hogy ott még nem látták, Békéscsaba meg, hogy már kihaladt az állomásról pár perce. Ebből lehet saccolni a késést. Volt már, hogy rákérdeztem a mindig késő Pannoniára, hogy most mennyit fog, nem tudták, megnéztem Vonatdroiddal nekik, hogy menetrend szerint Békéscsabán kéne már lennie, de még Kétegyháza és Szabadkígyós között van valahol a pályán, alapból van már most 10 perc késése azt aligha hozza be, akár be is mondhatják. Bemondták a 10 percet, rögtön, végül valami 20 lett a vége. :)

Adani 2013.07.19. 09:27:27

@Jegkoko:

Van pár perc késleltetése. Többször néztem már, mikor én felszálltam az állomáson a vonatra, akkor még az állomás előtt pár km-el jelezte a vonatot, mikor elindult és elhagytuk az állomást akkor mutatta azt ,hogy bent áll az állomáson.

Eino81 2013.07.19. 10:15:33

Az angol térkép meg ez, bár ott előbb ki kell választani egy állomást, a viszonyításhoz: traintimes.org.uk/map/

Jegkoko 2013.07.19. 10:55:19

Továbbá én még a vonat sebességének mutatását is hiányolom a vonatinfóból.

Aureliano Buendía 2013.07.19. 16:36:54

@Circus: akkor egyszer átugorhatnál a 71-esre, Csomád és Bottyán közt lenne mit ledarálni:)

biciklis bakter · http://hovamegyavonat.blog.hu/ 2013.07.19. 22:29:05

@Jegkoko: Az iEmigből át lehetne emelni, ott megvan az adat a pillanatnyi sebességről.

Circus 2013.07.20. 02:59:42

@uraaam: rosszul fogalmaztam, nem pilóta/vasutas vagyok, hanem olyasvalaki, aki fuvarszervez - szállítmányozó. :)

Aureliano Buendía 2013.07.20. 10:23:57

@Circus: na, az még jobb, akkor szervezz egy menetet a 71-esre. Mondjuk Bottyánból egy harangot..?:)

Circus 2013.07.21. 17:08:06

@uraaam: oké, adj egy kontaktot a haranghoz.
Bár én inkább 'tengerész' vagyok, megnézzük ezt is :)

Dr. Z. 2013.07.23. 09:23:59

Az ÖBB Zugradar-ról a szomszédblogon írtam egy tesztet még az indulása után röviddel: www.regionalbahn.hu/2013/05/obb-zugradar-komoly-ujitasok-furcsa.html

Amiért reklámozom: a fenti posztban kevés szó esik róla, pedig vannak érdekes megoldások benne. Például a vonatszám egy részével történő keresést a Vonatinfo nem tudja, pedig néha hasznos.
süti beállítások módosítása