Az előző részekben tárgyaltuk a vasúti járművekről 650 – 750 nm hullámhosszúságon visszaverődő fényt, szót ejtettünk a dízelmozdonyokról, és a motorvonatokkal már belekóstoltunk egy másik színvilágba, a kékek világába is. Mielőtt a lehetőségek korlátlan tárházának ajtaját a személykocsik terén kinyitnánk, álljunk meg egy szóra a villamos vontatójárműveknél, hiszen akad érdekesség ott is.
V41 523 psz. villanymozdony eredeti színezésben. Nincs sok közös a mai kékekkel
A villamos vontatás hőskorában, a 60-as évek elejéig a V40, V55 és V60 sorozatúű villamos mozdonyok zöld színt kaptak. Ennek miértjéről hosszasan gondolkodhatnánk, de ebben a korszakban a személykocsik és motorkocsik is a zöld színt viselték, ebből volt talán így a legtöbb, s így kézenfekvő lehetett ilyenre fényezni az új mozdonyokat.
Zöld V60-as. Sosem volt kék, habár látta már a V41-eseket is.
A merőben új színterv, a kék szín alkalmazása a V41 és V42 sorozatú mozdonyok megjelenésével kezdődött az '50-es évek végén. A járművek a világoskék szín mellé krémfehér, vagy világossárga csíkokat is kaptak, előbb több vékonyat, majd egy vastagabbat, ahogy azt a ma is "élő" V42 527-es pályaszámú nosztalgiacélú mozdony is mutatja. A 70-es évek végétől az egységesítési hullámban aztán ezek a mozdonyok is megkapták a ma is ismerős sötétebb kék - sárga, és a főkeretnél szürke egyenfényezést.
V41-es mozdony, fehér csíkkal, piros kiegészítővel.
Az 1963-ban megjelent V43-asok (ma: 431) eleinte ugyancsak a világosabb kék fényezést kapták, és a kor szelleméhez igazodóan egyedi jellegű csíkozást is. A színtervet ma a 60. vasutasnapra eredeti színeire visszafestett V43 1001 pályaszámú mozdony szemlélteti. A '70-es években aztán a V43-asok fényezése is egyszerűsödött, maradt a sötétebb kék, a világosszürke főkeret, és a sárga a gép orrán. A MÁV egységes (egyszerűsített) színtervének apróbb módosításai voltak a '90-es évekig, például a főkeret szürke színe sötétedett. Az alapsorozatnál ez a színezés egészen a 2010-es évekig így maradt, amikor elkezdték alkalmazni a "retró" festést, azaz a kék, a sárga és a szürke árnyalatán is módosítottak. A ma főműhelyből kikerülő gépek is ilyen színterv szerint készülnek.
V43 1001 eredeti fényezésében
V43-asok egymás között: a 002-es a jelenlegi, mellette a 006-os az előző színterv szerint.
És akkor jött a kavarás. Az elővárosi "termék", mint olyan előtérbe helyezésével 1998-ban és 1999-ben a Ganz-ban és Dunakeszin 40 Bhv kocsit felújítottak. A kocsik új, szürke alapon kék-sárga csíkos fényezést kaptak. A kocsikhoz természetesen mozdony is dukál, így a V43 1299 pályaszámú gépet is ezekre a színekre festették át. A "Patkány-Szili"-nek becézett mozdony évekig viselte színezését, aztán ő is "Papagájosodott", 2299-es számon.
A V43-as sorozat egy része jelentősebb felújításon is átesett, digitális vezérléssel szerelték fel, ez lett a V43-2000-es sorozat (ma: 432). Természetesen mivel eltérő alsorozatról van szó, a fényezést is ehhez igazították: szakítva a korábbi színtervekkel, kétféle szürke, sárga, és sötétkék/lila színeket kapott a mozdony, ami nem igazodik sem az elővárosi kocsikhoz, amelyekkel használják (a "Posta-Bhv" kocsik kék alapon piros csíkkal futnak, róluk majd egy következő részben). Becenevük is "Papagáj-Szili" lett, a rikító színek miatt. Hogy ez a színterv miért jó, arról lehet vitatkozni, kíváncsiak vagyunk a Ti véleményetekre is.
Papagáj-Szili élénk színes festéssel. Sok köze nincs a többi kékhez.
A Halberstedti kocsik bevásárlása után szóba került az érkezett vezérlőkocsikhoz való alkalmazkodás, így került sor a következő felújítás-sorozatra, melynek eredményeként megszületett a V43 3000-es alsorozat (ma: 433). A "Cirmos-Szili"-nek becézett sorozat már a fentebb említett világosabb szürke főkerettel és eltérő kék és sárga árnyalattal készült, de az alsorozat megkülönböztetéseképp a sárga rész az ablakok körül felfut a vezetőállás-ajtó fölé. Itt is inkább az alsorozat megkülönböztetése miatti eltérő fényezést látjuk, bár a kocsik, melyekhez készültek, kék alapon fehér csíkosak...
Cirmos Szili, ahol a sárga rész eltérő a jelenleg futó fényezéshez képest.
Nem ejtettünk szót még a V63-as (ma: 630) sorozatról. A Gigantok is a V43-asok első festési színtervéhez hasonlóval jöttek ki a gyárból, majd a szokásos egyenfényezést (előbb a világosabb szürkével, majd a sötétebbel) kapták meg. Itt azonban a mai napig maradt a sötétebb szürke főkeret és az egyen-kék a gép oldalán. Nem világos, hogy akkor ezek a gépek most miért nem állnak be a "retró" festéses sorba.
V63-as tehervonattal múlt vasárnap: maradt a sötétszürke főkeret.
A 2000-es évek elején beszerzett 1047-es (ma: 470) Taurus mozdonyok egy kicsit világosabb sárga orral ugyan, de követték az általános színárnyalatokat. Itt mindössze az idő fakította tovább a fényezést. Újdonság volt ugyanakkor, hogy a gépek oldalára egy nagy fehér MÁV-logó került, úgy, ahogy a 70-es évek végén az "új" egységes színtervnél a Nohabok oldalára.
Taurusz, oldalán nagy MÁV-logóval. Utóbbiból nem lett hagyomány.
A legújabban beszerzett Traxx-ok (480-as sorozat) természetesen már nem igazodnak az előzőekhez, a kék és sárga árnyalatok megint másak lettek, és a gép két oldalán a MÁV-TRAKCIÓ felirat is megjelent sárga színnel a MÁV-logó mellett, és egy végigfutó sárga csík. A német "Werbelok"-ok mintájára készülő matricás mozdonyok magyarországi előretörésével párhuzamosan azonban a Traxxok és a Taurusok színei esetenként kevesebb jelentőséggel bírnak, mivel nemigen látszanak.
Traxx, immár sárga oldalcsíkkal és a Trakciót hirdető felitarral.
A kérdés továbbra is az, hogy miért kell minden mozdonytípust és alsorozatot másképpen színezni? A mozdony jellegéhez igazodó apróbb differenciák természetesen lehetnek, amitől jobban néz ki a jármű, de az alsorozatok megkülönböztetésére ennél kevésbé feltűnő, ugyanakkor hatékony eszközök is vannak az egyébként használt színek felhasználása útján, pl. körbefutó csík, vagy egyéb jellegzetesség.
Nem szóltunk róla, de a V46-os is szürke-kék-sárga, itt éppen a Kunszentmiklós-Tassra induló személyvonattal.
Ha csökkentjük a színek számát, és minden járművet egységesen fényezünk, kevesebb költséggel intézhető a nagyobb tételű festékbeszerzés, és a javítás is egyszerűbbé válik. Vitának természetesen továbbra is helye van, itt a lehetőség a Papagáj-Szili-kedvelők és a Traxx-mániások összecsapására!