Előző alkalommal végigjártuk a Pápa-Tatabánya vonalat, ahol 2007 óta szünetel a forgalom. Most egy olyan vonalat nézünk végig, ami egykor nagyon erős volt a vonal mellé települt ipar miatt, sőt, a szűk hely miatt a településeken is viszonylag jó helyen fut, ma azonban mindössze napi 2 pár vonat megy rajta. Az első bezárási hullám után visszanyitott vonalak egyikén, az Esztergom-Almásfüzitő vonalon néztünk szét, hogy telnek a napok.
A kínálat mindössze 4 vonat (irányonként 2), és a vonalon egy darab pénztár sincs, legközelebb csak Esztergomban és Komáromban.
Kijárati jelzők Esztergom üres vágányain.
Utunkat Esztergomban kezdtük, ahol a felújítás alatt álló Budapest-Esztergom vonal becsatlakozásánál azon a szombati napon is folyt a munka, melyen arra jártunk. Az állomáshoz magához nem nyúltak, csak Esztergom-Kertvárosig kicsit beszabályozták a pályát.
Kertvárosban új vágányok és új peronok is épültek, a tényleges elágazás itt van, sőt Budapest felől deltavágányon is lehet haladni Almásfüzitő felé.
Kertváros után Tokod volt a következő állomásunk. Itt az építkezéseket már messzire elhagytuk, az állomás sok vágánya az egykori nagymúltú szénkitermelésre emlékeztet. Az állomásépület lakótelepi társasházzá lényegült, igaz, forgalmi szolgálat még van, és a karácsonyra is felkészültek...
Sőt! Itt találtuk a tolatóst is, fával megrakott szerelvényével. Naponta 1-2 pár tehervonat közlekedik, ezen felül van a GySEV Púposa által továbbított acélbugás vonat, és a Lábatlannál található vasbetonelem-gyár forgalma, sőt, a 2-es vonali vágányzár előtt is már jelentősebb volt a Suzuki errefelé irányított forgalma, ami most kizárólag erre bonyolódik - teherforgalom szempontjából tehát egyáltalán nem halott a vonal.
Nyergesújfalu felé tekintve a tokodi állomás vágányai és kijárati jelzői.
Nyergesújfalu mindössze kétvágányos állomás, az épület az eternitgyár közelségére utalva palával fedett. Itt a karácsonyra folyamatosan készen állnak, ahogy az az épületen elhelyezett fenyőfát mintázó fényfüzéren is látszik. Iparvágányok itt is ágaznak be az állomás mellett található üzemekbe, de ahogy láttuk, forgalom nem sok van azokon.
Nyergesújfalu-felső megállóhely közvetlenül a Duna-parton van, egyben a folyó védművét is a vasút támfala adja. A júniusi csapadékos idő után a vágányok is kizöldültek.
Eternitgyár állomás, ami elég jó helyen fekszik (szemben blokkházakból álló lakótelep), de a buszok félóránként járnak Tata, Komárom és Esztergom felé a kép készítési helyétől 5 m-rel hátrébbról, szóval a vasútnak nem sok esélye van, márcsak a végig párhuzamos 10-es út miatt sem. Az állomásépület (és persze minden a környéken) természetesen eternitpalával van burkolva. Szolgálat itt nincs már.
Lábatlan, ahol még nyitva a vasajtó a forgalmi irodán, de az állomás vegetál a személyforgalom nélkül. Teherforgalom azért akad, a cementgyár még üzemel, és mellette a betonelemgyárban készülnek a magyar vasút számára a vasbeton keresztaljak (magyarul "betontalpfák").
Kommentár nélkül: egy üzenet a lábatlani állomás várótermének ablakán.
"Pisze Piszke" - egykor papírgyáráról volt híres a település(rész), ma csendes világvégi megállóhely.
Süttő is inkább társasház, mint állomásépület, a palatető itt sem hiányozhat.
Neszmélyen aztán végre belebotlottunk a délutáni vonatba, ami az utolsó ebben az irányban. Meglepetésünkre szépen voltak rajta utasok, minden 4-es boxban legalább 2 utas - azért teljesen nem lehet leszoktatni az emberekete a vonatozásról. Az állomásépület amúgy itt is jellegzetes eternitpalával burkolva.
Az egykori Almásneszmély község másik, ma már önálló tagja Dunaalmás, amelynek megállóhelye enyhe ívben fekszik, de igen közel a faluközponthoz, és az épület természetesen itt is eternitpalával van fedve.
És a végére a legnagyobb: Almásfüzitő. Az egykori timföldgyár miatt hatalmas rendezőpályaudvarrá nőtt, ennek megfelelő felvételi épülettel, nagy váróteremmel. Pénztár itt sincs már.
Ez a lényeg Almásfüzitőn, és az egész 4-es vonalon...
És ez, de csak úgy bónuszként: a timföldgyári külön rendező rész, amely villamosítva, de elveszve várja, hogy végül felszedjék. Kijárati jelzőin a függőleges sárga lámpasor jelzi, hogy Almásfüzitő-felső állomása közel van már, ott a MOL bázistelep ad rendszeres forgalmat.
Így néznek hát ki a nagy dirrel-durral visszanyitott mellékvonal hétköznapjai. Vajon mikor kopik el csendben az a 2 pár személyvonat is a vonalról?