Hova megy ez a vonat?

Mitől borul a ravatal? - 7. rész: A papíron nem tervezett megállások

2013. október 29. Szerző: Laptoptáskás Ügynök

Tovább gördítem a késések okozóinak labdáját, az üzemi körülmények bizonytalanságait taglaló stokkozásos és foglaltra járatásos, majd a menetrend megtervezéshez kötődő tartalékképzési, helytelen vágányon közlekedős és járathossz-méricskélős, végül pedig az egyedi elborulásokat teremtő infrastruktúra-fejlesztős posztok után következzen egy olyan is, amely a vasút közlekedése során keletkező humán tényezőt veszi inkább számításba.

Alapvetően kétféle megállás között tesz különbséget a szabályozás, az elkülönítés pedig kifejezetten egyszerű: a menetrendben feltüntetett megállásokat menetrendi megállásnak, az összes többi, amúgy rendkívüli eseményhez nem kötődőt pedig forgalmi okból történő megállásnak minősíti. A forgalmi okból történő megállások indokoltságáról, vagy indokolatlanságáról a vasutat jobban ismerők sokfélét tudnának mesélni, talán még jókat vitatkozni is, ezekből kiragadnám azt az egyet, amely egyértelműen nem kötődik feltétlen üzemi, vagy technológiai szükséglethez (azaz a vonat biztonságos továbbhaladása a megállás nélkül is biztosított lett volna), de az adott megállások a menetrendbe mégsem kerülnek betervezésre, annak ellenére, hogy rendszeresnek mondhatók. Ezek a vasutasok érdekeiből fakadó megállások.

A vasutasok érdekeiből elsősorban szolgálati célú megállások adódnak, azaz az adott szolgálati helyre kiérkező leváltó személyzet, illetőleg a szolgálati helyen addig dolgozó leváltott személyzet mozgatása történik a lakóhely és a munkahely között. Egy ilyen szállítást azért nem szabad lebecsülni, mert egy ilyen lehetőség teremtése a munkáltató törvényi kötelezettségei közé tartozik, és ha a szolgálati hely kellően távol esik lakott területektől, vagy nincs megfelelő megközelíthetősége onnét, akkor más eljuttatási mód reálisan nem is feltételezhető. Nem véletlenül beszélek általánosságban "szolgálati hely"-ről: lehet itt szó akár egy egész vasútállomásról is (csak legyen kellően a semmi közepén), de egy olyan őrházról is, ami még az állomástól is odébb van. Bár az eszközhöz telepített élőmunkát igénylő térközjelzők és vasúti sorompók, azaz a térközőrök és a sorompókezelők erősen kihalófélben vannak a magyar vasúthálózaton, akad olyanra is példa, hogy a vasutasok igénye a megállásra olyan helyre esik, ahol még a vonat biztonságos elhagyása sem biztosított.

DSCF10558.JPG

Most épp kire is várunk?

Nem méltányos persze azt mondani, hogy csak ilyen "illegitim dolgokat" produkál a vasút, elsősorban dolgozói kedvéért. Sok éve létezik a kora hajnalban Füzesabonyból induló, és nem sokkal 6 óra előtt a Keletibe érkező személyvonat. Ennek - a jelenleg éppen 5017-es számot viselő, de korábban 5029-esként is ismert - vonatnak a vasúttal munkakapcsolatban nem álló utasszáma elhanyagolható a vasutasokhoz képest. A 80-as vonal menti települések közül sokból (pl. Tura, Vámosgyörk, Ludas) ma is sokan a vasútnál dolgoznak, és még inkább így volt ez pár évtizeddel ezelőtt, olyannyira, hogy erről még Moldova is megemlékezik vonatkozó alapművében. Ők ráadásul főleg Budapestre, azon belül is Ferencvárosba jártak dolgozni, tehát nem a vonal nagyobb állomásai szívták fel őket.

Az ütemes menetrend megjelenése előtt ráadásul nem is egy ilyen vonat volt, hanem kettő: 5019-es számmal volt egy még korábbi, ami nem később, mint 2:55-kor indult Füzesabonyból, és így már 5 körül Pesten volt. Annak idején, az év hasonló szakaszában - azaz az őszi óraátállításkor - volt a rádióban hallható, hogy ez a vonat az átállítással keletkezett egy órát az állomáson állva várja ki. Azaz 2:55-ös füzesabonyi indulással 2:04-re ért Kál-Kápolnára, és 3:05-kor ment tovább. Vagy volt egy kis eszük, és eleve 60 perces késéssel indították el valójában... Vajon vasárnap a nemrég meghosszabbított 6009-es is állt egy órát Kabán?

A vasúttársaság különböző szintjeitől függ, hogy a "rendkívüli" megállások ismertek-e, avagy sem. Ha ismertté válnak döntéshozói körökben, akkor is többféle lehetséges kimenetellel számolhatunk:

Tiltás: Az érintett vasúttársaságok egyértelmű utasításokkal, ellenőrzésekkel, szankciókkal kellő akarat mellett felszámolhatnak ilyen megállásokat. Ismerünk olyan helyeket, ahol a vasutasok kedvéért korábban rendszeresen álltak meg vonatok, de ez ma már alig jellemző - tény azonban, hogy a rendszer méretei miatt ez az eszköz ritkán szokott eredményre vezetni - legalábbis önállóan.

Eklatáns példa erre talán Börgönd lehet, ahol a sárbogárdi vonalon a közlekedés 2010-ben már úgy állt helyre, hogy a vonatok itt már nem álltak meg, viszont a Pusztaszabolcs felé közlekedők továbbra is. Csakhogy a műszakváltáshoz a sárbogárdiak menetrendi fekvése passzolt jobban! Azóta azonban több pusztaszabolcsi vonat menetrendjéből is kikerült a börgöndi megállás.

Átszervezés: Rokona lehet a tiltásnak bizonyos esetekben, ha a vasutasok egyes továbbutazási lehetőségeit elveszik, átszervezik. Volt évekkel ezelőttig egy közszolgáltatáson kívül eső, Rákos-Ferencváros viszonylatú vonat, amely a vasutasokat volt hivatott munkába és onnan el szállítani, becenevén "prolivonatnak" hívták. Amíg létezett, az időben közeli gyorsvonatok - menetrendjükkel ellentétben - megálltak Rákoson (akár Hatvan, akár Szolnok felől jövet) átszállást biztosítva a vasutasoknak erre a járatra (amivel viszont egy egyszerű utas nem is utazhatott). A vasutasok ezt nem bízták a véletlenre: a kijárati jelző az állomáson csak a vonat megállása után állt szabadra, azaz a forgalmi szolgálat intézte az átszállási lehetőséget.

proli.jpg

A prolivonat Ferencvárosban, ezalkalommal Gigantot találtak a combos vonat élére.

Tűrés: Jellegéből fakadóan nyilván nem hivatalos intézkedési formáról van szó. Sokszor a helyzet valamilyen irányú megváltozásáig ez áll fenn. Klasszikus példája a Keleti pályaudvar bejárati jelzőinél, a Kerepesi úti felüljáró ("Százlábú Híd") alatt történő indokolatlan megállás. Persze a jelző nem ad szabadot, amíg a vasutas le nem szállt, azaz a forgalmi szolgálat itt is besegít. Nem egyszer annak árán, hogy a vonat késleltetett bejáratása okán az amúgy is feszített technológiájú pályaudvarról egy másik vonat pusztán emiatt indul késve (vágányútjaik keresztezik egymást), és ezzel meg is kezdődött a címben jelzett ravatal-borulás (Mondhatnánk, hogy mi az az 1-2 perc, de hát minden nagyobb késés elkezd termelődni valahol).

A százlábú hidas megoldással az a fő baj, hogy nem "legitimálható", mert nincs semmilyen utasforgalmi létesítmény (gy. k. peron), és lehetőség sincs nagyon ilyesmi kiépítésére (meg a vasutasokon kívül nincs is nagyon szüksége rá másnak). Sőt még veszélyes is a dolog, tekintve, hogy egy kevéssé jól belátható helyen (híd alatt, vagy után, részben annak takarásában, továbbá elég erős ívben) szállnak itt le a vasutasok.

Legitimálás: Az a helyzet, amikor a korábbi tűrés, vagy tiltás nem nagyon vezet eredményre, magával hozhatja a megállás legitimálását, azaz azt, hogy az addig hivatalosan forgalmi okból (vörös jelző) történő megállást beemelik a menetrendbe.Ezzel azonban neki - az előbbiekkel ellentétben - menetrendi hatása lesz, akár tartalék terhére, akár a valós menetidő megnövekedése folytán. Ennek egyéb hatásait a menetrendben szereplő egyéb vonatokkal kezelni kell. Ilyen legitimálás fog megtörténni a győri gyorsvonatok esetében, amelyek egy része decembertől megáll majd Ferencváros állomáson. Erre egyrészt a "prolivonat" megszűnése óta támadt igény, amit a jelek szerint a kelebiai sebesvonatok Keleti pályaudvarra terelése nem tudott kielégítően megoldani - arra is volt példa, hogy a railjet állt meg itt a vasutasok miatt. Másrészt vasutasok tömegei - és nemcsak a végrehajtó szolgálatban dolgozók, hanem öltönyös, kosztümös urak és hölgyek is a Ferencváros közeli MÁV-székházból - így spórolnak egy vonaljegyet, amikor Kelenföldről a 9409-es vonattal járnak munkába (és legtöbben a 9206-ossal térnek haza).

A ferencvárosi "illegális" megállás olyan intézménnyé nőtte ki magát, hogy egyszerű utasok is használni kezdték, a történet leginkább abszud fejezete kétségtelenül akkor jött el, mikor rendelkezésben tiltoták az érintett pénztárosok részére a Ferencváros - Kelenföld menetjegy értékesítését...

Miért nem hirdették meg korábban ezt a megállást, "kifehérítve" a gyakorlatot? A válasz vasúthoz méltó: mivel a megállás papíron már nem fért be a kötött keletis és győri időadatok közé, ezért a VPE (a pályakapacitás-elosztó szervezet) a módosított menetvonalat a START kifejezett kérése ellenére sem szerkesztette ki. Mi változik mégis decembertől? A vasút egy másik érthetetlen lépése, a használt német (ún. halberstadti), eredetileg 140 km/h sebességre alkalmas kocsik 120-asra történő lefokozása miatt a győri gyorsvonatok menetrendjét át kellett szerkeszteni, emiatt - az egyébként tökéletesen szükségtelen - biatorbágyi megállásokat törölték, viszont a Budapesten belüli, egyébként is csak 80-nal járható szakaszon maradt egy lélegzetvételnyi idő erre a megállásra. Végre.

Egy-egy ilyen "illegitim" megállás kétvágányú fővonalakon még csak hagyján: egyvágányú vonalakon azonban érdemi ravatal-borítgatásra képes egy-egy ilyen cselekmény. Jelenleg ezért nincs például arra esély, hogy a megtűrt állapotban lévő, a személyvonatok nagy részének megszüntetése óta reggel és kora este rendszeresen jelentkező sárszentmihályi és csór-nádasdladányi megállások a menetrendbe bekerüljenek (Budapest-Veszprém-Szombathely/Zalaegerszeg gyorsvonatok - szögezzük azért le gyorsan azt is, hogy ezekre a megállásokra amúgy utasigény sem igen lenne a települések távolságaiból adódóan). Ezzel ugyanis a veszprémi kereszt tolódik el jelenleg is (megkésetve a szembejövő gyorsvonatot is), illetve Székesfehérváron is várathatnak egyes csatlakozásokat emiatt, a gyors mögött Budapest felé közlekedő  személyvonat késve indulása meg szinte garantált ilyen esetben.

DSCF10153.JPG

A látvány, amit rosszabb esetben percekig csodálhatunk a Százlábú híd alól. Eközben persze elmegy a csatlakozás, az utolsó metró, meg a félóránként járó busz.

Az írás elején foglalkoztam a jelenség kiváltó okaival, és egyes olyan kötelezettségekről, amelyek ezt valamilyen formában indokolják. Úgy van egyensúly, ha megnézzük a dolog másik elvi megközelítését is: a járatokat, amelyekről beszélünk, egytől egyig a Magyar Állam rendeli meg közlekedési közszolgáltatásként, melyről a szolgáltató céggel szerződést köt. A megrendelő normatív támogatása fejében jogosult a megrendelt szolgáltatás paramétereinek meghatározására. Ez a követési gyakoriságon túl jelenti azt is, hogy milyen megállási renddel közlekedjen az adott vonat (a megrendelő megrendelői képességei, kapacitásai más lapra tartoznak). A megállásoknak és gyorsításoknak költségvonzata van (akkor is, ha a hivatalos elszámolási tételekben ez nem jelenik meg, mert az egyszerűség kedvéért csak a leközlekedtetett vonatkilométerrel kalkulál), részben a vontatási energia, részben a járművek erőátviteli-, futó- és fékberendezéseinek amortizációja tekintetében. Ezt a költséget vagy megfizeti az, akinek felróható, vagy a társaság veszteségeit fogja gyarapítani, amelyet végső soron az összes adófizető (nem dolgozó - az áfa is adófizetés!) fog összedobni a közösbe - révén állami cégről, cégekről van szó.

A legnagyobb probléma tehát az az egészben, hogy a menetrendszerűség veszélyeztetésén túl a forgalmi okból történő megállások alatti le-föl szállásoknál furcsa kettős mérce alakul ki. A fentebbi veszteségtérítéssel kapcsolatban, illetve jogalkotói elrettentő szándék hatására az ilyesmiért 8.000 Ft pótdíj fizetendő, ha egyszerű utas követi el. Nyilvánvalóan ezt az utasoknak (ha ilyen helyzetbe keverednének) következetesen kiszámlázzák, viszont a vasutasoknak - ismeretségi alapon - az esetek nagy többségében, vagy talán mindegyikben, biztosan nem. Vagyis aki fizet az utazásért, azt büntetik ilyen esetben, aki pedig (vasutas arcképes igazolvánnyal) ingyen, vagy az ár csak igen kis részének (pl. pótjegyek) megfizetésével teheti meg az utat, ott szállhat le, ahol akar, sőt külön megállítják neki a vonatot. Lehet, hogy életkorom miatt csak én érzem ezt furcsának, de az élet sok más területén úgy tűnik, hogy ezen a "nekem ez jár"-mentalitáson azért többé-kevésbé már túllépett ez a társadalom.

Az is megér egy gondolatkisérletet, hogy vajon nem olcsóbb-e a távolabbról bejáró vasutasoknak az egyéni autóhasználat költségét téríteni, mint hatalmas vonatokat megállítani-elindítani, és még a menetrendedszerűséget is rendszeresen veszélyeztetni? Van-e igény az érintett vasúti társaságnál, hogy ezt kiszámolják?

Vagy soha nem lesz mód annak a szemléletnek a megváltozására, mely természetesnek veszi, hogy ha az egyik "középnagy" vezető Újszászon lakik, akkor - biztos ami biztos - minden kurrens gyorsnak, IC-nek és EuroNightnak meg kell állnia ott? (Ez már a régmúlt, ezért merészeljük megemlíteni.)

Merre ismertek még hasonló, "illegitim" megállásokat? Indokolt az, hogy a vasúti utazási igazolvány forgalomszabályozási eszköz is legyen? Külföldön az ilyesmit hogyan oldják meg?

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr445597882

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.10.29. 11:23:54

Évekkel ezelőtt (Kb 20 éve) a Kiskunhalas felé menő gyors, ami Kunszentmiklós, Fülöpszállás, Kiskőrös állomásokon állt volna meg, megállt vasutasoknak (és civileknek is!) Taksonyban, Kiskunlacházán, Homokszentlőrincen, Szabadszálláson, Csengődön.

Németországban a váltás miatt van néha érthetetlen megállás. Egyszer kérdeztem a kalauztól, hogy miért állunk meg pl Plattlingban. Ott cserélt a két vezér. Teszem hozzzá: 42 mp alatt!!!

Másik érdekes buszos példa:

Éveken keresztül a szomori sofőr, kinek a fordája Zsámbékon végzett, hazavitte rezsijáratban a szomori embereket, ne kelljen több, mint egy órát várniuk. Egyszer egy hiba miatt műhelyeznie kellett este, udvariasan mondta az embereknek, sajnos ma nem tudja őket haza vinni, mert javítania kell.
"Nézd a gecijét, már haza se akar vinni minket!" volt a kultúrált reakciója az utasoknak.

.

Véleményem az ilyen szolgálati megállásokkal kapcsolatosan az, hogy van, ahol sajnos támogatandók, van, ahol megtűrendők, és van, ahol szigorúan üldözendők (pl RJ-t nem kellene KovácsJózsi miatt megállítani).

Dr. Z. 2013.10.29. 14:16:06

Kiváló írás az "echte magyarosch" szürkezónából! :)

Az újszászi megállásra élénken emlékszem, és a Fradis illetve százlábú hidas is közeli ismerősöm. Megértve a vasutasok oldalát is azon a véleményen vagyok, hogy sokkal őszintébben és sumákolásmentesen végig kellene venni ezeket a pontokat egyszer az érintett feleknek, és mindet bevinni a legitimálált vagy tiltott katóriák egyikébe. Amíg ez nem történik meg és mindenki csak elfordítja a fejét ilyen helyzetekben, addig ez is csak egy fa tényező a magyar vasút sajátos munkamoráljának erdejében.

Személy szerint amúgy veszélyesnek és üldözendőnek tartom ezt a hazai vasutas "1-2 perc nem a világ" szemléletet. Pontosan ezért van szokatlanul nyitva az 5 és 15 perces limittel mért pontossági adatok között az olló nálunk, mert aránytalan sok az 5-10 perces "éppen csak" késés. Ezek jelentős része az ilyen bagatellnek tűnő dolgokból áll össze - késői jelzőkezelés, menesztés előtti gyors kávéfelhörpintés, százlábú híd és társai.

Valódi vasutaknál még olyan is van, hogy a nagyvárosi fejpályaudvaron előre meghirdetett módon 2 perccel indulás előtt zárják az ajtókat a pontos indulás érdekében. Ehhez képest a Keleti pu. például maga a kupleráj.

Adani 2013.10.29. 15:48:53

A 100 lábúnál megesett néha, hogy a gumigyári munkások húztak vészféket és szálltak le ott a vonatról.

Adácson megállnak még a vonatok? Régebben volt divat, hogy minden vonat megállt ott ha kellett ha nem, Adács volt mindig az igazi vasutasfalu, még Moldova is megírta, hogy itt még a pap is vasutas, bár nem olyan arányban mint akkoriban, de ma is sokan dolgoznak a vasútnál. Nem nehéz elintézni egy ismerős forgalmásszal ,hogy adjon vöröset.

Késői jelzőkezelésre meg Szabadkígyós jó példa, pár éve már menetrend szerint semmi sem áll meg, tehervonatos kereszt (hármas is) és rakodás viszont rendszeresen van. Ha igazak a pletykák már a magánvasutak benyújtották a számlát a késői jelzőkezelések miatti felesleges megállások miatt.

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Hasonlóról én is hallottam, sőt megesett, hogy távolsági busz sofőrje letért az útvonalról és betért egy településre a buszon lévő sógor-koma-jóbarát kedvéért. De egyszer régen egy utasnak is megállt egy pillanatra az út szélén a csépai bekötőútnál, az utas kérte meg, hogy nem tudna-e ott megállni, lekéste a buszt és csak órák múlva jön a következő. A sofőr belement, mondván ok ,de meg kell vennie a jegyet a következő megállóig, ami még vagy 20 km lett volna. De hát így is olcsóbb volt mint a taxi.

Legendaként hallottam olyan BKV buszvezérről is, aki az éjszakai járattal ment egy kanyar végén Fótra a komája lagzijába.

Nem csak a vasutasoknál létezik ilyesmi, teherautó sofőrök is szoktak ismerősöknek svarcban dolgozni vagyis hát ma már őket azért jobban ellenőrzik, ugye GPS a kocsiban. A vasútnál nehéz ellenőrizni hasonlókat és hát sok helyen nincs is más módja a szolgálatváltásnak, mert van olyan őrház, ami gépkocsival is nehezen megközelíthető, pláne pl. esős, sáros, havas időben.

Arra is kíváncsi lennék hogy büntetik a szolgálati megállásnál leszálló utast. Kérem szépen nem is voltam a vonaton itt álltam a peronon. Bizonyítsa be, hogy nem így volt, sok sikert.

matteo14 2013.10.29. 16:28:40

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Majdnem ugyanez a térség:
Van egy járat,ami papíron (Nyilván falunév nélkül) a falu fordulójához közlekedik. A forda sofőrje valójában a település első megállójában lepakol mindenkit,majd haza megy a busszal. Esetleg még a kis utcákban lerak,ha arra van dolgod,de végig talán még sosem ment...

A párttal, a néppel egy az utunk 2013.10.30. 00:47:11

Hát igen. BKV buszsofőrből már én is kifogtam olyan rendes tagot, aki az utolsó belvárosi járatot vitte és este tizenegykor megkérdezte tőlem, az egy szem utastól, hogy merre megyek? Mondtam neki, hogy északnak, a Váci úton lakom. Azt mondta, hogy csak maradjak, el tud vinni az Árpád hídig, ott megy át az Óbudai buszgarázs felé. Jó, ennyi erővel lehetett volna darabolós gyilkos is, de nem az volt.

Szerintem egy kis rugalmasság belefér, bele kéne, hogy férjen. Például itt, Budapesten a 15/115-ös busz átmegy a belvároson. Van egy szakasza, ahol sétálóutcán, az Októberhatban. Egy udvarias taxisofőr megállt a nájtklub előtt, mert várta a fuvarját, a sáv meg olyan keskeny, hogy a busz nem tudta kikerülni. Barokkos túlzás nélkül állítom, hogy kábé tíz percet vártunk, míg továbbindultunk, már az egész busz (sofőr+utasok) fennhangon szídta a taxisofőrt, illetve női felmenőit. Nekem épp az utca közepe táján volt dolgom, ráadásul időre kellett menjek, megkértem a sofőr bácsit, hogy ugyan, nyissa már ki az ajtót, hadd szálljak le a várakozás vészterhes percei alatt. A következő megállótól meg sokat kellett volna visszafelé gyalogoljak. Rendes volt, kinyitota, de a fogát szívva, azt mondta, hogy őt ezért megbírságolhatják a forgalmi ellenőrök.

Viszont az ellenkezőre is van példám. Műszaki hibás kocsi fekete füstöt okádva lerobbant kettővel a 86-os busz előtt, a budai felső rakparton, a Margít híd előtt, a Külügyminisztérium után kicsivel. Ott viszonylag széles a járda, az első ajtónál állva átláttam a helyzetet. Bekopogtam a vezetőfülkébe és mondtam a sofőr bácsinak, hogy ha kinyitja az ajtót, akkor egy velem utazó haverral tíz másodperc alatt feltoljuk a kocsit két fa közé, ott elfér a járdán, míg szerelőt kap. Helyzet pikk-pakk megoldva, nem lesz belőle forgalmi dugó délután ötkor. Buszsofőr bácsi bólintot, kinyitotta az első ajtót. Mi leugrottunk, két szóval elmondtuk a lerohadt kocsi sofőrjének, hogy segítünk feltolni a járdára, úgy is lett. A buszsofőr bácsi meg hálásan integetett, becsukta az ajtót és továbbindult - a buszon maradt hátitáskáinkkal! Nem kicsit rohantunk utána, de szerencsénkre ott van egy piros lámpa, az alsó rakpart forgalma miatt, az megfogta, ott megdöngettük az ajtót és visszaszálltunk, de mi sem értettük, hogy miért hagyott ott minket cserébe azért, mert segítettünk rajta. Valamiért azt gondolta, hogy mi úgyis ott szálltunk volna le.

G!bor 2013.10.30. 07:03:33

Sőt egy indokolatlan péceli vörös kijárat is hamar érhetővé válik, amikor a kolléga viszi a kávét a mozdonyhoz :) Nyilván nem a mozdony volt álmos... Ellenben az, hogy a Hernád IC késik-e még plusz 2 percet az már mindegy

Adani 2013.10.30. 08:18:45

@A párttal, a néppel egy az utunk:

Trolibusznál és villamosnál is megesett már (utóbbinál ott is voltam sőt én is toltam:), hogy kamikaze hülye gyalogos miatt be kellett a sofőrnek fékezni, emiatt megállt a feszmentes vezeték alatt. Ilyenkor a hivatalos eljárás az ,hogy vontatót kell kérni, aki kijön, áthúzza a járművet az áram alatt lévő vezetékhez és mehet dolgára. Végül is csak alig 1 óra mire odaér a vontató, mire áthúzza (közben utasokat le kell szállítani előírás szerint). Bevállalós sofőr meg elmondja mi a helyzet és pár utas tolja pár métert a járművet és eléri az áram alatt lévő vezetéket és mehetünk tovább. De még ez is szabálytalan, ezért a sofőrt megbüntethetik ha hagyja (miért? Csak). Tudok olyan esetről is, mikor a BKV buszsofőr jót akart az utasoknak és beállt másodiknak az M-es megállóba, hogy át tudjanak szállni az utasok az előttük lévő buszra, később meg megbüntették a sofőrt, mert nem MM-es megálló volt, pedig elég nagy volt ,hogy elférjen ott a busz. Túlságosan utasbarát volt kilógott a sorból, mint a komédiás sofőr, aki vicceket mesélt utazás közben meg zenéket játszott be és végig kommentálta az utat, és emiatt az utasok kedvence lett.

De volt olyan eset is mikor az esztergomi vonatpótló sofőrjét vágták meg, mert letért az útvonalról. Egy elsó úton kikerülte a dugót, megállót sem kihagyva, egyik kolléga rajta is volt a buszon legalább negyed órát spórolt az utasoknak ezzel, legközelebb meg nem ment arra kérdezték is tőle ,hogy miért nem megy el megint, és mondta ,hogy megbüntették a múltkoriért.

A párttal, a néppel egy az utunk 2013.10.30. 09:57:19

Az egy M-es megállóra van olyan megoldás, ami kicselezi a belső utasítást. A megállóban levő busz elindul, elhagyja a megállót és ha van hely, illetve a forgalom is engedi, két méter múlva megáll, kinyitja a hátsó ajtót. A második busz beáll, arról leszállnak az utasok és átszállhatnak az előrébb várakozó járatra. Ilyenben is volt már részem a Gellért téren, amikor még onnan indult a Tétény expressz, húsz percenként. Ha mondjuk te a 86-os busszal érkeztél és a Tétény expresszre szálltál volna át és épp az orrod előtt ment el, jó sansszal még a melóból is elkéstél, a húsz perces járatsűrűség miatt. Az a megálló is egy M-es volt, de oda fizikailag sem fért volna be két busz, ráadásul úgy, hogy az egyik hosszabb, csuklós (86-os). Csak éppen kaptunk egy kis emberséget reggelente a sofőröktől. Jól esett.

Azt a "Miért? Csak." -ot kéne vizsgálni. Vagyok annyira hülye, hogy minden év januárjában előre megfinanszírozom a BKV-t egy egész éves bérlet árával. Cserébe néha jól esnek ezek a nem várt gesztusok. Erre a belső ellenőrök ezek miatt bírságolják a sofőröket! Eszem megáll! Le akarják szoktatni őket az utasbarát mentalitásról?!?

VT22 2013.10.30. 10:29:16

A vasutasok által összehozott késésnél sokkal komolyabb tényező az utasok által összehozott, aminek sokszor közvetetten mégis a vasúttársaság az oka. Az elhúzódó utascsere, a lassú bicikli/babakocsi-pakolászás, az utolsó pillanatban vágányokon átrohangálás, a fel/leszálláskor csakis egy ajtónál tömörülő utasok, vagy fordítva amikor a vonat nem ott áll meg ahol az utasok várják így futhat utána mindenki. És még egy nagy témakör a csatlakozások esete, az esetlegesen aluljáróban tévelygő átszállókra várakozással.

Laptoptáskás Ügynök 2013.10.30. 10:34:29

@VT22: Azt kéne a forgalmi szolgálattevőkkel is megértetni, hogy azért van náluk a síp, hogy használják. Az nem utasellenes, hogy a peronon lévő nyolcat sürgeti a másik párszáz érdekében.

A csatlakozásról csak annyit, hogy egyszer volt 2 percem Sopronban átszállni (8-as vonalról a 15-ös felé), majdnem nem lett meg, mert sikerült úgy megoldani a dolgot, hogy az összes aluljárót használni kellett...

Snake 2013.10.30. 11:38:26

@Adani: Amennyire én tudom, a szófosós srác nem lett kirúgva, egyszerűen nem hosszabbították meg a szerződését, mivel többször megbukott nem kis mértékű gyorshajtással (az állítólagos magyarázata csak hab volt a tortán, miszerint rossz a sebességmérő, ő meg anélkül nem tudja megbecsülni, mennyivel is megy), menet közben beszélgetéssel és menet közbeni telefonálással (abba ne menjünk bele, hogy valóban beszélt/SMS-t írt vagy éppen a vicces dolgait kereste rajta, mert egyik veszélyesebb mint a másik).

Személyes véleményem szerint pedig bőven sok volt, amit a mikrofonba produkált. Nem mondom, egy-egy poén belefér, de egész úton hallgatni, hogy be nem áll a szája... A kevesebb több.

Adani 2013.10.30. 12:13:20

@Snake:

Először kirúgták, majd miután többen kiálltak mellette még Vitézy is, visszavették, később meg valóban nem hosszabbítottak vele szerződést.

Közben még összehordtak róla mindenféle hazugságot. A gyorshajtás volt csak igaz, 65 körül ment egy 70-es táblánál, a BKV belső szabályzata szerint vmax=50 km/h, utasok nélkül garázsmenetben volt és évekkel ezelőtt történt, amiért akkor kapott is büntetést. A telefonálás menet közben nem volt igaz (mellesleg sok buszsofőr telefonál menet közben). Azt is ráfogták ,hogy műszaki hibát kamuzva kiállt a forgalomból nyilatkozni, később vissza is vonták, miután bizonyítani tudta, hogy nem igaz.

Az utasok 99%-nak tetszett, amit csinált szerintem még több ilyen sofőr kéne, aki szereti is a munkáját és örömét leli benne és mellesleg szórakoztat is, külön pénzbe nem kerül és feldobja az utasok napját.

Amúgy most egy pékséget nyitott a Dohány utcában ott is nyomja a vakert ugyanígy voltam párszor ott vásárolni.

Izo 2013.10.30. 14:02:41

A 17 óra körüli (ez mindig változik) Székesfehérvár-Budapest személy meg szokott állni Ódinnyésen. Igaz, ennél nagyobb a cikkben is említett probléma, hogy a késő gyorsvonatok miatt rendszeresen nem tudnak elindulni időben.
Meg aztán mostanában elég sok Flirt helyett mozdonyos vonat jár, ami nem igazán tudja tartani a Flirt-re szabott menetrendet. Nem tudja valaki, mikor kerülnek vissza a Flirt-ök?

A párttal, a néppel egy az utunk 2013.10.30. 19:54:33

@VT22: Bizonyos állomásokon van egy táblasor a sin mellett (50, 100, 150, 200, stb.) ÉS a forgalmista képes bemondani a hangosba, hogy "A szerelvény eleje 150-nél áll meg!" ? Hogy egy példát mondjak, Nagykátán van ilyen. Valószínűleg a mozdonyban a vezérnek is tudnia kell erről a rendszerről, mert tényleg ott szokott megállni, ahol bemondják. Most akkor mit tudunk erről? Néhány állomáson láttam, néhányon nem. Tök jó lenne, ha mindenhol lenne és bemondanák, akkor az utasok tudnák, hol áll meg a szerelvény eleje.

VT22 2013.10.30. 20:53:46

@Laptoptáskás Ügynök: Rossz ötletnek tartanám sípolással megoldani a kérdést. A forgalmistának maximum a szabálytalankodó vagy direkt időhúzó utasokat szabadna fegyelmezni vele, de a nehezen mozgó vagy bizonytalan utasok nem lesznek kétszer olyan gyorsak akármilyen sürgetésre.

Adani 2013.10.30. 22:39:02

@A párttal, a néppel egy az utunk:

Csárdaszállás és Murony állomáson a régi peronon számok voltak, így lehetett tudni, hogy pl .az 5. kocsi hol fog megállni, ez pl. működhetne és akkor csak azt kéne bemondani ,hogy pl. a bicikliszállító kocsi a 6. vonatban és pl. az első két kocsi 1.o a következő három másod és a végén van a biciklis. Máris tudná mindenki hová kell állni.

Adani 2013.10.30. 22:39:55

@VT22:

Ez mondjuk igaz, hiszen hiába terrorizálja az ajtózárást jelző berregővel a babakocsival felkapaszkodni próbáló anyukát a buszvezető gyorsabban nem tud felszállni.

Laptoptáskás Ügynök 2013.10.31. 08:19:42

@Adani: Ez egy elég ritka példa, de a Dunántúlon is megvan a "párja" Boba személyében.

@VT22: A nehezen mozgót tényleg nem, de ilyen esetekben ezek pont a ritkák. Inkább a ráérünk-mentalitásúakra, meg a 1235446576786 tagú csoport egy ajtónál tolongására lehetnek hatással.

@A párttal, a néppel egy az utunk: A számozás métert jelöl, a peron elejétől számítva, és az újabb állomásokon veszi át a megállás helyét jelző Á-betűk szerepét. Utastájékoztatásbeli megjelenéséhez még nem volt szerencsém, bár Nagykátán még csak átutazóként voltam. Ha használják, az dícséretes, ha a vezérek is, az még dícséretesebb. Germán területeken az ilyesmit a peronok szektorokra bontásával oldják meg.

efi 2013.10.31. 18:54:45

@Laptoptáskás Ügynök: Sopron. Mind az egyet? A VII. vágányra csak 1 aluljáró vezet (tudom, van még egy, de az nem vezet oda). Akárhova is érkezik a másik vonat, ebbe le lehet menni bármelyik vágánytól. Az, hogy te állomásbejárást tartottál, az egy dolog :)
@A párttal, a néppel egy az utunk:
A mozdonyvezető innen tudja: ellenkező irányból a 0-nál van egy Á betű (megállás helye). Visszafelől úgy kell jönnie, hogy a vonat vége meghaladja az Á betűt (mivel ott egy átjáró van valószínű) és mivel tudja a vonata hosszát, meg látja a táblákat, tudja meddig kell ehhez mennie.

A cikkhez. A meghirdetett megállásokat a MÁV-Start rendeli meg és díja van neki. A leszálló vasutasok pedig 90%-ban forgalmászok, kocsivizsgálók, kocsirendezők, mozdonyvezetők, nyilvánvalóan a Start nem fogja ezt még külön szponzorálni is, úgy hogy még ráadásul a saját vonatait is veri vele adott esetben, vagy egyenesen megakadályozná még papíron is a menetrendjük kiszerkesztését (a többlet időigény miatt).

Adani 2013.10.31. 19:59:03

@Laptoptáskás Ügynök:

A peronon ajtóban percekig búcsúzkodók ellen is jól jöhet, egy utolsó csókot mielőtt indulok, aztán 5 perces smárolás.

Emlékeztek anno az ütemes menetrend reklámjára? Plakátokon hirdették, hogy ütemes menetrend, plakáton egy csókolózó pár, és a szöveg: A búcsú hosszabb is lehet. Sokan gondolatban hozzátették: mert késik a vonat. :)

Tanúsító · http://enta.blog.hu 2013.11.09. 14:11:30

@Izo: Hogy megáll-e Ó-Dinnyésen, vagy nem, nem tudom, de mióta a téli menetrend érvényes, a személy idejében egy gyors robog át, aztán 8-10 perc késéssel jön a személy. Miért nem lehetett eleve így írni a menetrendet?
süti beállítások módosítása