Egyre hosszabbra nyúló menetrendes sorozatunkban mostanra alaposan megvizsgáltuk, mi van ezekben a vastag könyvekben. A sok táblázat és jel között egész jól eligazodva mégis eszünkbe kell jusson, amit az első részben már érintettünk: az internet előtti világban ezeknek a kiadványoknak a jelentősége a mainál sokkal nagyobb volt. Olyannyira, hogy a jelenlegihez képest több és más információt is tartalmaztak a menetrendkönyvek. Ma ezeket a régi, ma már máshol megjelenő témákat, rovatokat, fejezeteket mutatom meg – hiányoznak-e az egykori magyar menetrendkönyvek elveszett fejezetei? Figyelem, a látszat ellenére a posztban szerplő képek mindegyike vasúti menetrendből származik, méghozzá az 1984-2007. közötti időszakból.
Ferihegyi sürgés-forgás, vasúti menetrendben
Vasúti menetdíjtáblázatokA „mikor megy a vonat?”-kérdéskörtől nehezen elválasztható az „és mennyibe kerül?”. Ezt az igényt felismerve a magyar menetrendkönyvek kihagyhatatlan eleme volt valahol a könyv elején – a legújabb korban a „piros”, azaz a zömmel szöveges információt tartalmazó oldalakon – néhány táblázat a teljesárú és a kedvezményes menetdíjakról, valamint – a szerkesztők döntése szerint – több vagy kevesebb más termék – jegyek, bérletek – árairól is. A rendszerváltás közeledtével egyre gyakrabban, attól kezdve pedig majd’ minden évben bekövetkező áremelésekkel természetesen ezek az oldalak könnyen aktualitásukat veszthették. Ne feledjük, hogy 2001. előtt május végén volt az éves menetrendváltás, a szakpolitika a menetdíjakhoz pedig általában január 1-jei hatállyal nyúlt hozzá. Néha aztán a soron következő menetrendi pótlékkal megérkeztek a felhasználókhoz az új táblázatok, máskor pedig nem. Ilyenkor persze felmerült a kérdés, hogy van-e értelme oldalakat pazarolni ebben a témában, és a kérdés eldöntéséhez végül a kétezres évek eleje két segítséget is nyújtott. Egyrészt a menetrendváltás időpontja átkerült december első felére, a könyvben meghirdetett díjtáblázatok tehát pontosan három hétig voltak használhatók a január 1-jei drágulásig. Másrészt „divatba jöttek” az év közbeni (például február, vagy 2007. május 1.), valamint a naptári éven belül két alkalommal történő árváltozások, erre egy éves hatályú kiadvány nem lehetett felkészülve. A tarifaváltozásokról egyébként van véleményünk, olvassátok el: itt. És itt.
Azóta már megszűnt bérletjegyek árai a 2007-ből - ebben az évben olvashattunk ilyet utoljára
Díjszabás, díjszabási összefoglalóHa a menetdíjak elfértek a menetrendben, akkor az utazási feltételek és a kedvezmények is. Ennek a fejezetnek az elején természetesen mindig ott volt a figyelemfelhívó szöveg arról, hogy csak kivonatról van szó, de igazság szerint elég jól el lehetett ezzel boldogulni. Egy-egy régebbi menetrendkönyv értékét amúgy a régi vonatok adatai mellett éppen az ilyen, az adott kor társadalmáról, de legalábbis utazóközönségéről pontos képet mutató szövegek adják: a gócponti jegyek, a sportoló-kedvezmények romantikus világa, az InterCity vagy éppen a vonaton történő kerékpárszállítás hajnala: kiváló forrásdokumentum ezek megismeréséhez egy 10-20-40 éves könyv. A magatartási szabályok összefoglalója a kedvezményekéhez hasonlóan hasznos, ha érteni akarjuk az adott kort – a tanuló-váróterem intézménye, a táskarádió hallgatásával és a tiltott üveggyűjtéssel kapcsolatos figyelmeztetések és a dohányosok terelgetésének kísérletei hol arról árulkodnak, mennyit változott a vasút, hol arról, hogy bizonyos problémák örök életűek. Ebben az elveszett fejezetben még egy tétel nagyon fontos: a helytelenül viselkedő utasok által fizetendő pótdíjak egyébként szinte csak összegükben változtak az évek során.
Neves buszok serege a BKV-nál - a hivatalos emlékezés letagadná, de a menetrend nem felejt...
A díjszabási fejezet a díjtáblázatokkal nagyjából egyidőben kezdett kikopni a menetrendkönyvből, vele ellentétben viszont nem tűnt el teljesen – bár például 2002-2003-ban mindkettő hiányzott. Egy nyelvezetében a díjszabás és egy marketing-kiadvány között félúton található szöveges tájékoztató évről-évre növekvő terjedelemben próbálja az olvasót terelgetni a helyes magatartások és a vasúti társaság által éppen fontosnak tartott termékek, kedvezmények irányába.
Evezzünk békésebb vizekre, ez itt a 70-es vonal, csak kicsit nedvesebb
ÁllomásnévmutatóEz a fejezet nem veszett el, de tartalmában sajnos soványabb lett az évek alatt. Gyerekkorunk menetrendjeiben nem csak egy névsor volt, mellette a vasútvonalak számaival, hanem minden egyes megállóhelyről tudni lehetett, van-e jegykiadás, lehetséges-e átszállás autóbuszra, valamint van-e valamilyen vendéglátó-ipari létesítmény. Ezeknek az információknak az eltűnését valószínűleg az okozhatta, hogy a szanaszét-reformált (értsd: darabolt) MÁV-nál ezek aktualizálása lehetetlenné vált: a Resti leépülését, a bérbe adott éttermek-kocsmák bukdácsolását, a forgalmista-pénztárak folyton változó helyzetét, az alvállalkozók – kocsmárosok, boltosok – által esetlegesen üzemeltetett korlátozott jegykiadásra berendezkedett pénztárak lehetetlen állapotát írásban rögzíteni hiábavaló próbálkozásnak tűnhetett, ez persze az infó nélkül maradt utast nem vigasztalta.
Hegyeshalomban étterem volt, Hernádnémeti-Bőcsön pedig büfé
Más társaságok menetrendje és díjszabásaHa már amúgy is készül menetrendkönyv, ami amúgy is jó vastag, miért ne férne el benne a vonatok mellett más is? A két világháború között a postajáratok, az azt követő békeidőben vidéki városi menetrendek, hajók, kompok, a nemzetközi menetrendi kötetben még nemzetközi VOLÁN-járatok és a Ferihegyi repülőtér érkező-induló táblája is jól megfért egymás mellett! Ugyan 30 évvel ezelőtt sima ügy volt, mára lehetetlenné vált a különböző közlekedési társaságok közötti adatcsere, ezért ez a praktikus gyakorlat szinte teljesen kiveszett. A városi közlekedési oldalak közül a budapesti tartott ki elég sokáig, a hajókból a BAHART szolgáltatásai ugyancsak a közelmúltig látszottak a sárga oldalakon. Mostanra mégis kizárólag az erdei vasutak menetrendje maradt idegen elemként a MÁV-START és a GYSEV menetrendi tábláit követve, a könyv végén.
Mi újság Szegeden? Villamos, troli, kétforintos jegy 1988-ban.
Kompország néhány kompjárata a szentendrei Duna-ágról
Buszos kirándulások a boldog békeidőkből: Szegedről Dubrovnikba mi is kipróbáltuk volna!