Hova megy ez a vonat?

Elveszett fejezetek a magyar menetrendkönyvben

2013. november 12. Szerző: Budapest, aut. ford.

Egyre hosszabbra nyúló menetrendes sorozatunkban mostanra alaposan megvizsgáltuk, mi van ezekben a vastag könyvekben. A sok táblázat és jel között egész jól eligazodva mégis eszünkbe kell jusson, amit az első részben már érintettünk: az internet előtti világban ezeknek a kiadványoknak a jelentősége a mainál sokkal nagyobb volt. Olyannyira, hogy a jelenlegihez képest több és más információt is tartalmaztak a menetrendkönyvek. Ma ezeket a régi, ma már máshol megjelenő témákat, rovatokat, fejezeteket mutatom meg – hiányoznak-e az egykori magyar menetrendkönyvek elveszett fejezetei? Figyelem, a látszat ellenére a posztban szerplő képek mindegyike vasúti menetrendből származik, méghozzá az 1984-2007. közötti időszakból.

mrd55.JPG

Ferihegyi sürgés-forgás, vasúti menetrendben 

Vasúti menetdíjtáblázatok

A „mikor megy a vonat?”-kérdéskörtől nehezen elválasztható az „és mennyibe kerül?”. Ezt az igényt felismerve a magyar menetrendkönyvek kihagyhatatlan eleme volt valahol a könyv elején – a legújabb korban a „piros”, azaz a zömmel szöveges információt tartalmazó oldalakon – néhány táblázat a teljesárú és a kedvezményes menetdíjakról, valamint – a szerkesztők döntése szerint – több vagy kevesebb más termék – jegyek, bérletek – árairól is. A rendszerváltás közeledtével egyre gyakrabban, attól kezdve pedig majd’ minden évben bekövetkező áremelésekkel természetesen ezek az oldalak könnyen aktualitásukat veszthették. Ne feledjük, hogy 2001. előtt május végén volt az éves menetrendváltás, a szakpolitika a menetdíjakhoz pedig általában január 1-jei hatállyal nyúlt hozzá. Néha aztán a soron következő menetrendi pótlékkal megérkeztek a felhasználókhoz az új táblázatok, máskor pedig nem. Ilyenkor persze felmerült a kérdés, hogy van-e értelme oldalakat pazarolni ebben a témában, és a kérdés eldöntéséhez végül a kétezres évek eleje két segítséget is nyújtott. Egyrészt a menetrendváltás időpontja átkerült december első felére, a könyvben meghirdetett díjtáblázatok tehát pontosan három hétig voltak használhatók a január 1-jei drágulásig. Másrészt „divatba jöttek” az év közbeni (például február, vagy 2007. május 1.), valamint a naptári éven belül két alkalommal történő árváltozások, erre egy éves hatályú kiadvány nem lehetett felkészülve. A tarifaváltozásokról egyébként van véleményünk, olvassátok el: itt. És itt.

mrd51.JPG

Azóta már megszűnt bérletjegyek árai a 2007-ből - ebben az évben olvashattunk ilyet utoljára 

Díjszabás, díjszabási összefoglaló

Ha a menetdíjak elfértek a menetrendben, akkor az utazási feltételek és a kedvezmények is. Ennek a fejezetnek az elején természetesen mindig ott volt a figyelemfelhívó szöveg arról, hogy csak kivonatról van szó, de igazság szerint elég jól el lehetett ezzel boldogulni. Egy-egy régebbi menetrendkönyv  értékét amúgy a régi vonatok adatai mellett éppen az ilyen, az adott kor társadalmáról, de legalábbis utazóközönségéről pontos képet mutató szövegek adják: a gócponti jegyek, a sportoló-kedvezmények romantikus világa, az InterCity vagy éppen a vonaton történő kerékpárszállítás hajnala: kiváló forrásdokumentum ezek megismeréséhez egy 10-20-40 éves könyv. A magatartási szabályok összefoglalója a kedvezményekéhez hasonlóan hasznos, ha érteni akarjuk az adott kort – a tanuló-váróterem intézménye, a táskarádió hallgatásával és a tiltott üveggyűjtéssel kapcsolatos figyelmeztetések és a dohányosok terelgetésének kísérletei hol arról árulkodnak, mennyit változott a vasút, hol arról, hogy bizonyos problémák örök életűek. Ebben az elveszett fejezetben még egy tétel nagyon fontos: a helytelenül viselkedő utasok által fizetendő pótdíjak egyébként szinte csak összegükben változtak az évek során.

mrd53.JPG

Neves buszok serege a BKV-nál - a hivatalos emlékezés letagadná, de a menetrend nem felejt...

A díjszabási fejezet a díjtáblázatokkal nagyjából egyidőben kezdett kikopni a menetrendkönyvből, vele ellentétben viszont nem tűnt el teljesen – bár például 2002-2003-ban mindkettő hiányzott. Egy nyelvezetében a díjszabás és egy marketing-kiadvány között félúton található szöveges tájékoztató évről-évre növekvő terjedelemben próbálja az olvasót terelgetni a helyes magatartások és a vasúti társaság által éppen fontosnak tartott termékek, kedvezmények irányába.

mrd56.JPG

Evezzünk békésebb vizekre, ez itt a 70-es vonal, csak kicsit nedvesebb

Állomásnévmutató

Ez a fejezet nem veszett el, de tartalmában sajnos soványabb lett az évek alatt. Gyerekkorunk menetrendjeiben nem csak egy névsor volt, mellette a vasútvonalak számaival, hanem minden egyes megállóhelyről tudni lehetett, van-e jegykiadás, lehetséges-e átszállás autóbuszra, valamint van-e valamilyen vendéglátó-ipari létesítmény. Ezeknek az információknak az eltűnését valószínűleg az okozhatta, hogy a szanaszét-reformált (értsd: darabolt) MÁV-nál ezek aktualizálása lehetetlenné vált: a Resti leépülését, a bérbe adott éttermek-kocsmák bukdácsolását, a forgalmista-pénztárak folyton változó helyzetét, az alvállalkozók – kocsmárosok, boltosok – által esetlegesen üzemeltetett korlátozott jegykiadásra berendezkedett pénztárak lehetetlen állapotát írásban rögzíteni hiábavaló próbálkozásnak tűnhetett, ez persze az infó nélkül maradt utast nem vigasztalta.

mrd52.JPG

Hegyeshalomban étterem volt, Hernádnémeti-Bőcsön pedig büfé

Más társaságok menetrendje és díjszabása

Ha már amúgy is készül menetrendkönyv, ami amúgy is jó vastag, miért ne férne el benne a vonatok mellett más is? A két világháború között a postajáratok, az azt követő békeidőben vidéki városi menetrendek, hajók, kompok, a nemzetközi menetrendi kötetben még nemzetközi VOLÁN-járatok és a Ferihegyi repülőtér érkező-induló táblája is jól megfért egymás mellett! Ugyan 30 évvel ezelőtt sima ügy volt, mára lehetetlenné vált a különböző közlekedési társaságok közötti adatcsere, ezért ez a praktikus gyakorlat szinte teljesen kiveszett. A városi közlekedési oldalak közül a budapesti tartott ki elég sokáig, a hajókból a BAHART szolgáltatásai ugyancsak a közelmúltig látszottak a sárga oldalakon. Mostanra mégis kizárólag az erdei vasutak menetrendje maradt idegen elemként a MÁV-START és a GYSEV menetrendi tábláit követve, a könyv végén.

mrd54.JPG

Mi újság Szegeden? Villamos, troli, kétforintos jegy 1988-ban.

mrd57.JPG

Kompország néhány kompjárata a szentendrei Duna-ágról

 

mrd58.JPG

Buszos kirándulások a boldog békeidőkből: Szegedről Dubrovnikba mi is kipróbáltuk volna!

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr595626082

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.11.12. 09:19:24

A közlekedési cégek közötti adatcsere hiánya egy fájó dolog.

charlie 2013.11.12. 10:08:42

Nem is értem, hogy közforgalmú menetrendek esetén (amit mindig az állam rendel meg) miért kell egyáltalán külön menetrend. Amit az állam rendel meg, az legyen egy könyvbe/adatbázisba és kész.

Milyen jó lenne ha megmondasz A és B pontot aztán közbe mindent kidobna, buszt, vonatot, ami van...

(Ha más nem, legalább mindenki betolhatná Google Maps-ba az adatait :) )

v2peti 2013.11.12. 14:01:30

tőlünk nyugatra már így van. Legalábbis a szárazföldiek tekintetében! A hajókat és a repülőket külön adatbázisok muatják. De a vasúti, a helyközi-távolsági és helyijáratok egy menetrendben szerepelnek sok országban, tőlünk nyugatra!

Gabesz9 2013.11.12. 14:29:37

@v2peti: Szerintem az, hogy külön menetrend van, az a kisebbik gond. A nagyobb problémát -szerintem- az okozza, hogy nálunk minden cégre külön-külön tarifarendszer van és ezek nem átjárhatók. Nem csak a busz/hajó/vonat de még a MÁV/GYSEV közt sem. Érdekes módon ezt Európa normálisabb felén már meg tudták oldani.

efi 2013.11.12. 17:04:30

@Gabesz9:
MÁV/GYSEV közt mióta eltérő a tarifa ?

Albu 2013.11.12. 19:08:12

@efi: Nem külön tarifa van, de nem átjárható a GYSEV–MÁV.
Vagy igen? 985 forinttal drágább Szombathelyre, csak mert Csornán át közlekedik az ic.

Egyszer kolozsvári belföldi légijáratot is láttam menetrendben, úgy emlékszem; de mindenféle székely autóbuszvállalkozók vonalait a napokban.

efi 2013.11.12. 21:39:46

@Albu:
"985 forinttal drágább Szombathelyre" mint? Mint merre? (Szombathelyre eleve másfelől nincs is IC.)
Egyforma árakat alkalmaznak, a minisztérium mondja meg ugyanis, nem a vasúttársaság:
www.mav-start.hu/utazas/tarifa_20120901.php
www2.gysev.hu/jegyarak/teljesaru_menetdijak/199
Azt tudom elképzelni, hogy 2 km-árat egyenként kell összeadni és ez egyes esetekben több lehet, mintha az összkm-hez rendelnénk egy körben.

Snake 2013.11.12. 23:48:43

@efi: A tört díjszabás az utasnak többletköltséget okoz. Egy teljes árú 200 km-es jegy 3.410 Ft, de ha ebből 50 km-t GYSEV szakaszon teszel meg, akkor 150+50 km, azaz 2.830+930=3.760Ft

Buszéknál a legfőbb probléma, hogy minden átszállás után új jegyet kell venned (pl. 80 km-es utat 5+60+20 km-ben teszed meg, azaz 1.490 Ft helyett 250+1.120+370=1.740 Ft-ot fizetsz). Erre rátesz egy lapáttal számos különleges eset:
-Egyes volánok teljesen véletlenszerűen 1-1 útvonalra az átszállás ellenére tudnak egyben is jegyet adni (csak erről a kutya sem tud)
-A késő esti járatok gyakran jóval hosszabb útvonalon, több településen keresztül érik el az úticélod (ráadásul, ha egy-egy településre nem ugyan azon az úton megy be, amin visszatér a főútra, akkor többletköltséget okoz az utasnak)
-Rendszeres, hogy 1-1 menetrendi mezőben a járatok meg vannak törve (pl. A-B között naponta, B-C között munkanapokon közlekedik, de külön számon), ekkor vagy a véletlenen (egyben vagy megbontva szerepel a gépben a járat) vagy akár a gkv kénye-kedve szerint (egyben és megbontva is be tud jelentkezni a járatra a masinériába) is változhat a jegyár.

dieter 2013.11.13. 11:31:16

HÉV menetrendeket is elég sok éven át lehetett tanulmányozni.

v2peti 2013.12.14. 14:26:36

@Gabesz9: Évek óta ezért verem az asztalt a vasutas topikban az indexen, de sajnos a minisztériumban idióták dolgoznak!
süti beállítások módosítása