Hova megy ez a vonat?

A GySEV világa - 20 évvel ezelőtt

2014. augusztus 22. Szerző: Ellátott utas

Pontosan két évtizeddel ezelőtt már nem lehetett Sopron szeletet kapni a boltokban - amely azonban a sors fintoraként Győrben készült - és a "hűség városának" sörgyára még odabiggyesztette fő terméke mellé azt is, hogy "ászok". Az akkor épp az NB I-ben szereplő Soproni LC-ben feltűnt a későbbi válogatott kapus, Babos Gábor, és a soproni Elzett zár továbbra is kellően bejáratott márkának számított. A vasútállomáson pedig még nyoma sem volt Taurusoknak és zöld-sárga kocsiknak... IC-k helyett még a Lővér és a Ciklámen-Expresszek jelentették a fő összeköttetést Budapesttel. Az 5047-esek még az ÖBB tulajdonában járkáltak Harka irányában - és a vontatási telepen még rengeteg különlegességet tartogatott... ha másért nem, a MÁV-tól szokatlan színük és pályaszámuk miatt. Ki is gondolhatta volna akkor amikor ezt a világot jártam be, hogy nemhogy húsz, de már hét-nyolc évvel később se sokat láthatunk abból, ami a soproni csonkavágányokon állt - még kevesebbet, mint a hazai kisvasutak akkori kínálatából. Ebből a túrából szedtem most össze egy csokorra való képet, néhány utána lévő évvel együtt.

Ez a képsorozat egyben a "felfedezőút" másik résztvevőjének, majd eme birodalom későbbi vezetőjének, Grátzer Ákosnak is emléket állít, aki most augusztus 23-án született 35 éve!

bamot701_94.JPG

Csapjunk is mindjárt a közepébe: az 1-es számú Rába-Balaton egy Bh-kocsival menetrend szerinti személyvonatként... a végállomása Ebenfurth volt.

bamot702_94.JPGA testvére ekkor még nem volt bizottsági kocsi, sőt, a szétvágás réme lebegett fölötte...

Ax_94.JPGA két alumínium-mellékkocsi sem járt már, ez ilyen megzúzott véggel nem is nagyon tudott volna... most már mindkettő Győrben van, miközben vontatóik a Vasúttörténeti Parkban laknak

5046_94.JPGSzintén a Nosztalgia szárnyai alá került a felváltásnak vett Blauer Blitz helyközi változata vezérlőkocsistul.

m44_94.JPGAz iparvasúti eredetű M44 313 még az előző tulaj színeiben... mögötte pedig néhány az akkor még szép számú (de sok munkát nem kapó) Szergejek közül

m62_1_94.JPGEgy-két gépnek az eredetéről nem nagyon lehetett vitát nyitni...

m62_2_94.JPG...de az akkoriban MÁV-os berkekben gyakori átszámozások itt is előfordultak.

2143_95.JPGA jövőt 1995-ben azonban már ezek a gépek jelentették - akkor, amikor Herkules még csak egy mitológiai figura volt, meg a macska Pif mellett. A háttérben lévő balesetes gép a V43 331

obbinga_97.JPGEz már 1997, amikor Ebenfurth és Bécs felé a Sissik jártak a "hosszú Schlieren"-es ingákkal - akkoriban még az osztrákok számára is a modern és korszerű jármű volt mindkettő, ma pedig a forgalomból kivonás határán egyensúlyoznak - még úgy is, hogy a kocsikat azóta főjavították.

124_95.JPGA GySEV a hazai nosztalgiavonatozás úttörője volt, de a '90-es évek közepére már igencsak megcsappant ez a tevékenységük. 2004-ben aztán ez a mozdony Schwechat-ba került a VEF múzeumába...

c_94.JPG...a kocsik meg 2000-ben a Vasúttörténeti Parkba. Egy-két évig elő is fordultak néhány különvonatban, de azóta valamelyik külső tárolóvágányon vagy Istvántelken lapulnak elfeledetten.

bcmot_94.JPGSok jármű várta még a nosztalgia-sorsot 1994-ben, de pár évvel később szétvágták ezt a BCmot-ot...

abbmot_94.JPG...és ezt az ABb-t is.

abb_forgovaz_94.JPGA másik "böbéből" már akkor is csak ennyi emlék maradt...

palyakocsi_1_94.JPGA régi pályafenntartási kiállításból számos sínautó maradt fenn...

palyakocsi_2_94.JPG...sőt, még sínteherautó is. Félő, hogy nem ezek kerültek a Parkba, hanem a Paksról elhozott járművek...

A néhány évvel később beköszöntött zöld-sárga korszakban már nem sok maradt mindebből - s ki tudja, hogy hamarosan hasonló felhanggal mutatunk-e majd képeket a Szilikről, Bh- és Ap-kocsikról meg még a Dunakeszin modernizált IC-kocsikról. Amennyiben erről is érdekes képeket találunk, ígérjük, hogy nem rejtjük majd el olvasóink elől.

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr426624063

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bloggerman77 2014.08.29. 14:39:28

A soproni Pft kiállítást összevágták, a Parkos Warszawa és Zupka Paksról van.

Az ABbmot hajtott forgóváz a Vasúttörténetibe került.

A GySEV 17 mozdony, a Cn94 és Cn153 kocsik letétként a Vasúttörténetiben vannak, a BD4VT motorkocsi a mellékkocsijával szintén.

Érthetetlen, hogy a Balaton betétkocsi végül miért nem jutott el a Vasúttörténetibe. (Legalább az egyik)
süti beállítások módosítása