Hova megy ez a vonat?

Unalomba fulladt vasútfejlesztés - mikor vonatozhatunk a 2-es vonalon?

2014. szeptember 09. Szerző: feketén villogó térközjelző

Szépen hangzik már a projekt megnevezése is: Budapest – Esztergom vasútvonal rekonstrukciója I. ütem. Elkezdődött anno 2011-ben, idén májusban a MÁV honlapján az Úr 2014. évének augusztusát jelölték meg befejezési céldátumnak.

Csak egy baj van: a célszalag mintha velünk együtt szaladna egy irányban, de szigorúan előttünk.

Akár a korábbi hivatalos közleményeket nézzük, akár a helyszínt, esély sem volt az eddig mögöttünk hagyott céldátumok betartására, de idei menetrendváltásra se lesz készen a vonal. A közleményeknél jobban csak a saját szememnek hiszek, ezért képet adok a munkák pillanatnyi állásáról. Elsősorban mezei "egységsugarú" utas szemével nézem az építkezést, tehát ami darabra megvan, az elkészült, attól függetlenül, hogy esetleg még némi utómunka hátravan-e vagy nem.

DSC00829.JPGMintha nem volna még ott vágány! Hát nincs is.

Májusban kezdtem a túrámat, majd a lehangoló képek után el is feledtem az egészet. Most, hogy ismét bejelentették a projekt csúszását, ismét felkerekedtem, hogy megnézzem a munkák állását, avagy saját korábbi látomásaim alapján ítéljek és ne csak úgy hallomásból.

A munkák állása szerint tényleg ez az ország egyik unalomba fulladt vasúti felújítása. Biztos vagyok benne, hogy Tisztelt Olvasóim továbbiakról is be tudnának számolni, azonban ez szerintem „vezeti a listát”.

Régen volt már 2011, így lássuk, hogy alapból minek kellene beleférni az első ütembe, az egyszerűség kedvéért a MÁV honlapjáról vettem az adatokat:

  1. Budapest Északi összekötő vasúti híd kiegészítő építési munkái II.; (Népszigeti kerethíd felújítása; Népszigeti járdaburkolat felújítása;Újpest megállóhelyhez kapcsolódó járda és zajvédő fal felújítása.)
  2. Északi összekötő vasúti híd (kiz.) – Pilisvörösvár (bez.) pályaépítési munkák;
  3. Pilisvörösvár (kiz.) – Piliscsaba (bez.) pályaépítési munkák;
  4. Piliscsaba (kiz.) – Esztergom (bez.) vonalszakasz pályaépítési munkák;
  5. Óbuda – Piliscsaba vonalszakasz biztosítóberendezési és távközlési munkái.

Első nekifutásra idén május egyik pénteki napján vettem szemügyre, hogy is állt akkor az építkezés. Másodjára szeptember első péntekjére esett a választásom.

Májusban némi vágányépítésre bukkantam Óbuda környékén, egyébként síri csend honolt a tájon. A pesti oldalhoz hozzá sem nyúltak, tehát a II. ütem tekintetében az állás egy kövér nulla volt. De lássuk újra az első ütemet, pontról-pontra:

  1. A hidat sem tegnap adták át (csak májusban jártam arra), de a zajvédő fal felújítása mintha nem készült volna el.
  2. Arról számolhatok be, hogy májusban a hídtól Óbudáig már látható volt némi vágányképződmény. Ez sokáig nem volt így, idén „gyorsultak” fel így az események. Szeptemberben kicsit tovább ér a vágány, de a Bécsi úti vasúti átjáró csak nyomokban tartalmaz vasat, odáig nem sikerült elérni három hónap alatt. 
  3. Mivel itt korábban megindult a közlekedés, ezért ezt elkészültnek tekinthetem - a részletekre odafigyelés igénye nélkül, mint például a tapasztalt lassújelek és egyéb apróságok. De legalább van forgalom.
  4. Érdemben mint a 3. pont, a forgalom felvéve.
  5. Pálya hiányában nehéz lenne bármit is keresni, pláne úgy, hogy Óbudán csak a helye van meg a biztber épületnek.

Tehát ötből három az igazság, ezzel együtt már ekkor látszott, hogy az ikszedik beharangozott, aktuálisan idén augusztusi határidőre itt nem lesz kész semmi.

A honlap szerint „Északi összekötő vasúti híd (kiz.) – Pilisvörösvár (bez.) pályaépítési munkák” projektrésznek 2014. május 30-ig kellett volna elkészülnie. Kedvem volna úgy feltenni a kérdést, hogy ezt még elhiszik az elvtársak, hogy az ötéves terven belül ez elkészül? Gyártunk-e terv szerint elég piros traktort? Komolyabbra véve, a munkák jelenlegi állása szerint bármilyen meghirdetett céldátum komolytalan, a folyton cserélődő vágányzári információk csak tovább bosszantják az utasokat, a hab a tortán a 10-es út ürömi csomópontjának kapacitás-hiánya, az ott kialakult – időszaktól független – mindennapos forgalmi torlódások. Röviden, nem elég, hogy nincs vonat, de legalább a dugóban állunk.

Az Esztergom – Piliscsaba vonalszakaszt 2013. december 12-én adták át a forgalomnak, személyszállítás a menetrendváltás óta van (dec. 15.). Az ott üzemeltetett Siemens Desiro típusú motorvonatok karbantartása Székesfehérváron történik, tehát az „alibi-menetrenddel” ellátott 4-es és 5-ös vasútvonalakon szinte több a rezsimenet, mint a meghirdetett menetrendi. Ilyen is csak nálunk képzelhető el?

A vonatok a teljes vonalszakaszon 2014 nyarától járhatnak legkorábban... Vagy 2015 nyarától. Vagy 2016 nyarától. Egyszerűbb lenne egy változtatható képű kijelzőt kitenni a folytonos ígérgetések helyett. Vagy fogadóirodánál megtippelni…

Természetesen nem lehet ilyen egyszerűen, csak a láthatóak alapján véleményt formálni. Azonban ha mélyebbre ásnánk, akkor lehet, hogy kiderülne, hogy még szomorúbb a helyzet. Ugyan külső szemlélő számára nem látványos, de az érdemi munka megkezdése előtt egyeztetések folynak, tervek készülnek, pályázatokat adnak be és utána várnak a döntésre. Az engedélyezési eljárás ideje sem elhanyagolandó, a kivitelezőt versenyeztetni kell, az engedélyezett tervek alapján kiviteli tervek és a hozzá tartozó ütemtervek készülnek.

Itt a nyomvonal részbeni változása miatt szükséges (volt) telekingatlanok egy részének megvétele, kisajátítása, telekalakítás. Tehát „szoftveres” szinten is komoly előkészítő munka szükségeltetik egy ilyen beruházásánál, mielőtt „hardveresen” nekiesnek a bontásnak-építésnek. De ha 2014. év szeptember havában is fa áll a nyomvonalon, vagy kecske legel a régi töltésen az komoly gáz, ugye?

Lehet ugyan magyarázkodni az elhúzódó kisajátításokkal, a mindent megakasztó Ödön bácsival, csak felesleges. Egy ennyi tapasztalattal rendelkező megrendelőnek ezt a beruházás előtt kell felmérnie és számolnia is kell vele.

Szintén „kedvelt” hivatkozási alap a lassú hivatali ügyintézés, aminek kiemelt beruházás révén nem látom alaposabb indokát. Ellenkezőleg, (konkrétan nem erre az ügyre vonatkoztatva, de) a megrendelő és megbízott tervezőirodája által összecsapott, nem teljeskörű és "egyenetlen" színvonalú engedélyezési dokumentációja, tévhitei okozzák az eljárás elhúzódását.

Őszintén, a kétszeri látottak és a korábbi emlékeim alapján – egy-két helyszínt leszámítva – tényleg unalomba fulladt az egész.

A szavak helyett lássuk a történetet képekben is Solymától kezdve Pilisvörösváron át egészen Újpestig. Ünnperontó leszek és előre elárulom, hogy Újpesten és Angyalföldön még minden a régi.

 

01.jpgMájus: Solymáron a távolban kiemelkedett a peronkezdemény, az állomásépületet szétverték és felújítják.

DSC04794.JPGSzeptember: a peron a másik irányhoz is kinőtt, épp a feltöltését végzik kisipari teschnológiával. Vágány csak mutatóban van.

 DSC04803.JPGSchau mal! - azaz "Nézd csak!" mondhatná a hazatévedő német rokon Schaumar határában. A szállópor mindent beterít, de legalább ezt azt jelenti, hogy épül a töltés Pilisvörösvár felé.

 

DSC04810.JPGA pilisvörösvári aluljáró szeptemberben: Kiássák-betemetik-kiássák, most az ásásnak van nagyobb esélye. Érdekes a munkaszervezés is, a billencs az előtérbe leborít, a sárga kétszer arrébb taszajtja, utána a narancs dob rajta még egyet és egyengeti. A túloldalon a földkitermelő brigád ügyködik.

DSC04816.JPGDezső a láthatáron. Érdekes lehet a rezsimenete Fehérvárig. Szeptemberi péntek délután ellenére nem dobtam magam hanyatt az utasszámtól, de ez nem lepett meg.

 

Dsc04823.jpgSorompó zárva, a tömeg meg csak nő. Őszintén kérdezem, meddig kell ezt még tűrni?

 

DSC04829.JPGA pilisvörösvári állomásépületet is kibelezték. Örülök neki, hogy nem igénytelen kinézetű új épületek épülnek a vonal mellett.

 

DSC04831.JPGRégi harcos megkopott köntösben (annyira, hogy átlátni rajta), valószínű ez lesz az oszlopalapozó brigád.

 

02.jpgMájus: a bevásárlóközpont mellett új közúti felüljáró épül. Szeptemberben a töltés magasabb és némi hídkezdemény is kivehető már.

 

03.jpgMájusi becsapós kép: A háttérben zajló földmunka az útépítés miatt történik, a vasútvonal a völgyben lévő fehér kőkupacok mellett található (majd egyszer).

 

04.jpgA 10-es út felől csak a módosított (és eredeti) nyomvonal alépítménye látszik. Májusban is és sajnos szeptemberben is ez a kép.

 

05.jpgA „szokásos” dugó napszaktól, iránytól, hónaptól független. A volánosok úgy igyekeznek behozni a késést, hogy leszálló hiányában a felszállóknak a megállókban nem állnak meg, mert úgyis jön a "kék". Ezt szeptemberben tapasztaltam, ráadásul háromszor is.

 

06.jpgA pótlóbusz-csorda egy tagja. Meddig lesz még rá szükség?

 

07.jpgA hírhedt ürömi csomópont a közeljövőben  (ami persze szintén csúszik) átépítésre kerül. Magyarul még nagyobb dugók jönnek?

 

08.jpgMájusi csendélet Üröm megállóhelyen, itt a bontás volt az eddigi legnagyobb volumenű munka. Miért nem történik itt semmi?

 

DSC04882.JPGUgyanez a helyszín szeptemberben. Rejtvény: fedezzen fel legalább 5 érdemi különbséget a két kép között! Nem lesz annyi, mert a fűszál hajlása nem ér.

 

09.jpgŽst. Irm, mondhatná a helyi szlovák nemzeti kisebbség – és ennyiben ki is merültek az itteni májusi történések.

 

DSC04887.JPGValószínű egy nagy háromhónapos munkaszüneti nap volt idáig, mert szeptemberben sem nézett ki jobban a helyzet, mert csak ennyi az új.

 

DSC04888.JPGÁll a régi híd, épül az új, sőt a patak is csordogál, csak még máshol, mint kellene.

 

DSC04891.JPGKépzelt riport a helyi lakosokkal: Kész lesz időre? Neeeeem! Fenéken billentettek-e már valakit a csúszásért? Neeeeeem! Az érintett igazgatók (mindegy, hogy tervező, kivitelező, megrendelő) felvették az eddig megszokott prémiumukat? Igeeeeeen! Esetleges eltérő véleményüket a kecsével egyeztessék...

 

11.jpgTávirati jelleggel buszból: A Bécsi úti átjáróban májusig nem történt még érdemleges, így nem veszem elő az egy évvel korábbi hasonló állapotokat rögzítő fotómat, jó lesz ez is.

 

DSC04897.JPGLőn a csoda a pótlóbusszal! Az átjárót szeptemberre beiskolázták "bevágányozták"!

 

DSC04898.JPGVisszafelé tekintve szeptemberben: mintha a háttérben egy-két fa útban lenne. 

 

12.jpgMájusi útfelújítás a Pomázi úton. A tervek szerint a Bécsi út szintbeli vasúti átjárója megszűnik, helyette a Bécsi út – Pomázi út – Aranyvölgy út – Bécsi út nyomvonalra kerül a főút, a vasút felett közúti híddal. Vagy mégsem?

 

13.jpgMarad, megy? Háttérben az épülő felüljáró. Május, vagy szeptember, tökmindegy.

 

14.jpgKishíd, nagyhíd, rövidesen, előbb-utóbb, talán, esetleg nagyon meg fog változni az utcakép. De nem idén.

 

15.jpgA régi iparvágány hídja dacol az idővel. A közút nyomvonalát elnézve már nem sokáig.

 

16.jpgA májusi érdemi munkavégzés egyik helyszíne, itt sem a Stonehenge épül.

 

 

17.jpgAz Aranyvölgyi út lesz a főközlekedési útvonal. A helyiek biztos, hogy örülnek neki. Az elmúlt egy év alatt itt annyi a változás, hogy gödröt ástak.

 

DSC04907.JPGSzeptemberre már más látvány fogad: vágány amíg a szem ellát. De nem éri el a Bécsi utat, mondjuk nem is látom, de a korábbi felvétel alapján biztos.

 

18.jpgRégi vágány – új vágány májusban.

 DSC04909.JPGSzeptember: a vágány beszabályozott, de az oszlopokkal sem történt azóta semmi. Másrészt a biztosítóberenezés kétszintes épülete sem nőtt még ki a földből. Ja, ha még csak most engedélyeztetik...

 

Innentől kezdve csak májusban láttam a munkálatokat, de nem csodálkoznák, ha most sem lenne sokkal előrébb az építés.

19.jpgÓbudáig már májusban folyamatos volt pálya.

 Dscf7614_k.jpg

A pálya és a környezet összehangolása azonban még nem tökéletes... (fotó: Biciklis bakter)

20.jpgA Szentendrei út mellett az áthelyezett Aquincum megálló mellett is túrtak.

 

21.jpgA Pók utcai támfal is elkészült.

 

22.jpgA Szentendrei út feletti hídszerkezet is új.

 

23.jpgA Gázgyár u.-Pók u. közötti átjárót is kiszélesítették. Itt még egyvágányú a vonal.

 

24.jpgA két híd között lesz kétvágányos a vasúti pálya. Először elgondolkodtam, hogy miért csak innen, de …

 

25.jpg… a Duna felé eltekintve látszik az ok: mindkét oldalt utca, szűk a hely, ezáltal pedig a töltés. Talán nem ez a párszáz méteres szakasz lesz menetrend szerinti közlekedés megakasztója.

Dscf7589_k.jpg

Júniusra már kinőtt a kétvágányú rész vége, be is szabályozódott, tehát Óbudától a Duna-hídig nagyjából rendben is volnánk felül... (fotó: Biciklis bakter)

Dscf7598_k.jpg

Sőt, az Aquincumi hídtól Óbuda bejáratáig a felsővezetéktartó oszlopok is kinőttek a földből, itt a villamosítás "kisipari" munkában, a MÁV saját beruházásaként készülődik elő. Hogy fog itt menetrendváltáskor Flirt menni? (fotó: Biciklis bakter)

Dscf7592_k.jpg

Alul is kétvágányúsítják a bicikliút átjáróját... vagy melléépítéssel cserélik...vagy... Mindenesetre júniusban még nem volt kész. (fotó: Biciklis bakter)

 

26.jpgKis kitekintés: a gázgyári műemlék tornyok felújítása is majdnem elkészült.

 

0056.jpgHa már a gázgyári tornyokat említettem: februárban épp a töltés magasságát növelték.

 

27.jpgTámfal a Gázgyár utca mentén. Remélem, hogy a közút is megújul és nem sárlavina önti majd el egy kiadós esőzés után.

 

28.jpgKicsit még szögletes a pálya, de ez még ekkor természetes volt. 

29.jpgAz érdemi munkavégzés határa.

 

30.jpgTalán az aszfaltjárdán lekövezett rész helyére kerül a felsővezetéktartó-oszlop?

 

31.jpgCsendélet a pesti oldalon: Jelző a gyalogosoknak, feketén villog.

 

32.jpgInnen akár kétvágányos is lehetne (lesz?) a vonal.

 

33.jpgA csend és a gaz országa. Angyalfölddel bezárólag itt mi gátolja a munkavégzést?

 

34.jpgTippmix: X-re szavaznék, mármint, hogy nem készül el idén menetrendváltásra (sem) a felújítás.

 Dscf8081_k.jpg

Júliusban Angyalföldön csak a gaz zöldült, más fejlődés nem volt tapasztalható. (fotó: Biciklis bakter)

 

35.jpgSzomorú, vagy vicces: Ez volt a májusi legmaradandóbb élményem: kecskék átkelése a gáton.

Érdemes tovább ragozni? Szerintem nem. A határidő eltelt, a következő is, meg a következő is. A késésnek biztos, hogy van olyan oka, ami számomra, egyszerű nézelődőnek nem világos. Nekem és a többi fizető utasnak végtelen a türelmem, természetesen.

Vége lesz ennek valaha?

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr816222851

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Adani 2014.09.09. 09:50:31

A pesti oldalon Angyalföld és Újpest között tényleg dolgozhatnának, de az túl egyszerű lenne. Még a átjárhatóság fenntartása mellett és megoldható lenne, hogy pl. addig Angyalföld állomáson átépüljenek a mellékvágányok ill. a felvételi épületet gatyába rázzák. Újpest megállón is lenne mit dolgozni. De az sem lenne az ördögtől való gondolat, hogy a földmunkák elkészüljenek Angyalföld-Újpest között azon a kb. 1 km-en, meg átépüljön a vágány ill. megépüljön a 2. vágány Újpestig. ill. a felsővezetéktartó oszlopok fel legyenek állítva. Ennyivel is beljebb lenne az egész projekt. Amit meg Vörösváron csinálnak a közúti aluljárónál az vicc, lassabban készül mint Luca széke. Még a töltés sem készült el végig Pilisvörösvártól Óbudáig.

bloggerman77 2014.09.09. 11:49:12

Az Óbuda-Rákosrendező közti szakasz más ütemtervben van, mint amit most csinálnak. Csak ha befejeződik az, amit most átépítenek, akkor kezdik azt.

VT22 2014.09.09. 11:58:37

@bloggerman77: ...köszönhetően a "jól sikerült" szakaszolásnak, a most végzett munkán túli teendők még további késést szenvednek.

Az alábbi táblázatból kiderül, hogy a projekt II. üteme nem rendelkezik támogatási szerződéssel:

www.3k.gov.hu/remos_downloads/Vasuti_projekttablazat.217.pdf

Azt abból az IKOP-ból szeretnénk finanszírozni amihez most postáztuk el a közlekedési stratégiát Brüsszelbe de még messze nincs jóváhagyva.

sas70 2014.09.09. 12:01:20

A mai számítástechnika korában addig tart egy ütemtervet módosítani, hogy megnyomok két gombot és a módosított ütemterv alapján már vezényelhetem is az eszközöket a megfelelő munkára. Szóval nyilván nem ez az akadálya, hanem valami más.

NAR 2014.09.09. 12:06:55

@bloggerman77: Ez azért jó, hogy abban az időben se tudjon végig járni a vonat?

NAR 2014.09.09. 12:09:55

"a Bécsi út – Pomázi út – Aranyvölgy út – Bécsi út nyomvonalra kerül a főút, a vasút felett közúti híddal"

Ez komoly? Mert ezek szerint a felüljáró után kellene balra fordulni, de ott házak (kisebb baj) meg hegyek (nagyobb baj) van. Vagy jobbra kell majd egy 270 fokos fordulót csinálni? Meg az összes kék, sárga és egyéb színű busszal megkerültetik az óbudai temetőt?

NAR 2014.09.09. 12:13:47

"A két híd között lesz kétvágányos a vasúti pálya. Először elgondolkodtam, hogy miért csak innen, de …
a Duna felé eltekintve látszik az ok: mindkét oldalt utca, szűk a hely, ezáltal pedig a töltés. Talán nem ez a párszáz méteres szakasz lesz menetrend szerinti közlekedés megakasztója."

Ebben az az érdekes, hogy ahol nem lehet arrébb vinni az utat (Keled út), mert 2000 éves római romok vannak útban, ott kétvágányosítottak, ahol viszont az út mellett csak késő XX. századi romok vannak, ott marad az egy vágány (Gázgyár utca). Mindegy, remélhetőleg tényleg nem ezen múlik.

NAR 2014.09.09. 12:20:27

"A Szentendrei út feletti hídszerkezet is új."

Ez is érdekes történet. A Flórián tér felé menő oldal ugye a régi HÉV-aluljáróban ment három annyira keskeny sávon, hogy a buszok a szélsőből simán belógtak a középsőbe. Még tavaly(!) nyáron elbontották a hidat és kiszélesítették a nyílást, azonban az útpályához nem nyúltak egy évig. Mikor lenne célszerű ilyen forgalmas utat szélesíteni - valamikor a nyár közepén, amikor mindenki nyaral, ehhez képest augusztus utolsó hetében jutott eszükbe nekiállni, amikor ugyan iskola még nincs, de már hazajött mindenki a szabadságról és jóóóó nagy dugót lehet okozni...

gozos 2014.09.09. 12:26:23

Aztán jól felgyorsulnak itthon is az események, és október 8 - 12 közötti hosszabb hétvége alatt a régi pályát alapjával együtt elbontják, lealapozzák, lefektetik, beszabályozzák és mehet a hétvége elteltével mehet a közlekedés:
indavideo.hu/video/Harom_millio_dollar_12_perc_alatt

De felébredve az álomból, nagy kib*szás azért, hogy nem egy rendesen megtervezett, leszervezett felújításnak vagyunk tanúi. Helyette

- szétverni a régi, még éppenhogy használható vonatközlekedést
- miután alaposan szétverték, csak akkor gondolkozni, hogy akkor hogyan tovább?

Közben szív az ottlakó, onnan bejáró nép. Nem kicsit, nagyot. Se új, se régi nincs.
És tényleg az a szomorú, hogy ezért SENKIT NEM RÚGNAK KI. Sőt!

index.hu/gazdasag/2014/09/02/nem_jott_ossze_a_karcsusitas_290_ezerrel_lettek_tobben_a_tarcaknal/

Miért lehet ezt megtenni kis hazánkban? Mit lehet tenni a tényleges változásért?
Én mint adófizető fel vagyok háborodva hogy miközben fizetem a sarcot, ismét sokkal több ember bérét kell adóból fizetni. Az eredmény pedig fent az unalombafulladt vasútépítésben is jól látható. A sok bába közt szépen elvész a gyerek, a dolgok nem haladnak, felelős pedig nincs.
A nép, akinek az adójából vannak fizetve a közszolgák, pedig jó nagyot szív.

Mikor lesz ennek vége?

NAR 2014.09.09. 12:31:59

"A Gázgyár u.-Pók u. közötti átjárót is kiszélesítették. Itt még egyvágányú a vonal."

A fotón pont az új átjáró látszik, ami a Pók utcából a gázgyári deltavágány töltései közötti lyukba vezet, jelen pillanatban a semmit köti össze a majdnem semmivel - de legalább impresszív a híd. Gondolom valamikor az évszázad során kiépítik a Jégtörő utcát a régi töltés túloldalán és az fog vezetni a híd alá, de nem biztos, hogy mi azt megérjük...

A régi keskeny (Gázgyár bejáratával szembeni) átjáró története jellemző erre a felújításra. Keskeny átjáró, csak egy autó fér el benne, de viszonylag forgalmas, Békásmegyer/Csillaghegy/Római felől sokan egérútnak használják a rakpart felé (és viszont). Tavaly lezárták, kiásták az alját, aztán elbontották a tetejét, végül betömték, majd onnan még 100 méterre sem elbontották a töltést az új átjárónak. Aztán jött a rekordárvíz, ami visszaduzzasztotta az Aranyhegyi-patakot, gyorsan gátat kellett építeni az elbontott vasúti töltés helyén. Utána egész nyáron lassan dolgozgattak, felépült a híd - majd otthagyták az egészet félbehagyva, felül híd, alatta munkaterület (ledöngölt föld). Mivel a toitoi-kat is elszállították, mindenki azt gondolta, hogy be is fejezték a munkát, önszerveződő módon elindult az autós és kerékpáros forgalom a híd alatti földúton. Ez aztán kiverte az illetékes elvtársaknál a biztosítékot, méter magasan kőkockákból gátat építettek a híd alatt, nehogy arra járjon bárki is... Esővízelvezetés természetesen nincs a környéken, amikor legutoljára arra jártam (egy nappal egy eső után), 20 centi víz állt a Gázgyár utcában, láttam olyan óvatosabb autóst, aki nem is mert áthajtani és inkább visszafordult.

Adani 2014.09.09. 12:48:44

@gozos:

Ráadásul többfelé darabolták a projektet, így még évekkel lassabban készül mint készülhetne, és ha egyszer valami csoda folytán mégis átadják majd a pályát, akkor jön még egy hosszú vágányzár, mikor ki kell húzni a drótot a már lerakott oszlopokra, mert most megcsinálni túl egyszerű volna. Egyben kezelni is túl egyszerű volna, hogy ameddig a budai oldalon nemiszervük ritmikus húzogatásával vannak elfoglalva és nem halad a munka legalább ott haladhatna, hogy ne kelljen arra is még éveket várni.

ikker 2014.09.09. 13:07:57

Sajnos nálunk tök normális dolog, hogy a kisajátított ingatlant, a határozat bejegyzése előtt a tulaj családon belül elajándékozza, majd a gyerek nevére átírásra kerül. A határozat nem végrehajtható és a gyámügy is beszáll az évekig tartó bírósági meccsbe.
Mi az ilyen embereket, bocsánat ügyvédeket, ügyesnek tartjuk és nem a megfelelő eszközökkel kezeljük őket.
Ez a projekt még számos hasonló sebből vérzik és nem biztos, hogy az a hibás akire a jogos indulat rávetül.

Baloldali érték 2014.09.09. 13:24:57

@sas70: Ó, a számítógépen csak egy gombot kell megnyomni, és süt palacsintát is. Látszik hogy még semmilyen projekten sem dolgoztál.

@Adani: "mikor ki kell húzni a drótot a már lerakott oszlopokra, mert most megcsinálni túl egyszerű volna" Mégis minek húzzák ki a drótot amikor még a láthatáron sincsen betápláló trafó? Hogy szorgos kisebbségünknek legyen mit lelopnia bő másfél év alatt? Az oszlopállítás zavarná csak a vonatforgalmat, a drótot ki lehet húzni éjszaka is.

@gozos: A vonatközlekedés fenntartása mellett nem lehetett volna végezni a munkát. Ami szokatlan hogy a kisajátítások rendezése előtt vágtak bele. De ennek is megvan az oka, hogyha a kisajátításokra várnának, a mai napig nem történt volna egy kapavágás sem és garantáltan kicsúsznánk az EU finanszírozás határidejéből.

nu pagagyí 2014.09.09. 13:39:13

Építi: Simicska.
Remélem elkezdték már a kötbérezést.

NAR 2014.09.09. 13:47:30

@ikker: Esetleg olyan szabályokat kellene hozni, hogy ezt ne lehessen megcsinálni? Ez persze nem a MÁV, hanem a tulajdonosának a dolga, de akkor is...

Baloldali érték 2014.09.09. 14:09:26

"a Duna felé eltekintve látszik az ok: mindkét oldalt utca, szűk a hely, ezáltal pedig a töltés. Talán nem ez a párszáz méteres szakasz lesz menetrend szerinti közlekedés megakasztója."

Rézsű helyett támfal építésével megoldható lett volna. A kép baloldalán lévő utcácska egyébként 2x2 sávos lesz valamikor, ha megépül az aquincumi híd. A gázgyáras kép alatt látható túlméretezett aluljáró funkciója is az lesz, hogy az alsó rakpart hosszabbításaként funkcionáló, gázgyári utca vonalában épülő új főút forgalmát a vasút alatt átvezesse, csatlakozást biztosítva az aquincumi hídra. Ezért kellett a töltésmagasítás.

Adani 2014.09.09. 14:13:04

Mindent nem lehet az elhúzódó kisajátításra fogni, pl. a pilisvörösvári aluljárót már rég át kellett volna adni, ehelyett még sehol sem tartanak. Mellesleg van rá technika, hogy egy hasonló kaliberű vasutat átépítsenek hónapok alatt, teljesen nulláról is, napi 2-3 km-t haladva.

A Kelenföld-Székesfehérvár szakasz is van vagy 60 km és évek alatt átépült kétvágányúsítva is.

@NAR:

Kínai módszer itt is működhetne vagy akár az amerikai is, a múlt században, jön az értékbecslő megmondja mennyit ér a föld, nesze itt van kp-ben, eddig és eddig költözz ki, aztán megy a dózer.
Az új nyomvonalon amúgy épület csak régi nem használt vasúti volt, őrházak pl. amiket bontottak, ahogy bejáráskor láttam, telek esetében meg még simán ügy a kártalanítás, értékbecslő, felmérjük, ennyit ér, nesze itt van, kész. Így kéne csinálni.

Amúgy Érden az önkormányzat így szopta meg, egy óvoda volt útban a 2. vágánynak, a NIF felajánlott úgy 180 milliót kb. az önkormányzat meg nem egyezett bele mondván az kevés, hivatalos értékbecslés, 65 millió ft-ot ért mindenestől a terület, ennyit kaptak, kár volt okoskodni. Remélem pár kekeckedő földtulajdonos is megszívja hasonlóképpen, megérdemelnék.

Adani 2014.09.09. 14:16:13

@Baloldali érték:

Az a pár km egyvágányú szakasz belefér, nem ott lesz a szűk keresztmetszet. Mellesleg a pók utcai töltés eleve kétvágányosnak épült ,hiszen ott ment végig a fővonal mellett a gázgyári iparvágány is. De az Északi összekötőn nem lesz kétvágány, viszont Újpest megállóig igen, azt a pár km egyvágányt meg kibírja még a 15 perces követéssel is a forgalom (ahogy tervezve van). A mostani órásnál eleve nem lenne indokolt ilyen hosszú kétvágányú szakasz, de a sűrű vonatkövetés miatt épült pl. a Terranova gyártól majdnem Szabadságtelepig érő több mint 2 m hosszú kétvágányú pálya is.

Gera 2014.09.09. 14:36:04

@NAR: Erre valaki válaszoljon már, hogy hogy lesz azzal a Pomázi úti felüljáróval, aminek most a lábai állnak. Nekem nem kicsit hülyeségnek tűnik ez, ami a posztban van.

NAR 2014.09.09. 15:19:46

@Adani: Na ez a másik fele. Ha lakóházakat kellene eldózerólni, megérteném a kisajátításos trükközést, de itt csak szántóföldről van szó...

NAR 2014.09.09. 15:27:31

@gmarc: Szóval a főűt marad a völgyben, csak feljebb fogja keresztezni a vasutat. A 218-as busz Ürömhegyi úti megállója lesz elérhetetlen így, hacsak nem tesznek egy gyalogos felüljárót a vasút fölé. A Pomázi útnál az lesz érdekes, hogy a 160-as busz hogy jut át a vasútállomás felől a felüljárón...

sas70 2014.09.09. 15:32:30

@Baloldali érték: És akkor szerinted ez a normális? Balf. módon nekirontani egy beruházásnak, mert úgyis lesz majd valahogy, max. pár évet csúszunk. Tisztára, mint a szocializmusban, bár még akkor is tervszerűbben mentek a dolgok. Ne jöjjön nekem senki azzal, hogy ezt nem lehet máshogy, mert lehet, lehetne. Csak itt mindenki olyan kurvára okos és soha semmire nincs elég pénz, aztán a végén minden út, vasút stb. kétszer annyiba kerül, mint a szomszédos országokban. Az agyam száll el mindig ettől. És mindig van kire fogni, merazeju, meg támogatás, meg a faszomtudjami, de normálisan dolgozni mindenki képtelen!

rio.pete 2014.09.09. 15:35:57

"Az Aranyvölgyi út lesz a főközlekedési útvonal. A helyiek biztos, hogy örülnek neki."

Helyiként azt mondom, hogy mocskos módon felháborító, ami itt történik. Míg vonattal 6 perc alatt bennvoltam a metrónál, most ez 45 perc (a standard tízperces buszkésést beleszámolva). Nyugatinál ugyanez 20 perc vs egy óra tíz perc.

@NAR: lakóházakat kell ledózerolni a Pomázi úti felüljáró miatt, bár a szerződéseket még nem írták alá.

feketén villogó térközjelző 2014.09.09. 15:53:57

@gmarc: Erre gondoltam én is, csak nem emlékeztem, hogy hol láttam. Ettől függetlenül érdekes lesz a buszok vonalvezetése.
Szerintem a volánok az új 10-esen járnak majd, a 218-as meg a Pomázi út-Aranyvölgyi úton át. Ekkor több értelme lesz a 218-asnak, mert (egy-két önálló megállóját leszámítva) most csak olyan betétjárat jellegű.

feketén villogó térközjelző 2014.09.09. 15:57:56

@rio.pete: Ismerősöm jár be Pilisszántóról dolgozni, neki is 1 órával nőtt meg a menetideje a vonathoz képest. Én ezen a szeptemberi pénteken délután 4 körül 15 percet araszoltam az ósantól az ürömi csomópontig, utána padlógáz. Már rég kellett bolna oda egy kanyarodósáv, már rég, a vasútfelújítás kezdete előtt, részben a miatt, részben mert kell.
A körforgalom meg egyéb hókuszpók ettől még kell, csak a forgalom nagysága és a kialakult helyzet szerintem nem teszi azt lehetővé, hogy a végleges megoldásra várjunk éveket.

rio.pete 2014.09.09. 15:58:01

@feketén villogó térközjelző: ugyanolyan betétjárat, mint a 260. Csak ugye a polgármesterünk lakókörnyezete fontosabb, mint az aranyhegyi térség.

feketén villogó térközjelző 2014.09.09. 16:02:38

@Baloldali érték: Rengeteg olyan munkafázis, munkafolyamat van, amit a vasúti közlekedés leállítása előtt elvégezhettek volna.
Pl. kisajátítások, új nyomvonal megtisztítása, töltésalapjának előkászítése, patak elterelés, hídlábak, ahol nem akadályozza a vasúti forgalmat, régi nyomvonalon a 2. vágány helyének előkészítése.

Szerintem a leginkább hátráltató körülmény a kisajátítások elhúzódása, esetleg a közbeszerzés körüli viták, szerződéskötés.
Pont az ilyen adminisztratív jellegű dolgokat kellett volna a forgalommal párhuzamosan elintézni és utána egyből belecsapni a pocsolyába.

Flaggx 2014.09.09. 16:06:13

Kicsit OFF, de azért a témához is kapcsolódik:

sokat gondolkodtam már rajta, hogy az Esztergomból járó vonatot miért viszik be a Nyugatiba, miért nem megy csak Kaszásdüllőig vagy a Margit hídig? (Emlékeim szerint mintha már lett volna erre példa az elmúlt években).

Kösz előre is a hozzáértő választ!

Adani 2014.09.09. 16:16:31

@Flaggx:

Volt, az is kényszer szülte volt, akkor az Északi összekötő vasúti híd felújítása miatt nem mehettek a Nyugatiba, így bejártak a HÉV vonalon a Margit híd felszín megállóig, az alagútba a dízelt nem engedték le.

Óbudánál is jól elcseszik az új állomást, nézzétek meg hová építik a perononkat, ki a bús francba a felvételi épülettől a semmi közepére. Igaz valószínűleg nem lesz nagy forgalma az óbudai állomásnak átveszi a helyét az új Auincum-felső és az aranyvölgyi állomás. mintha az is nemzeti sport lenne ilyen építkezéseknél, hogy minél nagyobb akadálypályát építeni akadálymentesítés címén. Pilisvörösváron felüljáró épült az állomás után, de lépcsőt vezetni a peronra ugye minek? A felvételi épület előtti vágányok bontva, még egy falat is építettek oda, amit később lebontottak, mert megjött az eszük. Nehogy már miután jegyet vették a pénztárban pár lépéssel kiérj a peronhoz, menj el városnézni, liften, lépcsőkön át aluljárózva. Ugyanezt csinálták Mezőberényben is, a hátsó peront kirakták majdnem 100 méterre a felvételi épülettől ki a búsba az új felüljárón bőven túl, ahol már nincs az égadta világon semmi csak puszta.

NAR 2014.09.09. 16:20:29

@Flaggx: Kaszásdülő átszállási kényszer lenne. A Nyugati már Belváros, Kaszásdülő még külváros. A Margit hídi felszíni végállomás jó messze van a 4-6-ostól, viszont kerékpárút közepén, szóval hülye ötlet oda vinni a vonatot.

A Batthyány-térre meg nem tud bemenni a dízel, mert füstöl, a villanyvonat meg más feszültséggel megy, mint a HÉV. Már ha egyáltalán fizikailag elférnek az alagútban.

rio.pete 2014.09.09. 16:24:21

@Adani: korábban olyan infókat is lehetett hallani, hogy teljesen megszűntetik az Óbuda vasútállomást.

1116001 2014.09.09. 16:57:58

@Flaggx:
Van olyan távlati terv, hogy néhány járat Margit-hídig közlekedjen.

Ha valaha el fog készülni a vonal, nem sokáig örülhetünk neki, ugyanis utána egyből le lesz zárva a belső szakasz és csak Újpestig fognak bejárni a vonatok.
Bár már az is előrelépés lenne a jelenlegi állapotokhoz képest!

1116001 2014.09.09. 17:00:27

Az újonnan telepített X jelző állomásközt fedező jelzőként fog funkcionálni?
Vagy utána lesz beépítve a kitérő?

rcfan 2014.09.09. 17:40:33

@NAR: villanyvonat terén a több áramnemű vonat már évtizedek óta fel van találva. Az össz teendő az, hogy erre a vonalra ELŐRE GONDOLKOZVA olyat kell rendelni.

Még olyan vonat is képes meglepő dolgokra, mint a 300-zal közlekedő német ICE.
de.wikipedia.org/wiki/ICE_3

25 kV / 50 Hz (pl. hazánk vasúti rendszere)
15 kV / 16,7 Hz (német, osztrák vonalak)
3 kV DC (néhány francia és spanyol szakasz miatt)

És mindezt ugyanaz a vonat tudja, menet közbeni átkapcsolással.

De lehet említeni ezeket a vonatokat is:
www.bahnbilder.de/bilder/triebzug-918-karlsruher-s-bahn-hier-191435.jpg

Karlsruhe és egyéb nagyváros utcai villamospályáját elhagyva a nagyvasúton közlekedik tovább, vasútállomások peronjainál is megállva.
És ez sem az utóbbi évtized találmánya.

NAR 2014.09.09. 18:43:48

@rcfan: Te is kiemelted, hogy előre gondolkozva :-) Mondjuk az is igaz, mire készen lesznek, addigra akár le is futhatna egy új kocsibeszerzés.

Gera 2014.09.09. 20:19:39

@gmarc: Aha, köszi, értem. Azt hiszem :)

esef 2014.09.09. 20:38:03

@NAR:
sőt, a garancia is lejárna... :)

Adani 2014.09.09. 21:11:10

@rio.pete:

Csak nem merték a buszgarázsban dolgozóknak megmondani. :)

Végül nem szűnik meg, hiszen épülnek a peronok, bár remélhetőleg ha egyszer majd valamikor elkészül a pálya, lesznek majd személyeken kívül zónázók meg gyorsok is, amik nem állnak meg pl. itt. Bár esélyes, hogy mire elkészül a pálya már a menetrend szerinti űrkomp is járni fog a Marsra.

sanyix 2014.09.09. 23:00:17

@1116001: nem valószínű a kitérő, mert akkor 3 fényű jelzőt raktak volna le.

Tolatóvágányút 2014.09.09. 23:32:43

@sanyix: Nem biztos - ha mindkét irányban pályasebességgel járható, akkor elég a két fényű jelző - lásd a bobai delta a 25-ös vonalon.

1116001 2014.09.10. 07:33:00

@sanyix:
Meg hogy ha a mostani vágány az egyenes irány aakor is elég a két fény, amennyiben a következő jelzőre nem kell adni sebességjelzést.

cradbox 2014.09.11. 18:20:14

@Adani: Kínai módszer itt is működhetne vagy akár az amerikai is, a múlt században, jön az értékbecslő megmondja mennyit ér a föld, nesze itt van kp-ben, eddig és eddig költözz ki, aztán megy a dózer.

Aztán ha épp valamelyik rokonod viskóját túrnák el, te őrjöngenél a leghangosabban :)))

Adani 2014.09.11. 21:00:04

@cradbox:
Szó sincs itt viskókról, csak sima telek, szántóföld vagy még az sem csak gazos föld, nézz körül Pilisvörösvár és Óbuda között. Az épületeket már rég elbontották, de az jól látszik hol nem készült még el az alépítmény sem, na ott van kisajátítási probléma vagy volt, lakóház nem érintett sehol.

Amúgy meg ha megfizetik az árát nem őrjöngenék akkor sem ha az én viskómat dózerolnák el.

titkok kutatója 2014.09.20. 21:24:05

Hetente ellenőrzöm a vonal Pilisszentiván-Solymár közötti munkáit, helyszíni bejárás során. A sztori eddig is tragikomédiába illett, de ma elszakadt a cérna, és írnom kell: Külföldi (német nyelven beszélő) munkások DOLGOZNAK az építkezésen, a segédmunkásig bezárólag. A sok közmunka így felszívta a magyar munkaerőt? Vagy valaki rájött, hogy a korábbi mihaszna banda ebben az évszázadban már nem készül el? Két évvel ezelőtt kellett volna egy német mérnök, aki már látott vasútépítést,teljes felhatalmazással. Már egy éve járnának a vonatok...

Isu 2014.09.23. 15:40:29

A kisajátításos sztorikhoz: ugye mindenki emlékszik még a "csirkés ház" történetére: iho.hu/hir/a-csirke-es-a-nyomvonal-140813 (igaz, itt a terv volt rossz, de nem hiszem, hogy a 30 misis helyett, mondjuk 10-15-ből nem lehetett volna azt a telket kisajátítani).

wzotyo 2014.12.13. 16:05:25

Sziasztok!
Tudom, nem teljesen idevaló, de a folyamatban lévő dél-balatoni vasútvonal felújításáról hol tudnék viszonylag friss képeket nézni? Sok helyen keresgéltem, de nem jártam sikerrel. Nagyon érdekelne, hogy hogyan haladnak a munkálatokkal.
Segítségeteket előre is köszönöm!

wzotyo 2014.12.16. 12:32:01

@Thomas a laprugós:
Több, mint kielégítő választ kaptam!
Köszi még egyszer a képeket!

További szép napot!
süti beállítások módosítása