Szépen hangzik már a projekt megnevezése is: Budapest – Esztergom vasútvonal rekonstrukciója I. ütem. Elkezdődött anno 2011-ben, idén májusban a MÁV honlapján az Úr 2014. évének augusztusát jelölték meg befejezési céldátumnak.
Csak egy baj van: a célszalag mintha velünk együtt szaladna egy irányban, de szigorúan előttünk.
Akár a korábbi hivatalos közleményeket nézzük, akár a helyszínt, esély sem volt az eddig mögöttünk hagyott céldátumok betartására, de idei menetrendváltásra se lesz készen a vonal. A közleményeknél jobban csak a saját szememnek hiszek, ezért képet adok a munkák pillanatnyi állásáról. Elsősorban mezei "egységsugarú" utas szemével nézem az építkezést, tehát ami darabra megvan, az elkészült, attól függetlenül, hogy esetleg még némi utómunka hátravan-e vagy nem.
Mintha nem volna még ott vágány! Hát nincs is.
Májusban kezdtem a túrámat, majd a lehangoló képek után el is feledtem az egészet. Most, hogy ismét bejelentették a projekt csúszását, ismét felkerekedtem, hogy megnézzem a munkák állását, avagy saját korábbi látomásaim alapján ítéljek és ne csak úgy hallomásból.
A munkák állása szerint tényleg ez az ország egyik unalomba fulladt vasúti felújítása. Biztos vagyok benne, hogy Tisztelt Olvasóim továbbiakról is be tudnának számolni, azonban ez szerintem „vezeti a listát”.
Régen volt már 2011, így lássuk, hogy alapból minek kellene beleférni az első ütembe, az egyszerűség kedvéért a MÁV honlapjáról vettem az adatokat:
- Budapest Északi összekötő vasúti híd kiegészítő építési munkái II.; (Népszigeti kerethíd felújítása; Népszigeti járdaburkolat felújítása;Újpest megállóhelyhez kapcsolódó járda és zajvédő fal felújítása.)
- Északi összekötő vasúti híd (kiz.) – Pilisvörösvár (bez.) pályaépítési munkák;
- Pilisvörösvár (kiz.) – Piliscsaba (bez.) pályaépítési munkák;
- Piliscsaba (kiz.) – Esztergom (bez.) vonalszakasz pályaépítési munkák;
- Óbuda – Piliscsaba vonalszakasz biztosítóberendezési és távközlési munkái.
Első nekifutásra idén május egyik pénteki napján vettem szemügyre, hogy is állt akkor az építkezés. Másodjára szeptember első péntekjére esett a választásom.
Májusban némi vágányépítésre bukkantam Óbuda környékén, egyébként síri csend honolt a tájon. A pesti oldalhoz hozzá sem nyúltak, tehát a II. ütem tekintetében az állás egy kövér nulla volt. De lássuk újra az első ütemet, pontról-pontra:
- A hidat sem tegnap adták át (csak májusban jártam arra), de a zajvédő fal felújítása mintha nem készült volna el.
- Arról számolhatok be, hogy májusban a hídtól Óbudáig már látható volt némi vágányképződmény. Ez sokáig nem volt így, idén „gyorsultak” fel így az események. Szeptemberben kicsit tovább ér a vágány, de a Bécsi úti vasúti átjáró csak nyomokban tartalmaz vasat, odáig nem sikerült elérni három hónap alatt.
- Mivel itt korábban megindult a közlekedés, ezért ezt elkészültnek tekinthetem - a részletekre odafigyelés igénye nélkül, mint például a tapasztalt lassújelek és egyéb apróságok. De legalább van forgalom.
- Érdemben mint a 3. pont, a forgalom felvéve.
- Pálya hiányában nehéz lenne bármit is keresni, pláne úgy, hogy Óbudán csak a helye van meg a biztber épületnek.
Tehát ötből három az igazság, ezzel együtt már ekkor látszott, hogy az ikszedik beharangozott, aktuálisan idén augusztusi határidőre itt nem lesz kész semmi.
A honlap szerint „Északi összekötő vasúti híd (kiz.) – Pilisvörösvár (bez.) pályaépítési munkák” projektrésznek 2014. május 30-ig kellett volna elkészülnie. Kedvem volna úgy feltenni a kérdést, hogy ezt még elhiszik az elvtársak, hogy az ötéves terven belül ez elkészül? Gyártunk-e terv szerint elég piros traktort? Komolyabbra véve, a munkák jelenlegi állása szerint bármilyen meghirdetett céldátum komolytalan, a folyton cserélődő vágányzári információk csak tovább bosszantják az utasokat, a hab a tortán a 10-es út ürömi csomópontjának kapacitás-hiánya, az ott kialakult – időszaktól független – mindennapos forgalmi torlódások. Röviden, nem elég, hogy nincs vonat, de legalább a dugóban állunk.
Az Esztergom – Piliscsaba vonalszakaszt 2013. december 12-én adták át a forgalomnak, személyszállítás a menetrendváltás óta van (dec. 15.). Az ott üzemeltetett Siemens Desiro típusú motorvonatok karbantartása Székesfehérváron történik, tehát az „alibi-menetrenddel” ellátott 4-es és 5-ös vasútvonalakon szinte több a rezsimenet, mint a meghirdetett menetrendi. Ilyen is csak nálunk képzelhető el?
A vonatok a teljes vonalszakaszon 2014 nyarától járhatnak legkorábban... Vagy 2015 nyarától. Vagy 2016 nyarától. Egyszerűbb lenne egy változtatható képű kijelzőt kitenni a folytonos ígérgetések helyett. Vagy fogadóirodánál megtippelni…
Természetesen nem lehet ilyen egyszerűen, csak a láthatóak alapján véleményt formálni. Azonban ha mélyebbre ásnánk, akkor lehet, hogy kiderülne, hogy még szomorúbb a helyzet. Ugyan külső szemlélő számára nem látványos, de az érdemi munka megkezdése előtt egyeztetések folynak, tervek készülnek, pályázatokat adnak be és utána várnak a döntésre. Az engedélyezési eljárás ideje sem elhanyagolandó, a kivitelezőt versenyeztetni kell, az engedélyezett tervek alapján kiviteli tervek és a hozzá tartozó ütemtervek készülnek.
Itt a nyomvonal részbeni változása miatt szükséges (volt) telekingatlanok egy részének megvétele, kisajátítása, telekalakítás. Tehát „szoftveres” szinten is komoly előkészítő munka szükségeltetik egy ilyen beruházásánál, mielőtt „hardveresen” nekiesnek a bontásnak-építésnek. De ha 2014. év szeptember havában is fa áll a nyomvonalon, vagy kecske legel a régi töltésen az komoly gáz, ugye?
Lehet ugyan magyarázkodni az elhúzódó kisajátításokkal, a mindent megakasztó Ödön bácsival, csak felesleges. Egy ennyi tapasztalattal rendelkező megrendelőnek ezt a beruházás előtt kell felmérnie és számolnia is kell vele.
Szintén „kedvelt” hivatkozási alap a lassú hivatali ügyintézés, aminek kiemelt beruházás révén nem látom alaposabb indokát. Ellenkezőleg, (konkrétan nem erre az ügyre vonatkoztatva, de) a megrendelő és megbízott tervezőirodája által összecsapott, nem teljeskörű és "egyenetlen" színvonalú engedélyezési dokumentációja, tévhitei okozzák az eljárás elhúzódását.
Őszintén, a kétszeri látottak és a korábbi emlékeim alapján – egy-két helyszínt leszámítva – tényleg unalomba fulladt az egész.
A szavak helyett lássuk a történetet képekben is Solymától kezdve Pilisvörösváron át egészen Újpestig. Ünnperontó leszek és előre elárulom, hogy Újpesten és Angyalföldön még minden a régi.
Május: Solymáron a távolban kiemelkedett a peronkezdemény, az állomásépületet szétverték és felújítják.
Szeptember: a peron a másik irányhoz is kinőtt, épp a feltöltését végzik kisipari teschnológiával. Vágány csak mutatóban van.
Schau mal! - azaz "Nézd csak!" mondhatná a hazatévedő német rokon Schaumar határában. A szállópor mindent beterít, de legalább ezt azt jelenti, hogy épül a töltés Pilisvörösvár felé.
A pilisvörösvári aluljáró szeptemberben: Kiássák-betemetik-kiássák, most az ásásnak van nagyobb esélye. Érdekes a munkaszervezés is, a billencs az előtérbe leborít, a sárga kétszer arrébb taszajtja, utána a narancs dob rajta még egyet és egyengeti. A túloldalon a földkitermelő brigád ügyködik.
Dezső a láthatáron. Érdekes lehet a rezsimenete Fehérvárig. Szeptemberi péntek délután ellenére nem dobtam magam hanyatt az utasszámtól, de ez nem lepett meg.
Sorompó zárva, a tömeg meg csak nő. Őszintén kérdezem, meddig kell ezt még tűrni?
A pilisvörösvári állomásépületet is kibelezték. Örülök neki, hogy nem igénytelen kinézetű új épületek épülnek a vonal mellett.
Régi harcos megkopott köntösben (annyira, hogy átlátni rajta), valószínű ez lesz az oszlopalapozó brigád.
Május: a bevásárlóközpont mellett új közúti felüljáró épül. Szeptemberben a töltés magasabb és némi hídkezdemény is kivehető már.
Májusi becsapós kép: A háttérben zajló földmunka az útépítés miatt történik, a vasútvonal a völgyben lévő fehér kőkupacok mellett található (majd egyszer).
A 10-es út felől csak a módosított (és eredeti) nyomvonal alépítménye látszik. Májusban is és sajnos szeptemberben is ez a kép.
A „szokásos” dugó napszaktól, iránytól, hónaptól független. A volánosok úgy igyekeznek behozni a késést, hogy leszálló hiányában a felszállóknak a megállókban nem állnak meg, mert úgyis jön a "kék". Ezt szeptemberben tapasztaltam, ráadásul háromszor is.
A pótlóbusz-csorda egy tagja. Meddig lesz még rá szükség?
A hírhedt ürömi csomópont a közeljövőben (ami persze szintén csúszik) átépítésre kerül. Magyarul még nagyobb dugók jönnek?
Májusi csendélet Üröm megállóhelyen, itt a bontás volt az eddigi legnagyobb volumenű munka. Miért nem történik itt semmi?
Ugyanez a helyszín szeptemberben. Rejtvény: fedezzen fel legalább 5 érdemi különbséget a két kép között! Nem lesz annyi, mert a fűszál hajlása nem ér.
Žst. Irm, mondhatná a helyi szlovák nemzeti kisebbség – és ennyiben ki is merültek az itteni májusi történések.
Valószínű egy nagy háromhónapos munkaszüneti nap volt idáig, mert szeptemberben sem nézett ki jobban a helyzet, mert csak ennyi az új.
Áll a régi híd, épül az új, sőt a patak is csordogál, csak még máshol, mint kellene.
Képzelt riport a helyi lakosokkal: Kész lesz időre? Neeeeem! Fenéken billentettek-e már valakit a csúszásért? Neeeeeem! Az érintett igazgatók (mindegy, hogy tervező, kivitelező, megrendelő) felvették az eddig megszokott prémiumukat? Igeeeeeen! Esetleges eltérő véleményüket a kecsével egyeztessék...
Távirati jelleggel buszból: A Bécsi úti átjáróban májusig nem történt még érdemleges, így nem veszem elő az egy évvel korábbi hasonló állapotokat rögzítő fotómat, jó lesz ez is.
Lőn a csoda a pótlóbusszal! Az átjárót szeptemberre beiskolázták "bevágányozták"!
Visszafelé tekintve szeptemberben: mintha a háttérben egy-két fa útban lenne.
Májusi útfelújítás a Pomázi úton. A tervek szerint a Bécsi út szintbeli vasúti átjárója megszűnik, helyette a Bécsi út – Pomázi út – Aranyvölgy út – Bécsi út nyomvonalra kerül a főút, a vasút felett közúti híddal. Vagy mégsem?
Marad, megy? Háttérben az épülő felüljáró. Május, vagy szeptember, tökmindegy.
Kishíd, nagyhíd, rövidesen, előbb-utóbb, talán, esetleg nagyon meg fog változni az utcakép. De nem idén.
A régi iparvágány hídja dacol az idővel. A közút nyomvonalát elnézve már nem sokáig.
A májusi érdemi munkavégzés egyik helyszíne, itt sem a Stonehenge épül.
Az Aranyvölgyi út lesz a főközlekedési útvonal. A helyiek biztos, hogy örülnek neki. Az elmúlt egy év alatt itt annyi a változás, hogy gödröt ástak.
Szeptemberre már más látvány fogad: vágány amíg a szem ellát. De nem éri el a Bécsi utat, mondjuk nem is látom, de a korábbi felvétel alapján biztos.
Régi vágány – új vágány májusban.
Szeptember: a vágány beszabályozott, de az oszlopokkal sem történt azóta semmi. Másrészt a biztosítóberenezés kétszintes épülete sem nőtt még ki a földből. Ja, ha még csak most engedélyeztetik...
Innentől kezdve csak májusban láttam a munkálatokat, de nem csodálkoznák, ha most sem lenne sokkal előrébb az építés.
Óbudáig már májusban folyamatos volt pálya.
A pálya és a környezet összehangolása azonban még nem tökéletes... (fotó: Biciklis bakter)
A Szentendrei út mellett az áthelyezett Aquincum megálló mellett is túrtak.
A Pók utcai támfal is elkészült.
A Szentendrei út feletti hídszerkezet is új.
A Gázgyár u.-Pók u. közötti átjárót is kiszélesítették. Itt még egyvágányú a vonal.
A két híd között lesz kétvágányos a vasúti pálya. Először elgondolkodtam, hogy miért csak innen, de …
… a Duna felé eltekintve látszik az ok: mindkét oldalt utca, szűk a hely, ezáltal pedig a töltés. Talán nem ez a párszáz méteres szakasz lesz menetrend szerinti közlekedés megakasztója.
Júniusra már kinőtt a kétvágányú rész vége, be is szabályozódott, tehát Óbudától a Duna-hídig nagyjából rendben is volnánk felül... (fotó: Biciklis bakter)
Sőt, az Aquincumi hídtól Óbuda bejáratáig a felsővezetéktartó oszlopok is kinőttek a földből, itt a villamosítás "kisipari" munkában, a MÁV saját beruházásaként készülődik elő. Hogy fog itt menetrendváltáskor Flirt menni? (fotó: Biciklis bakter)
Alul is kétvágányúsítják a bicikliút átjáróját... vagy melléépítéssel cserélik...vagy... Mindenesetre júniusban még nem volt kész. (fotó: Biciklis bakter)
Kis kitekintés: a gázgyári műemlék tornyok felújítása is majdnem elkészült.
Ha már a gázgyári tornyokat említettem: februárban épp a töltés magasságát növelték.
Támfal a Gázgyár utca mentén. Remélem, hogy a közút is megújul és nem sárlavina önti majd el egy kiadós esőzés után.
Kicsit még szögletes a pálya, de ez még ekkor természetes volt.
Az érdemi munkavégzés határa.
Talán az aszfaltjárdán lekövezett rész helyére kerül a felsővezetéktartó-oszlop?
Csendélet a pesti oldalon: Jelző a gyalogosoknak, feketén villog.
Innen akár kétvágányos is lehetne (lesz?) a vonal.
A csend és a gaz országa. Angyalfölddel bezárólag itt mi gátolja a munkavégzést?
Tippmix: X-re szavaznék, mármint, hogy nem készül el idén menetrendváltásra (sem) a felújítás.
Júliusban Angyalföldön csak a gaz zöldült, más fejlődés nem volt tapasztalható. (fotó: Biciklis bakter)
Szomorú, vagy vicces: Ez volt a májusi legmaradandóbb élményem: kecskék átkelése a gáton.
Érdemes tovább ragozni? Szerintem nem. A határidő eltelt, a következő is, meg a következő is. A késésnek biztos, hogy van olyan oka, ami számomra, egyszerű nézelődőnek nem világos. Nekem és a többi fizető utasnak végtelen a türelmem, természetesen.
Vége lesz ennek valaha?