Hova megy ez a vonat?

Újratervezés - nemzetközi változások az új menetrendben

2014. december 12. Szerző: Ellátott utas

Tegnapelőtti cikkünkben mi is csatlakoztunk az új menetrendről nyilatkozók táborához - de az előző években is különös figyelmet fordítottunk arra, hogy olvasóink megtudják, milyen formában kell újragondolniuk a következő évre szóló vonatos utazásaikat külföldre. Ehhez tartjuk magunkat most is, és noha nem mi fogunk minden újdonságot elmondani, azért újra összeállítottuk a fontosabb nemzetközi változások listáját.

A legnagyobb változást generáló eseményről, a bécsi Hauptbahnhof átadásáról már mi is szóltunk, egyes helyeken pedig már a hatásokról is lehetett szó. Az összes railjet meg a Dacia most csak annyiban érintett, hogy már a Hauptbahnhof-on is megállnak… de egy évig még a Westbahnhof is megmarad a menetrendjükben tartózkodó és irányváltó helynek. A már szintén emlegetett, Keleti pályaudvart elkerülő átlós vonatok közül kettő kerül bele az új menetrendbe. Az egyiket már tegnapelőtt sem hagytuk szó nélkül: egy nagy visszatérő: az Avala megint az osztrák fővárosba kínál eljutást a szerb (vagy még délebbre lakó) vendégmunkásoknak. A Kecskemétet is érintő útvonala sem újdonság, de 15 évvel ezelőtt még volt annyi tartás a magyar vasútban, hogy ne állítsa meg olyan metropoliszokban, mint Városföld, Tajó vagy Balotaszállás – pedig akkor még gyorsvonat volt, nem EC. Ennek a vonatnemnek ugyanis nemcsak a fedélzeti vendéglátás a kritériuma – állítólag ennek hiányára hivatkozva minősítették vissza a kassai vonatokat IC-nek – hanem hogy csak bizonyos lélekszám fölötti, kiemelt turisztikai szereppel bíró, vagy üzemvitelileg fontos helyeken álljon meg. A múlt olyan szempontból sem tér vissza, hogy sem osztrák, sem pedig szerb kocsit nem találunk majd a vonatban – egységes magyar szerelvény lesz, amely a Wiener helyén közlekedő EC-vel jut el a Keletibe, meg onnan a zürichi EN helyett ahhoz képest egy órával korábban. Ennek is múltidéző neve lesz: a Lehár tér vissza így.

dsc_9895.JPG

Railjet Meidlingben. Vasárnaptól már megáll a Hauptbahnhofon is, és még egy évig érinti a Westbahnhofot. Nagyobb változás München felé jövő évtől lesz várható.

Hová lesz a Wiener, merülhet fel egyesekben az utóbbi mondatokat olvasva?! Nem vész el, csak átalakul: a Kálmán Imre viszi magával Salzburgig, és csak onnét kerül rá az osztrák törzsvonatra, amely a velencei kocsikkal egyesítve közlekedik a Westbahn-on. Nem ez a kocsicsoport azonban a fő oka a tolatás áthelyezésének, hanem az, hogy már az összes ÖBB-kocsikból álló éjszakai vonat a Hauptbahnhof-ra kerül át – még eggyel több is, mert a hamburgi vonatról új életre kelve leválnak a Kölnbe járó kocsik, néhány autószállító kocsival megpakolva és egészen Düsseldorf-ig hosszabbítva. Az új éjszakai struktúrával a Wiener utasai csak jól járhatnak: mindkét irányban több idő jut Pestre, és Svájcban sem kell annyira korán kelni, vagy késő estig várni az indulásra.

Azt is szóba hoztuk legutóbbi cikkünkben, hogy a második legnagyobb településünk vezetősége örülhet annak, hogy már vasútilag sem csak Budapest körül forog a világ… a fapados repülők után már közvetlen bécsi vonatot is kapott Debrecen. A neve azonban nem az osztrák fővárosba való eljutás előtt tiszteleg, hanem abba a hamis illúzióba ringat minket, hogy a németajkúak még mindig leginkább a „Pußta” hangulata miatt keresik fel hazánkat – más nem indokolhatta azt, hogy az osztrák hangosbeszélőkben csak nyelvtörőnek megfelelő Hortobágynak kereszteljék. (Még szerencse, hogy utóbbival nem lesz gond, mert az osztrák minden vonatnevet elpaterolt, beleértve a hírhedt reklámneveket is. Az új járat a 100-as vonalon ugyanott áll meg, mint az IC-k, reggeli indulásból és a kora esti érkezésből pedig a pestiek is elég hasznot húzhatnak, abból pedig pláne, hogy a szerelvényt a lengyelek adják (a Polonia tesz egy kört önmagáig), így egyszerre szerepelnek benne a railjet-ek korszerű adottságai (akadálymentesség, konnektorok) és a hagyományos vonatok kényelme (fülkék, valódi étkezőkocsi). Csak a bicikliszállítással álltak csehül a lengyelek – ami már csak azért is képzavar, mert pont a CD-nél nagyon is jók az adottságok – így a szezonban egy régi poggyászkocsink fog csúfoskodni a szerelvényen.

dsc_2506.JPG

A Varsovia és a közvetlen nappali varsói eljutás hamarosan ismét történelem lesz. Vasárnap 20.35-kor már Hamburgból fog érkezni vonat a Keletibe

A vallásokon kívül a különféle sci-fi és fantáziavilágok is bővelkednek a több pusztulásuk után is újjászülető és feltámadó lényekben és hősökben, de a legjobb történeteket mindig a valóság írja – valószínűleg már rekordszámba mehet, hogy kevesebb, mint tíz év alatt már a negyedik varsói nappali járat száll a sírba. Az előzményeket egyszer már megemlítettük… a mostani Varsovia még egész jól is teljesített a két elődjéhez képest, mert két menetrendi évet is megért. Most az okot a csehek „profiltisztítása” jelenti – a Graz-ba tartó két órás railjet-ütem közé nem illett a Vindobona, ami viszont az osztrákoknak se nagyon hiányozhatott, mert Berlin még Nürnbergen át is közelebb van ICE-ről ICE-re átszállással. A lengyelek is rájöhettek, hogy a tavaly pont miattunk feladott Prága érdekesebb és utasvonzóbb lehet nálunk – ez az elegy pedig mind a varsói vonat ellen szólt.

dsc_2491.JPG

Prága felől is már Railjet jár majd Bécsbe illetve tovább Grazba - a mozdonyos EC csak emlék marad

Mi azonban nem leszünk a történet vesztesei, mert a Vindobona ezentúl hozzánk jár… így két órás ütemet kapunk Brno és Prága felé, meg még egy pár vonatot a németekhez egészen Hamburgig, egész ideális időpontokkal. A neve Porta Bohemica lett, ami az Elba-szorosra utal a cseh-német határon, de már Pesten is bizonyos szempontból kapu lesz a csehekhez, mivel azok adják bele a szerelvényt étkezőstül. A Breclav-Ostrava vonalon egy csatlakozó expressz lesz az utód, a két Bécs-Varsó vonat pedig marad a helyén, sőt, a Sobieski új végállomása Gdynia lesz! (Ez a város így Berlin után már Bécsbe is kap eljutást, Krakkó és Wrocław esetében viszont romlásról beszélhetünk csak, mert a berlini Wawel EC a DB "profiltisztításai" miatt megszűnik, Cottbus-t is nemzetközi távolsági vonat nélkül hagyva ezzel.) A többi pozsonyi vonatra már nem érdemes ennyi szót pazarolni… az Avala helyére az operettország mivoltunkat jól hangsúlyozó Csárdás név tér vissza Pesttől északra, a Metropolnál meg már nem kell előre lesni és számolgatni, hogy a tervezett varsói utazásunk napján jó minőségű kocsiban kapunk-e ágyat: a fekvőhelyes- és a hálókocsi is lengyel lesz, utóbbiból a legmodernebb, luxusfülkés változat. A CD-nek is sikerült most már garantálni, hogy csak ez a típus járjon Prágából és Berlinből Budapestre - ennek azonban a szó szoros értelmében ára van: a zuhanyzós fülkéket drágább globáldíjakon értékesítik, ha pedig hálókocsijeggyel akarja valaki igénybevenni, ahhoz 1. osztályú jegyet is fel kell mutatnia.

pict3578.JPG

A Hungária Königstein vára alatt az Elba völgyében. Jövőre három nappali és egy éjszakai eljutás közül választhatunk.

Azt sem mi mondjuk el elsőként, hogy a Budapestről legmesszebb közlekedő és leghosszabb menetidejű járatra új rekordert kell keresni… de a Tisza megszűnését túl egyszerű volna az éppen fennálló ukrán-orosz viszonyra fogni. A politikánál sokkal erősebb tény volt a két éjszakás, 37 órás menetidő, meg az, hogy modernebb kocsikat nem lehet Csapon átszerelni. (Hasonló problémákkal küzdött a Moszkva-Szófia vonat is, ahol a rengeteg bolgár és román késés is csak tovább rontotta a helyzetet - ezt sem találjuk már meg jövőre, de a Szaratov-Várna járatot sem. Lukasenko népe ellenben nem ilyen finnyás, a Minszk-Várna vonat marad, a szentpétervári közvetlen kocsival együtt.) Kijevbe még sikerült menteni a menthetőt, de ebbe már a vonat neve nem fért bele – az új járat neve Latorca lesz, de nemcsak ez jelenti a fő változást. Mivel az oroszok a törzsvonatot is eltüntették, nemcsak a közvetlen kocsikat, így most Lvov és Kijev közé esik majd az éjszakázás mindkét irányban – ez egyben egy napközbeni tartózkodást is jelent Csapon. Meg emellett még valamit: Lvov-ba nappal is hálókocsin lehet menni. Aki meg Moszkvába akar eljutni, annak csak csütörtökre jut egy orosz háló Avala utódjával, amely Breclav-ban pont csatlakozik a Bécsből induló járatra – csak bírja a pénztárcája, mivel ezen a vonalon a 100 €-t is eléri az útiköltség növekedése egy irányba a drágább jegyek és a belorusz vízum miatt. Valamit valamiért – ez az útvonal csak egyetlen vonaton töltött éjszakát és 8-9 órával rövidebb menetidőt jelent… meg jóval színvonalasabb járműveket is.

Az Ister szerelvényében újra feltűnnek bolgár kocsik, Szófia végállomással. Sajnos a 21 órás vonatozásra – amelynek legnyomasztóbb része az életveszélyesnek tartott új Vidin-Calafat híd és az ahhoz csatlakozó román mellékvonal lesz majd – csak ülő- és fekvőhelyeket biztosítanak, az utasellátónak pedig csak a nyári szezonon kívül van annyi hálókocsija, hogy kipótolja ezt a hiányt. A bolgár főváros régi nevét (Serdica) megkapó vonaton Pest felé a Muntenia szelleme is kísért majd, mivel Szolnokig a mindenhol megálló sebesre sikerült rápakolni a kocsikat – legalábbis menetrend szerint, de az Isterrel való érkezést borítékolhatóbbnak tartjuk. Ehhez azonban az is kellett, hogy utóbbi – a Dacia-val együtt – kikerülje a késéseket okozó pályaépítéseket Nagyszeben felé, így aztán ebbe a városba két éjszakai vonatot is kapunk. Gyulafehérvár és Segesvár felé vigaszágon sikerült a Dacia két budapesti ülőkocsiját megnyerni, aki aludni is akar, az viszont egész tűrhető időpontban sétálhat még át a fekvőből-hálóból.

pict8720.JPG

A most megszűnő Hamburg-Wroclaw Wawel EC igazi egzotikum. A vonat a Cottbus-Forst dízeles határátmenetet használja, Cottbusig lengyel dízelgéppel. Német területen díjszabási különlegesség, hogy Forst és Berlin között a tartományi jegyekkel is igénybe lehetett venni a vonatot.

Az Avala új életéről már szóltunk, de azt még nem említettük, hogy Bar felé önálló életre kel a vonatrész, meglepően jó, kevés megállós menetvonallal. Az újra feltámadó második belgrádi vonatnak azonban megint csak sebesvonati sors jutott, de ennek legfőbb célja, hogy néhanapján megint legyenek Thesszaloniki felé is közvetlen kocsik a vasutas közösség legnagyobb örömére. (Mivel hálókocsi ide se jutott, így legfeljebb csak a megszállott vasútbarátokról képzelhető el, hogy menetjegyet is váltanak erre a járatra.) A mindenhol megálló kelebiai sebesnek és az elavult kocsiknak persze ugyanúgy rossz a pr-ja, mint a patkánynak, ezért Meridian és Ivo Andric névvel próbálnak belőlük ha nem is mókust, de legalább motkányt csinálni. A Citadella meg EC-ként tér vissza a szlovén fővárosba, a sikere érdekében a Zágrábon át járó közvetlen kocsikat is eltüntetve az útjából. Ez a kavarodás elkerülése és a hosszú csatlakozási idők miatt még nem is tűnik butaságnak, de vajon München felé is megérné Sopron – Bécsújhely – Hainfeld – St. Pölten útvonalon át közlekedni, emellett pedig külön bécsi járatokat is fenntartani? A horvát EU-tagság ellenére is még mindig szükség lehet az azt kikerülő vonal presztízs-szerepére… más nem indokolhatja azt sem, hogy jövőre is ott fogja tovább élni utasokkal telinek nemigen mondható életét az Istria.

dsc_4398.JPG

Az Agram IC téli időszakban egy szem Ljubljana-Budapest kocsija Nagykanizsán. Ez a közvetlen kocsi megszűnik, a Zágráb-Budapest kapcsolat ellenben változatlan marad.

A délszláv országoknál érdemes az egymás közötti forgalomra is egy pillantást vetni: Belgrádból máris megduplázódik a Zágráb illetve Ljubljana felé tartó vonatok száma, miután visszaáll a forgalomba az éjszakai vonat. A zürichi vonatból ellenben eltűnik az a kapocs, amely miatt közvetlen járatról és nem két, egymással fedésben lévő vonatról beszélhetünk: most már csak egy Belgrád-Villach és egy Zágráb-Zürich kocsicsoport közös futásáról beszélhetünk a szlovénokon át. Az előbbiből ismét eltűnik az 1. osztály – így legalább nem ad félreértésre okot, ha a szerbeknek a kocsihiány miatt deklasszálniuk kell.

kep_280.jpg

A Gare du Nord-ról induló éjszakai vonat Németország felé már korábban megszűnt - vasárnaptól azonban a maradék is csak emlék 

Egy kicsit messzebbre tekintve az jár majd legrosszabbul, aki még nem tudta valóra váltani azt a vágyát, hogy éjszakai vonattal menjen Koppenhágába vagy Párizsba – mindkét helyről eltűnik ugyanis a CityNightLine az összes közvetlen kocsit beleértve. Ezt az üzletpolitikát Amszterdam is megsínyli, pontosabban inkább a csehek, a lengyelek és a keletnémetek… Varsó, Prága, Drezda és Berlin felől a nyugati végállomás Oberhausen lesz. A korábban négy plusz egy Prága-Kassa éjszakai vonatból megint eltűnik egy: az utolsó nagy „transz-csehszlovák” járat, a Cheb és Kassa közötti Excelsior. Plzen felé ebben már idén is csak egy szál hálókocsi volt, hasonló sorsra jut a Karlovy Vary irányú rész is. Mindkettő a Slovakia EuroNight-on kap helyet, az így beállt két vonatos „szimmetriát” pedig azzal fokozzák, hogy a Sirava új neve Bohemia lesz.

dsc_2481.JPG

A Pozsony-Kassa piacra két magánszolgáltató is betört a közelmúltban - Mind a Regiojet, mind pedig az IC kivitelű FLIRT motorvonattokkal operáló Leo Express. Utóbbi érdekes módon egy éjszakai (!) járatot fog majd közlekedtetni Kassáról Prágába - nappali utazásra tervezett szerelvénnyel. Ellenkező irányban a vonat délutáni fekvésben jár majd.

Helyzetjelentés Angol vasutastól:

A változásokat egyébként is nehezen tűrő - és persze a nemzetközi forgalom által nem nagyon érintett - briteknél nem sok újdonságot hoz az új menetrend. Anglia keleti részén mindössze néhány vonat indulási ideje illetve megállási rendje módosul. A London King’s Cross - Cambridge viszonylatban hétfőtől szomabtig egy esti vonatpárral nő a kínálat. Az ország középeső részén szintén nem lesznek számottevő válktozások, ahogy a keleti parti fővonalon is marad minden a régiben. Birmingham északi részén két elővárosi állomás, Duddestone és Shenstone kap jobb kiszolgálást, a kínálat mindkét helyen óránként 2 vonatpárral bővül. A nyugati parti fővonalon a London Midland egy-egy új vonatpárt vezet be London és Birmingham, illetve London és Crewe között, mindkettőt az esti csúcsidőszakra időzítve. Észak Angliában is elmaradnak a komoly változások, mivel a villamosítási projekteket nem sikerült befejezni a menetrendváltásra. Nyugaton a legtöbb vonalon új megállási rendekehez és érkezési/indulási időkhöz kell hozzászokniuk az utasoknak, ezek főleg az ütemen felüli, csúcsidei járatokat érintik. A Penzance - Newton Abbot esti csúcsban közlekedő betétjáratokat visszavágják Plymouth-ig. Délnyugaton nem lesznek jelentős változások, délen és délkeleten pedig januárban lép életbe az új menetrend. Ennek oka, hogy január 5.-én kezdődik London Bridge állomás átépítésének következő fázisa, amely a peronos vágányokat és a váltókörzetet érinti, ezért 3 éven keresztül vágányzári mentrendek váltják majd egymást. A fontosabb változások, hogy a Londonon keresztül haladó Thameslink járatok (amelyek Gatwick és Luton repülőtereket is érintik) nem állnak meg London Bridge-en, alternatív útvonalon közlekednek. A Charing Cross-ról induló vonatok szintén nem állnak meg London Bridge-en, és sok elővárosi vonat Cannon Street-en végállomásozik majd Charing Cross helyett, illetve 2015. májusi menetrendváltásig vasárnaponként egyáltalán nem lesz vonatközlekedés az utóbbi állomásról. Örülhetnek a skótok Glasgow környékén, mert összesen 7 viszonylatban az eddigi óránkénti egy vonatpárról kettőre nő a kínálat hétfőtől szombatig, és négy viszonylatban két óránkéánt egy vonatról egy órás ütemre vasárnap. Walesben több kisebb vátlozás mellett a menetrendváltás szenzációja Pye Corner állomás megnyitása Newport nyugati külvárosában.

 

A bejegyzés trackback címe:

http://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr386975233

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

VT22 2014.12.12. 10:28:05

"amelynek legnyomasztóbb része az életveszélyesnek tartott új Vidin-Calafat híd és az ahhoz csatlakozó román mellékvonal lesz majd"

Erről lehetne többet tudni?

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2014.12.12. 19:20:25

Kedves szerző, szerkesztők!

Lehet, hogy nem örültök a helyesírási hozzászólásnak, de nem kell minden idegen városnévhez, más tulajdonnévhez kötőjellel kapcsolni a toldalékot. Csak ha néma hangra vagy "bonyolult, szokatlan" magánhangzócsoportra végződik. Hauptbahnhofon, Westbahnon, Düsseldorfig, Grazba, Cottbust, railjetek, Lvovba, Breclavban, stb. A kétórás és hasonlók pedig egy szó, ha az előtag és az utótag sem összetett szó (hétnapos, de tizenegy hetes, két hónapos).