Hova megy ez a vonat?

Ebek 30a-dján

2015. január 27. Szerző: feketén villogó térközjelző

Már eltelt egy kis idő, mióta hivatalosan átadták a felújított Kelenföld-Tárnok vasútvonalat. A felújítás után bevezetett új menetrend – a belső szakasz tekintetében – visszalépésnek bizonyult a korábbiakhoz képest, de a 2014/2015-ös sem lett jobb. Sajnos nem csak menetrendileg hagy kívánni valót maga után a vonal, az épített-, létrejött-, (lezüllött) hibákat-hiányosságokat ebben a kis összeállításban tárom a Tisztelt Olvasó elé.

A vonal megállóhelyein több alkalommal is jártam az elmúlt évben, a jelenleg vázoltak 2014-es őszi állapotot takarnak.

dsc08793.JPGAz új motorvonatok érkezésével eltűntek a régi szerelvények. Ez az egyetlen érdemi fejlesztés a vonal belső szakaszán?

Albertfalva:

Szép új peron, működő kijelzők, nem működő totemoszlop (egyáltalán miért kell ide?), nem működő lift. A megálló ideális helyen van, mellette lakótelep és buszvégállomás. A belvárosból busszal, vagy villamossal ide eljutni egy fényév, vagy 10 perc vonattal, feltéve, ha épp akkor jön, amikor nekünk kell: óránkénti kínálat itt kevéske, újabban pedig nem a Budapest belső részét, hanem Kőbányát lehet innen elérni. A KöKi-re való áthelyezéssel sikerült eltakarítani a 18-as villamos "konkurenciáját"... a felújítás előtt tényleg több utast láttam errefelé...

dsc08386.JPGA demarkációs vonal és a berlini fal közötti pályát is felújítják hamarosan.

dsc08387.JPG Elárvult BKV-s oszlop várja sorsát. Egyszerűbb volt az árokkal megkerülni, mint kiszedni? 

dsc08396.JPGÉpp a „megállós fajta” jött. A korábbi 30 perces ütemes közlekedésnek annyi, ma az S30 csak óránként áll meg itt. S-Bahn és visszafejlődés egy helyen? 

dsc08401.JPGElőbbi analógiájára egy találós kérdés: A távolban az ott egy négyvágányú vasútvonal vagy kétszer kettő? Kialakításra, átjárhatóságra, feladatmegosztásra tekintettel utóbbira szavazok, de talán az elsőre is volna igény. 

dsc08409.JPGEgy nem működő bekamerázott lift és környezete. A kamera vajon működik?

Budafok:

Voltak a régi szép idők. Csúcsban egy vágányon, de 30 perces követéssel közlekedő vonatok, melyeket „megfejlesztettek” két vágányra és 60 percre. Ráadásul az itt már elérhető 40a vonal járatai két lépcsőmászásnyi távolságra vannak. Oda kijelző még nem dukál, az „mááásik vonal, mááásik feljesztés”. Négy elővárosi vágányt (azaz a két vasútvonalat) jobban is ki lehetne használni, mint ahogy teszik, illetve fogják. Ez egy külön értekezést is megérne, most nem is térek rá ki bővebben.

dsc08378_1.JPGCsend és nyugalom a védett épület, az odahányt lift és a bezárt aluljáró körül. Megsúgom, hogy látogatásom napján itt sem üzemelt a lift, ezáltal a peront csak egy 300 méteres kerülővel lehetett elérni. Pénztár meg csak itt van, automata nuku. A liftet a volt lépcső helyére telepítették, ezért nem működ(tet)ése esetén az átjárási lehetőség megszűnik.

20141023_134756.jpg„Természetesen” az új peron elérhetőségét megkönnyítő lift sem működik. Itt meg is kérdezném egy átírt vicc keretében: Ki az abszolút fasza? Az, aki úgy pottyant a liftajtó elé (jobboldalt alul), hogy azt egy kamera is figyeli. Ez volt a túrám mélypontja, szerencsére épp nem volt szándékomban a közeljövőben étkezni… 

dsc08937.JPGVonat halad el Budatétény mellett. Ma már ez errefelé nosztalgiának számít.

Kastélypohárparkút-ca:

Eredetileg Pohár utcának indult, a lépcső felett Pohár út felé van kijárat, az új megálló meg Kastélypark néven nyílt meg. Perontető, lift, kijelző, kivilágított menetrend is elhelyezésre került, csak a felújítás elhúzódásával elűzött utasmennyiség nem akar visszatérni. Az iparterülethez a volt nagytétényi állomás volt közelebb, de sokat „rontott” a helyzeten a 133-as busz belvároson át való vezetése és az eddiginél több megállója is. Természetesen mindez itt is megfejelve a KöKi-re való áthelyezéssel, hadd örvendjenek csak az I. és XII. kerületbe tartó utasok...

dsc08338.JPGÚgy volt, hogy kérték, de átadásra nem lett lépcső a peron nagytétényi kastély felőli végén. Úgy lett, hogy mégis csak elkezdték építeni (remélhetőleg már be is fejezték), mindezzel megkönnyítve a megálló elérhetőségét. Ezzel be is fejezném a megállóban tapasztalt pozitívumok felsorolását.

dsc08340.JPGAz egyik jön, a másik megy, megállni viszont csak egyik fog. Nekem jobban tetszett a korábbi rendszer, miszerint Tárnokon volt átszállási lehetőség a külső és a belső szakasz között. 

dsc08361.JPGKijelző és totemoszlop (amin szintén az óránként induló vonatok vannak feltüntetve) is van, a földből kiálló (és balesetveszélyes) csatlakozás talán egy automatára vár. 

dsc08362.JPGPohár út, ahogy sosem hívták a csatlakozó közterületet. Lift, amely nem működik. Annyiban különbözik a Budafokitól, hogy ide nem került "szeretetcsomag"...

dsc08363.JPGFélkész / átadás előtt / átadás után / lerohadás közben: melyik állapotjelzővel jellemezhetjük az itt sem működő emelő berendezést? Csak alibiból (EU-s huncutságból) épült, üzemeltetni meg drága? Vagy örüljünk annak, hogy legalább a védőfóliát nem festették le?!

Tétényliget:

Megálló a határon, a gyalogos aluljáró félig Budapesten, félig Érden van. Jól el is vitáztak azon az érintettek (MÁV-Bp.-Érd.), hogy ki legyen az aluljáró kezelője. Itt már kicsit több a graffiti, mint beljebb a városban.

dsc08656.JPGPeron tetővel, kijelzővel, tehát az infrastruktúra oldaláról a szokásos és elégséges feltétel egy színvonalas megálló kialakításához. Itt (szerencsére) nincs lift, rámpával oldották meg az akadálymentesítést. A korábbi útátjáró helyett csak gyalogos aluljáró épült. Lehet, hogy a magyar viszonyok között ez a megfelelő kiépítési forma?

Érd alsó:

Az állomásból megálló lett, a korábban kiépített peronok, és megközelítésük változatlan maradt. A liftek „természetesen” itt sem működtek, tehát a vasútvonal felújítása igazi változást ide nem hozott.

dsc08659.JPGA peron vonatból nézve, kijelző és menetrend kipipálva. 

dsc08691.JPGA régi felvételi épület (továbbra is) funkció nélkül áll.

dsc08692.JPGMegsúgom, itt sem működött, pedig megnyomtam a gombot.

dsc08695.JPGKis kitekintés Érd felső felé: a pénztár működött (sor is volt), a lift azonban itt sem.

dsc08751.JPGAz érdi bevágásban a kétvágányú kiépítés miatt támfal is épült. Régebben olvastam olyan tervezetről is, amiben a 30a és 40a vonalak közé, ide egy összekötő vágányt terveztek. Vajon erre van még szándék?

Tárnok:

dsc08664.JPGÚj peron, átszámozott mozdony - a kocsik viszont ugyanazok, mint egy-két évtizede. Az átmenőn egy gyors várt a gázolás miatti helyszínelés befejeztéig.

dsc08666.JPGA lift itt sem működik, de a tervező kipipálta az akadálymentesítést, egy rahedlit költöttek rá és ennyi. Igény lenne rá, de nem jut. 

dsc08669.JPGAz egyetlen épület a vonalon, ami némileg „hajaz” a régire, tehát van egy kis karaktere. Az "ahány vonal - annyi tervező - annyi koncepció" felfogással én személy szerint nem értek egyet, jobban tetszik a múlt évszázadban kialakult rendszer. Parkoló és a kerékpár tároló is majdnem tele volt, valamint a vonatsűrűség is elfogadható. Itt látszik, hogy a fejlesztés akár plusz utast is hozhat.

Magyarázkodás? Jajj, épp nem működött, de ma már igen? Óh, ma takarítottuk, de az utasok? Ennyi a kapacitás, meg úgy majd később? Azt hiszem, hogy a mellébeszélésre, kifogáskeresésre, a nemkarbantartás okára senki sem kíváncsi. Így viszont nem sikerül többletutast hozni a vasúthoz, vagy a meglévőket megtartani.

Ki a ludas? Szerintem mindenki: megrendelő, tanácsadó, tervező, lebonyolító, üzemeltető, és természetesen az utasok egy kisebb csoportja sem maradhat ki.

A bejegyzés trackback címe:

http://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr557044195

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

v2peti 2015.01.27. 12:28:31

Ha már liftek! Budatéténynél már ki is szerelték őket, holott ott lett volna a legegyszerűbb megoldani a felügyeletet, mert csak rá kellett volna kötni a Campona kamerarendszerére, és őket megbízni a karbantartással!

pihentető perontető 2015.01.27. 14:25:35

A totemoszlopok jelentem már rendben működnek az egész vonalon. A liftek sajnos csak Kelenföldön mennek, ott gondolom nem merték megjátszani a nem üzemeltetést. Lásd még M2 környékén aluljáróhoz kapcsolódó lift a Baross téren.

VT22 2015.01.27. 16:05:10

Remélem a Kelenföld-Százhalombatta felújítása során a 40a is kap megállót Albertfalván.

BakcsiMate 2015.01.27. 21:58:45

Érdemi utasforgalom a belső szakasz óránként kiszolgált megállói közül már csak Tétényligeten van, az ott lakóknak nincs más közlekedési eszközük, ezért célszerű lenne valami olyan menetrendi megoldást találni, ami legalább Tétényligetet kiszolgálja 30 percenként. A jelenlegi 60 perces kiszolgálásnak Albertfalva és Kastélypark esetében gyakorlatilag semmi értelme, akkor már inkább ne álljon meg ott semmi. A visszafejlődés itt nagyon érezhető, a felújítás előtti 30 perces Déli pályaudvari eljutási lehetőség helyett 60 perces Kőbánya-Kispestet kaptak az itteniek (sokaknak nem alternatíva Kelenföldről az M4, és +1 átszállással a közösségi közlekedés, vagy a vasút már versenyképtelen).

Továbbra is erősen pazarló és bonyolult a rendszer, óránként négy elővárosi menetvonal van, de mindegyik különböző. Valami olyasmi struktúra lenne célszerű, amiben az egyes vonattípusok legalább csúcsidőben 30 percenként, ütemesen közlekednek (=maximum kétféle elővárosi menetvonal).
A külső szakasz jelenleg csak 60 percenként kiszolgált megállóit is célszerű lenne 30 percenként, ütemesen kiszolgálni, minél távolabb vagyunk Budapesttől, annál több bevétel folyik be egy-egy új utastól (vagy annál nagyobb veszteség egy meglévő elvesztése).

És a 40a felújításakor valóban kellene Albertfalvára peronokat építeni (így a 30a-s megállásokat el lehetne felejteni, és lehetne adni egy alapvetően 30 perces, csúcsidőben szükség esetén sűrűbb ütemes kiszolgálást), bár - tudomásom szerint - ezt a tervek nem tartalmazzák.

Algopirin 2015.01.28. 06:57:40

Remek. Amit véletlenül sikerült megcsinálni, és nem trágyát építeni eleve a kivitelezéskor, azt a barmok cseszik szét pár nap alatt.
Kár ide bármit építeni sajnos.

RoGeR 2015.01.28. 07:59:44

A hiba eleve ott volt, hogy külön 30a és 40a indul Kelenföldről. Egészen Hárosig meg lehetett volna oldani közösen a két vonalat négy vágánnyal és két-két középső peronnal Albertfalván, Budafokon illetve Hárosnál, utána meg elágaztatni a két vonalat.

Menetrendileg meg kellene egy fél órás ütem a 30a Tárnokon belüli szakaszára (Déli-Székesfehérvár + Déli-Martonvásár), egy fél órás ütem a 40a Érden belüli szakaszára (Déli-Dunaúj/Dombóvár + Déli-Százhalombatta).
Ezen felül lehet gondolkozni különböző gyorsított KöKi (távlatilag Nyugati) felé tartó vonatokkal, amik a nagyobb állomásokon jelentene minőségi javulást.

Az egész rendszer már olyan kínálatot biztosítana Budapesten belül is, ami már jelentős terhet venne le a dél-budai buszhálózatról.

nagypapesz 2015.01.28. 08:52:39

A liftek talán a projekt zárásakor, a műszaki átadás-átvétel idején működtek, mert ez az EU támogatás feltétele.
Igaz, van 5 év fenntartási kötelezettség, de leszarják, hátha nem jönnek az EU-tól ellenőrizni. Ha jönnek, a párszázmilliót majd visszafizetik az adófizetők pénzéből.

Pilisen a létesítése óta egy percet nem üzemelt a lift, ezen a vonalon ugyanez lesz.
"Szarnak, bajnak nincs gazdája".

Izo 2015.01.28. 16:05:44

Abban igazat kell adjak, hogy olyan környéken, ahol van BKV, az óránkénti követéssel nem lehet labdába rúgni. De, mint mondtam van BKV, ami jobb, mint volt - pl. a 133-assal közvetlenül elérhető a belváros.
Az is igaz, hogy a felújított pálya elbírna fél óránként egy tárnoki személyt.
Viszont a külső szakasznak igencsak jót tett, a zónázás bevezetése, nem kéne megszüntetni! Szélső eset, hogy Kelenföldről Érd alsóra majdnem kétszer annyi a személy menetideje, mint a zónázóé. Érd alsó-Kelenföld vonattal 9 perc, ami busszal olyan 20-25 lenne, de autóval is 15 perc. Meg is szűnt ez a buszos viszonylat, csak Érden túl közlekedő járatok vannak. De a távolabbi megállók parkolói és biciklitárolói is tele vannak, szóval használják az emberek a vonatot.
Ezt a lift témát Magyarországon nem kéne erőltetni. Annyiból rámpát is lehet építeni, azt könnyebb üzemeltetni. (Kápolnásnyéken például szokott működni a lift.)

Angol vasutas 2015.01.28. 17:43:06

Iszonyatos nagy baromsag ket onallo vonalkent kezelni a 30/40a belso szakszat, eleve tervezeskor minden megallot a felso palya melle kellett volna epiteni es Erdig egy negyvaganyu vonalkent kelezni. Az elovarosiak mehetnenek a felso palyan, 15 perces kovetessel. Az ugye negy vonat per ora; Duanujvaros, Szazhalobatta, Martonvasar es Szekesfehervar. Az also palyara megallok sem kellenenek Kelenfold es Erd also kozott, itt mehetne az osszes sebes- es gyorsvonat, kiveve a pecsit, az kenytelen a felson menni. Ha Erdnel lenne atjarohaz az also palyarol a felsore is, meg a 15 percesnel surubb kozlekedes is megvalosulhatna, csak legyen hozza gorduloallomany.

A fehervari zonazo megtarthato onballo vonatkent, vagy szukseg eseten csatolt Flirt Fehervartol Tarnokig, onnan egy motorvonat megallas nelkul Kelenfoldig az also palyan, egy a felson, mindenhol megallva. Flirttel pillanatok alatt megvan a stokkozas.

Nadine · http://nadinevilaga.blogspot.com 2015.01.28. 20:33:06

Az is megérne egy misét, vagy inkább egy cikket, hogy vajon kinek állt érdekében a tárnoki vasútállomást gyakorlatilag totálisan elvágni a cirka 800 m-re lévő Érdtől. Merthogy innen is ingázott szép számú lakos, de már nem teszi... Minden gyalogos odajutási lehetőséget eltüntettek, felszámoltak, illetve lehet mászni a 80 cm magas peronon, ha valakinek mégis sietős a dolga. Vagy autóba ülni, körbekerülni fél Tárnokot, és úgy megközelíteni a túloldalról az állomást. Tud erről bárki bármit?

EvilHedgehog 2015.02.01. 12:56:55

@Izo: Már melyik buszos viszonylat szűnt meg?

cradbox 2015.02.01. 21:31:59

Hmm, hát én nem tudom, nektek van bátorságotok beszállni egy ilyen állomási, ki tudja mennyire távfelügyelt, és milyen műszaki állapotú liftbe? :)

Egyébként amit nem kameráznak be, az tönkremegy pillanatok alatt, csak még itthon túl sokan akarnak megélni a személyiségi jogok védelméből, aminek igazából semmi értelme, mert bárki összes személyes adata megvásárolható, mindjárt a BM-től :)

Adani 2015.02.03. 11:34:40

Az óránkénti Kökis vonat tényleg csak vicc. Meg ugye a Délihez való kapcsolat sincs meg. Albertfalva-Déli vonattal volt kb. 8-9 perc körül, villamossal ez legalább 2x annyi. Albertfalván több ismerős is lakik ill. közvetlen közelben anyázzák is a vasutat emiatt szépen, hogy milyen jó volt régebben mikor pikpakk a Délibe érhettek. Ezt hiba volt megszüntetni.
A nem működő liftek meg tényleg a felújítás szégyenfoltjai ha már megépítették akkor üzemeltessék is. Ráadásul mindenhol hidraulikus liftek épültek 8logikus is két szint áthidalására bőven elég az is), az elmegy állandó ügyelet nélkül is, hiszen önmentésre is képesek, áram nélkül is képes arra, hogy lemegy a legalsó szintre, és ajtót nyit, hiszen lefelé menethez nem kell energia, a saját súlya ereszti le, csak egy szelepet kell kinyitni.

Vagy építkettek volna eleve rámpás aluljárókat is, bár Albertfalván kissé nehéz lett volna.

Egy megálló elkelt volna a Növény utcához is, ahová láthatóan terveztek is, ill. Székesfehérvár előtt Börgöndpuszta környéke is kaphatott volna egy megállót.

Összességében működtetni kéne a lifteket és nem csak dísznek használni a térfigyelő kamerákat ill. oda is rakni, ahol nincsen 8különben Barosstelep sorsára jut minden új megálló) ill. kéne egy legalább 30 perces ütem az alsó pályára, közvetlenül a Délibe (mert remélhetőleg azért még fognak oda vonatok érkezni), arra volna igény.

Adani 2015.02.03. 11:55:51

@cradbox:

A legtöbb lakótelepi lift is távfelügyelt, sőt sokszor több lakótelepen is 1-2 szaki van csak, akit riasztani lehet, a vészcsengő csak az akár több 100 km-re lévő diszpécserközpontban riaszt, aztán küldik a szerelőt, de ha egyszerre több helyen van baj akkor eltarthat egy ideig mire odaér. Csak jobb társasházakban van az, hogy egy ott lakó vagy a gondnok levizsgázik liftmentésből és neki tudnak szólni, hogy sétáljon fel a gépházba és csörlőzze le a liftet a következő szintig, és szabadítsa ki a berekedteket. Magasra menő felvonók meg nem lehetnek hidraulikusak, mert 2-3 szint fölött már nem gazdaságos ill. túl lassú lenne. Azt meg csak a hidraulikus lift tudja, hogy áram és emberi közreműködés nélkül lemegy a legalsó szintre, ajtót nyit így nem tud senki beragadni.

Regio 2015.04.21. 22:36:49

" Megsúgom, itt sem működött, pedig megnyomtam a gombot. "

Annak a liftnek az égvilágon semmi köze a 30a átépítéshez,az a diósdi úti aluljáró - helyi projekt - építéséhez kapcsolódóan épült 2005-2006 táján,máig vitázik az önkormányzat és a MÁV,hogy ki is üzemeltesse(néha-néha azért szokott üzemelni). Egyébként - a kép nézőpontja szerint - balra van rampa az Érd-alsói peronnál,a másik oldalon pedig az üzletközpontban a Volánbusz várója mellett van lift,ami mindig működik,vagyis át lehet menni akadálymentesen. (Németországban ennél nagyobb távolsággal is találkoztam egy mezei vasúti megállóhelyen,akadálymentes átkelési lehetőségként...) De tény,hogy Nagytététny-Érdliget és a 40a mellett Érdliget mh megoldása a legbiztosabb: Rámpa mindkét oldalon,lift nélkül. Az legalább mindig "üzemkész"...

Albertfalvához: Szerintem békén kellene hagyni a 40a-t,már így is épp elég megállója van,olyan mint egy villamos,minden bokornál megáll. tessék a 30a-ra plusz vonatokat tenni és azokat megállítani Albertfalván. Már így is fél óránál tovább tart,mire kicammog a vonat a nagyállomásig és itt nem alternatíva Érd-alsó,meg a zónázó fehérvári és martoni,hacsak nem épül meg marha gyorsan a bagoly utca-Varjú utca tájékán az átépítés során a bagoly utcai felüljáróval együtt kifelejtett megállóhely. Érd elérésénél nem csak a központot kell nézni - bár nyilván ott szállnak át többen - annál kijebb is élnek néhányan,akik nem szeretnék a fél életüket mindenféle bokorugró-országnéző vonatokon tölteni.