Hova megy ez a vonat?

Na mizújs a kettes vonalon?

2015. március 31. Szerző: feketén villogó térközjelző

Legutóbbi szemlém után elfogott a vágy, hogy ismételten meglessem a kettes vonali kivitelezési munkálatait. Egy erősen szeles pénteki napon vettem szemügyre a történéseket, ezúttal Aquincumtól Ürömig.

 dsc03222.JPGMegfesteni egyszerűbb egy álmot, mint időben kivitelezni.

Ha volna hajtányom, akkor akár végig is gurulhattam volna a vonalon, a sínek folyamatos jelleget mutatnak. A felsővezetéktartó-oszlopok kisebb-nagyobb hiánytól eltekintve (pl. Óbuda állomása) állnak. Több helyen is a magasperon feltöltését és burkolását végzik.

Aquincum:

Megépült az új megálló a régihez képest a Szentendrei út túloldalán, így közelebb lesz a HÉV-hez. Utóbbi peronáthelyezés még nem történt meg: Szentendre irányában nem sokkal kell hátrébb helyezni, a belváros irányában szükséges több építés, beleértve a patak feletti kis hidat is. A töltésen elhelyezett megállóhelyhez vagy lépcsőn, vagy – remélhetőleg majd működő – lifttel lehet feljutni.

dsc03218.JPGPénteki csendélet. A megálló megközelítése a HÉV felől pofon egyszerű (lesz talán valamikor).

dsc03208.JPGA HÉV megálló-áthelyezése még várat magára. 

dsc03205.JPGKicsi alagút kisvállalkozóknak és nagy nagymamáknak. Egyéb ötlet?

dsc03203.JPGLépcső+lift. Az az egyezőség a 30a vonalon található liftekkel, hogy egyik sem működik.

dsc03199.JPGAz áthelyezett Aquincum megálló.

Óbuda:

Szerkezetkész a biztosító berendezés épülete, elkészült két fedett peron, valamint az állomásépülettől délre a P+R parkoló. A peronok megközelítése egy gyalogos átjárón keresztül történhet, tehát jobbrahajts esetén mindkét irányban a vonatok eleje felé kell majd gyalogolni, így a peronok végei között több száz méter távolság van. Nem lett volna egyszerűbb és utasbarátabb a peronokat a Pomázi úti megmaradó útátjáró és a meglévő állomásépület közé helyezni? Ekkor talán a 160-as busznak sem kellene betérnie az állomásépülethez. A buszra való átszállás – elnézve a távolságokat – betérő járat esetén sem lesz sétagalopp.

dsc03197.JPGÓbuda észak felé. Kezd alakulni a dolog, csak az oszlopokat hiányolom innen.

dsc03196.JPGÓbuda, kezdőponti elágazás. Jobbra a fűtőműhöz, középen a hévhez, balra Angyalföld felé.

dsc03189.JPGJobb szélen a gyalogos átjáró, középen az állomásépület, balra a távolban a buszmegálló. Biztos, hogy így lesz jó? Miért nem helyezték mindkét peront a Pomázi út és az állomásépület közé?

dsc03183.JPGP+R parkoló az állomás mellett.

dsc03179.JPGÓbudán a szél és a csend uralkodik.

dsc03177.JPGElbontották az egykori iparvágány hídját és újat (közútit, vagy vasútit?) építenek helyette.

dsc03175.JPGBaloldalt kinőtt a biztosítóberendezés épülete.

dsc03172.JPGÓbudánál észak felé nem sok változott.

Bécsi út keresztezése:

Az útátjárótól kb. 100 m-re épül a középperonos Aranyvölgy megállóhely, megközelítése majd a vágányokon át lesz lehetséges. Nagyon remélem, hogy a gyalogos megközelítését kultúráltan megoldják, jelenleg a keskeny, de kétirányú Aranyhegyi úton ugyanis nincs járda. Szintén megoldandó a Bécsi úti buszmegállókkal való kapcsolat. Felidézve a szerzőtárs cikkét, egy rövid kérdés jutott eszembe: Ide villamost?

A vasútépítéstől független projekt keretein belül épül a 10-es főút elkerülő szakasza, a vasúti átjáró előtt enyhén balra veszi az irányt, majd a vasútvonal mellett a mezőn haladva Üröm megállóhely után egy felüljárón fogja kereszteznii a vasútvonalat és célozza meg az épülő körforgalmat az ürömi elágazásnál.

Ennek elkészülte után az ürömi elágazás és a vasúti átjáró közötti régi 10-es út tehermentesül az átmenő forgalomtól, korábban látott tervek alapján a szintbeli átjáró is megszűnik, a régi 10-es csak az Aranyhegyi út felől lesz megközelíthető. Ekkor a 218-as busz szerepe megnövekszik, mivel a helyközi buszok az új 10-esen, a 218-as pedig a Bécsi út-Pomázi út-Aranyhegyi út-Bécsi út útvonalon fog járni.

dsc03130.JPGA távolban épül Aranyvölgy megállóhely, előtérben a 10-es főút még aktuális nyomvonala.

dsc03132.JPGAranyvölgy vasútállomás, végállomás - állhat majd egyszer egy villamos kijelzőjén. Az utasokat nehéz ideképzelni.

dsc03123.JPGA 260A busz végállomása mellett friss túrás nyomai fedezhetők fel, épül a 10-es út elkerülő szakasza.

dsc03127.JPG„Bedöntött kacskaringós kanyar” a Bécsi út keresztezése után.

Üröm:

A peron itt is körvonalazódik, de a vasútnál nagyobb tempóban épül a 10-es út elkerülő szakasza. A körforgalom építése egyelőre nem okoz problémát, e zavaró hatása nélkül is dugó a dugó. Ugyan néha sikerül épp „telizöldnél” egy markolóval elzárni a kereszteződést, de talán ennél nem lesz sokkal rosszabb a helyzet.

dsc03134.JPGÜröm megállóhely is formát öltött.

dsc03135.JPGAz oszlopok is állnak Solymár felé, a daru magasságában épül az új 10-es út közúti felüljárója.

dsc03140.JPGEgykor kiskertek és szántók voltak itt, most a 10-es út elkerülő szakasza épül.

dsc03137.JPG A vasút feletti hídon át az ürömi elágazás a cél.

dsc03146.JPGÉpül a körforgalom és a becsatlakozás az ürömi elágazásánál.

És hogy mi történik az üveghegyeken túl? Izgató kérdés, a tekintélyes lenyelt pormennyiség után itt adtam fel a pénteki szemlélődést.

Hab a tortán: Az Úr 2014. évének augusztusa volt a tervezett átadási határidő. Információink szerint végül 2015. június 20. lesz a várva várt dátum, de két teljes napi élvezet után, június 22 és július 6. között bezár a Nyugati a váltókörzet karbantartása miatt, és "csak" Újpestig jönnek majd be a vonatok.

Óvatosan a jóslatokkal - súgták a poszt élesítése után jól értesültek. A biztosítóberendezéssel kapcsolatos munkák miatt a június az inkább szeptember. Ennek minden lajosmizsei és balatonfüredi dezirórajongó örülhet, az esztergomi vonal utasainak pedig úgyis mindegy...

Vajon legközelebb már vonattal utazom erre?

A bejegyzés trackback címe:

http://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr777310936

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2015.03.31. 10:56:10

Aquincumnál a régi kisebb alagút a gyalogosoké, az új nagyobb a kerékpárosoké lesz.
Az Aranyvölgyi úton a kiskeretek felőli oldalon létesül járda.
A Pomázi útnál épülő kishídon keresztül lehet majd a Pomázi út felől Óbuda vasútállomás felé haladni.

VT22 2015.03.31. 11:53:32

Aranyvölgyet idétlenül sikerült elhelyezni. Ha szigetperon helyett oldalperon épült volna, lehetne az útátjárónál, kényelmes közelségben a buszhoz (villamoshoz). Így fölöslegesen megnőtt megint a rágyaloglási távolság. (Egom-Kertvárosban meg a szigetperon lett volna logikus, kaptak két oldalperont nehogy valaki átszálljon.)

Minden megállóhelyről elmondható, hogy kitűnően sikerült az akadályosítás, az utasoknak egyre többet kell gyalogolni a vonatukig.

Adani 2015.03.31. 12:50:41

@VT22:

Az egész projektről elmondható, hogy tökéletes példa az " így nem szabad csinálni"-ra. Tervezés, kivitelezés, szervezés, ütemezés stb. hatalmas csillagos egyes. Gyakorlatilag nincs olyan dolog, amit el lehet cseszni, és nem csesztek el. Óbudán is jó kirakták a francba a hátsó peront értelmetlenül. Igaz Aranyvölgy és Aquincum elszívja az itteni utasok nagy részét, nem sokan fognak itt fel/leszállni.

Csak a hab tortán ha júniusra sem sikerül átadni a vonalat, már most több mint egy év csúszás van, mit számít már? Aztán meg majd kezdődik elölről a vágányzárasdi mikor a pesti oldalnak is nekiesnek, majd megint mikor Esztergomnál az állomásnak.

Az se volt semmi, mikor Piliscsabánál vagy 3x kellett felszedni és újra lerakni a vágányt, mert nem sikerült sokadik nekifutásra sem normálisan megcsinálni.

segédmunkás 2015.03.31. 12:51:32

Ami Óbuda állomás utasperonjainak elhelyezését illeti, ez valószínűleg utasvédelmi szempontból történt így, mégpedig azért, hogy a vágányokon esetleg vaktában átrohanó utasok elgázolásának esélyét minimalizálják. Ha a "túlsó" peron egyvonalban lenne az állomásépület felőlivel, akkor az Aquincum felől nagy(obb)sebességgel beérkező szerelvény könnyebben elgázolhatna egy elkésett, ezért figyelmetlenül az állomásépület felől a vonathoz rohanó utast. (Legalábbis én így vélekszem, természetesen a tévedés lehetőségét fenntartva...)

Adani 2015.03.31. 13:37:27

@segédmunkás:

Arra elég volna egy kerítés is vágányok között. Csak simán idiotizmus sztem, Mezőberényben is így épült meg a peron a hátsó peron vége több mint 10 méterre van a parkolótól és az épülettől is. Ott nem is játszik ez az opció, mert aluljáró is épült, gyalogosforgalom már csak ott a vágányok közét kerítéssel le is zárták ott nincs mászkálás.

Benbe · http://www.benbe.hu 2015.03.31. 14:15:37

@segédmunkás: Nekem mindegy, mi az oka, a lényeg az, hogy megint úgy fejlesztettek, hogy rosszabb lett.

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2015.03.31. 15:13:09

Ha jól veszem ki a képekből, még nincs Üröm környékén annyira előrehaladva a munka, hogy ki lehetne venni a gyalogos és buszos infrastruktúra adottságait. Ami érdekelne:

- Hová fog becsatlakozni a Solymár köz, és milyen forgalomtechnika mellett? Lesz-e neki gyalogátkelője?
- Hol kerül majd pótlásra a helyközi buszok megállóhelye? Nem olyan óriási mennyiségben, de van átszálló forgalom a pilisborosjenői járatok, és a 10-es út/2-es vonal felé.

segédmunkás 2015.03.31. 17:36:30

@Benbe: Én úgy saccolom, hogy ez a tervezőtől és kivitelezőtől független előírás, ergo aluljáró híján kénytelenek voltak így csinálni...

segédmunkás 2015.03.31. 17:40:36

@Adani: Itt nincs aluljáró, így nem kerítheted le az épülettől távolabbi peron szintbeni megközelítését.

Benbe · http://www.benbe.hu 2015.03.31. 20:20:54

@segédmunkás: Azt, hogy vannak előírások, aminek ez az elrendezés megfelel, és néhány más elrendezés nem felel meg, azt elhiszem. Azt, hogy ne lett volna jobb elrendezés, azt nem. Például kerülhetett volna a buszforduló egyenesen az átjáróhoz - ez a vasúti előírásoktól független dolog. Ahol ennél többet kell gyalogolni a vonattól a buszig, ott a tervező legyen kedves visszaadni a diplomáját: www.benbe.hu/gallery/rhb-albulabahn/pic90_noframe_hun.php

VT22 2015.03.31. 21:14:18

Nekem Kiskunfélegyháza az etalon a széles peronos, aluljáró nélküli vágányelrendezésre, felvételi épület vonalában szintbeli átjárással. Kifejezetten kényelmes az átszállások szempontjából. Remélem még sokáig nem újítják fel a 140-est...

Adani 2015.03.31. 22:32:50

Ilyen volt Mezőberény és Békéscsaba is, felújítás után Mezőberény elcseszett lett, ha az első kocsiban van csak helyed Bp felöl, majdnem Muronyból gyalogolsz vissza. Ráadásul perontető is a felüljáró mellé épült távol mindentől, de miért pont oda?

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2015.04.01. 01:46:34

@VT22:

Így tudom elképzelni, hogy tervezték:

https://www.google.hu/maps/dir/47.5722665,19.0167407/47.5729279,19.0181148/@47.5732005,19.0170394,641m/data=!3m2!1e3!4b1!4m2!4m1!3e2?hl=hu

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2015.04.01. 01:50:21

Igaz, kicsit arrébb, de ki mit tud róla?

solymár. Megyek az Auchan felől a város irányába, a sorompón átkelve a közút mindkét oldalán van peron.

Adani 2015.04.01. 08:30:38

Dilettáns perontervezésre felújítás után az OFF 120-ason van még egy iskolapélda, Csugar. Volt állomás, átépítés után megállóhely lett, a peron viszont nem a volt állomásépülethez, ami egyben tanyaközpont is épült, az túl egyszerű lett volna, inkább kirakták úgy 600 méterrel odébb a semmi a közepére egy földút mellé.

VT22 2015.04.01. 11:30:09

Szerintem nem dilettáns, a Google szerint semmilyen tanyaközpont nincs arra, viszont az úton van aszfalt, ami egy biztos szolgáltatásnövelés a vasúti utasoknak is. Nagylaposnál is javítottak, ott a lakott terület mellé került a megálló.

Adani 2015.04.01. 12:06:08

@VT22:

Nagylapos a jó példa, ott közelebb került a lakóházakhoz a peron. Csugaron meg távolabb. A földút csak az átjárónál lett aszfaltozott, de a 46-os út felé zsákutca, járhatatlan. igaz Csugaron csak 8 állandó lakos van, nekik a vasút az egyetlen közlekedési eszközük az egyéni közlekedésen kívül, a busz a bekötőútnál áll csak meg, a vasút eddig pedig közvetlenül a lakóházak mellett volt, most vagy másfél km-t sétálnak kb. a buszhoz, vagy úgy 600m-t a vonathoz. A vonat amúgy jobb az ittenieknek és a kétpóiaknak is hamarabb van Szolnokon és Mezőtúron is.

segédmunkás 2015.04.01. 12:08:36

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Amennyire én tudom, az az útátjáró meg fog szűnni, amint átadják az új utat az Auchan felől. Tehát a peron hosszútávon nem lesz "félbevágva".
U.i: Egyébként Solymár peronjainak elhelyezésénél vélhetően ugyanaz a szempont játszik, mint Óbudánál, már a hosszanti eltolásra értem ezt.

Roy 2015.04.01. 12:51:09

Tudtommal már 2014 tavaszán kellett volna átadni. A képeket elnézve, meg amit a Szetendrei úti megállónál látok, ez a vasút még 2020-ra se fog elkészülni.
Embert szinte alig látok dolgozni. Néna ketten hároman a lapátra támaszkodnak.

Adani 2015.04.01. 18:44:11

2014-ben már villamosítva full készen át kellett volna, a pesti oldalhoz még hozzá se kezdtek Esztergom állomáshoz sem, és még ez a része sincs kész, ezért mondom ,hogy kb. mindent sikerült elbaszni itt. Ennyi idő alatt, egy másik vonalon átépült úgy 40 km nyíltvonal, kétvágány 160-as sebesség, megújult két felvételi épület, épült egy felüljáró, egy aluljáró, egy állomás nulláról épült újra teljesen. Már építés alatt van és év végére elkészül egy csomóponti felvételi épület aluljáróval és új peronokkal, egy 4 sávos felüljáró, szintén nulláról, egy aluljáró. Ha nem basznak el mindent, ha tudják mi a dolguk akkor megy az haldósabban is.
Ez a 120-as vonal alsó része, de ugyanennyi idő alatt vagy 60 km nyíltvonal a 100-ason is átépült már. A 120-asnak Gyoma után 2012 augusztusában kezdtek neki, a 2-esnek júliusban vagy júniusban. A 120-as Békéscsabáig már a célegyenesben van és mindjárt elkészül a 2-esnél csillagászati távcsővel se látni a felújítás végét.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2015.04.01. 19:24:08

@segédmunkás:

Kösz.

Erre egyébként gondoltam én is, de nem tudom a híd teherbírása (kamionok a Pemü-ből, stb....)

pythonozok · http://visszabeszelo.blog.hu 2015.04.01. 20:53:57

És még van pofájuk a 4-es metró miatt az előző kormányt okolni... félelmetes. És hány milliárddal kerül többe a tervezettnél?

¿Qué tapas hay? 2015.04.01. 22:32:35

@Adani: Erről csak az jut eszembe, hogy a budapest-esztergomi helyi érdekű gőzmozdonyú vasutra vonatkozó engdélyokirat a m. kir. kereskedelemügyi miniszter 97.881/1993 számon, 1894. január 16-án adta ki. A vonalat A 1895. november 17-én adták át a forgalomnak.

¿Qué tapas hay? 2015.04.01. 22:33:39

@¿Qué tapas hay?: természetesen az engedélyokirat száma helyesen 97.881/1893

Adani 2015.04.01. 22:53:46

@¿Qué tapas hay?:

Akkor még tudtak valamit, igaz mindent a hamar készlegyen elv írt felül, azért is kellett most nyomvonalkorrekció, akkor ha valaki hepciáskodott, hogy ne menjen a földjén a vasút kikerülték, kissé nehezebb terepet szintén, ezért van sok ökörhúgy vonalvezetésű pálya. Pilisszántó nem engedte a területére a vasutat, ezért van egy nagy kunkor Pilisvörösvárnál, és ezért épült a piliscsabai alagút is.

De mégis akkor szűk két év alatt a semmiből zöldmezős beruházásként meg tudott épülni a vonal a mai modern technikával meg több mint egy évszázad múlva már nem elég enniy idő, hogy az eredeti nyomvonalon újraépüljön.

Sir Gombóc 2015.04.02. 00:55:49

@Benbe:

Már miért lenne rosszabb? Te sem, meg Adani sem használja az eszét.
Mivel a peronok megközelítési útvonala ugyanaz (ez esetben szintben), így teljesen mindegy, hogy ahhoz képest azok merre fekszenek. A gyaloglási távolság ugyanaz lesz, se több, se kevesebb.
Ugyanez a megoldás van Tárnokon is (egymáshoz képest eltolt peronok), csak ott az aluljáró a közös pont. A vonatok meg ahhoz igazodva állnak meg, ebből az utasnak semmi hátránya nem származik.

Adani 2015.04.02. 09:12:34

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Az index fórum vonalról szóló topikjában keresgélj, ott linkelte valaki. Az a műholdképen is látszik, hogy egy nagy kunkor van Vörösváron belül a vonalban, itt egyenesítéshez és duplavágányhoz kb. a fél falut kellett volna lerombolni.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2015.04.02. 16:04:53

@Adani:

Vörösváron az a nagy kunkor azért van, mert ott győzi le a vonat a szintet. Abban a kunkorban uszkve 15 métert emelkedik. Ki lehetne egyenesíteni, de még a buszok is megérzik igen keményen azt az emelkedőt, vonatnak lehetetlen lenne. Amikor a pálya épült, akkor ennyit tudtak a gőzösök. Vörösvár előtt is elég meredek (Gőzös ott is nagyon megszenved), de az még épp elmegy.

A Pázmáneum utáni kunkor kiegyenesítésének útjában egy kisebb lakótelep van. Ott a szintvonalat követi a vasút.

Jászfalu-Csév-Leányvár, na ezt kellett volna kiegyenesíteni, ki is lehetett volna, De mégsem. Pedig ha már át kell szállni Piliscsévre a vonatról buszra, akkor teljesen mindegy, hogy 300 méterrel arrébb szállok-e át vagy nem

A kisebb ívekre most nem térek ki.

Adani 2015.04.02. 16:36:31

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

A projekt eleve csak Piliscsabáig számolt komoly fejlesztéssel mint duplavágány, nyomvonalkorrekció, és sebességemelés. Onnantól csak egyszerűsített felújítás, régi nyomvonal, egyvágány, és sebességemelés csak akkor h végrehajtható az eredeti nyomvonalon. Vörösvárig több nyomvonalkorrekció is volt, levágtak sok S-kanyart.

Benbe · http://www.benbe.hu 2015.04.05. 08:48:21

@Sir Gombóc: Te meg az olvasóképességed. Az átjárótól nyílván ugyanannyit kell gyalogolni - a busztól már nem. És nagyon nem mindegy, hogy a fél óránként járó csatlakozóbuszhoz fél perc alatt tizenöt métert vagy százötven métert kell lesprintelned. A busz nem fog megvárni, mert a BKK egy szemét disznó cég, a vonat meg nem lesz pontos, tehát marad a rohanás.

NAR 2015.04.08. 12:20:24

@Adani: Aquincum is iskolapélda. Régebben a felüljáró egyik oldalán volt a peron, jó messze a HÉV-től. Átteszik a másik oldalra, így jó messze lesz az észak felé haladó buszoktól és a lakóteleptől. Ha a felüljáróra tették volna, a Szentendrei út két oldalán lejárattal (az északi oldalon hárommal) akkor viszonylag közel lenne a HÉV-hez, buszokhoz és a lakótelephez is, de azt valamiért nem lehetett...

NAR 2015.04.08. 12:27:58

@segédmunkás: Ha már a Pomázi útra felüljárót építenek, nem fért volna bele a költségvetésbe egy gyalogos alul- vagy felüljáró? Esetleg tehették volna a peront az új felüljáró alá és akkor a gyalogos felüljárót hozzá lehetett volna csapni. Arról nem is beszélve, hogy a felüljáróról le 270 fokos jobbkanyart fog csinálni a 218-as busz, akkor arról is át lehetne szállni ott, majdnem közös peronnal, sőt, a 160-as betérője is rövidebb (bár kalandosabb) lehetne, ha nem a felüljárón állna meg.

Albu 2015.04.21. 09:14:38

100 m-re az átjárótól? Ja, és a középperon miatt? Gyökerek.

Azon tűnődöm, hogy a váci tervek vagy az a szakma legnagyobb szégyene.

Aquincumot sem lehetett volna úgy megcsinálni, hogy a romok és a lakótelep felé is le lehessen jönni?

NAR 2015.07.08. 10:59:48

"2015. június 20. lesz a várva várt dátum", ami elmúlt. A márciusi képen a solymári felüljárónak még csak a nyoma látszik, de múlt héten már átmentem rajta, ehhez képest a vasút még mindig sehogy sem áll...

pythonozok · http://visszabeszelo.blog.hu 2015.07.08. 11:14:38

Vajon mennyivel kerül többe és tart tovább a tervezettnél?
Vajon dolgozhat-e rajta nem eléggé elvtársi cég?

Adani 2015.07.08. 22:25:20

Most a nyári menetrend vége a következő dátum, szeptember. Meglátjuk.