Hova megy ez a vonat?

Balti túra 4. - Vonatozás Rigába

2015. május 22. Szerző: biciklis bakter

Miután kivillamosoztuk magunkat Daugavpilsben, vonatra szálltunk, hogy Riga fele folytassuk utunkat. A Daugavpils-Riga vasútvonalon a két pár távolsági vonaton - meg az egyesített szentpétervári-minszki járaton (ez a Vilniusból jövő vonattal stokkot is cserél) kívül csak teherforgalom van, abból viszont elég sok: az orosz import- és exportcikkek a Balti-tengeri kikötőkből és kikötőkbe áramlanak, jellemzően kétszekciós, 2M62, 2TE116 és 2TE10M mozdony által vontatva. Az egyvágányú vonalon így szinte mindegyik állomásra jutott legalább egy szembejövő tehervonat.

dscf8874.jpgDR1A típusú (Daugavpils-Riga viszonylatú) vonat még a kiindulási állomáson

 A Daugavpils-Riga vonat egy DR1-A dípusú dízelmotorvonat volt, mely kapott egy kis felújítást, modernebb üléseket, utastájékoztató rendszert, és WiFi-t. Légkondicionálót sajnos nem, persze errefelé nem jellemző a hosszú kitartó kánikula, mi mégis kifogtuk. Rigába érkezéskor még 31 fokot mutatott a hőmérő az állomáson. A szellőzés ezeken a vonatokon nem kifejezetten jó, mivel valamilyen szovjet szokás vagy szabvány miatt a vonatablakok felső harmada nyitható csak, és az is felfelé. A vasútvonal egyébként felújított, de végig dízelvontatású, a menetidő Daugavpils és Riga között 4 óra.

dscf8891.jpgA robogó vonatból fotózott tehervonat 2M62-vel az élén.

dscf8879.jpgMotorvonatunk belső tere dönthető ülésekkel, és viszonylag nagy lábtérrel, de kevéssé nyiható ablakokkal...

dscf8885.jpg2TE116-os mozdony közelről elkapva az egyik állomáson útközben

dscf8897.jpgShrekfalva! Igen, Ogre nevű városban is megálltunk, de zöld színű szörnyeket nem láttunk felszállni...

dscf8903.jpgVonatunk a rigai pályaudvaron este 9-kor. A hőmérőn jól látható a rendkívüli érték: 31 fok volt!

A lett vasútnál is elválaszották a személyszállítást a pályavasúttól, így a Latvijas Dzelzcelš (LDz) az anyavállalat, a nemzetközi járatokat egy bizonyos Latvijas Ekspresis üzemelteti, a helyi és helyközi személyszállító vasút pedig a Pasažieru Vilciens (PV). Ez utóbbi szolgáltatásait vehetjük tehát igénybe. A menetjegy egyébként 7 euróba került.

ldz-tep70-0267.jpgA távolsági vonatok közül természetesen a moszkvai a legjelentősebb, ebbe még luxus-osztályt is tesznek a lettek. Itt éppen a rigai pályaudvarra érkezik egy TEP70-essel.

lg-tep60-0992.jpgÚjabb megismételhetetlen fotó 2006-ból... nemcsak a litvánok TEP60-asait vonták ki azóta a forgalomból, de két-három évre rá megszűnt a kétnaponta járó Riga-Szimferopol vonat is. Ez egyben nappali összeköttetés is volt Vilnius felé öt óra menetidővel, de akkor még naponta közlekedett mellette Truszkavecbe is egy járat ugyanezen az útvonalon.

ldz-kupej-bar.jpgÍgy néz ki a lett távolsági kocsik arculata - ez egy "kupejnyij" azaz négyágyas fülkés kocsi, amelybe bisztró-részt is elhelyeztek.

A lett menetrend Excel tábla formájában kerül közzétételre. Nem túl sűrű, a közelebbi városok irányába jól használható, de például Daugavpils felé silány, napi 2-3 pár vonat van csak. Több vonalon is (például Liepaja vagy Gulbene felé) csak a legforgalmasabb pénteki és vasárnapi időpontokban, illetve idényjelleggel közlekedik járat, de a másik legfontosabb kikötő, Ventspils nem érhető el személyvonattal. Rigából mindeközben elővárosi "elektricskával" mehetünk ki Majoriba (erről a helyről még írunk majd, Riga számára ez a tengerparti üdülőhely, körülbelül olyan mint a budapestieknek és székesfehérváriaknak a Velencei-tó). Ez egy nagyjából 20 perces út, ahol nyári időszakban, az átlagosan fél óránként induló szerelvények tömve vannak. Riga belső forgalmában is van szerepe a vasútnak (egyes külvárosokba érezhetően gyorsabb mint a trolibusz, vagy akár a villamos), sajnos azonban nincs tarifaközösség, a városi tömegközlekedési bérlet a vasúti járatokra nem használható. 

Ha tehát a vasúti közlekedés valamelyik irányba nem felelne meg, válasszuk az autóbuszt. A lett helyközi buszközlekedés szerveződése hasonlít az itthonihoz, a járatokat a különböző térségek busztársaságai üzemeltetik. Menetrendek itt: http://www.1188.lv/transport

dscf8309.jpgEgy ER2T szerelvény a rigai pályaudvaron. Az elővárosi forgalomban ezek járnak leginkább, illetve ezek különböző felújított változatai.

dscf8289.jpgEgy ráncfelvarrott ER2T Majoriban

Rigában a vasútállomás és az autóbusz-pályaudvar rögtön a belvárosban, az óváros szélén található, így minden nevezetesség nagyon jól megközelíthető akár gyalogszerrel is. A kulturális élményeinkről és a tengerparti henyélésről majd a következő részben bővebben is szólunk egyébként - de mielőtt a tömegközlekedésre fordítanánk figyelmünket, látogassunk el itt is a vasúti múzeumba.

szd-52.jpgEgy itt ragadt 52-es, mögötte a minden szovjet vasúti múzeumból elmaradhatatlan szalonkocsikkal

szd-txxx.jpgVan itt minden a szovjet ipar remekei közül, a bal szélen egy helyi gyártású motorvonat részlete, meg az elmaradhatatlan nagydízelek...

szd-vl28.jpg...és ez a furcsa villanygép. Ha olvasóink tudnak róla többet mondani, örömmel vesszük.

szd-vl28-dezail.jpgA gyártáskor még ifjú mozdonynak is kijelölték az ifjúság lenini útját...

Rigának nagyjából félmillió lakója van. A tömegközlekedést az autóbuszhálózat, a troli- és villamosvonalak, valamint a marsrutkák látják el. A tömegközlekedést a rigai közlekedési vállalat, a Rigas Satiksme üzemelteti. Néhány éve a kalauzok helyett elektronikus jegyrendszer van (e-talons), melyben az automatából mágnescsíkkal ellátott papírjegyet lehet venni, ha csak egy vagy néhány utazást szeretnénk tenni. A bérletesek mágneskártyával utazhatnak. Az automatából egyébként napijegyet is lehet venni. A 24 órás jegy 5 euróba kerül (egy egyúti jegy ára 1,15 euró).

A trolihálózat legérdekesebb pontja rögtön a buszállomás mellett figyelhető meg: a Cenraltirgus trolivégállomás, mely a központi piac régi épületei körül található. Kicsit olyan érzés, mintha a felújítatlan budapesti közraktárak és a Vásárcsarnok körül lenne egy troliforduló. A trolik között találunk dízelmotorral önjárásra is képes példányokat, ezeket üzemszerűen használják felsővezetéket elhagyó viszonylatokon.

dscf8188.jpgCentraltirgus trolivégállomás különböző korú Škoda-trolikkal

487.jpgSolaris csuklós trolik is közlekednek Rigában, sőt, egy részükbe még a Ganz szállította a villamos berendezést. A háttérben meg egy elmaradhatatlan marsrutka...

488.jpg2006-ban az üzem nem volt a helyzet magaslatán, gyakoriak voltak a szedőkiugrások, és ez a jó öreg MAZ is kapott munkát...

A villamoshálózat sem kevésbé kiterjedt, mint a troli, és itt is 1520 mm-es szélesnyomközön utazhatunk. A villamosok itt is rúdáramszedősek, mellyel még a Tatra T3SU jól ismert gömbölyded formái is újszerűnek hatnak. Járnak még a hálózaton Tatra T6-os villamosok is, melyek szélesebbek és hosszabbak is a mi T5-öseinknél, ezért ezek is elég furcsák elsőre a szemnek. Az esélyegyenlőséget Škoda ForCitykkel biztosítják. A villamos- és trolihálózat itt is átmérős, azaz hosszú, a város egyik végétől a másikig húzódó vonalak szelik át.

438.jpg T3-as oldalt lévő szedőlehúzó kötéllel, mint a románoknál. A cseh villamosok modernizálásában volt némi magyar vonatkozás, belsejük sok mindenben emlékeztet a T5C5K-kra. Az ötjegyű pályaszámok első számjegye mindig a honos kocsiszínre utal.

dscf8368.jpgT3SU szerelvény halad a Kronvalda bulvarison a belváros felé. Az árnyas fasor végén található az Ausekla iela villamosforduló, onnan indul a retró járat.

biztoshelyen.jpgMire nem jó egyébként a hátsó vezérállás?! :-) A belógó kábel az erősáramú csatlás, itt nem járnak két szedővel.

dscf9139.jpgEgy T6-os tátra-szerelvény indul a Centraltirgus megállóból. A pályaállapotok nem olyan rosszak egyébként, egészen szép tempóban közlekednek a járművek a legtöbb helyen, és a megállótávolságok is elég nagyok.

446.jpgA képen is jól látszik, hogy hosszabb... ez egy T6B5 típus

239.jpgEz is még 2006-os fotó, amikor léteztek modernizálatlan kocsik is.

dscf8412.jpgŠkoda ForCity a Mežaparksnál

locsolovillamos.jpgA rendkívüli melegre való tekintettel még a locsolóvillamos is előjött, mely egy T6-os Tatraból épült.

475.jpgA rúdszedők megkövetelnek még egy infrastrukturális elemet... a felsővezetékbe is kell váltó, mint a trolibuszoknál.

Nyáron hétvégente és ünnepnapokon közlekedik a "RETRO" villamos az Ausekla iela és a Mežaparks között. Ez utóbbi lényegében egy nagy Városliget a várostól északra elterülő tó partján, fenyőerdőkkel és kellemes sétautakkal övezve, és a városi állatkert is itt található. A villamos valóban "retró" és nem igazi nosztalgia, mivel csak 1982-ben építették fel egy olyan alvázra, amely fiatalabb a pályaszámánál - épp ezért a színterve sem mondható állandónak, tíz év alatt ez már a negyedik. A hangulatot azért a külön díjszabással is hangsúlyozzák... 1,5 euró a jegy egy irányba.

dscf8381.jpgRetró villamosunk az Ausekla ielától indult...

dscf8391.jpg...félreállt egy kicsit az állomás tőszomszédságában lévő Stacijas laukums (Állomás tér) 11-es villamos hurok nem használt irányú deltavágányán...

dscf8400.jpg...és végül a Mežaparksnál búcsúztunk el tőle.

dscf8382.jpgA villamos beltere nem túl tágas, de bőven elfértünk benne, a lelkes villamosrajongó helyi gyerekek között is. A plafonon azok nem képkeretek... hanem monitorok!

A villamosozás és trolizás után a jövő héten a város kulturális értékei között fogunk barangolni.

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr257476938

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása