Az elmúlt hónapokban beszámoltunk már az építkezés állapotának különböző fázisairól, és bár a legutolsó nem volt túl régen, úgy éreztem, részben a déli parti vonal átadásával, részben a térségben mindig kisebb felfordulást okozó nyári menetrend bevezetésével érdemes megnézni még egyszer, hogy is állunk Székesfehérváron, ebből találgatva, hogy mire lehet majd a balatoni forgalomban számítani az idei szezonban.
A legfőbb tapasztalat, hogy - bár a munkálatok jól haladnak - további peronos vágány nem készült el a nyári menetrendre. Azaz, az eddigi négy ideiglenes vágányon kell megoldani a megnövekedő forgalmat, ami a késések esetleges növekedése során okozhat majd problémákat. Mostanra megoldódott a börgöndi irány (Pusztaszabolcs és Sárbogárd, ad abszurdum S440 és S450) vonatainak behozatala az állomásra, de ezzel is csak a zsúfoltság lesz nagyobb (olyan értelemben persze nem, hogy a foglaltra járást eddig is szorgalmasan gyakorolták már az átépítés alatt, és ezt ezekkel a vonatokkal is meg lehet majd tenni).
A munkák látványosabb része az elmúlt pár hétben a felvételi épület közelében zajlott, bár a jobban álló váltókörzeteknél is történt némi folytatólagos építkezés. Nézzünk néhány képet vasárnapról, amely nem mellesleg a déli parti átépített szakasz első üzemnapja volt:
A végpont felől érkezünk, ahol az látható, hogy a még régi (igaz többségében pár éve cserélt) váltókhoz készül az új vágányok bekötése.
Az új vágányzaton az ágyazat is kezd véglegesnek hatni.
Azért némi betonaljat még ezen a részen is tárolgatnak további munkálatokhoz.
Közeledvén a peronokhoz fogynak el a megépített vágányok. A szélén viszont a betonaljak mellett már a peronok szélére való betonelemek is gyűlnek - ezek szerint a végleges peronok építése már nem a távoli jövő zenéje.
Dömperkiállítás.
A felvételi épület előtt többnyire még mindig az alépítmény alakulgat.
Két peron, négy vágánnyal, továbbra is csak ennyi van...
...de ott, az épülethez közelebb, az aluljáró majdani felüljárói körül azok már bizony a perontetők vázai!
Az aluljáró és környezete az, ami a leginkább félkész még...
...no meg a másik oldal épülethez közelebbi részei.
Az új aluljárónál egészen az épület mellett is elvégezték már a bontási munkákat.
Vissza az ideiglenes peronra, a következővel megyünk is tovább.
Az északi part felé a téli menetrendben nem Katica van, hanem Anakonda... Jó kérdés, hogy az át nem adott, és egyre csak késő esztergomi átépítés kapcsán hol a fenében lehetnek a Desirók: klímájára az elmúlt napokban már "erősen lett volna igény. A kép meg nem ferde, hanem művészi beállítású :)
Aztán hip-hopp megtelt az állomás. Mögöttünk az imént látott Bz, mi indulunk Budapestre, mellettünk a szombathelyi gyors, a távolban pedig az Z30 Flirtje sejlik fel (ez speciel nem szóló volt, hanem tripla). Mind a négy vonat pontos (ráadásul a tapolcai kígyó mögé foglaltra még be is csúszott egy pusztaszabolcsi), és az állomás tele is van. No, ilyenkor nem hiányzik sehova valami késett balatoni rettenet...
Indulás a kezdőpont felé, itt mutatóban még régi vágányzat is akad...
...ám a váltókörzethez érve egyre határozottabban látszanak az átépítés nyomai.
Kitérők és aljak tárolása itt is rendszeres, a géplánc viszont most nem volt ott a tárolón.
Egy még a levegőben, egy pedig már beágyazva. A páros irány azon jár pillanatnyilag.
Ha azt vesszük, hogy a székesfehérvári állomás átépítése (a hátsó vágányok bontását beszámítva) már lassan egy éve zajlik igazán komoly (az itteni építkezésnek felróható) felfordulás nélkül, akkor hozzá kell tenni, hogy a főpróba viszont csak most következik. Pár képpel feljebb láthattuk, hogy egy egyszerű dugulás is könnyen előállhat majd néhány késett vonat esetén, tehát a következő bő két hónapban már az állomás "kifekvése" sem kell majd feltétlenül nagyobb menetrendi kavarodás kialakulásához. Bízunk azonban abban, hogy mindezt többnyire azért sikerül elkerülni majd.