Hova megy ez a vonat?

A Budapesti Repülőtér tömegközlekedési kapcsolatai 1.

2016. február 02. Szerző: Angol vasutas

Tavaly ősszel a szerzőtársak kilenc részes cikksorozatban vizsgálták meg Budapest tömegközlekedésének lehetséges fejlesztési irányait. Akkor a repülőtér és környéke kimaradt, hiszen ez önmagában egy komolyabb elemzést igénylő téma.

A budapesti nemzetközi repülőtér kiszolgálása és tömegközlekedési kapcsolata olyan, időről-időre a sajtóban is visszaköszönő téma, melynek ügyében nem történik érdemi előrelépés. Abban talán egyetérthetünk, hogy a jelenlegi állapot messze van az ideálistól, az ország legjelentősebb repterét egy helyi buszjárat szolgálja ki, amely ráadásul a belváros közelébe sem biztosít eljutást, csak egy külvárosi átszállópontig közlekedik. Az igény valami másra, valami jobbra rendszeresen előkerült. Lássuk, milyen tervek születtek és haltak el a repülőtér több mint fél évszázados története során.

dscf8184_s.jpg

Egy airBaltic Boeing 737-es kiszolgálása Budapesten.

dscf2044_s.jpg

A Liszt Ferenc Repülőtér a WizzAir egyik bázis repülőtere.

Az 1930-as években a Budaörsi Repülőtér volt az ország legfontosabb légiforgalmi létesítménye, azonban korlátai már az évtized végére megmutatkoztak. Kedvezőtlen fekvése és a helyhiány lehetetlenné tette a további fejlesztéseket, így hamar világossá vált, hogy teljesen új repteret kell építeni a növekvő forgalom kiszolgálására. Szóba került a Csepel-sziget északi része, de a figyelem hamarosan a Pestszentlőrinc melletti sík, üres terület felé irányult, ahol 1939-ben megkezdték az építkezés előkészítését. Az eredeti tervek szerint a reptér polgári, katonai és sportrepülőtér is lett volna egyben. A világháború során a félkész létesítmény komoly károkat szenvedett, a helyreállítás után tisztán polgári reptérként nyílt meg 1950-ben, ekkor még csak egy futópályával (a mai 13R/31L pálya) és terminállal (a mai 1-es terminál). Eleinte csak a “baráti” szocialista országokba közlekedtek repülőjáratok, az első “nyugati” légitársaság mely Budapestre indított járatot, a KLM volt, 1956-ban. A 60-as évekre a magyar légikikötő Közép-Európa legmodernebb repülőtere lett leszállást segítő fényekkel, radarberendezéssel, tranzitváróval. A 70-es évek elején évi 1 millió utas használta a repülőteret, a bővítésre már akkor szükség volt, a második futópálya és a második terminál viszont csak a 80-as évek közepére készültek el. A következő mérföldkő a repülőtér történetében 1993 volt, amikor a MALÉV elindította első tengeren túli járatát New Yorkba. Robbanásszerű forgalom és utasszám növekedés az ezredforduló körül történt, míg a 2B terminál átadásakor, 1998-ban még csak évi 3,5 millió utast regisztráltak a budapesti repülőtéren, addig 2005-ben már 8,1 milliót. Az új terminál átadásával a MALÉV megkapta a 2A terminált, amelyen egy időben egyeduralkodó volt, miután az olcsó légitársaságokat átköltöztették a felújított 1-es terminálra. Ezzel egy érdekes helyzet állt elő akkor, a "fapadosok" ugyanis többek között úgy tudnak alacsony árakat biztosítani, hogy nem az adott város első számú repülőterét használják, hanem egy kisebb légikikötőt, gyakran távolabb a városközponttól, spórolva ezzel a gépkiszolgálás díján. Erre jó példák London Luton vagy Stnasted, Párizs Beauvais vagy Stockholm Skavsta, Budapesten viszont a régi-új terminálba helyezéssel az olcsó légitársaságok közelebb kerültek a belvároshoz. A privatizáció 2005-ben érte el a repülőteret, akkor a brit BAA vásárolt 75%-os tulajdonrészt, melyet másfél évvel később tovább értékesített a jelenlegi német tulajdonosnak, 2011-ben pedig az állam a megmaradt tulajdonrészét is eladta.

A közelmúlt eseményei a MALÉV csődje és ennek következtében az 1-es terminál bezárása, illetve az Égi Udvar átadása volt. Ez a 2A és 2B terminálok közötti területen épült új kereskedelmi és szolgáltató részleg, de itt helyezték el az új biztonsági ellenőrző pontot is. Átadásával a 2A és 2B terminálok gyakorlatilag megszűntek, és egységes 2-es terminálról beszélhetünk (ami a repülőtér egyetlen működő terminálja, csak, hogy teljes legyen a képzavar), hiszen a két egykori terminál mind a publikus, mind az utasoknak fenntartott területen minden szinten átjárható, a biztonsági ellenőrzés a közös térben történik, az üzletek, éttermek nagy része is ott található. Ugyanakkor még tetten érhető az egykori külön üzemelés, például az utasfelvételi pultok két csoportban vannak, igaz számozásuk egységes, 1-24 az egykori A terminálban,   31-64 az egykori B-ben, de a beszállító kapuk is örzik még a múlt örökségét, A1-A19 és B1-B29. A repülőteret tehát, ha nem is mindig azonnal az igény megjelenésekor, de időről időre megcsapta, megcsapja a fejlődés szele, és  a magán kézben lévő intézménybe hajlandó pénzt fektetni a tulajdonos, amit nyilván nem tenne meg, ha nem látna esélyt a megtérülésre. A repülőtér utasforgalma stabilan növekszik, elérte az évi 10 milliót. A fapados szállítók mellett komoly társaságok is megjelentek az utóbbi években, például az Emirates, az Air Transat, vagy a Quatar Airways, néhány “nagy öreg” pedig növeli a járatai számát, a KLM néhány éve tett így, a British Airways pedig 2016. márciusától repül napi négy alkalommal Londonból Budapestre az eddigi három helyett.

033.jpg

Az Égi Udvar átadásával nem csak az utasok kiszolgálása lett színvonalasabb, hanem az A és B terminálok gyakorlatilag "összenőttek". A kapuk származása azonban még a múltról tanúskodik.

038.jpg

Az új fejlesztést népszerűsítő reklámbusz.

dscf8183_s.jpg

A "fapados" és a "nagy" légitársaságok nem csak ugyanazt repülőteret, hanem ugyanazt a terminált is használják Budapesten, de volt idő amikor az előbbiek közelebb voltak a belvároshoz. A mai, "marhakarámos" megoldás biztosan színvonalasabb...

Az utazás a légi utasoknak nem a repülőtéren kezdődik vagy ér véget, hiszen oda és onnan el is kell jutni a tényleges úticélhoz, legyen az lakóhely, munkahely vagy szálloda, tulajdonképpen a repülőtér csak egy átszállópont. Kezdetekben a tömegközlekedési térképeken fehér folt volt a repülőtér, ami nem is csoda, hiszen a megnyitás évében az összesen alig több mint 7000 utast fogadott és indított. Az ötvenes évekből származó közlekedési térképek még semmilyen járatot nem jelölnek a repülőtérre, én az első utalást egy 1967-es menetrendben találtam, mely szerint akkor a repülőtéri busz a Vörösmarty tér és Ferihegy között járt. 1973-tól a 93-as busz jelentette a tömegközlekedési kapcsolatot Nagyvárad tér - Ferihegy viszonylattal. 1980-ban átadták a hármas metró második szakaszát a Nagyvárad tér és Kőbánya-Kispest között, ami az autóbusz vonalának visszavágásával járt, így ekkor a 93-as már csak KöKi - Ferihegy útvonalon járt, az új 2-es terminálra pedig a gyors 93-assal lehetett kijutni, majd az ezredfordulón a BKV névválasztás tekintetében visszatért a gyökerekhez, és újból Reptér-busznak keresztelte a járatot. 2006-tól végül bevezették a ma is használatos 200E jelölést.

A járat útvonala azonban az elmúlt 30 évben lényegében nem változott (apróságok igen, például a busz hol jut fel a gyorsforgalmi út "belső", elválasztott sávjára és hogyan jut le onnan). Egy időben a másik buszos cégnek is volt járata a repülőtérre, a Volánbusz Erzsébet tér - Ferihegy viszonylatban közlekedett járatot még a népligeti autóbusz pályaudvar átadása előtt. Időről időre előkerült hasonló járat, például Magyarország EU elnöksége idején REA (Repülőtéri Expressz Autóbusz) néven indult közvetlen autóbusz járat az akkor még Roosevelt térről a repülőtérre, köztes megállókkal, úgy mint Erzsébet tér, Blaha Lujza tér, Keleti pályaudvar, Stadionok, Népliget. A járatot egy magáncég, a Weekendbusz üzemeltette, fél órás követéssel, nem a BKV díjszabás vonatkozott rá, így egy út 1400 Ft-ba került. A járat nem volt népszerű, igaz, nem is nagyon volt marketingje, meg ideje sem, hogy "befusson". 2015. októberében, egy hétig közlekedett egyes források szerint egy konferencia okán, mások szerint kísérleti jelleggel hasonló járat. Ezúttal a BKK állította azt ki, 200K jelzéssel járt meglehetősen szűk üzemidőben 10:00-19:00 között, fél órás követéssel. A busz a Deák térről indult, megállt az Astorián, a Kálvin téren, a Corvin negyednél és a Nagyvárad téren, majd onnan megállás nélkül ment a 2-es terminálhoz. Ezen próbálkozásokat leszámítva a BKV csak a vonalra kiadott járművek tekintetében fejlesztett, az Ikarusokat leváltották a Volvók (amelyek már maguk is lassan fáradnak), újabban használt VanHool buszok, a járatot kétszer átnevezték, de a viszonylat nem változott. Kőbánya Kispest, végállomás, ahogy 30 éve mindig.

053.jpg

A 93-as busz vár az indulásra az 1-es terminálnál.

030.jpg

REA, vagyis Repülőtéri Expressz Autóbusz jó kezdeményezésnek tűnt 2011-ben, de nem élt sokáig. A marketing hiánya vagy az 1400 Ft-os viteldíj (akkor több mint 4 BKV jegy ára) volt a sikertelenség oka, esetleg a kettő együtt?

051_2520f2_2520meg_25c3_25a1ll_25c3_25b3.jpg

A REA menetrendi hirdetménye a repülőtéren, a járatot magáncég üzemeltette, de az a BKV megállóit használta.

Az autóbuszvonal - mely tehát most a 200E jelzést használja - létjogosultsága megkérdőjelezhetetlen. Elvi vitát ugyan folytathatnánk arról, hogy elegendő számú vagy megfelelő arányú repülőtéri utast szállít-e el vagy sokan azért szorulnak még mindig taxira, mert ez a szolgáltatás számukra nem megfelelő. Látványosan repülőtérre tartó vagy onnan jövő utasok azonban minden napszakban szép számmal akadnak a buszokon, mindenféle korosztály és társadalmi csoport képviseletében - na jó, az öltönyös középkorú férfiak némileg alulreprezentáltak. A buszok megfelelő kihasználtságához azonban kell még néhány utascsoport. Az első természetesen a repülőtér területén dolgozóké, ők Ferihegy vasúti megállóhely statisztikáiban is jól láthatóan megjelennek. A második csoport a vecsésiek, akik - más települések lakóival ellentétben - kiegészítő jegy nélkül használhatják a "kék buszt". Megjegyezzük, az első ajtós felszállási rend bevezetésével mintha kevesebben lennének. A harmadik, kisebb csoport pedig a vonal többi megállójának forgalmát adja, egy-két kisebb lakóövezet és néhány munkahely mégiscsak ezzel a járattal érhető el legegyszerűbben.

049.jpg

A repülőtér megújult, a tömegközlekedésben viszont nem történt túl sok változás.

Időről időre felvetődött a kötött pályás kapcsolat kiépítése a repülőtérre. Az egyes terminálnál kezdetektől adta magát a 100-as vasútvonal, ami a reptéri terminál “előszobájában” halad, mégis csak 2007-ben épült itt vasúti megálló. Sajnos azonban ez a megoldás 21. századi szemmel már elég fapados, a rágyaloglási távolság nagy, ráadásul az utasok az időjárás viszontagságainak is ki vannak téve. Tovább fokozza az iróniát, hogy 2012-ben a terminált be is zárták, így a repülőtér utasforgalmat lebonyolító részére megint csak a busz maradt. A 3-as metró építésekor már számoltak az Üllői út alatti folytatással és végcélként mindig is a repülőtér lebegett a tervezők szeme előtt. Ennek ékes bizonyítéka a Határ úti három vágányos állomás. Az ezredforduló után más elképzelések is napvilágot láttak, főként a tulajdonosváltások idején került elő mindig a gyorsvasút, mint a soron következő fejlesztések része, de a “jól megígértük ezt is” státusznál eddig egyik koncepció sem jutott tovább. Talán a legutóbbi, sajtóvisszhangot kiváltó nagy terv a kínai hitelből épülő gyorsvasút volt, melyet a 2010-es kormányváltás után jelentettek be, azonban úgy tűnik, ez is hasonló sorsra jutott. Miért ilyen nehéz a vasútnak elérnie a repülőteret, egyáltalán kell oda a vonat? Mi a helyzet a szomszédok és távolabbi szomszédok háza táján, milyen irányban haladnak a régió más repülőterei, és mit jelent ez Budapest számára? A sorozat következő részeiben ezekre a kérdésekre keressük a választ.

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr288257908

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Snake 2016.02.02. 14:28:44

Klassz írás, egy kis adalék a reptéri expresszjárathoz a teljesség igénye nélkül:

A reptér megnyitásától a MASZOVLET (majd MALÉV) üzemeltette a repülőtéri járatot Dorottya utca-Ferihegy viszonylatban. Ebben az időben Chausson, IK30, IK55 típusok, az egyetlen Mávag A19-es és egy egyedi felépítményű MÁVAG Tr5-ös járt a vonalon.

A vonalat FAÜ 1960. május 1-én átvette, előbb IK60-asokkal majd külön a vonalra vásárolt IK630-as távolsági kocsikkal.

A '70-es évek közepén a reptéri különjáratot átvette a Volánbusz, főleg IK55 és IK659 (Ikarus-Steyr), valamint korai IK250-es autóbuszok jártak a vonalon.

1981-ben a járműparkot lecserélték a BKV-nál már selejtezett, majd teljes átépítésen átesett IK260-asokra. A buszok többek között turistaüléseket és csomagtartóállványt kaptak.

1982-ben a belső végállomás a Dorottya utcából az Engels térre költözött.

1985-ben az átmeneti megoldásnak szánt átépített, ex-BKV-s IK260-asokat új gyártásúakra cserélték le. A felszereltség az előző szériához képest sötétített ablakokkal gyarapodott.

1989-1990 körül a járat megszűnt, szerepét átvették a háztól-házig minibuszok.

Albu 2016.02.02. 16:25:47

Én azt a nézetet osztom, hogy _ide_ azaz a 2-es terminálhoz kell egy állomás. (Monorig más amúgyis kell a négy vágány már mióta!)
1. A föld alá, ha már ilyen gondosan helyet hagytak neki.
2. És átmenő állomás kell (Ferihegyen bőven akad felszálló a gyorsabb vonatnemekre is Cegléd felé, és ők nyilván nem a fővárosba beutazva szeretnének ide visszajutni).
3. Osztom azt a véleményt, hogy a miskolci vonalat is ide be kell hozni. A 80a-n a sebességemelés is közel lehetetlen, másrészt értelmetlen, lásd: itf.hu/index.php/cikk/100-v0-nehez-teher a személyek, tehervonatok maradhatnak azon; az ic-nek meg Hatvantól érdemes lenne ide jönnie, a nyomvonal számára nem nehéz helyet találni.

Csak aztán ki ne találja valaki, hogy a 2-es terminált zárja be, és az 1-est futtatja fel. (Bár a fenti alapelvekből csak az 1-est érinti ez.)

FrankyLon 2016.02.02. 19:19:39

@Snake: Köszönöm a kiegészítést, ilyen mélységben én nem találtam anyagot sajnos.

Angol vasutas 2016.02.02. 19:22:22

@Albu: Ezzel egy kicsit előre szaladt, most nem is reagálnék rá, de későbbi részekben ez mind aktuális téma lesz. :)

ziziphus 2016.02.02. 20:05:39

nem kérdés, hogy meg kell építeni a reptéri gyorsvasutat!
a két felhasználható vonalból (100a, 120a) kell leágazást csinálni a reptér alá, mivel úgy is a terminálok alatt lehet csak megépíteni az állomást.
Láttam valamikor egy tervet, ahol ez volt az elképzelés, a térképen a 100a, 120a és a tervezett kiágazások látszanak.
www.kepfeltoltes.hu/160202/bud_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

a 100a-ról jövet talán a legkönnyebb, itt "van hely a másik oldalon", de amire még szükség van a gyorsforgalmi út megemelése vagy lesüllyesztése, ahol kiágazik a vonal. (Mintha látnám, hogy a gyorsforgalmi utat előbb felújítják, majd emiatt újra le fogják zárni...) sőt jó lenne, ha az Üllői utat is valahogyan megoldanák, hogy ne szintben keresztezze a vasutat, mert rengeteg kocsi fel szokott itt torlódni.
Üllő felől is szerencsére van hely, mert az M0-on csak egy "lyukat" kell ütni és mielőtt elérné a 4-est már mehetne is le a föld alá a terminál alatti állomásig.
a 120a-ból a kiágazások is egyszerűen megoldhatóak, Ecsernél és Rákoshegynél. Itt ami a gondot okozhat, hogy át kéne fúrni a kifutópálya alatt, bár nem hiszem, hogy ez a légi forgalmat korlátozná.

2016.02.03. 08:06:00

A 200E-ből van olyan, amelyik a Határ útig / Határ úttól megy, azt hiszem hajnalban és éjfél körül, egyes csatlakozásokat így lehet vele elérni.

Nekem az a véleményem, hogy amíg nem épül meg a vasúti összeköttetés, addig a belvárosig éjszaka kellene elmennie a busznak, amikor a metró zárva van, a 200K próbajárat meg majdnem pont ennek az inverze volt...

gabor144 2016.02.03. 21:36:41

Néhány kiegészítés:

Gyerekkoromban egyszer még a Dorottya utcából indulás idején mentünk a reptéri járattal valamikor a nyolcvanas évek eleje táján, és határozottan emlékszem a sárga IK-266-os buszra.

A Volánbusz-járat megszűnése után egy rövid ideig az LRI (Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság) közlekedtetett félóránként (20 percenként?????) reptéri járatot, a belső végpontja a Harmincad utcában a Kempinski előtt, vagy kicsit közelebb a Deák térhez volt. 20-25 ülőhelyes fehér (Mercedes???) midibuszok jártak rajta.

A 200K konferenciaszervező megrendelésére közlekedett. Annyira senki nem hülye, hogy nulla PR-ral, egy hétre, 10 órai üzemkezdettel indítson reptéri buszt "kísérletképpen".

Gábor

ropile 2016.02.03. 23:44:33

Egyszer akartam próbálni, de csak kp-vél lehetett jegyet venni.
Es, mivel kőbánya nem igazan hívogató, nem is erőlködtem tovább -> taxi

Snake 2016.02.04. 00:40:08

@gabor144:
Pótlásként bizony előfordult a vonalon sokminden, IK266-os is. De azért többnyire igyekezett a Volánbusz távolsági kocsival pótolni a kisesett reptéri buszt.

Most hogy mondod, az LRI-s midibusz-járat dereng nekem is.

darvaskristof 2016.02.04. 02:05:34

@Snake: Nem is lehetett annyira rövid ideig, én a 90-es években rendszeresen utaztam rajta.
Emlékeim szerint egészkor és félkor indult a Kempinsky-től, és a Nagykörútnál is volt egy megállója.
200-300 Ft volt rá a jegy amikor a sima BKV-vonaljegy 35-50 Ft volt.
Úgy láttam, repülőtéri alkalmazottak is rendszeresen használták, egy kódszámot mondtak be a járművezetőnek.
Személyautó-sebességgel ment, a Deák tértől napszaktól függően 20-30 perc alatt ki lehetett vele érni.

szombi 2016.02.04. 05:17:20

A BKV direkt a taxisok kedvére tartja fenn ezt az állapotot.

Punxsutawney Mormota 2016.02.04. 07:03:05

Ha megépülne egy gyorsvasút, akkor a legtöbb reptéri hiéna álla felkopna. Akkor megint lenne vinnyogás, meg taxisblokád.

Írdésmond 2016.02.04. 07:11:41

@ropile: Én egyszer kipróbáltam, de azt hitte rossz buszra szálltam, egy rémálom volt, A Kökinél szintén, megállt a világ végén. Jegyet sehol nem tudtam venni, a Ferencieknél vetem egy napi jegyet, ezzel visszamenőlegesen is legaalizáltam az utat.
Magyar vagyok, igy nem volt para, de ha ez külföldön történik velem, - különösen a köki volt megrázó - hát lehet hogy kezdek aggódni.
@szombi: szerintem is, és a Keletiben azért nincs bankautomata, hogy a pénzváltók kaszáljanak, az sem lehet véletlen. (a Tökölin már normális áron váltanak)

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2016.02.04. 08:02:18

A SkyCourtot még sose láttam Égi Udvarként leírva.
A listádban felsorolt új légitársaságok mellett érdemes megemlíteni, hogy idén már a portugál és a máltai nemzeti légitársaság is bejelentette a pedti járatok megszüntetését.

@Írdésmond: A Keletiben a rendőrök hagyják az arab maffiát működni, de van egy rakás bankautomata, OTP és más is. Az viszont vicces, hogy a pénzváltó előtt is ott állnak valutázók...
A Köki valódi kultúrsokk még az új pláza ellenére is, mivel a vasútállomás ugyanúgy rohad tovább...

@Punxsutawney Mormota: Milyen szép lenne akár a hiénák felétől megszabadulni! Mondjuk manapság a reptéren a rutinos utazók Ubert hívnak, nem taxit.

@nagybalfasz: Sokat ér, ha egy metrómegállóval megy tovább éjszaka...

@Albu: Az 1-es terminálból újabban múzeumot akarnak csinálni, bár nem hiszem, hogy bárki kimenne megnézni és több pénz jönne be, mint a filmforgatásokból...

laci_52 2016.02.04. 08:24:10

@szombi: Ebben lehet valami, nem lepődnék meg azon sem, ha kiderülne, hogy a taxiscégek a mostani állapot fenntartásáért rendszeresen tejelnek a BKV fejeseinek...

Egyébként Ferihegy 2 kötött pályás összekötése valamelyik nagy pályaudvarral évtizedek óta a legfontosabb közlekedési beruházás lenne. Már a négyes metrónál is fontosabb lett volna ezt megvalósítani.

bozon 2016.02.04. 08:50:24

Lehet és érdemes a tisztán nagyvasúti megoldásokról is értekezni, azonban egy biztos: a metrónak is ki kell jutnia valahogy a reptérre. Hogy miért?
1. Mert a legtöbb belvárosi célpont vagy átszállás eléréséhez jobb.
2. A környék számára is ad valamit (pl. a buszhálózat rászervezhető).
3. Meglepő módon ez intézhető el a leggyorsabban és a legolcsóbban. Persze ebből látszik, hogy nem az olyan állatságokra gondolok, mint az Üllői út végigásása és az 50-es villamos pótlása minden görbe fánál.

Itt az anyag erről, ami már elég régi, de sajnos teljesen aktuális, nézzétek meg!
budapest.lehetmas.hu/hirek/725/2014-ben-mar-a-liszt-ferenc-repuloterig-jarhatna-a-3-as-metro/

Adani 2016.02.04. 09:06:55

Egyelőre kimerül abban a kötöttpályás kiszolgálás, hogy kőbe vésett axióma, hogy Ferihegyen mindennek meg kell állnia, még az olyan gyorsjáratoknak is, mint amilyen volt (vagy még van) a Kengyelfutó is, ami Debrecenig még Szolnokon sem áll meg. Ez pedig szükségtelen, minden IC-nek nem kéne megállni, a megállónak van forgalma, de a többségét a környéken lakók adják, ne ma reptérre tartók. Pláne a város felől, ahol nem egy leányálom a nem működő lifteknél (elég sűrűn bedöglik) a lépcsőkön felcűgölni a koffereket majd a túloldalon le és még át is szállni a 200E-re, aki repülővel megy nyaralni annak nem okoz gondot kocsival kivitetni magát vagy taxit/Uber-t hívni erre.

Mt 2016.02.04. 09:09:50

Valahol számításokkal alátámasztották, mekkora utasforgalom felett éri meg kötöttpályás elérhetőséget biztosítani egy reptérnek. Most nem találom, vagy 15 millió utas (ettől még messze vagyunk) vagy 10 M (most itt tart). HA nem nő a reptér forgalma, fölösleges a kötött pálya.
( A jelenlegi helyzet is szar, de lássuk már be, ha fölösleges egy fejlesztés)

Csokis · http://csokis.blog.hu 2016.02.04. 10:07:38

@gabor144: Nem lehetett olyan nagyon rövid az időszak, mert én rendszeresen jártam vele 2000 környékén, sőt még utána is egy kicsit. (És igen, kb. 20 személyes, Mercedes midi buszok voltak, amikor már "kintre" nagyon leharcoltak voltak, ezek adták a belterületi járatot a két terminál közt.) Napi szinten nem szoktam rá, mert belépővel, féláron is volt vagy 300 forint, ami azért akkoriban nem egy BKV jegy ára volt, viszont tény, hogy gyors volt. Ha reggel elértem az 5:05-ös buszt a sarkon, akkor 6:00-ra kint voltam a T2-n, ami nem egy rossz teljesítmény Bel-Buda - reptér viszonylatban. De az is igaz, hogy "rendes" utast ritkán láttam, főként dolgozók használták.

2016.02.04. 10:21:33

@Online Távmunkás:
A semminél többet, mert amikor a Határ útig megy, akkor már nem jár a metró, és akadnak éjszakai járatok, amelyek onnan indulnak. Nekem legutóbb +1 órát vagy taxizást jelentett volna, ha csak a kökiig megy a busz.

Ettől még a metró zárása után egyértelműen a belvárosig kellene mennie.

laci_52 2016.02.04. 10:51:34

@Mt: "HA nem nő a reptér forgalma, fölösleges a kötött pálya."

Én megfordítom a kérdést: biztos vagyok benne, hogy nőne a reptér forgalma, ha megvalósulna a kötött pálya.

Mt 2016.02.04. 11:09:15

@laci_52: csak azért nem fognak Budapestre jönni a turisták, mert vonattal jöhetnek be a reptérről (én még nem hallottam olyanról, ahol ez szempont lett volna)

Borogy 2016.02.04. 11:44:06

@Mt: Vannak olyan teruletek ill letesitmenyek/csomopontok ahol nem az utasforgalmat kell nezni, hanem szimplan egy kiszolgalo rendszert kiepiteni. Egy nemzetkozi repternek illene lennie tobb elerhetesi lehetosegnek.

Mt 2016.02.04. 11:57:05

(közben megtaláltam, 2012-es írás: fovarosi.blog.hu/2012/02/04/ferihegy_jovoje

5. pontban van: " És persze elegendő utas is kell - úgy számolnak, hogy kb. 10 milliós éves utasforgalomtól felfelé éri meg gyorsvasúti kapcsolatot építeni. Ez persze csupán a gazdaságossági számításokon alapul, a beruházás turisztikai, presztízs szempontjai nélkül"

Tehetséges ugandai buzi 2016.02.04. 12:08:44

@Online Távmunkás: Van a Váci utca - Piarista sarkán egy épület, amit valaha Millenium Court néven adtak át. Tényleg olyan, mint egy udvarház, mert üvegtetejű gang van a közepén, de pár héttel a megnyitó után átnevezték Millenium Udvarnak. (A kiejtéssel volt a gond, nagyon hasonlít a magyar nyelvben használatos kúrni, megkúrni igére. Az üzemeltető rájött erre a mellékzöngére és inkább nem erőltette...)

Usenka 2016.02.04. 12:54:58

Engem nem érdekel, h mi volt... A jelen balkáni és a megoldás az amiről kellene írni.
Eleve már a járatszám is félrevezető.
200E vagyis 200 Expressz, mintha lenne "sima" 200-as busz (nincs).
Így ennek a jelzésnek értelme nincs.
Főleg úgy, hogy ennek az "expressz" járatnak olyan helyen is vannak megállói, ahol szinte nincs vagy elhanyagolható a le/ felszállók aránya (Billentyű utca, Csévéző utca, RRI)
Ezeket kiszolgálhatná pl: csak a KÖKI és Reptér közötti alapjáratú "sima" 200, míg a belvárost (Deák Ferenc tér) Repteret összekötő járat lenne a 200E.
Az utasokat pedig úgy lehetne kiszűrni, hogy a Deák Ferenc tér - Reptér között kizárólag felszállási rend lenne érvényben -első ajtózással, erre a megállókban is tájékoztatók lennének kifüggesztve.
Leszállás: kizárólag Ferihegy D porta, Ferihegy 2A/2B
Visszairányban pedig csak leszállási rend lenne érvényben, felszállás tilos!
Megállók: Deák Ferenc tér-Astoria-Kálvin tér-Népliget-Határ út-Köki-Repülőtér D porta-Ferihegy 2A/2B
Járatsűrűség: 10-15 perc non-stop

GQ 2016.02.04. 12:55:19

@Mt: mint a stadionok. szóval szerintem erre kellett volna inkább költeni azt a pár milliárdot, mint a focira. és normális vonattal, nem ezekkel a 30-40 éves kék csodákkal.

Punxsutawney Mormota 2016.02.04. 13:38:04

@Online Távmunkás: Az Üllői út legvégén levő hosszútávú parkolóban szoktam hagyni az autómat. Egyszerűen olcsóbb, mint taxival ki-be közlekedni a városba. A múlt héten Ubereztem először. Vicces volt. Kb. 29 km-re 4850 ft-ot fizettem, mert kaptam 2500 ft kedvezményt. Hüjjjjje, aki taxit használ. Így pontos "j"-vel. :)

Rézfánfütyülő fűzangyal 2016.02.04. 14:16:07

Az igazi meglepetés akkor éri a külföldit, ha a Nyugatiban elhiszi a kiírást, hogy vonat indul a Liszt Ferenc Repülőtérre. Még ma is ez van kiírva a monori vonatokra. Ami egy kész átverés!

Fluoro 2016.02.04. 15:04:41

Annak, aki járt már Párizs Orly reptéren: Nem lehetne a Ferihegy vasútállomástól - átszállással- egy minivasutat kivezetni Ferihegy 2-re? Orlynál teljesen jól működik, szerintem itt is ez lenne a legjobb megoldás.

Plusz, a Köki vonatállomást és a Ferihegy vonatállomást fel kell újítani, és normálisan üzemeltetni, mert most tragikusak.

A metrót maximum a föld felett tudnám elképzelni, hogy kivigyék, mert igazából nem látom be, hogy egy külvárosi részen mi értelme lenne a föld alatt vezetni. Sehol nem láttam még erre példát, a külvárosi közlekedés mindenhol felszínen megy.

yesohyes 2016.02.04. 15:18:17

Az én kedvencem az, hogy ok, hogy a metrótól fölfelé van mozgólépcső/lift, de a 200E buszmegállót lépcsőzve lehet csak megközelíteni, vagy pedig az ember megsétáltatja a bőröndjét a Köki Terminálban és ott megy le mozgólépcsővel.. Ez egy nagy bőrönddel tök jó túra, főleg ha még sietne is az ember lánya/fia. Ha esetleg van rá más megoldás,csak elkerülte volna a figyelmem, akkor vevő lennék rá. :-)

blaubner 2016.02.04. 15:48:16

jó a poszt, várom a folytatást.

érdekes, hogy budapesten valahogy minden döntéshozó irtózik a föld feletti metrótól, laikusként nem gondolom, hogy - lényegesen - drágább lenne, mint a villamos / vonat stb. kiépítése, viszont korszerű, kulturált közlekedést biztosítana (nemcsak Ferihegyre, hanem a több vonalon is).
de valamiért ez nálunk soha nem merül fel...

laci_52 2016.02.04. 16:57:24

@Mt: "csak azért nem fognak Budapestre jönni a turisták, mert vonattal jöhetnek be a reptérről"

Ez egyrészt igaz, de arra is kell gondolni, hogy akit lehúzott a taxis vagy szenvedett a buszon, az nem jön vissza többet. Emellett el fogja híresztelni otthon, hogy: "Budapest egy szörnyű hely, oda ne menjetek!"

Remélem, a cikksorozat következő részei megerősítik majd, hogy valóban szükséges valamilyen (vasút vagy metró) kötött pályás vonal a reptérhez. Külföldön nagyon sok helyen létezik ilyesmi.

gabor144 2016.02.04. 17:39:28

@Usenka:

A 200E jelzés nem félrevezető, mert az E betű már rég nem az expressz, hanem a gyorsjárat jele, ami teljesen jogos itt, mert sok megállót kihagy. Ennél kevesebb megállót kihagyó járatok is E betűt viselnek.

Ha külön járat vinné a reptéri utasokat és külön járat a többi megálló utasait, akkor a mai egy sűrű helyett lenne két ritka. Szerintem nem lenne jobb.

A Deák Ferenc térre meg elég luxus lenne normál dijszabású városi BKK busz járatásának, pláne 10-15 percenként. Felőlem lehet ilyen de távolsági elrendezésű buszokkal, csak ülő utasokra mérezetett kapacitással, csomagpolcokkal, emelt díjszabással, ahogy volt korábban is.

Ez utóbbi (újra)indításában nem csak a taxisok, hanem a reptér is ellenérdekelt, mert a minibuszuknak jelentene konkurenciát.

Egyébként szerintem a 200E+M2 messze nem olyan kataszrófa, mint aminek sokan beállítják.

Van_mikrohullámú_sütőtök? 2016.02.04. 17:46:00

Ami nagyon kéne az egy útkarbantartás: valamelyik nap kissé "nagyobb lábú" sofőr volt szolgálatban és pattogtunk, mint kecskeszar az aszfalton, ülő helyzetben is kapaszkodni kellett, mert a busz végében konkrétan felrepültél, az eredetileg földön gurulós bőröndök fejbenyomták az utazókat.. kicsit sem volt vicces. :(

2016.02.04. 17:51:20

@gabor144:
A 200E+M3 nem katasztrófa, amijir van, de éjszaka és hajnalban is indulnak/érkeznek repülők, amikor nincsen metró.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2016.02.04. 18:01:25

@Snake:
"1989-1990 körül a járat megszűnt, szerepét átvették a háztól-házig minibuszok."

Nem egészen. A Volánbusz befejezte a szolgáltatást, de a minibuszok üzemeltetője átvette a járatot fix Erzsébet tér - T1 -T2 viszonylatban, orrmotoros midibuszokkal. Ez pár évig ment így, aztán a járat megszűnt. Ha jól emlékszem az árakra, amikor a minibuszra 1200 Ft volt egy út, akkor a fix viszonylatú buszra 700 Ft.

Gabesz9 2016.02.04. 21:33:27

A fentiekben elég sok jó elképzelés lett felvázolva. Mindegyik szép, meg jó, drága, meg a jövő zenéje. Azt azonban nem értem, hogy a repteret üzemeltető cég miért nem köt szerződést egy normális buszos céggel a belváros-reptér kapcsolat biztosítására elfogadható áron. Pl: Deák tér-Astória-Kálvin tér-Körút-Népliget-Reptér. Megállás csak felszállónak, visszafelé ugyanígy csak leszállóknak. 1500-2000 Ft áron lenne utas, mert meg lehetne úszni a taxit meg a hiénákat. Legyünk ószinték a jelenlegi megközelítés a KÖKI-s átszállással nem igazán válik sem a reptér sem Bp dicsőségée

Tyeplica 2016.02.04. 22:18:01

A jelenlegi orosz metrószerelvényen nem igazán européer a nyári hűtés illetve a téli fűtés. Ha ezt a szerelvényt járatnák ki egészen Ferihegy 2-ig, az azért cinkes lenne. Az új Alstom szerelvény tud légkondit, de nem vagyok meggyőzve a télálló képességéről nyílt pályán, ha másfél méter vastag egybefüggő hótakarón keresztül kéne utat törni magának a prérin. Az orosz kocsi az átmenne, abban van anyag...

:-D

KékFény6 2016.02.04. 23:15:43

Csak a pontosság kedvéért: Nem a repülőteret privatizálták, csak az üzemeltetési jogot. Az ingatlan az állam tulajdona maradt.
Az viszont nem teljesen világos számomra, hogy az 50-nel döcögő buszok mit keresnek a gyorsforgalmi úton, ahol 70-nel, esetenként 90-nel lehet menni. Sok esetben feltartják a forgalmat, és a Köki környékén kanyarog is az út, így meg sem lehet őket előzni. 50-nel mehetnének a Gyömrői úton is, sőt később (kifelé) ott is 70 a sebességhatár.

cardiobascuralis 6 2016.02.05. 00:34:38

@Mt:
A repülőtérre járó utasok közé érdemes lenne beszámolni az ott dolgozókat is, ez napi kb. 2500 ember, jelentős részük műszakozva, azaz mindennap jár, hétvégén is. Az oda-vissza nagyjából 1,5 millió utas évente.
És akkor a XVIII-XIX. kerületi meg vecsési lakosokkal nem is számoltunk, akik jelentős része ekkor busz helyett metróval menne (persze ehhez megállókat is kellene építeni).

Mindenképpen megérné metrót vinni a reptérre, lehetőleg mindkét terminálon megállóval (mert hátha az 1-esből is lesz még valami valamikor).

alucka 2016.02.05. 08:10:50

Ha jól emlékszem Luthonban van olyan megoldás, hogy a repülőtérről ingyenes buszok járnak folyamatosan (ahogy megtelik indul) a néhány percnyire lévő vasútállomásig. Ezt itt is meg lehetne valósítani könnyen - persze nálunk biztosan nem lenne ingyenes a szolgáltatás :-)

2016.02.05. 09:54:23

@alucka:
Járni járnak, csak nem ingyenesej.

Kopi3.14 2016.02.05. 16:02:18

@Mt: Ellenben ahol lehet, ott nyomos érv a megfelelö kapcsolat. Számomra e miatt a Köln-Düsseldorf-Dortmund hármasból Dortmund minden esetben ki is esik, s nem a többi városig vonatozás miatt, hanem a vonattól a reptérig eljutás okán.

Kopi3.14 2016.02.05. 16:03:57

@ziziphus: Amennyiben megépül, feltétlen mind a 00a-t, mind 120a-t be kell kötni. Reptéri "S-Bahnnak" Egy Keleti-Ferihegy-Nyugati ingajárat lenne a tökéletes.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2016.02.16. 09:27:05

@ziziphus: Szia, szeretném megkérdezni, hogy honnan van ez a kép. Felhasználnám egy cikkhez. Köszi!

ziziphus 2016.02.17. 17:17:52

@erminavet: lattam egy cikket vhol, de mar nem tudom, hogy hol. Ezert paintbe berajzolgattam a vonalakat :) felhasznalhatod :)
süti beállítások módosítása