Hova megy ez a vonat?

Kettőről az egyre - Hága

2016. február 11. Szerző: Ellátott utas

Hollandia nem egy „egyslágeres” ország, még ha a legfőbb nevezetességei így is Amszterdamba összpontosulnak – a látogatók többsége viszont nemcsak akkor szokott vonatra szállni, ha tulipánokra, szélmalmokra, vagy sajtpiacokra kíváncsi. Az ugyanis már minden kontinensen előfordult nem is egy országgal, hogy ilyen vagy olyan okból fővárost váltott (hogy ilyet találjunk, ki se kell mozdulnunk otthonról, hiszen nálunk sem Budapest – illetve 1873 előtt Buda – viselte egyedül ezt a címet, amióta a magyar állam létezik) – de olyant nem nagyon találni, hogy egy második főváros is legyen. Itt azonban még ilyet is találunk Hága formájában, és nagyon sok minden van, amiért ide is tehetünk kirándulást – köztük villamosok is.

dscf3832_s.jpg

A két főváros közül Hága viselte előbb ezt a címet, és nagyon sok funkciót meg is tartott még akkor is, mikor Amszterdam került előtérbe. Ma is itt található meg a parlament és a kormány, valamint ezekhez illően a követségek nagy része. Mégsem a holland bel- és külpolitika az, ami miatt a város nevével gyakran lehet a hírekben találkozni, hanem a Nemzetközi Bíróság elé kerülő ügyek. De még egy jelentős különbséget fel tud mutatni a másik fővárossal szemben: itt lehet valódi tengerpartot találni, nemcsak a városfejlesztés és a kikötők satujába szorított beltengert. Ehhez Scheveningen-be kell kiutazni, ahová a Hollands Spoor pályaudvarról az 1-es és a 9-es villamos jár – ezek útvonala mentén találhatjuk meg a város többi látványosságát is.

dscf3908_h.jpgA Hollands Spoor mellett létezik egy Centraalstation is Hágában, ami valóban elég központi helyen a belváros mellett van - de mivel fejpályaudvar, így jobban kiesik a közvetlen Amszterdam-Rotterdam forgalomból. Ha a 9-es villamosra szállunk, ezt is érintjük.

dscf3793_h.jpgA parlamentnek és több minisztériumnak a Binnenhof ad otthont, amely valóban egy zárt belső udvar, de ahhoz elég nyitott, hogy még biciklivel is átjárható legyen...

binnenhofbrunn.JPGItt találhatjuk ezt a szép szökőkutat is.

mauritshuis.JPGA szomszédos épület a Mauritshuis, ez egykoron az uralkodó család kezében állt, ma pedig a Rijksmuseum mellett a leghíresebb holland képtár... nem is nehéz kitalálni, hogy melyik festmény miatt...

dscf3802_h.jpgCsalóka kép ez, mert Hága sosem tudta elbitorolni az "Észak Velencéje" ragadványnevet Amszterdamtól - ez nem tengerpart és nem is csatorna, csak egy tó a Binnenhof és a Mauritshuis mögött.

dscf3844_h.jpgA Vredespaleis azaz a Békepalota, amely a Nemzetközi Bíróság székháza, az 1-es villamos vonala mentén található. Ahhoz, hogy reprezentatív helyiségeit láthassuk, nincs szükségünk háborús bűnök elkövetésére...

kurhausstrand1.JPGScheveningen tengerpartján fürödhet is, aki nem túl kényes a víz hőmérsékletére, a többség azonban inkább megelégszik a látvánnyal a parton lévő éttermekből, vagy a bal oldalon lévő Kurhaus ablakaiból - utóbbi szálloda és konferenciaközpont egyben.

dscf3867_h.jpgAz előző kép a háttérben lévő fedett mólóról készült, de itt is jól látszik, hogy tengerparti hangulatból nincs hiány...

Maga a lehetőség, hogy itt is villamosozhassunk, 1904 óta van meg, további négy évtizednyi kevesebb lóerős előtörténettel. Az 1950-es évek buszközpontú közlekedéspolitikája sok vonalnak tette be az ajtót, de az ezredfordulón ismét rájöttek arra, hogy a gumikerekűeknél sokkal gyorsabban tudnak sokkal nagyobb tömegeket megmozgatni, akik a lassan kiépülő szomszédtelepülésekről akartak a központba jutni. A hálózaton főszerepet játszó csuklósok második szériáját már erre a fejlesztési koncepcióra alapozva rendelték meg, de a fejlődés nem állt meg itt…

p1100398.JPGA GTL-sorozat 28 méteres kocsijai Belgiumban készültek, az első száz kocsi a '80-as, majd további 47 darab a '90-es években. A közlekedésben ugyan buszok is részt vesznek, de itt még mindig Hágai Villamostársaság az üzemeltető neve...

p1100399.JPG Az előbb látott kocsi épp a Kurhaus előtt halad el. Noha egyirányú kocsikról van szó, régen hátul is volt áramszedőjük, de ezek már eltűntek.

dscf3826_s.jpgAz előbbi képeken látott második kocsit modernizálták, ez az első szériás - amely a belvárosban épp a vásárcsarnok előtt áll - viszont megtartotta eredeti kinézetét, csak az ajtói lettek kicserélve, mert a ráncajtókat könnyen ki lehetett nyitni az alagútban is.

htm58_schevhavmgt1.JPGScheveningen-ben két villamosvégállomás van... az egyik a Kurhaus mellett, míg a másik a kikötőnél, ahol a dűnékre felkapaszkodva könnyen lehet olyan fotót készíteni, amint a tenger is rajta van... meg a móló.

p1100472.JPGHa valaki nem értette volna, hogy az előző képen miért van ilyen szép időben is víz alatt a vágány... ezt nem a talajvíz okozza, hanem így locsolják a síneket, hogy a járművek ne csikorogjanak a hurokban!

p1100362.JPGA közlekedési vállalat nemcsak a környezetére, hanem a dolgozókra is odafigyel... az előbbi végállomás tartózkodójában van ingyen (!) kávé-tea, egy egész olcsó automatából pedig lehet venni más italokat, harapnivalókat... sőt, "csináld magad" szendvicset és sajtos hot dog-ot is. Ha pedig utóbbit fogyaszthatóra melegítette az ember a mikrohullámú sütőben, a bal oldali polcon ketchup, mustár és kétféle - csípős és nem csípős - chiliszósz áll rendelkezésre ízesítőként!

A további trendek közé tartozott a belvárosi alagút kiépítése is, ez azonban több évre megakadt, mivel a felszín annyira süllyedni kezdett, hogy a fenti vágányokon is le kellett állni a forgalommal. A nagy művet ennek ellenére is sikerült befejezni, egy csatlakozó viadukttal pedig a főpályaudvar felső szintjére (!) is bevitték a villamost. Ez az azonban csak az első lépés volt a RandstadRail kiépítése felé – ezt az eredeti koncepcióban Karlsruhe mintájára tram-train-nek szánták, ehelyett egy teljesen különleges rendszer született, ahol rendes vasútvonalakat építettek át a városi vasút céljaira. Ennek egyik feleként Zoetermeer kapott összeköttetést a várossal, ezen kétirányú Citadis-ok álltak forgalomba – a másik fele az elszigetelt üzemként kialakított E vonal volt, amely tulajdonképpen a rotterdami metró meghosszabbítása lett idáig.

htm_4011_den_haag_spui_16-11-2006.jpgHa a négyes metró építészei azt hiszik, ők találták fel a spanyolviaszt a szürke betonnal, nagyot tévednek... (forrás: Wikipedia)

regiocitadis_ternoot.jpgA modern városrészekhez modern pálya és modern jármű is készült... (forrás: Wikipedia)

randstadrail_nootdorp_2.jpgAhogy már Amszterdam metróin is láthattuk, könnyen eltűnhet a határ villamos, metró és vonat között. Az E vonal  Rotterdamban a metróval használ közös infrastruktúrát, utána vonatba megy át, majd Hágán belül ugyanazon a sínpáron halad, mint a Citadis-ok, csak a peron kétféle. Egy azonban mindvégig adott: nem a hágai, hanem a rotterdami közlekedési vállalat az üzemeltető. (forrás: Wikipedia)

Az új vonalakhoz járult még egy kísérlet is, mert a HTM névre hallgató közlekedési vállalat szintén vásárolt a TW 6000-esekből, de azok méretei miatt csak egy-két vonalra mehettek ki, és a lenyíló lépcsők is csak a hibaforrások számát növelték. Ismert egy másik kép is, ahol egy ilyen motorkocsi NS-színekben látható, ennek azonban nincs köze a RanstadRail-hez, hanem az Alphen-Gouda szárnyvonalon közlekedett. Hogy utána mi is lett a kocsikkal, arra már Száva és Zugló kocsiszínekben kaphatunk választ…

A villamos és a Stadtbahn között a közös nevezőt a mindössze néhány hónapja forgalomba állt Siemens Avenio-k adják, amelyek az első szériás csuklósok közül már soknak jelentették a halálos ítéletet. Négy közülük sózó jármű lett, de a 3035-ös motorkocsinak pont hogy nem ilyen pórias feladat jutott: Hoftrammm néven a sok más városból (így Basel-ből) is ismert gördülő éttermek táborát gazdagítja.

lijn2_5023b_lippebiesterfeldweg_2015.jpgA blog írói még nem találkozhattak Hágában az Avenio-kkal üzemben, és a járműtelepen belüli kocsik fotózását is megtiltották az illetékesek... nem csoda, nehezen indult be az üzemük, az első kocsikat vissza is rendelték Bécsbe... (forrás: Wikipedia)

hoff3035_vorremlijst3.JPGA guruló étterem hétfő kivételével mindennap indul vacsoraidőben, bizonyos vasárnapokon ebédidőben - a két és fél órás menet a belváros központjából indul, és kétszer is kimegy Scheveningen-be.

hoff3035-kuechmkoch.JPGA legtöbb villamoson a vezető mellett csak kalauz dolgozik menet közben, itt szakács is...

hoff3035-fahrgstr2.JPGA rengeteg teríték nemcsak mutatóban van ott, a programban négyfogásos menü és bor, sör, vagy alkoholmentes ital jár az utasoknak...

hoff3035-doppsmbar.JPGAz élménynek nemcsak azért van meg a maga borsos ára (75 €), mert egy villamoson fogyasztható el, hanem mert a felszolgált ételek kifejezetten a gourmand-köröknek szólnak. Ennek ellenére - vagy épp ezért - a kereslet hatalmas, különösen hétvégeken gyakori a teltház.

hoff3035-kloaus.JPGEgy étteremben ez is kötelező tartozék, nincs kivétel csak azért, mert ez egy villamos...

hoff3035-klount.JPG...de Göteborg kapcsán már bebizonyosodott, hogy a villamosbarátoknak még egy ilyen profán hely is különlegesség. Vagy itt nem is olyan profán?!...

A lassan történelemmé váló motorkocsik mellett a hágai hálózaton is van elég nosztalgiavillamos. A legelső szerelvényt még az ’50-es években őrizték meg ilyen célokra, majd 1989-re halmozódott fel olyan tekintélyes gyűjtemény, amely már érdemes volt saját múzeumra. A Frans Halsstraat remiz mindössze két megállóra van a Hollands Spoor pályaudvartól, és minden vasárnap ingyenesen látogatható. A nyitvatartási napokon elég rendszeresen váltogatják, hogy melyik jármű milyen útvonalra menjen ki utasokkal – és mint a következő képekből is látható, van miből válogatni.

wartehskieviet.JPG Ez az esőbeálló is eredeti kiállítási tárgy a múzeum udvarán...

tw164_hovm2.JPGA legrégebbi üzemállapotot tükröző motorkocsit 1908-ban gyártották...

tw164-fahrgstr.JPG...belső szépségből ebben sincs hiány!

tw265_hovm1.JPGEz az 1920-as évjáratú motorkocsi már a 60 évvel ezelőtt elsőnek megőrzött nosztalgiaszerelvénynek is része volt...

bw614_hovm4.JPG...csakúgy, mint ez a pótkocsi 1912-ből. Érdemes a vonókészülékre is odafigyelni: a csapszeg bele van építve!

bw614-fahrgstr.JPGA pótkocsi belülről... itt a legtöbb járműben az üléseket át lehet fordítani a menetirányba.

bw614-einachsdrehgst.JPGAz esztétikum mellett a műszaki megoldásai is érdekesek: egytengelyes forgóváz, mint a Bz-ken!

tw826_vormuseum.JPGIlyen motorkocsi van Skjoldenaesholm-ban is...

tw819_frontunt.JPGAttól még, hogy a "Zup" nálunk csak a rendszerváltás óta van a polcokon, ezen az 1927-ben készült kocsin nagyon is autentikus, mert ilyen néven már 1936 óta forgalmazzák...

tw826-kwhmess.JPGEzeket a motorkocsikat is megszállta a rezsidémon...

atw2_hovm.JPGAz újabb járművek érkeztével sok régiből lett szakszolgálati jármű... ez például a vágányok tisztítását kapta feladatul egy beépített locsolóval és egy porszívóval...

abwi4_hovm.JPG ...ezt viszont már 1927-ben eleve a téli sózás céljára építették, gondoskodva arról, hogy a legnagyobb havazásban is látható legyen...

bus327_hovm.JPGNoha itt is arra áll a szánk, hogy villamosmúzeumról beszéljünk, ennek a neve is tömegközlekedési múzeum, és a 20 busz miatt rá is szolgál erre. Ez egy 1962-ben készült Kromhoul, amely a közlekedési vállalat után a repülőtérnél is dolgozott.

A régi járművek parkjában nemcsak darabszámra, hanem kultusz tekintetében is elég nagy szerep jut a PCC-motorkocsiknak. Az amerikai egységvillamosok licencét ugyanis nemcsak a CKD vette át, hogy aztán Rostocktól Phenjanig csaknem húszezer kocsival árassza el a KGST piacát (kivéve a lengyelt, ahol a Konstal koppintotta le alaptípusaikat további ötezer példányban), hanem a Bruges-ben lévő üzem is, amely a belga és francia nagyvárosok közlekedési vállalatai mellett Hágának is nagy számban szállított belőlük. (Voltak azonban az európai kontinensen eredeti amerikai PCC-k is, mert Washington kocsijait Szarajevó vette meg - az egyik még ma is megvan.) Az 1949 és 1975 között négy plusz egy szériában készült járműveken jól látszik a korszakok evolúciója - mégis volt bennük sok közös dolog... nemcsak az accelerátor és a hátul lévő áramszedő, hanem hogy 1993-ban mind leléptek a színpadról.

pcc1022_hovm.JPGAz első két prototípus után 1952-ben jött ki az első széria, még az amerikai típust idéző ablakokkal...

pcc1165_hovm1.JPG...majd fél évtizet múlva jött a már európaibb megjelenésű második verzió, ezek már csatoltan is tudtak járni.

pcc1210_hovm.JPG A harmadik szériát 1963-ban hozták ki, ebben már gumikeretes ablakok, és fénycsövek voltak...

pcc1304_hovm1.JPG...s mire az utolsó kocsik elhagyták a gyárat, már beköszöntött a kalauz nélküli üzem is.

pcc2101_hovm1.JPG A "plusz egyedik" széria a negyedik után készült, vezetőállás nélküli motorkocsik formájában.

pcc1302_hovm2.JPG A forgalomból kivonás után még ma is 11 nosztalgiakocsi van Hágában, plusz egy mérőkocsi, és ez a "party-villamos". Vendégjátékosként viszont ott vannak Amszterdamban, Brüsszelben, a belga tengerparti villamoson, a párizsi múzeumban, meg egy angol és egy amerikai gyűjteményben...

pcc1187_hovmwrack.JPGEz nem a tizenegy egyike, hanem a becsődölt amszterdami gyűjteményből került vissza alkatrészbányának.

Ebből a beszámolóból kimaradt egy fontos fejezetet… ez azonban tudatos volt, mivel méltó arra, hogy a következő alkalommal önálló cikket szenteljünk neki.

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr838373674

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása