Hova megy ez a vonat?

A feje tetejére állt világ - 115 éve indult el a wuppertali függővasút

2016. március 01. Szerző: feketén villogó térközjelző

Éppen ma 115 éve, hogy a feje tetejére állt a világ. Ezen a napon sokaknak megfájdult a nyakuk a folyamatos felfelé nézésnek köszönhetően, mert a földfelszíni csattogás, nyerítés és kerregés mellé belépett életükbe a fejük feletti városi zajkeltő eszköz: a függővasút.

A fentiekből talán körvonalazódik, hogy ezúttal nem az aktuális itthoni közlekedéspolitikai helyzetről lesz szó, habár a cím sok tekintetben találó lenne. A cél a németországi Északrajna-Vesztfália tartománybéli Wuppertal városa, ahol 115 éve, 1901. március 1-én adták át hivatalos nevén az „Eugen Langen típusú egysínű függővasút” pályájának első szakaszát.

dsc03538.jpgNa, ma ki néz be az ablakon?

Ma az egyetlen kötöttpályás városi közösségi közlekedési módot – a „földi” vasutat ide nem számítva – a függővasút jelenti. Míg egyes környékbeli vasútvonalak, majd az 1000 mm-es városi-városközi, és a később épült 1435 mm-es városi villamoshálózat is 1987-ig bezárólag felszámolásra került, addig a függővasút háborítatlanul köröz az 1903 óta változatlan nyomvonalon.

A németországi Észak-Rajna-Vesztfália tartományban található Wuppertal város területén fekvő településeket először a XI. századtól említik írásos emlékek. Több település egyesítésével 1929-ben létrehozták Barmen-Elberfeld városát, majd 1930-ban a településeket érintő Wupper folyóról Wuppertalra változtatták a nevét.

A három részre szakaszolt építkezés miatt a ma is üzemelő vasút csak 1903-tól járható teljes hosszában. A vonala Oberbarmentől Barmenen és Elberfelden át 10,6 km hosszban a Wupper folyót követi völgyirányban, majd 2,7 km hosszban a közút felett vezetve éri el Wohwinkel településrészt.

dsc03275.jpgGarantáltan dugómentes az útvonal. A magasperonok kilátóhelynek is tökéletesek.

Az I. világháború után Wohwinkel a franciák által megszállt területre esett, így kvázi „határállomás” volt. A vasútüzem a II. világháborúban szenvedett el nagyobb veszteséget, az 1943-as és 1945-ös bombázások miatt leállt a forgalom. 1946-ra fejeződött be a helyreállítás, azonban ekkor két állomást nem építettek újjá.

Távirati stílusban a paraméterek:

13,3 km vonalhossz, 20 állomással. 28 km sínhossz, ebből 26,6 km vonali, míg 1,4 km üzemi szakasz. 60 km/h maximális sebesség, ezáltal egy irányban 35 perces menetidő. 600V táplálási feszültség. Napi 85 ezer utas.

A napjainkban a hálózaton közlekedő 28 db csuklós motorkocsit (GTW 72) 1972-75 között szerezték be, ezek - ha a különféle házi átépítéseket nem számítjuk - az ötödik generációt jelentik. A régi járműveken két (sőt, volt olyan is hogy három) motorkocsit kapcsoltak össze, ezekből viszont itt is készült "házi csuklós" egy befüggesztett középrésszel. A hálózaton csak két régi kocsi maradt - szó szerint - fenn az utókor számára, de néhányat múzeumokban és kiskertekben is megőriztek.

 


A vonal megnyitásának évéből származó szerelvényt Kaiserwagen-nek nevezik, de nem elegáns belseje miatt, hanem mert II. Vilmos császár tényleg utazott vele. Nemcsak különmenetek, hanem meghirdetett városnéző utak miatt is elég gyakran van úton, Ellátott utas szerzőtárs is teljesen spontán kapta kameravégre, mikor ott járt.

A normál nyomtávú villamoshálózat 1987-es megszüntetésével együtt a buszhálózatot is átszervezték, a völgyirányú függővasút lett a fő ütőér, a buszok csak ráhordási szerepet kaptak. 1982-ben, majd 1999-ben felépítették a II. világháború után újjá nem épített két megállót is, ezzel jelenleg mind a húsz eredeti állomás üzemben van.

dsc03438.jpgVölkinger Strasse a Wupper felett – egy eredeti állapot szerint felújított állomás. 

1995-től 2014-ig tartott a megállóhelyek modernizálása és a tartószerkezeti rendszer karbantartása és cseréje. A Zoo megállónál az 1974-ben kialakított visszafordító helyet megszüntették, mert a megnövekedett utasforgalom miatt nem volt már szükség betétjáratokra.

A modernizált üzemmel 2 perces minimális követési idő valósítható meg, ennél alacsonyabb, 90 másodperces csak egy automata üzemmel lenne lehetséges.

2016-ban egy újabb korszak fejeződik be, az 1972-75 között szállított 28 motorkocsit 31 új váltja majd le. Túl sok dolog nem változik, a „padlómélység”, a kocsik hossza, szélessége, magassága a vonal sajátossága, ezeken változtatni szinte nem lehet. A váltóáramú aszinkronmotor, az energia-visszatáplálás és az ETCS vonatbefolyásolás viszont korunk jellemzője. Február 24-én éjszaka az első új szerelvény sikeresen teljesítette a próbaútját.

Miért éppen függővasút?

Elberfeld és Barmen virágzó városokká váltak a XIX. század végére. Vasúton és lóvasúton kívül nem volt más tömegközlekedés a városban. Londonban 1890-ben átadták a földalattit, Berlinben és Hamburgban sőt Amerikában is magasvasút épült.

Az érintett városok helyzete (folyóvölgy) és a magas talajvízszint miatt földalatti vasút nem jöhetett szóba, viszont a „földszinten” a keskeny és girbe-gurba utcaszerkezet miatt hely sem volt városi gyorsvasút kialakítására. Az egyedüli be nem épített terület a Wupper folyó területe volt.

A város vezetősége 1883-ban felkereste Eugen Langent kölni telephelyén, hogy megtekintse az általa kikísérletezett függővasút próbapályáját.

1887-ben megalakult a Magasvasút-Bizottság. Az ellenzők táborát gyarapították a városok szépségét védők, valamint a lóvasúti üzemben érdekeltek.

Siemens & Halske ajánlatot adott egy kétvágányú magasvasút építésére, amelyre hamarosan meg is szerezte a kormányzó engedélyét. A terv szerint acél szerkezetű hídra helyezte volna a vasutat, hasonló módon, mint Berlinben történt.

Esztétikai szépségről nem esett szó, illetve a vastömeg ezzel nem igazán rendelkezett, ezért a városvezetés a némileg könnyedebb kialakítású és megjelenésű Langen-féle függővasút mellett döntött.

Eugen Langen 1893-ban megszületett találmányát Berlinnek és Hamburgnak is felkínálta, de az „első látásra szerelem” egyik helyen sem jött létre. Városszerkezeti adottságaik miatt Berlin és Hamburg a ma is látható magasvasúti-felszíni-kéreg alatti gyorsvasúti rendszer mellett döntött, így függővasút csak Wuppertalban épült meg.  

 

dsc03225.jpgA Rajna-Ruhr-Wupper vidékének kötöttpályás közlekedését kiterjedt S-Bahn hálózat szolgálja. A Wuppertal-Wohwinkel állomáson tartózkodó, Köln felől érkezett szerelvény Wuppertal HBF-ig közlekedik.

dsc03231.jpgAz 1841-ben épült Wuppertal-Wohwinkel vasútállomása egykor többszörös elágazóállomás volt, ma csak Essen felé van kiágazás. Korábban Solingen felé mellékvonal ágazott ki, valamint összekötés volt a Nordbahn felé is.

dsc03235.jpgNa mi jön itt? Egy troli Solingenből. A vonalat a függővasút végállomásától nemrég egy megállóval meghosszabbították Wuppertal-Wohwinkel vasútállomásig, így itt (is) ki van használva az önjáró üzemmód.

dsc03240.jpgA várva várt pillanat: oszloperdő és függővasút. Régen a sarkon fordult vissza itt a trolibusz Solingen felé.

dsc03252.jpgWuppertal-Wohwinkel, azaz a függővasút nyugati végállomása, melyet 2007-ben teljesen lebontottak, és helyére új épületet húztak fel. Régi képek a környékről itt.

dsc03530.jpgRetesz a kocsiszínbe vezető kitérőnél. Áthaladáskor vízzel permetezik a futófelületet a csikorgás elkerülése végett. A baloldali ferde bányasínről - a pesti földalattihoz hasonlóan - az áramot kapják a kocsik.

dsc03264.jpgA kocsik egyoldalas-egyirányú kialakítása miatt a vonal mindkét végén hurokban fordulnak.

dsc03527.jpgTároló- és karbantartóhely a hurok mögött. Összesöpörni egyszerű, ám a tetőn dolgozni…

dsc03262.jpgKvázi villamos a feje tetejére állítva: a meghajtás a tetőn található, 4 db motoros egység továbbítja a szerelvényt.

dsc03268.jpgA járművek belsejét így első látásra semmi sem különbözteti meg egy ódivatú villamoskocsitól.

dsc03269.jpgCsuklórész, az egész mintha egy feje tetejére állított Bengáli lenne… 

dsc03270.jpgLeszállásnál vigyázz, mert leng a szerelvény! Készült arról tanulmány, hogy a helyiek, illetve idelátogatók hány százaléka tengeribeteg? :-)

dscn4435.JPGA lakosság azonban büszke rá: ez ugyan nem a reklám helye, de függővasutas gumicukrot lehet kapni Wuppertalban. :)

dsc03285.jpgHíd az út felett. Kicsit magasabbról jobban látható a szerelvény …

dsc03291.jpg… mint alulról. Mintha a villamosokat csak felülről fényképeznénk.

dsc03296.jpgA vonal jelentős részben a Wupper folyó fölé épült.

dsc03371.jpgOberbarmen, a másik végállomás, illetve a hurok mögötti kocsiszín. 

dsc03401.jpgAlul buszvégállomás, felül a függővasút, nem messze innen pedig a nagyvasút állomása nyújt kiváló közlekedési kapcsolatot. 

dsc03397.jpgNyugalmi állapot. Felül a kocsi száma, elöl középen a forgalmi szám. Viszonylatszám itt nem kell. :-)

Nincs visszafogás, megelőzés, dugó, de a baleset is igen ritka. Az ezidáig legsúlyosabb baleset 1999-ben történt, egy kora reggelen a karbantartás során a sínen hagyott vasdarab miatt a kisiklott kocsi a Wupper folyóba esett, 5 fő meghalt, 47 megsérült.

elefant.jpg

Elefánt a vízben!

A legemlékezetesebb és egyben (utólag) legvidámabb baleset 1950-ben történt. Egy cirkuszigazgató marketing célból korábban Oberhausenben "megvillamosoztatta" az elefántját, de ez után valami extrémebbet akart, így a 4 éves Tuffi is a függővasút utasává vált. Tuffi ettől már besokallt, áttörte a kocsi falát és a vízbe ugrott, illetve esett. Szerencsére komolyabb sérülés nélkül megúszta az esetet, egy másik cirkusznál 1989-ben 43 évesen hunyt el. Természetesen paparazzik nem voltak a helyszínen, a kép korabeli montázs.

dsc03519.jpgA főpályaudvarnál található épület többfunkciós: alul boltok, felül a függővasút kapott helyett. Pont fordítva, mint ahogy „normálisan” megszoktuk.

dsc03536.jpgAz új kocsibeszerzés miatt a GTW 72-es sorozat napjai meg vannak számlálva. Aki még szeretne egy időutazáson részt venni, az siessen, mert lehet, hogy az idei év lesz az utolsó a régi kocsik életében.

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr228426028

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lenry 2016.03.01. 09:26:36

érdekes cikk volt, köszönöm

a karbantartás meg az ilyen üzemi részei érdekelnének, hogy pl hogy veszik le, mert gondolom időnként le kell "akasztani" a járműveket a sínről, hogy a függesztésben részt vevő alkatrészeket is karban tudják tartani

NAR 2016.03.01. 13:07:55

Azon lepődtem meg, hogy valami 115 éve indult, de nem a XIX. században...

Pisti 90 2016.03.02. 23:35:25

Lenyűgöző. Vajon közlekedési szempontból nézve Budapesten lenne létjogosultsága egy ilyennek?

Kopi3.14 2016.03.22. 14:51:38

@Pisti 90: Külsö zavarra kevésbé érzékeny, ellenben drágább és karbantartásigényesebb egy villamosnál.
süti beállítások módosítása