Hova megy ez a vonat?

Sínek a dűnék közt - múzeumvasutak Rotterdam környékén

2016. március 03. Szerző: Ellátott utas

Hollandiában járva eddig nem mozdultunk ki a városokból, legfeljebb csak akkor, ha az egyikből a másikba mentünk át – és ehhez mérten a közlekedési eszközök is inkább csak olyanok voltak, amelyek urbánus közegben teremnek. Most tehát épp itt az ideje, hogy legutóbbi cikkünk helyszínéről, Rotterdamból kimozduljunk egy kicsit, és végre a város környékén fellelhető vasúttörténetnek is szenteljünk pár mondatot és képet.

loc54_portzelande2.JPG

Az első helyszínhez látszólag nem is kell olyan messzire menni, elég metróra, majd pedig buszra szállni – de még így is több mint 50 kilométer utazás áll előttünk Rotterdam belvárosából, mire megérkezünk a Rajna hatalmas torkolatában fekvő Goeree-szigeten lévő Ouddorp-ba. Fél évszázaddal ezelőtt ezt az utat még azzal a közlekedési eszközzel tehettük volna meg, amiért most idejöttünk: az 1067 mm nyomtávú HÉV-ek egyikével.

loc54_middelplaat2.JPGAz idén pont 100 éves O&K gőzmozdony Middelplaat állomáson, amely 2010-ben még végállomás volt.

ab394_vormuseum.JPGA századfordulón épült faburkolatú kocsikból egy egész szerelvényre való megmaradt, és többségük fel is lett újítva.

b363-fahrgstr.JPGBelül is a fa adja a hangulat nagy részét. A kocsik egy részében 1. osztály is van, de ott is inkább csak az ülőrészt párnázták ki, a támlákat nem.

Rotterdam tömegközlekedésében az egyik úttörő a RTM névem rövidített társaság volt 1878-ban, amelyben a T ugyan hiába a Tramweg-et jelentette, ez csak mellékesen jelentett városi üzemet, és soha nem is volt felsővezeték a vágányai felett. Ez azonban nem jelentett neki akadályt ahhoz, hogy nemcsak az agglomerációban, hanem a délre eső két szigeten is vonalakat építsen – összesen majdnem 150 kilométer hosszúságban. Hidak híján viszont többszörösen szigetüzemekről beszélhetünk, amelyek között kompok jártak.

rtm_netzplan.JPGEzen a térképen még a nem túl előnyös szög mellett is jól látszik, hogy hálózták be a narancssárgával jelölt vonalak a környéket.

rtm_fenstglas.JPGAz intermodalitás jól megmutatkozott a cég székházát díszítő üvegablakon is...

Az első vontatási módot itt is a ló jelentette, majd jöttek a gőzösök, és már 1924-ben az első motorkocsi. Az igazán komoly dízelesítés azonban csak 1950-től indult be, ez sem tudta azonban megállítani a hanyatlást, 1966-ra a teljes hálózatot felszámolták. A társaság még néhány évig járatott buszokat és kompokat, de végül teljesen eltűnt a színről.

m67_vormsolo.JPGFaburkolat ide vagy oda, ez a poggyászmotorkocsi csak 1949-es gyártás. Vajon azt akarták, hogy a régi személykocsikhoz illő legyen, vagy csak a takarékosság szüleménye?

m67-fahrhebeln.JPGA vezérállás kezelőszerveiben is van valami művészi - vagy csak jó beállításban kell fotózni.

m1804_vorremise.JPGAz első motorkocsi Hannoverben készült, mechanikus erőátvitellel. Jutott benne hely két kocsiosztálynak és poggyásztérnek is.

m1804-seitbeschr.JPGAz '50-es évektől a társaságnál szokássá vált, hogy a helyi élővilágról kölcsönöznek neveket a motoros járműveknek. A képen szereplő madár nálunk is meg lett ezzel tisztelve, még ha egészen más közlekedési eszközzel is történt ez... de ne húzzuk tovább, a bíbic az!

m1602_vormuseum.JPGA sokféle hasonlóság ellenére ez a motorkocsi 1950-es utángyártás az RTM főműhelyéből, és dízel-villamos...

m1602-seitbeschr.JPG...neve azonban ennek is van. Az ornitológiában és a holland nyelvben egyaránt járatlanok kedvéért: itt a gémről van szó... a klub pedig gondoskodott arról, hogy ne legyen "gém óver"!

b1515_vorremise.JPGA motorkocsikhoz néhány régi személykocsit új szekrénnyel láttak el...

ab1513-2klfgstr.JPG...ami belül is hű ehhez az időszakhoz. A két kocsiosztályról viszont ezek után sem kellett lemondani... a háttérben lévő 1. osztályba jobb párnázású buszüléseket szereltek be.

rtmsperwerstel.jpgEz már nem is motorkocsi, hanem motorvonat, ráadásul dízel-villamos... pontosabban külön dízel és villamos! Egy DB-üzemeltette 1000 mm-es villamosvonal két motorkocsiját vették meg 1963-ban, majd legyártották a kettő közé került generátorkocsit, amely az energiát szolgáltatta nekik! A megszüntetés után egy harmadik országba és harmadik nyomtávra, az osztrák 760 mm-es Zillertalbahn-ra kerültek, onnan szerezték vissza a klub tagjai. Ez is kapott egyébként madárnevet: Sperwer, magyarul karvaly. (forrás: Wikipedia)

 

rtm38.jpgA buszok közül is maradt meg nosztalgiajármű... (forrás: Wikipedia)

rtm_waschbaerschild.JPG...mire azonban az RTM átállt a gumikerekű üzemre, már elfogyhattak a szóba jöhető madarak. De így legalább ránézésre és angol- vagy némettudással is könnyebb kitalálni, hogy a fenti busz milyen nevet kapott...

A járműveknek nem ez lett a sorsa… mikor a Tramweg Stichting-ről írtunk, már akkor szó esett arról, hogy ennek a hálózatnak a felszámolása volt az az ok, amiért megalakították. Két évtizeden át Hellevoetsluis-ban a régi járműtelepen folyt a mozdonyok és kocsik megőrzése, és a csatlakozó szakaszon még járni is tudtak ide-oda… mikor pedig a városnak az útjában állt a tevékenységük, a szigetre költöztek át, ahol azóta 10 kilométer hosszú pályát építettek maguknak teljesen új nyomvonalon, és még több vontató- és vontatott jármű felújítását is elvégezték.

rtm_remisegesamt.JPGA vonalhoz teljesen zárt járműtelep is készült...

m1653_beiremise.JPG...ahol más járműveket is meg lehet nézni. De akármennyire is mozdonynak és réginek néz ki, ez csak egy historizált vágánygépkocsi, amit 2004-ben barkácsoltak össze.

loc54_museum.JPGA gőzösök sem maradnak itt szomjan, de a kép készítése óta itt is történtek fejlesztések, a konténerek helyett már újabb épületek várják a látogatókat.

kamp6_remise.JPGA sok személy- és teherkocsi mellett igazi attrakció ez a kemping-kocsi is...

kamp6-esseck.JPG...kissé spártai főzési...

kamp6-waschbeck.JPG...és tisztálkodási lehetőségekkel. De a sátornál csak jobb ez is...

rtm_kaffeeschild.JPGA rotterdami állomás kávézójának a cégtábláját is megmentették...

rtm_moeweschild.JPGA "sirály" nevű dízelmozdonyon csak az oldallemezt cserélték ki...

rtm_steisfussschild.JPG...de az a motorkocsi, amelyhez ez a név tartozott, már nem megy, mint a vöcsök - sőt, már nem is létezik.

Júliustól szeptember elejéig minden szerdán, csütörtökön és szombaton van üzemnap, ebből az első kettőn fűtik be a gőzösöket. Egy oda-vissza menet és a járműtelepen lévő múzeum meglátogatása 12 €-ba kerül, a napijegy 18 €-ba. Ha valaki idén szánja el magát a látogatásra, érdemes azt május első hétvégéjén megtenni, mert akkor ünnepli 50. születésnapját a nosztalgiaüzem.

A másik múzeumvasúthoz kevésbé körülményes az utazás, elég a Vlissingen-t megcélzó IC-re fel, majd arról Goes (ejtsd: „Gus”) állomásán leszállni. Ennek nincs ugyan akkora múltja – 1927-ben nyílt meg motorkocsis üzemű mellékvonalként, de már másfél évtizeddel később megszűnt a személyforgalma, a tehervonatok pedig még 1972-ig jártak itt. Ekkor vette át a forgalmat a ma is aktív klub, amelynek ugyan a nevében is az szerepel, hogy Stoomtrein Goes-Borsele, a vonal azonban többször is rövidült, így ma az Uerdingen-ből származó motorvonatok csak Baarland-ig, a gőzösök meg Hoedenskerke-ig járnak.

sgb3_goes.JPGIndulásra várva Goes iparvágány-kiágazáson... ez az 1928-ban belga földön készült mozdony a Bison nevet kapta, és korábban Maastricht környékén a német határnál szolgált.

sgb3_hoedenskerke.JPGEgy kis ugrás térben és időben: Hoedenskerke végállomás.

sgb3_hkerkmwasshs.JPGAmíg a mozdony vizet vesz, mi kisétálhatunk a partra, vagy ellenkező irányban...

100_7116.JPG...ahol lehet kerti vasutazni...

klompenmachine1.JPG...vagy megtudhatjuk, hogy készül a holland facipő nagyüzemi módon. Először a külső formáját esztergálják le...

klompenmachine2.JPG...majd kivájják a belsejét. Mindkét gép azonban tulajdonképpen olyan, mint egy nagyra nőtt kulcsmásoló, mert a műveleteket egy sablon-cipő alapján végzik el.

A járműpark sem annyira egyedi - nemcsak a normál nyomtáv miatt - de attól még érdekes és szép: a belga és holland államvasúti személykocsikban találni párnást és fapadost is, amelyek között a díjszabás is különbséget tesz – a harmadosztályon 11 €-ba kerül az egy napra szóló jegy, aki több kényelemre vagy kevesebb útitársra vágyik, annak további 5 €-t kell erre áldoznia.

521_goes1.JPGAz állomási tolatáshoz ezt az angol gyártású dízelt használják, amely 1953-ban gördült ki először.

d7603_goes1.JPGVan a vonatban érdekes szerkesztési szelvényű poggyászkocsi is...

c8543_goes1.JPG...de többségben a Blokkendoos-motorvonatok betétkocsijait találhatjuk itt. A holland név egy építőjátékra utal, a szegecsek és a szögletessége miatt van is benne Lego-utánérzés.

c8433-fahrgstr.JPGÍgy néz ki az előbbi kocsi belülről.

b7507_goes.JPGVan belőle másodosztályú változat is...

b7507-sitzgruppli.JPG...ami tényleg elég párnás belülről.

ab7216_goes.JPGDe még ez is elbújhat ennek a szépsége mögött... az ovális ablakkal ugyan inkább Pullman-kocsikon találkozni...

ab7216-1kl6erabt.JPG...de a kényelem itt is adott.

ab7216-beschrdet.JPGAkár még hozzánk is eljöhetne?!

mc9015_goes1.JPGEz régen motorkocsi volt, de most nem lett belőle vezérlőkocsi...

mc9015-rollstlift.JPG...mégis jó hasznát lehet venni, mert akadálymentesítve lett...

mc9015-behgklo.JPG...az utastérben is.

ab20087_goes2.JPGEz már nem Blokkendoos, hanem egy kortárs belga kocsi...

ab20087-fahrgstr.JPG...amely tovább erősíti a másodosztályú helyek számát.

A vasút meglátogatását a nyári szezonban péntek és szombat kivételével bármely napra időzíthetjük, de a vasárnap áprilistól októberig biztos pontnak számít. A végállomáson minden vonat időzik egy órát, így nem érezhetjük úgy, hogy csak „kutyafuttában” történik a látogatás.

Ezek a vasutak persze elég nehezen sűríthetők be programként, ha Amszterdamban van a szállásunk illetve ha útitársainkat nem ez érdekli leginkább az országból – de egy hét múlva egy olyan vonalra is ellátogatunk, amely önmagában és környékével is a legjobb megoldást jelenti mindenkinek.

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr508437102

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása