Hova megy ez a vonat?

266/VI.- Az utolsó pattogás(?)

2016. szeptember 13. Szerző: Thomas a laprugós

Augusztus utolsó hétvégéje. Korai kelés, fényképezőgép a táskába, irány a Keleti, hatkor az 5200-as számú vonatba sorozott "Lange Schlieren" kocsi kigördül a peron mellől. Irány ismét Borsod-Abaúj-Zemplén megye, hogy talán utoljára, immár hatodik alkalommal, adjunk még egy kicsit a laprugós érzésnek. Az útirány ezúttal Kazincbarcikáról indulva a Gömör, illetve Ózd térsége.

Főszerepben: BFK-091, Borsod Volán ÉMKK Ikarus 266.25

k1020310.jpg

 

Az utazás megszervezése meglehetős sietséggel történt: az idei nyár a hazai buszos fronton meglehetősen mozgalmas járműállományi változásokat hozott, szinte egyik napról a másikra álltak forgalomba régi-új, és teljesen új autóbuszok. Megkíséreltük nagy vonalakban összefoglalni a különböző cégek aktuális állományi változásait. Kérjük, ha ordító hibát látnátok, mindenképpen jelezzétek kommentben, hozzászólásban! 

- Az ÉMKK közel 50 használt, 8-9 éves Mercedes Intourot szerzett be. A járművek mindegyike a korábbi Borsod Volán területén kötött ki, ami valószínűleg okoz némi feszültséget a cégen belül: olyan szempontból azonban érthető, hogy a kocsik átlagéletkora szempontjából itt volt szükség a leggyorsabb beavatkozásra. A másik két megyébe most 20 használt Irisbus Crosswayt várnak, valamint a MAN típusú járművekből viszonylag nagy flottát üzemeltető hajdúsági részleg több kocsit is átvett Miskolctól. Ha már Miskolc, megemlíthetjük hogy a miskolci helyi közlekedést üzemeltetni próbáló MVK Zrt.-től pedig 12 csuklós MAN járművet vásároltak, melyek azonban egybehangzó források szerint kellően lelakottak ahhoz, hogy ne lehessen velük túlzottan stabilan számolni. Úgyhogy, a Mercedeseket szinte "elnyelte" a megye, és noha selejtezések történtek, továbbra is fel-feltűnnek a régi idők kocsijai. Állítólag júliusban még volt olyan 266-os Ikarus, ami friss műszaki vizsgás volt. Úgyhogy, kíváncsian várjuk, év végéig létrejön-e olyan helyzet hogy a tervezettnek megfelelően a legöregebb járműveket selejtezik, vagy újra és újra számítanak rájuk tartalékként. Nyíregyháza helyi közlekedésébe mintegy 40 új, gázüzemű jármű érkezése várható.

- AZ ÉNYKK területén 61 Credo (többnyire Inovell) áll(t) forgalomba: minden üzemegység kap belőlük (még a zalai terület is, ahol szinte ismeretlen a márka). A kocsik továbbra is a "raktárkisöprésből" érkeznek, jelentős részük már hosszabb ideje a gyárudvaron várta értekesítését. Felhördülés, fanyalgás helyett: kívánjuk, hogy az idő mutassa meg, hogy ezekkel a járművekkel nem csináltak rossz vásárt. Én legalábbis ennek szurkolok. Tapolcán még időnként feltűnik forgalomban az utolsó két dunántúli 266-os!

- A DDKK is további félszáz Credo vásárlását tervezi, valamint 5 új csuklós kocsit is várnak.

- A KMKK 8 használt Setra kocsit vásárolt. Várható még egy 13 új szóló kocsis beszerzés is, melyből jó eséllyel Nógrád megye több járművet kap majd. Talán ekkor fogunk elbúcsúzni a salgótarjáni telephelyes négy 266-ostól is.

- A KNYKK és DAKK területén nem értesültünk aktuális beszerzésről, a Volánbusz esetében pedig nincs biztos információ: folyamatosan érkeznek különböző észak-európai eredetű, használt Volvo járművek (olyan, idehaza már ismert típusok mint a 7700,8500,8700). Hogy ezek melyik üzemhez kerülnek majd (egyáltalán, mind Volánbuszos lesz-e), illetve hogy a King Long kocsiktól csak alvállalkozói színekben búcsúzunk-e el, nyitott kérdések. Csakúgy, mint az alvállalkozói szerződés felmondása nyomán, a Budapesten leállított 7900-as hibrid Volvok sorsa.

Az állományi értesítő után, jöjjenek hát a túra felvételei:

k1020306.jpgMondhatjuk azt, hogy "niiincs kocsiii"? Miskolc több, korábban a váci oldalban szolgáló BDV motorkocsit kapott pár éve, melyek ideálisak a környék villamosított elővárosi vonalaira. A kocsik üzemeltetéséhez szakmai segítséget azonban nem kaptak: visszatért hát a jó öreg BDt. Az ózdi közvetlen vonatok visszaállításának indokát is itt kell keresni...

k1020321.jpgKülszíni fejtésben: Ormosbányáról lakossági felhasználására is vásárolható barnaszén

k1020319.jpg

 

k1020335.jpgMost már virágos a rét...

k1020346.jpgZádorfalván, egy EAG mögött: hány év múlva lesz aktuális fotóstúrára menni velük?

k1020353.jpgKerek lámpák

k1020366.jpgElőreengedés a másfél sávos szuhafői bekötőúton

k1020377.jpgGömörszőlős határában: a településen többen kísérleteznek félig-meddig önellátó ökogazdálkodással. Igazi vendégváró hely.

k1020386.jpgDurva kontraszt: háttérben az ózdi Hétes-telep.

k1020389.jpgRégi, rekultiválásra váró bányagödörben. A kocsi hajlott korát a vázszerkezet szó szerint is jelzi...

k1020397.jpgSzürkéből ismét a zöldbe: Ózd egyik városrészében, Urajon járunk.

k1020404.jpgAhol elfogy az út: Susa, autóbusz-forduló. Mi is innen fordulunk vissza Kazincbarcika irányába.

...Így ér véget a buszfotós kirándulás. A résztvevők nagy része Kazincbarcikán a vasútnál lepattan a pattogósról, lehet hogy utoljára(?), és belép a váróterembe. Meglátja hogy a pénztár már JÉ-gépes, így reménytelennek minősítve a jegyváltást, a peronra indul. A vonaton szerencsére még nincs JÉ, a jegyvizsgáló szerint Jézus, na az lesz, amikor bevezetik. És az 5201-es számú vonat már Budapest felé halad. Mi meg egy Rákóczi sörrel emlékezünk vissza arra az időre, amikor még gyorsvonat volt a Rákóczi. 

rakoczi_kalkapolna.jpg

 

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr611694309

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása