Hova megy ez a vonat?

Ez bizony meredek: fogassal a Bajor Alpokban

2016. október 19. Szerző: feketén villogó térközjelző

Ha azt mondom, hogy Bajorország, mi jut először eszünkbe? Közlekedésből a BMV, AUDI, MAN, vagy inkább München és Oktoberfest? Esetleg Regensburg, Nürnberg, vagy talán Németország legmagasabb hegycsúcsa, netán Derrick & Klein felügyelő?

És melyik volt Bajorország ma is működő első fogaskerekű vasúti üzeme? Nem, nem az, amire elsőre gondolnánk: a Zugspitzbahn csak 1930-ban nyílt meg. Az első, 1912 óta üzemelő fogas Münchentől délkeletre a Bajor Alpokban található Wendelstein csúcsára kapaszkodik fel, júliusban egyszer ezt velem együtt tette.

dsc41238.jpg 

Egy pár Münchenben töltött nyári nap egyikén egy nagyra tervezett körúttal útba vettem a Wendelsteint. Ezen a napon német államvasút (DB) által üzemeltetett vonalon nem jártam, ugyan is Rosenheimen keresztül Brannenburgig a Meridian személyvonatával jutottam el, ott némi gyaloglás után a fogasra váltottam. A hegycsúcsról lefelé Osterhofenig libegőztem (kötélvasút, kabinos felvonó, de nekem csak libegő marad), majd a nyári bobpálya következett a régióban, a BOB (Bayerische Oberlandbahn) szerelvényein tártam fel a környék szépségeit. A jegyvétellel sem cécóztam sokat, az államvasúti napijegyekhez hasonlóan némivel olcsóbban a Transdev cégcsoporthoz tartozó két „síkvidéki” szolgáltatónál is elérhető a napijegy.

dsc41014.jpgA Meridian München környékén hatrészes Flirt-3 motorkocsikat üzemeltet. Kocsirészenként egy ajtó, mindkét végén illemhely és a mi Flirtjeinknél kényelmesebb ülőalkalmatosságokkal rendelkezik.

Brannenburg település a Rosenheim-Kufstein vasútvonal mellett fekszik, a fogaskerekű az állomásról közel fél órás sétával érhető el. Szerencsés esetben – mint nálam is történt – a Wendelsteinbahn GmbH. által üzemeltetett kör-autóbuszjárattal gyorsabban megközelíthető.  A vonal hossza 1961 előtt 9,95 km volt, a ma nagyon is hiányzó rész a mostani végállomástól vezetett a településen át a vasútállomásig. Megszüntetésének egyik oka az egyre nagyobb közúti közlekedés zavartsága volt…

dsc41027.jpgA Wendelsteinbahn alsó végállomása

dsc41029.jpgMenetrend és egyéb információk a csarnokban.

dsc41030.jpgAz 1912-ből származó szerelvény

dsc41031.jpg1989 óta ez az SLM Wintherthur gyártotta mgaspadlós motorkocsi közlekedik a vonalon

dsc41034.jpgA motorkocsi vezetőállása

A busz érkezése és a fogas indulása közötti 5 perc csak felületesen volt alkalmas a végállomás megtekintésére, de a fő látnivaló a hegyen van. Az 1000 mm-es nyomtávolságú és (1961 óta) 7,66 km hosszúságú vonalon a STRUB-rendszerű fogasléces szakasz hossza – két részletben – 6,15 km. Az alsó fogasléces pálya a kocsiszíni kiágazástól Aipl kitérő állomásig, míg a második az állomástól Mitteralm megállóhelyen át a Bergbahnhofig tart. Az útvonalon hét kisebb alagút, 10 (hófogó)galéria, 13 híd és egy 127 méter hosszú, 17 méter magas töltés található. Brannenburg 506 méteren fekszik, a felső végállomás 1723 méter magasan található, a vonal legnagyobb meredeksége 23,7%. 

Érdekességek:

  • Az építtető fakereskedő, Otto von Steinbeis saját magántőkéjéből építette az ország legrégebbi fogaskerekű vasútját.

  • Ma négy helyen üzemel Németországban fogas: A Wendelsteinbahn mellett a talán egy kicsit ismertebb Zugspitzbahn, a Bonn melletti Drachenfelsbahn, valamint a stuttgarti fogaskerekű.

dsc41038.jpgBalra a kocsiszín, jobbra az alsó fogasléces szakasz kezdete

dsc41045.jpgAipl állomáson ránk vár az ellenvonat

dsc41047.jpgA második fogasléces szakasz kezdete rögtön az állomás után

dsc41053.jpgMitteralm megállóhely

dsc41057.jpgVisszatekintés az Inn völgyére

dsc41062.jpgEgy alagutacska a hétből

dsc41064.jpgLavina és kőomlás elleni védőtető (galéria) alagúttal kombinálva

dsc41086.jpgÉrkezés után a felső végállomáson

A hegy és környezete télen-nyáron közkedvelt kirándulócentrum. Az 1838 méter magas hegycsúcson egy körkilátó és 1883 óta egy meteorológiai állomás található, a csúcs tövében az ilyen helyeken „szokásos” Hütte, azaz melegedőhely étterem és panzió. Egy kisebb szikla tetejére épült 1889-ben a Wendelsteinkirche, Németország legmagasabban fekvő kápolnája.

dsc41095.jpgElső benyomás a hegycsúcson: az étterem és a kisebbik kilátócsúcs

dsc41090.jpgBayrischzell, a BOB egyik ágának végállomása

dsc41131.jpgAz étterem hátulról, előtte a fogas végállomása, felette a kilátó és obszervatórium

dsc41130.jpgFogas az utolsó galéria és a nagy töltés között, háttérben az Inn völgye

Kis sétával érhető el a Wendelsteinhöhle, azaz az 523 méter hosszú barlang. A hőmérséklet közel állandó, 3 fok, a napsütéshiányos zugokban nyáron is megmarad a hó. A 170 méteres bejárható útvonalon cirka háromnegyed óra alatt négy interaktív helyen ismerkedhetünk meg a környék geológiájával, állat- és növényvilágával. 

dsc41109.jpgA Wendelsteinhöhle, a fehéren hagyott útvonal járható be közel 45 perc alatt

dsc41141.jpgBarlanginfo

dsc41143.jpgJúliusi hózug

dsc41148.jpgA legmagasabb üreg, azaz a Dóm

dsc41152.jpgIsmét a felszínen: fogas a 17 méter magas töltésen

dsc41218.jpgHelyzetkép templommal, étteremmel és a libegő végállomásával

dsc41160.jpgRáérősek – mert ilyen szép tájon hova rohanjunk – egy óra alatt panoráma-körutazhatnak is

dsc41174.jpgFelfelé a nagy csúcsra: étterem libegővel

dsc41197.jpgA kápolnát épp tatarozták

dsc41208.jpgNem intermodális, csak keresztezik egymást. A vasúti megálló a kép bal szélén épp nem látszik.

dsc41214.jpgEgyenkabin 1970-ből (mert sok helyen láttam már teljesen ezzel hasonlót)

Aznapra nem készültem ebéddel (szendvics, péksütemény), de ismerve a Hütték berendezkedését nem maradtam éhen, az étteremben melletti kifőzde jellegű épületrészben napi jellegű menü is terítéken volt. Ebéd után szomorú a búcsúzás a hegytől, az aznapi körút legélvezetesebb része (fogas és a hegycsúcs) magam mögött, „már csak” a hegyről való lejutás és a „földszinti vonatozás” maradt hátra a napból, de élménymentesnek ezt sem nevezném. :-)

dsc41223.jpgIch bin auch éhes… Ízlett neki a pörkölt és a torta is.

dsc41239.jpgKeresse meg a képen a fogast!

dsc41258.jpg Az étterem alagsorában található a vasúttörténeti kiállítás. Kocsiszín a völgyben és az 1912-es mozdony+kocsi jellegrajza. Ismerős a felépítése, nem?

dsc41259.jpgA ma is közlekedő magaspadlós szerelvény jellegrajza, ezek 1989 óta közlekednek.

dsc41256.jpgStrub-rendszerű fogasléc

dsc41265.jpgEgyszer volt 100 éves - azaz öreg és az új

A csúcs környezetében, a Hütte mellett építették meg 1970-ben kötélvasút felső végállomását. A 2953 méter hosszú kötélpálya alsó állomása a München-Bayrischzell vasútvonal Osterhofen megállójától nem messze található. 

dsc41270.jpgA libegő kezelőszervei

dsc41262.jpgA 3225 méter hosszú tartókötél. Átmérője 50 mm, méterenként 14,4 kg.

dsc41291.jpgNyugodtan kijelenthetem, hogy Bayrischzell felé (balra) ezt nem fogom elérni, de mivel munkanap volt, ezért 30 perc múlva itt volt következő. Ugye milyen jó az ütemes és sűrű menetrend?

dsc41298.jpgAz alsó végállomás

dsc41312.jpgEgy kis visszatekintés, július elsején ott fent is jártam.

Előzetes menetrendi információk hiányában talán nem is lett volna ebben a formában megvalósítható a körút, mert a fogaskerekű csak óránként jár, a libegő 30 percenként indul. Ehhez kellett előtte hozzáhangolni a Meridian, utána a BOB járatait, méghozzá úgy, hogy Bad Tölz-i városnézéssel kombinálva utóbbi vasúttáraság összes vonalát bejártam. De erről majd legközelebb. Kevésbé „hardcore”-os kirándulók a resztli nélkül Münchenből kényelmesen egy nap alatt teljesíthetik a wendelsteini körtúrát.

A bejegyzés trackback címe:

http://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr1211819091

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2016.10.24. 17:15:03

Itt én is jártam néhány évvel korábban, vicces volt olvasni és a képeket nézni. A szerző sok hasonló fotót készített, mint én, szinte ugyanazokat a pillanatokat örökítettük meg! :)

vonattal-termeszetesen.blog.hu/2013/08/02/a_wendelsteinra_a_bayerische_oberlandbahnnal

Robcsó 2016.11.08. 10:29:26

Az ütemes menetrend nem jó megmondták az okosok, az igény alapú már a módi, hogy milyen elmaradottak ezek a németek...