Nemrég a Wendelstein csúcsára kapaszkodtuk fel fogaskerekűvel, majd lefelé irányban libegtünk egyet. A hegyi élmények elérését a Transdev cégcsoport tette lehetővé a környéken üzemeltetett vasútvonalak és járművek által. Ma a cégcsoport három tagját (BOB, BRB, Meridian) mutatom be.
Holzkirchen jelentős csomópont a BOB és a Meridian mindennapjaiban
A holzkircheni székhelyű Bayerische Oberlandbahn (BOB) 1998-ban az első magánvasút-társaságként alakult meg Bajorországban, ma közel 180 munkavállalóval rendelkezik. A 120 km hosszú dízel üzemű vonalhálózaton órás alapütemben járnak a vonatok, a csúcsidőben az erősebb irányban félórás ütemre sűrítve. A cég éves futásteljesítménye 3,1 millió km.
A BOB által jelenleg üzemeltetett vasútvonalak:
- Törzsvonal München Hbf.–Holzkirchen között,
- Holzkirchen–Schliersee–Bayrischzell oldalág,
- Holzkirchen–Schaftlach–Lenggries oldalág, amely nekem a legforgalmasabbnak tűnt,
- Schaftlach–Tegernsee oldalág, amely a legrövidebb a háromból.
Csatolás csatolás hátán: A Münchenből három-, vagy négyrészes csatolt szerelvény Holzkirchenig halad egyesítve, ahol a Bayrischzell felé ág leakad. Alig 10 perc múlva Schlierseeben ismét leakad egy rész, amely visszafogás után Tegernsee felé távolodik el. Az utasforgalomtól függően a maradék 1-2 kocsi Bad Tölzön át Lenggries felé halad. Visszafelé ugyan ez fordítva, és természetesen órás ütemben, de azért peremidőszakokban átszállásos csatlakozás is előfordul.
Négy részből álló szerelvény suhan el München felé, háttérben az Isar folyó feletti Grosshesseloher Brücke
Az Isar folyó feletti Grosshesseloher Brücke a vonal legnagyobb műtárgya
Holzkirchen: Négy csatolt szerelvény, azaz 8 motor dübörög el München felé
Bayrischzell, az egyik oldalág vége
Schliersee, a vonalközi fejállomás
Lenggries felvételi épülete
Lenggriesben található az egyetlen karbantartó telep
Schaftlach: Tegernsee felől érkezve csatolás és visszafogás után irány München!
Tegernsee, a legrövidebb oldalág végpontja
Az ausztriai Jenbacher Werke által gyártott 17 db ötrészes Integral dízel motorvonatok (VT-105) kezdeti gyerekbetegségeiket mára kinőtték, így megbízható alapot nyújtanak a színvonalas szolgáltatáshoz.
2003-ban a megnövekedett utasforgalom miatt 9 db háromrészes Bombardier Talent dízel motorvonat (VT-120) került beszerzésre.
Integral motorkocsi belső tere
Gyereksarok a WC mellett
Ötletesek az ajtók melletti leülős sarkok
Az első osztályra 12 hely jutott
Műszerfal
Többcélú tér
2008-ban a BOB leányvállalataként megalakult a Bayerische Regionalbahn (BRB), amely Augsburg környéki vonalakon 28 db LINT 41 típusú dízel motorvonattal lát el elővárosi forgalmat, az Ammerseebahnon (Mering-Weilheim) és a Pfaffenwinkelbahnon (Weilheim-Schongau) dízel üzemű járművekkel szolgáltat. A Paartalbahn (Augsburg-Ingolstadt) és az Altmühltalbahn (Ingolstadt-Eichstätt) vasútvonal üzemeltetésének átvétele 2009-ben történt meg. A társaság éves futásteljesítménye az üzemeltetett 199 vonalkilométeren Augsburg környezetében 3,023 millió vonatkilométer, mely Bajorország vasúti személyforgalmának 2,6 %-a.
LINT 41 motorkocsi indulásra készen Augsburgban, ezúttal Ingolstadt felé
A motorkocsi belső tere egyik...
...majd másik irányba nézve
Ingolstadt – részben – az Audi fővárosa
Csatlakozásra várva
2013 decembere óta a BOB a Meridian márkanév alatt 7 db háromrészes és 28 db hatrészes Flirt-3 villamos motorvonattal üzemelteti a München-Rosenheim-Salzburg, München-Rosenheim-Kufstein és a Holzkirchen-Rosenheim vasútvonalat. 325-ös és 355-ös jármű a Bad Aiblingnél történt szembemenesztéses baleset óta üzemképtelen.
Meridian motorvonat Münchenben. A két hatrészes motorkocsi (2x107 m) hossza (tudományos-műszakilag) kábé egy Railjettel (205 m) egyezik.
A megszokott informatív kijelző Münchenben, Rosenheimben oszlik a szerelvény
Grafing a zónahatár az S-Bahn és a zónázó vonatok számára
Órás ütem bombabiztosan kijelezve. Itt az „M” jelenti az államvasúttól eltérő szolgáltatót.
Hatrészes Flirt-3 motorvonat
Flirt-3 belső tere, többcélú tér
Flirt-3 belső tere, végmodul
Általános másodosztályú rész
A hatrészes járműben több helyre is jutott a többcélú térből
Ez is másodosztály
Büfészakasz és mellékhelyiség a vonaton
A mellékhelyiségbe az ajtó felől juthatunk be
Ma mindhárom cég a Transdev-cégcsoport tagja. A Németországban "megszokott" egész tartományra is érvényes vasúti jegyeket a Társaság elfogadja, sőt annál kedvezőbb áron sajátot is kiad: a "Guten Tag Ticket" mindhárom társaság által üzemeltett vonalakra érvényes, ezen kívül több partnernél is kedvezménnyel szolgál. (összes bajor vasútvonalra érvényes Bayernticket: 23 €, cégcsoportra érvényes Guten Tag Ticket: 21 €)
A kínálati menetrendnek, a müncheni tarifaszövetségben (MVV) való részvételnek, a modern járműparknak köszönhetően a cégcsoport ma – az államvasút mellett – Bajorország meghatározó vasúti szolgáltatója. Legközelebb a Bayerische Oberlandbahn és a környék természeti adottságai által nyújtott élményekből szemezgetek.