Hova megy ez a vonat?

120 kilométeres nyári BOBpálya a Bajor Alpokban

2016. november 24. Szerző: feketén villogó térközjelző

A Bajor Alpokban található Wendelstein csúcs meghódítása után legutóbb kis cégismertetőben ismertettem a Transdev cégcsoport által üzemeltetett vasútvonalakat és járműveket, a minisorozatot a BOB és a táj által generált élmények megosztásával zárom.

dsc41317.jpgA wendelsteini élmények után induljon a nyári BOBozás!

Általában igyekszem egy-egy nap utazásait úgy megtervezni, hogy nagyobb erőfeszítés nélkül kényelmesen, de abszolút nem időpazarló módon fedezzem fel a kiszemelt terület nevezetességeit, természeti adottságait. A számomra ideális terv elkészítéséhez eddig jó partnernek bizonyultak a német vasúti személyszállítással foglalkozó cégek, valamint az általuk nyújtott menetrend és jegykínálat.

Túlzásba nem viszem a keresgélést, az ütemes menetrend – mely legtöbbször minimum órás követést jelent, de a fővonalakon még sűrűbbet – és a jegykínálat – mely számomra kimerül a tartományra érvényes vasúti napijegyekben – miatt nem kell sokat gondolkodnom a tervezés során. Természetesen az ütemes menetrendet nem – csak – a turistáknak találták ki, az az egész tartomány mindennapi mobilitását szolgálja.

A napijegyek munkanapokon reggel 9 órától, hétvégén egész nap érvényesek az úgynevezett „C” kategóriás „termékeken”, azaz a gyorsvasutakon (S-Bahn), a személyvonatokon (RB), valamint a sebesvonatokhoz hasonló régióexpressz (RE, IRE) kategórián. Tehát a gyorsvonat (D), intercity (IC) kiesik a kínálatból, de konkrét országot átívelő utazás hiányában ezekre nincs is szükségem. Ráadásul a napijegy 1-5 fő együttes utazását teszi lehetővé az adott napon!

Mindössze csak azt kell megtervezni, hogy mennyi időt kívánok egy adott helyen eltölteni, a többit a menetrend határozza meg. Az állomás melletti kisvárosra elég lehet egy-másfél óra, egy nagyobb településre elkél kettő is. És ha tovább szeretnék maradni? Sebaj, a menetrend nagy szabadságot ad a tervezésben.

Fura ez? Vagy szokatlan? Nekem kinn ez már lassan a „rém unalmas” kategóriába esik, illetve úgy fogalmaznék, hogy egy általános élménybeszámolóban nem az „eltökölt” utazásról mesélek (nem ennek van hírértéke, ez itthon is "biztosított"), hanem a lényegről, a látottakról. Ilyen szempontból nem baj, ha egy átlagutasnak az utazás rutinszerű, kiszámítható és az események nem okoznak benne maradandóan rossz élményt.

Őszintén, előbbieket le sem írnám – mert ennek kellene természetesnek lennie –, de a hazai viszonyok mindennapi „megélése” után mégis csak nyugtatólag hat egy-egy napra való visszaemlékezés.

Mivel a Bajor Felvidéken szolgáltató magánvasutat előzőleg a száraz tényadatokkal együtt bemutattam, most a két vasúti utazás közötti „egyéb látnivalókról” számolnák be a teljesség igénye nélkül, természetesen műszaki beállítottságomnál fogva a vasút sem marad ki a visszaemlékezésből.

dsc41320.jpgA hegyi élmények után nem akartam az egy megállóra lévő Bayrischzellt kihagyni, ez az egyik oldalág végállomása.

dsc41330.jpgVisszaemlékezve, még egy wendelsteini látkép.

dsc41358.jpgA tóparti Schlierseeből irányváltás után indultam el Holzkirchen felé, az érkező szerelvény szintén visszafogás után Bayrischzell felé tartott.

dsc41366.jpgHolzkirchen: a három ág négy motorvonata egyesítve indul München felé.

dsc41374.jpgA lenggriesi ágon a vasút 1874-ben ért el Bad Tölzbe, én 2016 nyarán, utam egyik tervezett állomásaként.

dsc41379.jpg„Véletlenül” pont a vonat érkezése után nem sokkal indult a belváros felé a helyi járat.

dsc41388.jpgIsarpart, avagy a belváros széle.

dsc41395.jpgElőször modellvasúti prospektusban láttam ezeket a házakat (Kibri 8818-8821), innen az utazási ötlet.

dsc41404.jpgMarktstrasse: sétálóutca a XV.-XVII. században épített házakkal.

dsc41397.jpgA házak 1900 környékén kapták festett  egyen homlokzatukat.

dsc41398.jpgEgy tucat hangulat, ennek hatására egy óra helyett másfelet töltöttem el a városban.

dsc41430.jpgEgy (már unalmasan tervezhető) másfél ütemmel később irány Lenggries!

dsc41432.jpgÉtteremmel bővített felvételi épület Lenggriesben, a túloldalt kerékpártároló található.

dsc41442.jpgAz 1964-es gyártású V126-os tartalékmozdonyként szolgál.

dsc41446.jpgMiért azt a vacak mozdonyt fényképezem ez a szép busz helyett? – kérdezte a sofőr. :-)

dsc41461.jpgAzért az utazás fő része a három ág beutazását jelentettem, így visszafelé leszálltam Schaftlachban, hogy  a harmadik – legrövidebb – oldalág se maradjon ki.

dsc41480.jpgTegernsee hangulatos állomásépülete.

dsc41483.jpgA vasútállomás mellett található az Oberbayernbus garázsa.

dsc41501.jpgAz állomás a település felől

dsc41509.jpgTóba pottyanás nélkül csak panorámába fér bele a bencés rend egykori kolostora és bazilikája. Az épületegyüttes ma Wittelsbach-házi örökösök tulajdonában van, a pincében (alagsorban) egy söröző üzemel.

dsc41505.jpgA bazilika belső tere

dsc41510.jpgA Tegernsee egy nyári este, valószínűleg itt egy óránál (napnál) több idő is kellemesen eltölthető.

dsc41518.jpgKávéház-tópart-Alpok, nyugalom. Vagy külsőleg csak annak látszik?

dsc41520.jpgVisszaindulás előtti csendélet

dsc41522.jpgGmund felvételi épülete

dsc41524.jpgHáromnegyed nyolckor képes voltam leszállni München szélén, hogy még kivonatozzak Wolfratshausenbe, de erről majd legközelebb…

 

És itt önnek a kérdések, felvetések, ötletek magam és szerzőtársaim felpiszkálására: Van érdemi hatása bármilyen „ugye megmondtam, hogy meg fogom mondani, hogy megmondom” stratégiának, vagy a jelenlegi szakmaiatlan, ötletelős, pótcselekvő közlekedéspolitika miatt veszett fejsze nyele az egész?  Inkább nem rontom el a magam és olvasótársaim kedvét, így én ezúttal is csak a szépre emlékezem.

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr3211992678

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fradista Utazó · https://rajnaikozepkor.blog.hu/ 2016.11.24. 10:29:08

Tölzről nehéz eldönteni, hogy gyönyörű-e, vagy giccses.
Én annak idején csak félig vonattal mentem oda, már útközben a vonaton a kalauz figyelmeztett, hogy (már meg nem mondom melyik állomástól) vonatpótlás van. Elmondta azt is, hogy Tölz felé melyik buszra kell szállnom, és az honnét megy.
Viszont elég régóta nem jártam arrafelé. Innét, ahol most lakom, igazából nincs közelebb, mint Magyarországról, ellenben itt a közelben van még mindig egy csomó hely, ahol sosem jártam.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2016.11.24. 14:14:09

Csak egyet érteni tudok a szerzővel, a BOB hálózata csodálatos helyeken kanyarog, többször is érdemes ellátogatni mindegyik végállomásra. A menetrend kiszámítható és sűrű, a vonatokhoz pedig a legtöbb helyen buszcsatlakozás is van.

Nem tetszett viszont mindenkinek, a barátnőmet is elvittem egyszer ide, ő azonban csalódott volt, szerinte unalmas és túlságosan vidéki. Sajnáltam, hogy neki nem tetszett.

Néhány saját fotó két korábbi utamról:
vonattal-termeszetesen.blog.hu/2013/10/17/a_wallbergbahnnal_a_wallbergre
vonattal-termeszetesen.blog.hu/2013/08/02/a_wendelsteinra_a_bayerische_oberlandbahnnal

feketén villogó térközjelző 2016.11.24. 14:19:37

@Fradista Utazó: A város rendezett, ez már sokat számít a megítélésben. Első látásra tetszett, lehet, hogy egy nap után már én is a giccsest mondanám rá, pláne akkor, ha a környéken élnék és többször látnám.

feketén villogó térközjelző 2016.11.24. 14:48:37

@Balogh Zsolt: hirtelen felindulásból elkövetve nem teljeskörűen, de a környék felfedezése egy nap alatt - müncheni éjszakai vonat érkezése és indulása között - is megtehető. Az egy napra eső élmények tekintetében nem rossz környék. :-)

Csaba Szücs 2016.11.24. 20:26:14

Mikor lesz a 30-as vonalról cikk?
süti beállítások módosítása