Hova megy ez a vonat?

Keleti alkonyok, nyugati éjszakák - nemzetközi menetrendi változások

2016. december 16. Szerző: Ellátott utas

Ezen a napon, mikor e cikkünk monitorfényt lát, már a hatodik nap telik az újabb menetrendi évadból… de talán nem vagyunk elkésve, hogy megint beszámoljunk, mi újat láthatunk szombat óta a nemzetközi forgalomban, és mi az, amit már hiába is keresnénk. A legtöbben még úgyis a jobb időt, vagy éppen a több havat várják utazásaikhoz, így talán még tudunk nekik újat mondani… noha a hazai kínálatban olyan drasztikus változásokról sem pozitív, sem negatív irányban nem beszélhetünk.

nyar_hz_kicsi.jpg

Ha valaki például még elmegy a hétvégén, mondjuk a bécsi vagy a salzburgi karácsonyi vásárba, akkor még mindig ugyanazzal a vonat- és kocsimennyiséggel, illetve -minőséggel szembesül, mint ebben az évben… de a férőhelyek száma összességében csökkent. Hogy lehet ez, ha egyszer a kocsik száma változatlan? Úgy, hogy még csak nem is a típusok változnak, hanem végre minden railjet-be jutott kerékpárhely, amitől így végre rugalmas és kiszámítható lesz a kínálat, ráadásul meglesz a közvetlen oda-vissza bringaszállítás is Innsbruck felé meg Svájcba. Ezzel csak a vidékiek nem járnak jól, mert a Debrecen-Bécs vonatról lekerül a magyar poggyászkocsi – de ez számukra Pestig is elég kellemetlen marad, amióta az IC-kről törölték ezt a szolgáltatást.

Aki inkább Pozsonyban, vagy azon túli helyeken kíváncsi, hogy tapossák egymást a turisták forralt borért és drága giccsekért a köztéri standok előtt, azoknak sem állt be túl sok változás az életébe december közepétől… kivéve, ha az „azon túli hely” Minszket vagy Moszkvát jelenti. Már egy éve is elég fejcsóválva álltunk az orosz közvetlen kocsik felett, de most már a kinti illetékesek is csóválhatták a fejüket a nem túl kihasznált járműveken… már ha azok időben elértek Moszkvába, és nem időztek 24 órát Belgrádban csatlakozásmulasztás miatt. A varsói nappali EC még e funkciója nélkül is kapott legalább egy év kegyelmet, és a melegebb hónapokban nyári szünetben még krakkói csatlakozáshoz is jutott Bohumín-ban, amely sok év után megint Auschwitzon át éri el a kettes számú lengyel várost.

img_0407.jpgTükrös reflex szerzőtárs szombat reggel az utolsó orosz kocsikat Rákosszentmihályon fotózta a Varsovia végén. Most már csak Bécsben és Breclavban találkozhatunk velük viszonylagos közelségben, ott is csak hetente kétszer.

Az orosz vasútnál a gazdasági megfontolások más vonatok tekintetében is megerősödhettek… ennek egyszerre lehet oka a meggyengült rubel, ami miatt kevesebb utas foglalhat helyet a nyugat-európai szakaszokon többe kerülő szerelvényekben, meg a légitársaságok árharca is, amiben olvasóink elmondása szerint nem csak az az egy szál rózsaszín pesti fapados, hanem az Aeroflot is fegyvert ragadott. A tények azonban fontosabbak, mint az okok: már Prága-Bécs és Párizs felé is csak hetente indulnak a közvetlen vonatok. Utóbbi ritkítás azonban a berlini kínálatra nincs hatással, mert oda a kieső két alkalommal végre beálltak a Talgo-k. Ezek két közös vonást is fel tudnak mutatni azokkal a rokonaikkal, amelyek három évvel ezelőttig Párizst, Zürichet és Milano-t célozták meg a Pireneusok túloldaláról: ugyanazt a négy komfortfokozatot („sleeperette”, négy- és kétágyas hálófülkék, valamint utóbbiak saját fürdőszobás változata) kínálják, és ugyanúgy kerék-átállítással küzdik le az eltérő nyomtáv problémáját.

006_2.jpgA Moszkva-Nizza vonat akármennyire presztízsjáratnak is tűnhet, ugyanúgy tovább közlekedik hetente egyszer. Vagy inkább a másik kettő vált azzá, és már az oroszoknak is úri passzió a vonatozás?!

Kassára most is csak a szerelvények összeállításán sikerült variálni egy sort, így megint a Rákóczi áll ZSSK-kocsikból, a Hernádba viszont nem jutott elég hazai jármű, így a zágrábi vonatokat küldik tovább, részben a régi Agram szellemét felidézve Miskolcon, részben pedig egy teljesen új színt hozva a kelet-szlovák vasúti forgalomba. (Csak a keletibe, mert Pozsonyban már lehetett találkozni HZ-kocsikkal a Jadran idejében.) A román viszonylatokra van egy jó és egy rossz hírünk – a jóval kezdjük, ami az, hogy a Hargita nem hajnali 6 előtt induln Pestről, hanem jó egy órával később. A rossz viszont, hogy az EuroNight-kategóriát elvesztő (így itthon a Corona-hoz hasonlóan IC-ként közlekedtetett) Ister ismét Segesvárnak közlekedik – mindenki megteheti a tétjeit, hogy milyen gyakori és mekkora késések után milyen hamar fog ez is a nagyszebeni vonalra visszakerülni.

Akiknek a bakancslistáján szerepelt még a távolsági vonatozás a Vidin-Calafat hídon, vagy éppen az, hogy orosz hálókocsiban keresse fel a bolgár fővárost, az bizony már fújhatja, mert egyik sincs a múlt hét óta. Utóbbiról már szóltunk feljebb, az előbbit pedig pont annak a bolgár vasútnak (vagy a mögötte álló állami szerveknek) a járatritkítása lehetetlenítette el, amelyik korábban kifejezetten ragaszkodott ahhoz, hogy erre járasson nemzetközi vonatot. A Balkánon viszont már a „balkáni állapotok” alá is sikerült lemenni a nemzetközi vonatok kínálatában – sőt, egyre inkább Afrika déli részét (vagy ha nem akarunk ilyen gonoszak lenni, akkor mondhatjuk a balti országokat is) idézi azok hiánya! Az előbbiek mellett eltűnt ugyanis a Belgrád-Szófia éjszakai vonat, szezonon kívül Bukarestből pedig csak Ruse-ig járnak a szerelvények, ahol át kell szállni. Ahhoz nagyon távol kellett tartani magunkat a hírektől, hogy a macedón-görög határt átlépő vonat hiányán meglepődjünk, de holmi pályaépítések miatt már Skopje is ugyanúgy nemzetközi járat nélkül maradt, mint jó néhány éve Isztambul. S ha mindez nem lett volna elég, az utolsó pillanatban a Zágráb-Szarajevó közti vonatpárt is törölték, így a dolgok jelenlegi állása szerint Boszniában is már csak a Danube Express az egyetlen nemzetközi személyszállító vonat…

ujszasz_serdika_20150522.jpgEz még tavalyi kép, amikor a szófiai vonat Serdica néven közlekedett, és a román-bolgár határt nappal lépte át. Így is, úgy is túl messzi és lassan elérhető volt Szófia ahhoz, hogy sikertörténetté váljon.

Dscf9370_s.jpg Balkáni saláta Thesszaloniki pályaudvarán, szerb és macedón kocsikkal... a közel-keleti helyzet áldozata, vagy egyébként is egy életképtelen vonat?!

Dscf5315_m.jpgEgy az ország és kettő a vasútja... de ezek meg tudtak osztozni a zágrábi vonaton. Most azonban mindkettő nemzetközi járat nélkül maradt.

Ezeknek a kellemesnek nemigen mondható átrendeződések ellenére a nyári vonatok veszteséglistája nem lett nagyobb idénhez képest… noha a Nesebar egy-egy ülőkocsija a két partszakaszra, Burgas felé csak egy fekvővel kiegészülve elég baljós jelnek tűnik. Az Istria-hoz viszont a két érintett vasút valamiért még mindig görcsösen ragaszkodik, így most azt találták ki, hogy Rijeka felé erre menjenek a közvetlen kocsik (Koper irányában pedig marad egy szál fekvő illetve a kerékpáros kocsi, péntekenként meg a komfortkocsi), ráadásul az egész vonat naponta járjon. Ez talán annyiban jó is, hogy nem kerülnek túl korai illetve túl késői menetrendi adatok a horvát célállomáshoz, mégsem valószínű, hogy ettől hirtelen megugrana az oda utazni akarók száma. Különösen, hogy megint van oda Zágrábon át nappali összeköttetés is… ráadásul egész évben! Ehhez az Agram ismét megkapta a Kvarner nevet, de a kínálatot sokkal inkább a zágrábi vonatok belföldi útvonala fogja összekuszálni. A balatoni főszezonon kívül nincs is gond, mert minden Kaposvár felé megy (a tó menti vágányzárak másra nem is nagyon adnának lehetőséget), de június közepétől augusztus végéig az odaúti Kvarner, illetve a visszaúti Rippl-Rónai – ez is paradox, hogy a somogyi megyeszékhely nagy szülötte csak mellékesen érinti magát a megyét – a 30-as vonalra kerül.

2_karlovac_2.jpgKarlovac állomásán már világosban is láthatunk ilyesmit, ha a pesti vonatra várunk...

img_0957_baracska_istria_2014_08_16.jpgEz egy 2014-es Istria, de idén nyáron is lehet ilyen hosszú a nemzetközi része vasárnap reggelente. Legfeljebb csak kevésbé lesz ennyire színes, beleértve a Göcsej IC-t alkotó kocsikat is.

A tőlünk nyugatra eső nemzetközi forgalomban a legfontosabb megállapításunk a következő: meghalt a CityNightLine – éljen a nightjet! Már a railjet-ek forgalomba állításakor elképzelhető volt, hogy egyszer éjszakai konfigurációt is fognak gyártani, de ezt erősítette az új járművek beszerzéséről szóló hír is… az ÖBB-nél viszont nem várták ezt meg, hanem a német vonatok átvételével vezették be az új márkanevet. Nem tartottak azonban az összesre igényt a pár éve így is eléggé megtizedeltek közül… ezért Hollandia is bekerült azon országok közé, ahol nincsenek hagyományos éjszakai vonatok, a Jan Kiepura név meg eltűnt a vasúti utastájékoztató rendszerekből. A maradék kínálat a lehető legnagyobb mértékben az osztrák igényekre lett szabva… a Münchenből induló éjszakai vonatok mindegyike egy bécsi járattal lett összeszervezve – ami a római EuroNight-nak a Brenner-hágóról való eltűnését is jelenti egyben – de a Hamburg és Düsseldorf felé tartó vonatnak nem a bajor főváros, hanem Innsbruck a kezdő állomása.  Nem feledkeztek el a svájciakról sem, akik eddig is előszeretettel töltötték meg a berlini és a hamburgi vonatokat… csak most ezt a két célpontot egyetlen szerelvénnyel szolgálják ki, Prágába pedig ismét a Wiener Walzer visz stokkot Ceské Budejovice érintésével.

altona_20140712_2.JPGA német emeletes hálókocsik már tavaly is történelemnek számítottak, most azonban osztrák testvéreik visszakerültek a Hamburg-Zürich vonatba... de azokat már Taurus viszi a baziliszkuszok városáig.

pfafst_tten_20151010_en234.JPGA piros-szürke kocsik a római vonaton is egyről egyre kékülnek majd be, de a mozdonyok közül csak egy kapta meg ezt a színt reklámcélokra. A Baden környéki szőlők színét azonban még mindig az időjárás fogja meghatározni, nem az ÖBB marketingpolitikája...

nenzing_20150716_en466.JPGNightjet ide vagy oda, a (nevét vesztett) Wiener végén ugyanúgy elférnek most is a magyar kocsik...

100_5598.JPGA régi Zürich-Prága viszonylatban 2010-ig egy osztrák fekvő és egy háló járt, ezentúl egy cseh háló és egy szezonális cseh ülő fog ott lenni a Linz-ből jövő vonat végén.

A nemzetközi cikk mellé illene belföldivel is készülnünk, ahogy ezt a korábbi években is megtettük, de ezzel idén adósak maradunk olvasóinknak. Szerencsére olyan nagy szétbarmolásról amúgy sem kéne beszámolnunk, és sajnos előremutató újításokról sem… ismerve azonban az eddigi gyakorlatot, ez akár a különféle pótlékokkal is bekövetkezhet. Erre viszont akkor is jó alkalom lehet minden alkalom…

A bejegyzés trackback címe:

http://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr9112050589

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

sajtomagnes 2016.12.18. 18:13:15

Egy elemzést megérne a díjszabások változása is, amit szintén a menetrendváltozásokhoz kötöttek. Ausztria és Németország irányába a CityStar ajánlatból a nevének megtartása mellett gyakorlatilag vonathoz kötött Spar Schiene lett úgy, hogy éjszakai vonatokra nem is érvényes. A MÁV-ZSSK-CD-DB útvonalú CityStar is megszűnt. Bár most a kirándulójegyek ára nem változott, a 4 napnál hosszabb menettérti utaknál jelentős a drágulás.