Hova megy ez a vonat?

Múlt, ahol már a troli se jár - Plovdiv és Veliko Tarnovo

2017. február 23. Szerző: Ellátott utas

Azt már tudhatják olvasóink, hogy Bulgáriában milyen vonatok, villamosok és trolibuszok vannak… de mi a helyzet azokkal, akiket ilyen mélységben nem érdekel a közlekedés, és a tengerpart nem kínál nekik megfelelő szabadidős lehetőségeket? Vajon tényleg csak annyival érhetik be, amit Szófia kínálhat?! A válasz egyértelműen nem, mivel az ország nemcsak a fővárosból és a tengerből áll! Sőt, pont, hogy a kettő között találhatunk olyan helyeket, amelyek nemcsak elég hosszú múltjukkal, de az ahhoz képest nem is annyira régi időkből származó látványosságokkal is meg tudják fogni a látogatókat. Sőt, még a kettő közti vonatozásnak is meglehet a maga varázsa! De ha valaki nem hisz nekünk, higgyen most majd a szemének.

p1370003.JPG

 

Szófiából az elég össze-vissza menetrend ellenére is elég sok gyorsvonat jár az ország legnagyobb városába, Plovdivba. A 156 km-es távolság megtételéhez két és fél órára van szükségük… ehhez jöhet még a most elég gyakori pályaépítések miatti késés. A vasútállomásból és a körülötte lévő térségekből még nem nagyon lehet sejteni, hogy hova is érkeztünk… de némi gyaloglás után máris megváltozhat a véleményünk.

p1200215.JPGAhogy Róma esetében, úgy Plovdivban is szeretik hangoztatni, hogy ez a város is hét dombra épült. A hétből egyet ugyan elhordtak építőanyagként, de a másik hat most is uralja a városképet.

dsc03225.jpgMaga a vasútállomás nem sok látványosságot kínál, és jól tükrözni azt a helyzetet, amit már írtunk a BDZ-ről: egy félkész, lassú modernizáció alatt álló infrastruktúrájú hely, amiben túl sok helyen köszön vissza a '80-as évek hangulata.

dsc03213.jpgA városban már öt éve megszűnt a trolibuszközlekedés, de a felsővezetékek többsége még ma is megvan ott, ahol nem lopták el. Az állapotuk viszont nem olyan, hogy bármikor újra lehetne indítani a forgalmat...

p1360696.JPGEgy részlet a belvárosból, amely gyalog sincs messze a vasútállomástól... sétálóutcák sokaságát találni itt ilyen stílusú és állapotú házakkal, meg persze az üzletek, éttermek nagy részét.

A város területén már több mint nyolc évezrede is, hogy éltek emberek… de a történelem forgandóságával a neve is elég gyakran változott. Az első krónikák Eumolpiada néven emlegetik, majd miután II. Fülöp – aki Nagy Sándor apja volt – meghódította, önmagáról Philippopolis-nak nevezte el. Az uralkodót és a birodalmát bőségesen túlélte az új megnevezés, sőt, még a törökök is az ehhez hasonló Filibe nevet adták neki.

p1360750.JPGA hét domb egyike az óváros melletti Nebet Tepe, amely már több mint 6000 éve is lakott volt. A török eredetű név arra enged következtetni, hogy itt régen erődítmény állt... ma ennek a romjait láthatják az ide látogatók.

p1200246.JPG A legfontosabb és legjobb állapotban megmaradt ókori műemlék az I. században épült (helyben valamiért amfiteátrumnak hívott) görög típusú színház, amelyet később egy földcsuszamlás betemetett, és csak az 1970-es évektől kezdve kezdték feltárni. Azóta számos kulturális esemény helyszíne... itt volt például az Anathema komolyzenészekkel megtámogatott koncertje, amelyet az Universal című albumon rögzítettek.

p1360510.JPGEltekintve az amfiteátrumtól (meg a vízvezetékről, csatornától, közbiztonságtól...) mit adtak még Plovdivnak a rómaiak?! Például Hadrianus császár idejében egy stadiont, amely pont a belváros főutcája alatt húzódik, ennek a lelátóját tárták fel azóta a Dzsumaja-mecset mellett.

p1200276.JPGUtóbbi imaház oldalában vendéglátóhely működik... úgy látszik, az itteni "igazhitűekből" sem hiányzik a kereskedői véna, és ha már ők nem ihatnak szeszt, akkor inkább árulják...

p1200214.JPGAhol a törökök megfordultak, ott a mecsetek mellett általában fürdők is épültek... itt is így van ez, csak ezt már múzeumnak használják.

A független Bulgáriához való csatlakozásra Plovdivnak hét további évet kellett várnia, mert az első béketárgyalások után török kézen maradt, mint Kelet-Rumélia autonóm tartomány fővárosa. De már az ezt megelőző években is virágzó településsé vált, a „vaszrazsdanie” kulturális életének fontos központjaként (a szó annyit tesz, hogy újjászületés, és sokan tekintik ezt „bolgár reneszánsznak”, noha nemcsak a tudományokban és a művészetekben éreztette a hatását, hanem a politikában is, mivel minden elemét átjárta a függetlenségre törekvés). Ennek a kornak az építészeti stílusát tükrözik vissza az óváros házai is.

p1200221.JPGHa a Nebet tepe felől indulunk el az óváros felé, máris ilyen házakba botlunk... a különféle szélességű emeletek, kiugró erkélyek jellemző elemei ennek az építészeti stílusnak.

p1200236.JPGSzűk és meredek utcák, mindegyikben korhű kövezettel... nem mondható kellemes gyaloglóhelynek, mégis megéri a fáradságot!

p1200225.JPGA háttérben a Hiszar-kapu látható, a kapcsolódó sötétkék épületben a néprajzi múzeum, a mellette lévő pirosban pedig a vaszraszdanie történetét bemutató kiállítás kapott helyet.

p1360495.JPGSzámos épületnek az eredeti belső berendezése is megmaradt... de már a kertjük is önmagában hívogató, mint itt a Hindlija-ház esetében, amely szintén múzeum.

p1200263.JPGUtóbbi épület mögött találhatjuk egy utcával feljebb a Balabanov-házat...

p1200252.JPG...az amfiteátrum szomszédságában pedig a Szent Demeter templomot.

p1200253.JPGUtóbbi különleges éke ez a pávás kút.

A település a második helyét azóta is megőrizte Szófia mögött nemcsak méretében, hanem fejlődésében is… ehhez az is hozzájárult, hogy a közeli Uzundzsovo helyét is átvette vásárvárosként. Ennek megfelelően zajlottak a szocialista fejlesztések is, ma pedig a hosszú múltból igyekeznek minden erővel profitálni. Nem is sikertelenül, hiszen két év múlva ez lesz az európai kulturális fővárosok egyike…

p1200271.JPGA várost átszelő Marica folyó túlsó partján nem sok látványosság akad a vásárvárost leszámítva... talán még a belváros szélétől induló fedett híd...

p1200272.JPG ...amelyben ugyanúgy üzletek vannak, mint Firenze Ponte Vecchio-ján. Persze kis pénz, kis foci... itt nem az ékszerüzletek dominálnak, hanem mindenféle bazári áru.

p1360601.JPGA belvároson kívüli panelházakat igen érdekes módon próbálták élhetővé tenni egyesek...

 

p1200293.JPG...kellő hangsúlyt fekteve a zöldfelület növelésére.

p1200294.JPG"Ez a fénykép nem jött volna létre, ha nincs a Kontrax!" Emlékszünk még a Friderikusz show-t is támogató irodatechnikai cégre, és extravagáns reklámjaira?! Itt ez azonban mégsem egy húsz évesnél is régebbi relikvia, mert Bulgáriában még mindig működnek!

p1360653.JPGA szocialista időkből még valami megvan töretlenül: az egykori úttörővasút! Mi ugyan pont a két üzemszüneti napon jártunk a városban, de attól még működik. A belvárostól nyugatra lévő Ifjúsági park alsó részéről indul ki a még mindig "Pioner" nevet viselő állomásról...

p1360612.JPG...majd e sorompóval biztosított átjáró és a balos ív után befut az alagútba.

p1360648.JPGUtóbbi építmény nemcsak attrakció, hanem a szerelvény tárolóhelye is... a képen látható kis dízelmozdonyhoz három kocsi tartozik.

p1360627.JPGAz alagút után még hajmeresztőbb építmény következik... egy majdnem teljes körívet leíró vasbeton viadukt, amelyhez hasonlót csak Svájcban lehetett látni a Bernina-vonalon Brusio-nál... 

Plovdiv és Veliko Tarnovo között napi kétszer közvetlen vonat is jár, de mi inkább az átszállást választottuk Stara Zagora állomásán. A hegyi vasútvonalban nem kevés alagutat és hurkot találhatunk, de a sűrű erdők miatt ebből keveset lehet csak látni… így is élvezet azonban az utazás ebben a tájban.

p1360884.JPGSzép lányok akadnak errefelé is... kell is az efféle változatosság, mert mozdonyból és kocsikból szinte mindig csak ilyenek jönnek szembe.

dsc03354.jpg Ha a vonatok egyformák is, a vonalra itt nem lehetett panasz... a Balkán-hegységet átszelő vonalról van szó.

p1360908.JPG Találni itt hegyeket és a pusztuló ipar idilljét...

p1360901.JPG...nem kevés alagutat...

p1360951.JPG ...és olyan közbenső állomásokat, ahol szintén mondhatnánk, hogy megállt az idő, ha nem cserélték volna ki a nyílásszárókat...

p1360967.JPG...főleg, hogy keleti autócsodákkal a szomszédos közúton is találkozni!

p1360941.JPGNéha kakukktojásként előfordulnak többé-kevésbé felújított állomások is...

p1360971.JPG...de attól még ez a vonal igazi képe, mint ezen a megállóhelyen.

p1360985.JPGMég szoborgőzös is akad errefelé...

p1360988.JPGCareva Livadia állomáson ágazik ki egy szárnyvonal a múlt héten már említett Gabrovo felé.

dsc03410.jpgMegérkeztünk Veliko Tarnovo-ba... ide a vasút 1900-ban jutott el.

Veliko Tarnovo az egyik legrégebben lakott település az országban, amely a XII. és XIV. század között önálló bolgár birodalom fővárosa is volt. Ezt a történelmi múltat a visszanyert függetlenség során is szem előtt tartották, mert itt ült össze az alkotmányozó nemzetgyűlés, és később Ferdinánd cár is itt nyilvánította ki Bulgária teljes függetlenségét, miután a jelenlegi állam keleti részei is felszabadultak török uralom alól. S itt is járt trolibusz, persze nem a következő képeken lévő történelmi városrészekben, hanem az azt övező lakótelepeken és ipari negyedekben... de 2009-ben megszűnt a forgalom, a mi látogatásunkkor pedig már a felsővezetéknek is alig láthattuk nyomát.

p1200306.JPGVeliko Tarnovo és Cesky Krumlov között az a hasonlóság, hogy mindkét helyen egy folyó kanyarulatában helyezkedik el az óváros és a vár. Az itteni folyó neve Jantra, az óváros viszont a magyar fülnek is ismerős "Varosa" névre hallgat. A Plovdivból már megismert építészeti stílus itt még több házban nyilvánul meg, amelyek az egész domboldalt beterítik.

p1200295.JPGAz óvárosban nem a főutca az igazán szép, hanem az azzal párhuzamos mellékutca... ennek a házaiba különféle kézműves műhelyeket telepítettek.

p1370159.JPGÉjszaka, zárás után is megvan a maga hangulata...

p1370024.JPG...de ott is, ahol már kevésbé esik a turisták fősodrába.

p1370045.JPGAz óváros túlsó vége mögött már látszik a vár maradványainak helyet adó Carevec, míg a folyó másik oldalán, a völgyben lévő házak felett a másik vár, a Trapezica dombja áll...

dsc03545.jpg ...amelyhez egyébként siklóval is fel lehet menni. Ezt azonban csak másnap reggel vettük észre, amikor vonatoztunk tovább...

p1200299.JPG A várhoz vezető hidat nemcsak ez az oroszlán őrzi...

p1200300.JPG ...hanem van két kapu is. A domb tetején lévő templom rekonstrukció.

p1200304.JPGFentről visszatekintve így néz ki a város...

p1200297.JPGAz előző kép közepén lévő templomot a bolgár építészet legnagyobb mesterének, Kolju Ficseto-nak köszönhetjük.

 

p1200305.JPG A címlapon lévő kép jobb oldalán látható ez az épület és szobor... előbbi művészeti galéria, utóbbi pedig Aszen cárnak állít emléket.

p1370148.JPG A Carevecet mi sajnos csak normál esti kivilágításában élvezhettük... itt azonban évente többször is tartanak egy nemes egyszerűséggel "Fény és hang" névre keresztelt előadást, amelynek keretében a romokat különféle színű lámpákkal és lézerekkel világítják meg, s így játsszák el a bőséges múlt eseményeit, megfelelő zenekíséret mellett.

Akinek ebből a cikkből a hegyi vonatozás tetszett a legjobban, annak különösen ajánljuk, hogy továbbra is olvassanak majd minket, hiszen hátravan még egy különleges vasúti attrakció az országból... hogy mi az, jövő héten megtudhatják!

 

A bejegyzés trackback címe:

http://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr1212282379

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

allesmogelijk 2017.02.24. 10:28:19

Bizony, Veliko Tyrnovo/Tarnovo Európa egyik lekszebb városa, és nem csak a fekvésének köszönhetően. A Plovdifban bemutatott épület-stílus pedig nagyjából egész Bulgáriára jellemző. Gyönyörű ország, elképesztő természeti és építészeti szépségekkel, és ez nem is leginkább a turistás tengerpartra és Szófiára érvényes. Persze a szocializmus alatt keletkezett telepeket messziről itt is ki kell kerülni.