Hova megy ez a vonat?

Lehet fél órával kevesebb? Avagy a balatoni vonatpótlás tanulságai.

2017. március 07. Szerző: Tolatóvágányút

A dél-balatoni vasútvonal felújítása évek óta folyik, és immár lassan a végéhez közelít. Az átépült pályán újra versenyképes menetidőt tud majd kínálni a vasút a Balaton-part Budapesttől távolabbi részeire, Keszthelyre illetve Nagykanizsára - már annak a kevés utasnak, aki megmarad, hiszen az átépítés során sok mindent megtettek már azért, hogy fizető utas ne sok maradjon. A mai bejegyzés arról szól, hogy szerintünk hogyan is lehetne ezt kicsit jobban is csinálni.

Idén tavasszal merész módon, fél éven át, egészen a nyári menetrend kezdetéig, június 16-ig tart a pályaépítés Szántód és Balatonszentgyörgy között. Lehetne persze vitatkozni, hogy szükség van-e ilyen hosszú (Szántód és Fonyód között már tavaly szeptember óta folyamatosan tartó) vágányzárra (szerintünk nem, de ekkora projekteknél a kivitelező kényelme fontosabb az utasokénál), de most nézzük meg, hogyan is működik a vonatpótlás és lehetne-e ezt jobban csinálni?

211_033.jpgCsendes téli nap Balatonfenyvesen - a nagyobb előszezoni forgalmat jó lenne okosabb menetrenddel várni

A vonatok pótlását a Máv-Start alapvetően nem bonyolította el - minden járatot az érintett szakaszon az összes állomást/megállóhelyet érintő pótlóbusz pótol. Egy kivétel van: Balatonszárszó, ahol a buszok nem érintik a vasútállomást, hanem a 7-es főúton állnak meg. Érdekes ez a logika, hiszen Balatonföldváron, Balatonszemesen, Balatonlellén és Balatonmárián a vasútállomás szintén messze esik az egyébként (Mária kivételével) a települések központján áthaladó főúttól, a buszok azonban érintik a vasútállomásokat is, szűk utcákban kanyarogva. Ez a városnézés persze meglátszik a buszok menetidején is, a vonattal körülbelül egy óra alatt megtehető szakasz (ez a felújítás után majd 45 percre csökken) busszal másfél óra - így a gyorsvonatok Balatonszentgyörgytől Nagykanizsáig fél órával később, illetve Budapest felé ugyanitt fél órával hamarabb közlekednek, a menetidő ennyivel nyúlik meg a vonal két végpontja, Nagykanizsa és (a jelenleg szintén busszal ellátott) Keszthely felé. A helyzet Nagykanizsa felé még rosszabb volt februárban, amikor a sávolyi állomás biztosítóberendezésének felújítása miatt a gyorsvonatok még korábban/később közlekedtek Nagykanizsától - volt olyan gyorsvonat, melynek utasai 19 percet vártak menetrend szerint Balatonszentgyörgyön a pótlóbuszra.

dscn6114-k.jpgHajnali várakozás Balatonszentgyörgyön

Ne csak negatívok legyünk - ha valamire utasszempontból nem lehet panasz, az pont a felkínált ülőhely-kapacitás: a gyorsvonatok pótlását hétköznap 3 (áprilistól 4) pénteken és hétvégéken az erős irányban 5-6 busz végzi. A hatos buszkonvoj már lassan a ló túlsó oldala - a konvoj végén lévő buszokba már nem jut utas, egyszerűen amiatt, mert 6 busz nem fér be egyszerre az útvonalon lévő vonatpótló buszok megállóiba. Így (már most is) gyakran fordul elő, hogy a sor elején tömött, a végén üres buszok mennek - a buszsofőrök kedvén múlik, hogy esetleg a sor végén lévő üres buszok beelőzik-e a tömött elsőket valamikor. E sorok írója nem egy hétvégén utazott egyedüli utasként egy buszkonvoj utolsó kocsiján, de rendszeres, amikor csak 2 utas ül a vasárnap délutáni legforgalmasabb vonat utolsó buszán, hiszen 2 kocsival kevesebb is elég lenne a pótlásra.

Hogyan lehetne akkor a menetidőt csökkenteni, és az eszközöket ügyesebben felhasználni? A megoldás adott, Balatonszentgyörgy és Szántód autópályán mintegy 60 kilométer, szükséges lenne a Balaton-partján mindenütt megálló buszok mellett egy gyorsjáratú busz is, mellyel távolsági forgalomban a vonat menetidejét tartva lehetne megtenni a pótlással érintett szakaszt, így a csatlakozó vonalak menetrendje is változatlan maradhatna a Dunántúlon. Ezzel mellesleg a jelenleg nem működő nagykanizsai csatlakozások is újra adottak lennének a menetrendben. A rendszer három járatra épülhet:

- 1. Lassú buszjárat Keszthelyről/Balatonszentgyörgyről, csatlakozva Szántódon a Budapest felé induló vonathoz.

Feladata: Keszthelyről a balatoni helyi forgalom pótlása, illetve a Balaton parti településekről eljutást adni a Szántódon túlra utazók számára.

- 2. Expresszjárat Keszthelyről Szántódra, mely a gyorsvonatok eredeti menetrendje szerint indul Keszthelyről.

A járat Balatonszentgyörgyön csatlakozást vesz a Nagykanizsa felől érkező és a közel (erre még kitérünk) eredeti menetrendjében közlekedő gyorsvonatról, Szántódon pedig csatlakozást ad a Budapest felé tartó gyorsvonatra. A busz az M7-es autópályán közlekedik Balatonszentgyörgytől Szántódig. (Még mielőtt egyes vasutasok felkiáltanának, hogy az autópályán közlekedéshez speciális - Tempo 100 - engedélyes jármű szükséges -  megnyugtatjuk őket, hogy 80 km/h sebességgel is simán át lehet érni a menetrend által "megkívánt" idő alatt).

- 3. Leosztó járat, mely a Nagykanizsa felől érkező gyorsvonatról ad eljutást a Balaton parti településekre. (Szántódon már nem ad csatlakozást, legfeljebb a budapesti sebesvonathoz - előszezonban ez még hasznos is lenne.)

Ebben a rendszerben a Keszthely/Nagykanizsa-Budapest menetidő fél órával rövidülne, azaz a felújítás megkezdése előtti vasúti menetidő lenne a pótlás alatt is elérhető. Első ránézésre persze több autóbusz kellhet a rendszerhez, alaposabban megvizsgálva még megtakarítást is rejt a gyorsabb eljutást biztosító rendszer.

dscn5750-k.jpgPótlás Gárdony és Székesfehérvár között 2016 tavaszán

A legtöbb busz nyilvánvalóan az 1. járattípushoz kell - de ahogy azt fentebb a keretes részben jeleztük, a jelenlegi buszkonvojok fizikailag nem lehetnek optimálisan kihasználva, így a ma gyengén kihasznált buszok közül 1, csúcsforgalomban (mint például vasárnap és pénteken a 844. és 853. számú vonatokon) 2 busz közlekedhet az expresszjáraton, gyors eljutást adva. A 3. típusú, leosztó járat a helyi forgalmat bonyolítja, és Nagykanizsa felől sem számíthat sok átszállóra: elegendő rá 1 autóbusz. Azazhogy - és itt jön az expresszjárat menetidő-különbségének hozadékaezt a feladatot a sebesvonatok pótlóbusza is elláthatja

A pótlás miatt ugyanis a Balatonszentgyörgy-Nagykanizsa gyorsvonatok, illetve a személyvonatok közeli időfekvésben, egymás hátában közlekednének. Ezzel adja magát az új rendszer eddig nem látható megtakarítása: Balatonszentgyörgy és Nagykanizsa között a lassúbb vonatokat pótolhatja a gyorsvonatok vörsi (és esetenként sávolyi illetve a forma kedvéért egy vonatnál nagyrécsei) megállítása! Ez a gyorsok menetidejének néhány perces módosítását teszi szükségessé, és a Balatonszentgyörgy-Nagykanizsa között lemondott személyvonatok költsége pedig fedezheti a buszos pótlásnál jelentkező többletkiadásokat.

Már persze, ha van egyáltalán többlet-kiadás. Azzal, hogy a buszok egy része a falvakban tekergés helyett elmegy expresszezni, és nagyjából ugyanazt a távot egy stabil 80 körüli tempóval gurulja végig, ahelyett hogy folyamatos sebességváltás mellett produkálna egy 30-35 km/h körüli átlagot, szinte biztosan kevesebbet is fogyasztana a jelenleginél. Aki nem hiszi, nézzen csak körül kissé egyes volánok közlekedési központok helyi és helyközi viszonylatokra adott üzemanyagnormái környékén...

30_vgz_a.JPG

A lehetséges menetrend időadatai

Erre az expresszjáratos megoldásra nem csak mi jöttünk rá: a MÁV-Start is alkalmazza majd, de csak 6 napon keresztül április elején, amikor egy kisebb állomási átépítés miatt már Szabadbattyántól pótlóbuszra kell szállni. Ebben a 6 napban a három, általunk is leírt pótlóbusz járat fog közlekedni - de a vágányzári menetrendjükben jól láthatóak a Balatonszentgyörgy és Nagykanizsa között egymást kergető személy és gyorsvonatok. Ebben a 6 napban fél órával lesz rövidebb a Nagykanizsa-Budapest menetidő, aztán 7-én visszaáll minden a régi rendre a nyárig...

Régi igazság, iskolás csoportok bármekkora kapacitást meg tudnak tölteni - esetükben a csoportos foglalások alapján plusz kapacitások beállítása szükséges - ez a kérdés viszont független attól, hogy közlekedik-e a gyors vonatpótló busz az autópályán keresztül vagy sem.

A kapacitások jobb elosztására persze van több, további mód is, például ingyenes helyjegy a Keszthelyről/Nagykanizsáról induló budapesti utasoknak, aminél a vonatpótló buszok darabszáma még pontosabban becsülhető. Persze a megoldás gyors és operatív döntéshozást igényelne, amire a magyar vasút sajnos még nem képes.

A szakma néhány képviselője sajnos, a fenti ötletet látva nyilván egyöntetűen sikítana fel, hogy "de hát ezt nem lehet, mert...!"

- "Nincs ennyi jegyvizsgáló, s majd lesznek buszok amelyeken bliccelni fognak az utasok!",

- "Mi van akkor, ha hirtelen tömeges utazási igény jelentkezik?"

- "Az utasok nem tudják majd, melyik buszra kell szállniuk!"

  • Az első probléma nevetségesnek hat, mert most is, sőt, sokkal jobban fennáll ,ez a helyzet. A blog csapatának több tagja is utazott a közelmúltban a 30-as vonal pótlóbuszos szakaszán, többször is, és a pótlóbuszokon gyakran végig lehetett volna jegy nélkül utazni. Nem csak most, más pótlásoknak is jellemzője, hogy a jegyvizsgálók 1-2 kocsira ülnek fel, de a buszok között nem szállnak át, így aki "szemfüles", az simán kikerülheti őket. Persze lehetne mondani, hogy a 3 féle buszra minimum 3 jegyvizsgáló szükséges, de ez sem igaz: A 2-es típusú expresszjárat utasait mind Szántódon, mind Balatonszentgyörgyön, indulás előtt le lehet ellenőrizni - a 41-es vonali vágányzárnál Dombóvár és Kaposvár között láttunk erre példát, s láss csodát: működött, pedig nem volt a járművön jegyvizsgáló. A Budapest és Szántód között közlekedő vonatkísérő személyzet pedig folytathatja szolgálatát a leosztó járatokon végig. Balatonszentgyörgyön az esetek többségében ma is másik jegyvizsgáló veszi át a vonatot. Persze nem vitatjuk, egy valamit kell hozzá módosítani: a vezénylést. (Vajon ezt tényleg olyan nehéz megtenni az utasokért?)
  • Második probléma: tömeges utazás alatt legfeljebb a csoportokat érthetjük, a 30-as vonal téli menetrendjében még vágányzár nélkül sem volt ez jellemző, de meglátva a kétszeri átszállást, eleve az utasok jelentős része megpróbál más alternatívát keresni az időszakra. Bár a hirdetményeken legtöbbször az áll, hogy nincs se kerékpár-szállítás, se együttes elhelyezés, az elmúlt években is láttuk, hogy azért a vasút csak próbára tette magát ezzel, mert rendre foglaltak le kanizsai vagy éppen keszthelyi iskolásoknak is utasszakaszt, s a pótláskor pedig kijelölt külön saját átemelőbuszra tették őket, szóval épp maguk a vasutasok bizonyították be, hogy bár ilyen hivatalosan nincs, de ha ők akarják, akkor mégis van.
  • A harmadik megjegyzés pedig (mely lazán lenézi a fő bevételi forrásukat) szintén nem állja meg a helyét, mert épp maguk cáfolnak rá. Anno Lepsénynél a mostani pótlóbuszos utasszám duplája-triplája volt így kezelve, hiszen megvolt melyik busz megy Siófokra. De most is ez van Szántódon is, ahol a gyorsvonatok Keszthelyig végig menő buszai az épülettől jobbra állnak fel, s a sofőrök némelyike lelkesen el is küldi például a bogláriakat, hogy azok menjenek az alap kocsikkal, nehogy a keszthelyiek meg ne férjenek fel. (Megjegyzés: fel fognak, mert a mostani rendszerben sikerült elérni, hogy a csúcsidei vonatokon, illetve azok pótlóbuszain is egyszámjegyű utas tart Keszthelyre a korábbi 40-50 helyett). Ismerve a korábbi évek utasszámait a tó nyugati végénél tett utazgatások alapján bátran kijelenthetjük, hogy a hétvégi 6 buszos konvoj esetében pár vonatnál valóban szükség lehet legfeljebb 2 darab expresszbuszra, de a vonatok 90%-ánál egy is elegendő lenne erre a feladatra. Az autópályás út pedig kilométer szerint lényegében azonos hosszúságú a lassú járatéval, köszönhetően a sok pazarló betérésnek.

dscn5065-k.jpgRitka típus, egy Ikarus 253-as készülődik Sárbogárdra vonatpótlóként, Székesfehérvár állomás átépítése idején

Érdekesnek is tűnhet akár a felvázolt problémakör, de inkább azt mondanánk, hogy feltűnően ismerős. És feltűnően "Mávos" is egyben. Az utóbbi idők vágányzárainak tanulsága alapján okkal reménykedtünk jobb megoldásban, ám mindeddig hiába. Így csak az a kérdés, hogy a vonzó új pályára hogy szoknak vissza az elmúlt hónapok során elüldözött utasok?

A bejegyzés trackback címe:

http://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr112318245

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Tapsihapsi 2017.03.07. 12:15:08

"Így csak az a kérdés, hogy a vonzó új pályára hogy szoknak vissza az elmúlt hónapok során elüldözött utasok?" Alapvetően épp úgy, hogy vonzó. Kezdetben vala a postakocsi, nem volt más. Aztán megjelent a vonat, az lett a vonzóbb. Aztán a busz jelent meg, és akésőbbi autópályával valamint a vasút lerohadásával az volt vonzóbb, ezért átszoktak arra. Ha a vonat lesz vonzóbb, akkor meg arra. Ha ismét a busz lesz, akkor megint arra, ha pedig újra a vonat, akkor arra. A társadalom sok tekintetben sokkal rugalmasabb és mobilisabb, mint akár az ifjúkoromban, a 90-es években. Az utazási eszköz választása a hozzám hasonló megszállottakat leszámítva nem érzelmi, hanem értelmi kérdés. :)

cbc 2017.03.07. 18:51:54

Én több érdekességet is látok az írásban. Az egyik például az iskolai csoportok kérdése: nagyon nyugodtan béreljenek különbuszt piaci alapon, és menjenek azzal. Így senkinek sem éri meg: fillérekért/ingyen utaznak, felfordulást okoznak, mi adófizetők pedig dotáljuk őket. Ma már egy buszbérlés abszolút megfizethető, oda és akkor mennek, amikor akarnak.

A másik pedig: a kedves utasnak egyre kevesebb az ideje. Nem akar negyedórát várni az állomáson, vagy éppen kilométereket egyéb módon utazni a településtől jó messze fekvő állomástól, aki fizetni tudja, az autóban ül (külön előny, hogy nem kell másik 50 ember magánéletét végighallgatnia).

Sajnos az egész balatoni közlekedéssel az a baj, hogy finoman fogalmazzak szezonban nem épp a legigényesebb közönség ül a vonatra, és ez újratermeli önmagát, a végén jóérzésű ember már inkább saját autóval közlekedik.

azt mondták irjak blogot 2017.03.09. 01:11:45

@Tapsihapsi: Ennyire azért nem mobilisak az emberek. Erre nagyon jó példa anyám. Neki kb. annyi maradt meg a MÁV-ból, hogy folyton rengeteget késik (azért ma általában megáll 5 perc alatt) és régi, lepusztult vonatok vannak. Már egy ideje mondogatom, hogy mostanság egész vállalható (Ganz Hernyó) vagy kifejezetten modern (új Flirt) szerelvényeket is kapunk (Budapest-Kelebia vonal), nem csak néha "tévedésből" odakerült fecskékkel borzolják az utasközönség idegeit, hogy egyébként ilyen is lehetne egy Bhv kocsi.

Ahhoz, hogy ki merje próbálni újra a MÁV-ot (szerintem legalább 22-25+ év után) ahhoz az kellett, hogy egyszer mikor fenn járt Budapesten, mondjam neki, hogy márpedig Újpest központtól vonattal megyünk át Aquincumra. Akkor is magyarázni kellett neki, hogy a Dezsők már 14 éve vannak a MÁV-nál.

Szóval nem olyan egyszerű a MÁV-os marketingesek dolga, hogy újra megszerettessék az emberekkel a vasutat. Mondjuk azok is csinálnak érdekes dolgokat. Pl. mikor a kerékpárszállítást IC-s plakátokkal reklámozzák... (Mondjuk szvsz nonszensz, hogy nem lehet megoldani néhány kerékpártároló helyet egy IC-re, de sebaj.)

(Arról nem is beszélve, hogy kellene egy BKK szerű valami az országba a MÁV, GySEV és a Volánok fölé, ami végre az asztalra csapna és összehangolná buszokat és a vonatokat, mert most a kapcsolatok rengeteg helyen nonszensz)

Tapsihapsi 2017.03.09. 02:54:16

@azt mondták irjak blogot: Olyannyira kellene valami BKK szerű országos izé, hogy a MÁV-nak és az ex-Volán Közlekedési Központoknak réges-rég egyetlen rendszert kellene alkotniuk menetrendi és tarifális szempontból, éppen úgy, ahogy egy rendszert alkot Budapesten a BKV-s villamos és a VT-Transmanos kékbusz...

Tapsihapsi 2017.03.09. 02:55:20

Bocsánat, VT-Arriva. A régi beidegződések... :)

sncf 2017.03.09. 21:03:10

A legnagyobb baj ezzel a megoldással az lenne, hogy a menetidő nem hosszabb, mint vonattal. Ha két átszállással is tartható a menetidő, akkor az építkezés fontossága (ld. még felfordulás mértéke) eltörpül.
A vörösiszap után a somlóvásárhelyi bohóckodás is hasonló volt. Kezdetben Ajka és Devecser között jártak a pótlóbuszok, aztán Ajka és Somlóvásárhely között. A buszok szépen bekanyarodtak Devecserre (tehát az úgymond veszélyes részre ugyanúgy bevitték az utasokat), aztán Somlóvásárhelyen a sárba letették, majd a 0 infrastruktúrában lehetett 5-10-15 percet várni, hogy a vonat kiérjen Devecserből. Így aztán a dupla devecseri kalanddal mind a buszok, mind a vonatok vörösiszapporosak lettek, az utasok meg negyedórával többet szívtak.

Adani 2017.03.10. 09:38:46

@Tapsihapsi:

Nem lenen rossz dolog ha kooperációban dolgozna a Volán meg a MÁV nem pedig utaslenyúló azonos időben induló járatokkal szórakoztatnák egymást, amivel mindketten megszívják. tarifaközösség is kéne már, az egyszeri utas nem vonatra meg buszra akar bérletet venni, hanem A-ból a B-be eljutáshoz, neki ez a célja, és alapjában édesmindegy neki, hogy ezt busszal, vonattal vagy akár léghajóval vagy hajóval teszi meg. Mai felállás kb az ,hogy van teszem azt napi 10 járat A és B között vonatból és buszból is. Vonat elmegy 10 órakor, busz pedig 10:05-kor ugyanoda, aztán órákig semmi majd ugyanez. Ideális esetben kinézhetne ez úgy, hogy 9 órakor megy busz, 10 órakor vonat, 11 órakor ismét busz és így tovább. És a bérlet mindkettőre érvényes lenne, így mindig azzal lehetne utazni, ami akkor épp megfelelő, így nem lenne az, ami sok helyen valós probléma, hogy nem veszek bérletet, mert munka után épp elérem a vonatot ,de ha akár 5 percig még feltart a melóban valaki vagy esetleg bűnös dolog ,de meginnék munka után egy sört a kollégákkal, esetleg mondjuk elugranék bevásárolni vagy mondjuk csavart venni a Praktikerbe a polchoz, akkor bukom a járatot és órákig várhatok az állomáson a következőre, ezért megyek inkább autóval még ha drágább is. Ha van később is járat, amivel ugyanúgy haza tud menni már elgondolkodik, hogy lehet ,hogy jobb lenne bérlettel, pláne reggel mikor dugóban áll órákig.

totii 2017.03.13. 15:52:13

@Adani: Ha sörözik munka után, ne autózzon :) Egyébként nagy hiány ez a közös bérlet, nem tudom, hogy felsőbb körökben mikor jön meg az akarat arra egyáltalán, hogy ezt meg kéne vizsgálni.

Gabesz9 2017.03.18. 20:26:44

@totii: A tarifaközösséget nem megvizsgálni, hanem bevezetni kéne. A Lajtától nyugatra ez működik tartományi, vagy akár országos szinten is.

totii 2017.03.20. 16:17:15

@Gabesz9: Úgy gondoltam, hogy a bevezetés előtt.
Bár nem hiszem, hogy olyan nagy probléma lenne, nem hiszem, hogy sok embernek van párhuzamosan vasúti- és buszbérlete ugyanarra a viszonylatra.