HTML

Hova megy ez a vonat?

Merre álljon a váltó, ha Európa felé akarunk továbbmenni? Higgadt, szemlélődő-elemző blog az utasok és a közlekedésben, közlekedésért dolgozók örömére.

Facebook

Utolsó kommentek

  • SomiTomi: @Nyikita Szergejevics Zájcsik: Azért az nem úgy van, hogy ránéz a pályamérnök, és azt mondja, hogy... (2015.02.01. 22:23) Kőfrász
  • cradbox: Hmm, hát én nem tudom, nektek van bátorságotok beszállni egy ilyen állomási, ki tudja mennyire táv... (2015.02.01. 21:31) Ebek 30a-dján
  • Utolsó 20

Címkék

13-as vonal (1) 266 (2) 29-es vonal (2) 30a átépítés (14) 4G InterCity kocsi (1) ABBA (1) akadálymentes (4) Alex (1) angol vasút (4) árufuvarozás (8) árvíz (1) átépítés (5) Ausztria (4) autóbusz (10) autóbusz-közlekedés (2) autóbusz menetrend (22) autószállítás vasúton (1) autószállítás vonaton (1) autószállító vonat (1) autós vonat (1) a síneken túl (34) balaton (4) balatoni vasút (2) baleset (1) balkáni vasút (5) balkan flexipass (6) balkán vonatozás (6) Bécs (1) bécs főpályaudvar (4) belgrád-bar vasút (2) beruházás (1) bezárt mellékvonal (2) bezárt vasút (6) biztonság (3) biztosítóberendezés (1) BKV (2) borsod (1) bringa (9) brit tudósok (7) Budapest (7) budapesti pályaudvarok (7) büfékocsi (3) busz (2) buszkövető (1) busz vonat átszállás (12) cargo (7) csatlakozás (7) cseh vasút (3) cseh vonatinfó (1) Dánia (4) díjszabás (36) Djurgardslinjen (1) elővárosi vasút (5) elővárosi vasút felújítás (16) elveszett vágányok (4) EMD mozdonyok (2) erdélyi vasút (1) esélyegyenlőség (1) étkezőkocsi (3) EU (3) eurocity (12) fejlesztés (2) fejpályaudvar (6) fénysorompó (2) Finnország (2) fogaskerekű (7) föladalatti (1) főpályaudvar (3) fővonal (7) függővasút (2) füves vágány (2) gerecse (1) GM mozdonyok (2) gőzüzem (1) gyerekek utazása (1) GySEV (2) hajó (1) hálózatfejlesztés (33) határátmenet (12) hegyi vasút (26) híd (3) horvát vasút (11) horvát vonatinfó (1) humor (2) IC-kocsi (1) Ikarus (3) infrastruktúra (46) intercity (22) ipolyság-csata vasútvonal (1) itf (32) járatritkítás (5) jármű (6) jármű színezés (4) jugoszláv vasutak (4) kelet-német kisvasutak (10) kennedy mozdony (1) kerékpár (12) kex (1) kiegészítő jegy (2) kishatárforgalom (8) Kispest (1) kisvasút (23) Kőbánya (2) komp (2) konténer (6) környezetvédelem (2) körvasút (1) koszovó (1) koszovóba vonattal (1) koszovói vasút (1) koszovó Nohab (1) kötélvasút (9) kötöttpálya (1) közlekedés vasúti átjáróban (1) külföldi menetrendkönyv (1) külföldi vasút (67) külföldi villamos (3) LÁEV (2) lanovka (3) lengyel vasút (5) london (1) macedón vasút (2) Malmköping (1) marketing (5) megszűnt pályaudvar (2) mellékvonal (6) menetidő (4) menetrend (85) menetrendi stratégia (31) menetrendi szimbólum (1) menetrendkönyv (6) menetrend fejlesztés (45) menetrend stratégia (3) menetrend tervezés (2) menetrend változás (4) metró (10) montenegró vasút (1) műholdas járműkövetés (2) múltidéző (9) múzeum (13) nagy sebességű vasút (1) Németország (15) német vasút (15) nemzetközi forgalom (27) nemzetközi személyvonat (9) Nils Holgersson (1) Nohab mozdony (1) nosztalgia (19) Nyárád-völgy (1) ohridba vonattal (1) Oroszország (2) összefoglaló (3) osztrák vonatinfó (1) pályaudvar (13) portugália (6) pótjegy (1) regionális forgalom (10) rendelet (3) rendkívüli esemény (1) reptéri gyorsvasút (1) rozsomák (1) sikló (18) Skansen (1) Skanzen (1) Skjoldenæsholm (2) Sopron (1) spanyol vasút (5) Stockholm (2) Svájc (15) Svédország (3) szabadidő (34) székesfehérvár (4) személypénztár (13) személyvagon (3) szerb vasút (10) színterv (6) szlovák vasút (6) szlovák vonatinfó (2) szlovén vasút (7) szolgáltatások (5) szubjektív (3) tarifa (26) távolsági forgalom (6) térképes menetrend (2) törpe (2) trianon (2) trolibusz (7) turistavasút (31) újrahasznosítás (1) ünnep (4) ünnepi forgalom (2) utasforgalom (32) utasjog (5) utasjogi rendelet (1) utastájékoztatás (24) ütemes menetrend (4) vác állomás átépítés hibái (1) vác átépítés (1) vadliba (1) vágányzári menetrend (2) városi vasút (3) városnézés (3) vasút (4) vasútállomás (29) vasútépítés (16) vasútfejlesztés (3) vasúti átjáró (1) vasúti menetrend (9) vasúti szelvénykövek (1) vasúti térkép (1) vasúttörténet (9) vasút és természet (1) vértes volán (1) villamosvasút (27) visszatekintés (6) volán (23) vonatdroid (2) vonatinfó (2) vonatkövető (1) wroclaw (5) zavarkezelés (2) zene (2) Címkefelhő

Impresszum

Valamennyi bejegyzés és kép a Hova megy ez a vonat? blog szerzőinek szellemi tulajdona. Továbbítani, sokszorosítani, felhasználni csak az érintettek hozzájárulásával és a forrás megjelölésével szabad. © 2012.

Kőfrász

 | 2015.01.29. 08:04 |  feketén villogó térközjelző  |  13 komment | 

Pár éve már megéltünk hófrászt, szinte minden nyáron egy Balaton parti hő- és utasfrászt, most a kőfrász van soron. Szerencsére ez (egyelőre) most csak egy kétvágányos vasúti szakasz egyik vágányát érinti, de a frász, vagy káosz annál nagyobb.

Nézzük meg és elemezzük egy egyszerű szemlélődő és érintett utas szempontjából az eseményeket!

 

dsc00747.jpg A nagy mennyiségű csapadék miatt a felszín csúszott meg, ez sodorta le a köveket.

Címkék: biztonság elővárosi vasút utastájékoztatás vágányzári menetrend budapesti pályaudvarok zavarkezelés rendkívüli esemény

13 komment

Ebek 30a-dján

 | 2015.01.27. 07:21 |  feketén villogó térközjelző  |  12 komment | 

Már eltelt egy kis idő, mióta hivatalosan átadták a felújított Kelenföld-Tárnok vasútvonalat. A felújítás után bevezetett új menetrend – a belső szakasz tekintetében – visszalépésnek bizonyult a korábbiakhoz képest, de a 2014/2015-ös sem lett jobb. Sajnos nem csak menetrendileg hagy kívánni valót maga után a vonal, az épített-, létrejött-, (lezüllött) hibákat-hiányosságokat ebben a kis összeállításban tárom a Tisztelt Olvasó elé.

A vonal megállóhelyein több alkalommal is jártam az elmúlt évben, a jelenleg vázoltak 2014-es őszi állapotot takarnak.

dsc08793.JPGAz új motorvonatok érkezésével eltűntek a régi szerelvények. Ez az egyetlen érdemi fejlesztés a vonal belső szakaszán?

Címkék: visszatekintés fejlesztés átépítés vasútépítés vasútfejlesztés Budapest 30a átépítés elővárosi vasút felújítás

12 komment

Ha Skandinávia hozzánk némileg közelebb eső részében villamosozhatnékunk támad, Dániában mindenképp ki kell mozdulnunk a fővárosból, Svédországban pedig megtehetjük, de nem muszáj. Stockholmban viszont nemcsak a Skansen környékén bukkanhatunk régi villamosokra - a tömegközlekedési nosztalgiának már jóval előbb emlékeket állítottak, és nemcsak erre az egy közlekedési eszközre kiterjedve. S maga a belváros is elég érdekességet kínál ahhoz, hogy ott is megnézzünk egy-két dolgot, mielőtt belevetnénk magukat a tömegközlekedés sűrűjébe.

p1010371.JPG

Címkék: metró szabadidő múzeum trolibusz Svédország Stockholm villamosvasút a síneken túl

Szólj hozzá!

Koblenz közlekedéssel kapcsolatos látnivalói közül a 2011-ben üzembe helyezett kötélvasút és sikló mellett (ezekről már írtunk) a nürnbergi DB Múzeum külső telephelyeként működő helyi vasúti múzeum, a DB Museum Koblenz értékes gyűjteményéről is illik megemlékezni.

 

dsc03654.jpgA múzeum a régi karbantartó műhely területén található, a belvárosból a 354-es és 370-es autóbuszjárattal, vagy Koblenz-Lützel állomásról közel 2 km gyaloglással, illetve autóval közelíthető meg.

Címkék: múzeum nosztalgia múltidéző vasúttörténet Németország német vasút

3 komment

Az elmúlt hetekben-hónapokban keletkezett skandináv villamosos cikkeinket összefoglalva kijelenthetjük, hogy mind Dániában, mind Svédországban nagy pusztítást vittek végbe a villamoshálózatok között – de az ottani közlekedésbarátok nem hagyták ezt annyiban, s a megszüntetett üzemek járműveinek új „életteret” alakítottak ki egykori vasútvonalakon a fővárosoktól több-kevesebb távolságra. A járműpark összetételében, az infrastruktúrában és a jövőképben már találhatunk különbségeket – a legnagyobb viszont akkor kerül a szemünk elé, ha a nosztalgiaforgalmat nemcsak ezen vonalakon nézzük. A svédeknek ugyanis sikerült a fővárost is újra „belakniuk” villamosokkal – nem is akármilyen eredménnyel.

p1010473.JPG

Címkék: nosztalgia sikló városnézés rozsomák kex vadliba Svédország Stockholm ABBA Skanzen villamosvasút Nils Holgersson Skansen a síneken túl Djurgardslinjen

Szólj hozzá!

A Rajna völgyében, a Mosel torkolatánál fekvő, Rheinland-Pfalz tartománybeli Koblenz a legrégebbi német települések egyike. Neve latinul (Confluentes) összefolyókat jelent. A közel 2000 éves múlt egyik képviselője az 1000-éves alapokra épített Ehrenbreitstein erőd, amely 2011-ben helyt adott a szövetségi virágkiállításnak. Belváros a Rajna-parton, egy folyó és egy hegy. A híd nem megoldás, a sikló pont a folyón való átkelést nem oldotta volna meg, a busz meg túl egyszerű, vagy talán kevés a kapacitása?

Hogy oldották meg frappánsan a terület megközelítését? Erről olvashatnak az egy héttel előtt beharangozott sorozat első írásában.

dsc03106.jpg

Átszállás közvetlenül a sétahajóra?

Címkék: szabadidő városnézés függővasút kötélvasút lanovka

4 komment

Beszámoltunk már arról, hogy Székesfehérvár átépítése kapcsán először elbontották a hátsóbb vágányok egy részét, majd megépítették helyettük a menetrendváltás óta már működő ideiglenes peronokat, hogy nekiállhassanak az eddigi peronok és vágányaik elbontásának és átépítésének. Jelentjük, hogy a hétvége enyhébb időjárásának is köszönhetően ez a bontás is gőzerővel halad, bár inkább a peronok, mint vágányaik érintettek. A forgalom egyelőre folyamatos, bár szombaton volt némi biztosítóberendezési hiba, írásbelire 15-tel meghaladással. Ezzel együtt is - ne kiabáljuk el, de - az erre utazók eddig megúszták a máshol elő-előforduló átépítés-menti fejreállásokat. A munkák állapotáról pedig beszéljenek a képek.

20150110_132119.jpg

Címkék: székesfehérvár infrastruktúra átépítés fővonal

4 komment

Az elmúlt év végén nekivágtunk Skandináviának, hogy némi kompolás után láthassuk azt, hogyan is őrzik meg a dán villamosok emlékét a lehető legszebb és legjobb formában. Ha egy kicsit északabbra megyünk, a svédeknél szintén találkozhatunk hasonló törekvésekkel… sokkal nagyobb múltra visszatekintő, de ahhoz képest kevésbé tartalmas jelenű formában. Persze lehet, hogy csak szerzőnk volt kevésbé szerencsés az alkalom választásakor…

p1020982.JPG

Címkék: humor busz múzeum nosztalgia trolibusz Svédország villamosvasút bezárt vasút Malmköping

2 komment

Megint eltelt egy év, mint ahogy arról megemlékeztünk. Mi várható idén? Kívánjunk egy jó nagyot, vagy több picit? Lesz végre szakmai döntés közlekedésügyben a különböző kerti szerszámok (fűnyíró, favágó, balta) helyett? Elmúlik végre az őskövületek, ácsok, állványozók, takácsok uralma?

Őszintén, nem tudom. Azt tudom viszont, hogy mit szeretné(n)k: tovább nem ritkított menetrendet, valódi együttműködést az alágazatok között, valamint nem hiányoznak az alibi-(vissza)fejlesztések, tökölések. Ezen a kissé (mára lassan nem megszokott) hideg januári napon a továbbiakban viszont nem keseregni szeretnék, hanem már megtörtént eseményekről beszámolni, élményeket megosztani, azokat már senki sem veheti el tőlünk. Az írásoknak azért van egy kis „népművelő” oldala is, szinte mindegyik visszatekintésben van valami megfontolni való, valami továbbgondolni, alkalmazni való is, természetesen nem egy az egyben, hanem a hazai viszonyokra tekintettel.

Már látjuk, hogy vegyes lesz az idei év is, mert az élménybeszámolók mellett biztosan meg kell osztanunk majd Olvasóinkkal egy-két aktuális jó hír is (Végre-talán-esetleg átadják a 2-es vonalat? Megszűnik a gyorspótjegy? :-) ), de nem megyünk el szótlanul a rossz hírek, tervezetek, rombolások mellett sem, még ha előbbieket szívesebben is tesszük.

dsc01736.JPGBeszállááááás! Így közelíthető meg Kölnben egy Stadtbahn-végállomás. Az épület egyben a helyi villamosmúzeumnak is otthont ad.

Címkék: híd szabadidő kisvasút Németország külföldi vasút hegyi vasút turistavasút villamosvasút német vasút bezárt vasút elveszett vágányok

2 komment

Egy év sem zárulhat le úgy, hogy a kormány nem nyújt be költségvetés-tervezetet, és az eltelt évről szóló zárszámadást. Nekünk nem kell lemondanunk, ha nem tesszük meg, és persze egyébként is kevesebben kívánják a fejünk hullását, mint általában a politikusoknak, függetlenül attól, hogy éppen melyik országban is járunk. De már csak magánszorgalomból is megtesszük az év végi összefoglalót, ahogy azt az első és a második üzemévünkben is megtettük – gondolva egyben a lusta vagy elhavazott olvasóinkra, meg azokra is, akik csak az irányjelző szinonimájaként ismert hírportál valamelyik címlapjáról találtak ide hébe-hóba hozzánk.

dscf9075_s.jpg

Címkék: zene visszatekintés ünnep törpe szabadidő menetrend nosztalgia komp wroclaw díjszabás fénysorompó vasúttörténet 266 utasjog városi vasút horvát vasút Ausztria Oroszország Dánia Finnország menetrend fejlesztés külföldi vasút szerb vasút Kőbánya GySEV angol vasút a síneken túl füves vágány bécs főpályaudvar lengyel vasút GM mozdonyok balkan flexipass balkán vonatozás

Szólj hozzá!

Zavarkezelés a vasúton 2.

 | 2014.12.16. 08:29 |  Angol vasutas  |  7 komment | 

Az első részben megnéztük azt, mi okozhat galibát a vasúton. A mostani részben mutatok egy példát arra, hogyan igyekszünk kezelni a nem várt helyzeteket. A példa egy megtörtént eset elemzése, még októberben történt, hogy Wimbledon állomásnál az egyik kitérő váltóállító műve meghibásodott. Mivel a csúcssín a két végállás között rekedt meg, a fenti kitérővel összefüggésben működő W191 jelű főjelzőn a hiba fennállásáig továbbhaladást engedélyező jelzéskép nem jelenhetett meg. Ennek eredményeként a South West Mainline ‘lassú’ bal vágányán a forgalom szünetelt Wimbledon (bezárva) és New Malden (bezárva) állomások között.

7 komment

Tegnapelőtti cikkünkben mi is csatlakoztunk az új menetrendről nyilatkozók táborához - de az előző években is különös figyelmet fordítottunk arra, hogy olvasóink megtudják, milyen formában kell újragondolniuk a következő évre szóló vonatos utazásaikat külföldre. Ehhez tartjuk magunkat most is, és noha nem mi fogunk minden újdonságot elmondani, azért újra összeállítottuk a fontosabb nemzetközi változások listáját.

Címkék: menetrend eurocity menetrend fejlesztés külföldi vasút szerb vasút nemzetközi forgalom szlovén vasút szlovák vasút cseh vasút angol vasút német vasút bécs főpályaudvar lengyel vasút

3 komment

Vasárnapig, a vasúton szokásos éves menetrendváltásig már csak néhányat kell aludnunk, és örömblog lévén abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy az ezzel kapcsolatos száraz hírekről már nem kell beszámolnunk: megtették ezt nálunk gyorsabb, szakmaibb (és „szakmaibb”) oldalak. Mi inkább nem mohó kisgyerek módjára cincáltuk szét az új könyvet, hanem hagytunk magunknak egy kis időt, hátha a változásoknál mélyebb, talán érdekesebb tartalomra is bukkanhatunk. Ez szerencsére végképp szubjektív, ezért e bejegyzés alcíme nem

Miért lett ilyen a menetrend?

Hiszen nem ismerjük a választ, az „ilyen” ráadásul értékítéletet is tartalmaz, és (ahogy azt már korábban is írtuk,) ha hihetünk a közvéleménynek, minden menetrend csak rosszabb, mint a korábbi. Nem ez a lényeg. Mi most arról írunk, hogy

Mit akar a vasút ezzel a menetrenddel?

Ez a kérdés nem tartalmazza előre az ítéletet, viszont egy súlyos előfeltevéssel számol: azzal, hogy a vonatok közlekedésének valami célja van, térben és időben egyaránt. Van üzleti érdek, üzleti cél, ezek valahol, valamikor találkoznak a megrendelői elvárásokkal. Néhány nagyobb témát hoztunk, a hozzászólásokban persze folytathatjátok.

Címkék: menetrend menetrend változás itf menetrendi stratégia menetrend fejlesztés utasforgalom nemzetközi forgalom menetrendkönyv

18 komment

Tegnapelőtt kezdtük meg azon hely bemutatását, ahol egyszerre őrzik mindhárom dán villamosüzem járműveit – de ez a gyűjtemény sokkal több, mint egy egyszerű villamosmúzeum. A múzeumhoz itt egy önálló vonal, egy teljes villamosüzem is társul, amelynek felépítése és az itt szereplő „idegenlégiós” járművek még különlegesebbé teszik. Beszéljünk most ezekről a részletekről is!

p1000304_1.JPG

Címkék: múzeum nosztalgia trolibusz Dánia turistavasút villamosvasút Skjoldenæsholm

3 komment

Két hete már láthattuk, hogy milyen különleges útvonalakon vonatozhatunk el Dániába… de miért is mennénk el oda közlekedésbarátként ezeken a hidakon kívül? A többségnek elsőre minden bizonnyal a NOHAB-ok ugorhatnak be, de ezekből már csak néhány nosztalgia- és magánvasúti kézbe került példány maradt meg. Szóba jöhet még a vasúti múzeum Odense-ben, meg még néhány múzeumvasút és nosztalgiavonat – a villamosok viszont legfeljebb csak a legvégső esetben. Nem is indokolatlanul: 1972 óta Dánia területén egyetlen városban sem járnak a „tuják” (ez talán hamarosan változhat, a koppenhágai városvezetés már régóta tervez egy-két Stadtbahn-vonalat) – mégis nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy sehol sem tud velük utazni ebben az országban.

 AS1_MusMKS1578.JPG

Címkék: nosztalgia trolibusz Dánia turistavasút villamosvasút külföldi villamos Skjoldenæsholm

1 komment

Egy héttel ezelőtt írtunk a német-dán vasúti kompforgalom múltjáról és jelenéről, illetve arról, hogy lassan véget ér az a folyamat, hogy a hajókat hidak váltsák fel. Ezzel azonban nem ér véget a vasúti kompok forgalma a Balti-tengeren… erről mindjárt egy másik északi állam, Svédország is gondoskodik. Lássuk, hogyan is.

A svéd 1435 mm-es hálózat sokáig csak Norvégiában találhatott csatlakozásra, hiszen a finneknél az orosz széles nyomtávon épültek ki a vasútvonalak – és azokkal is csak egyetlen összeköttetés van a Botteni-öböl fölött, az északi sarkkör közelében. Németország legközelebbi pontja, a már általunk is meglátogatott Rügen-sziget 119 kilométernyi hajóútra van a svéd partoktól, itt 1909-ben közlekedett először vasúti komp Sassnitz és Trelleborg között. (1936-ig, amíg a szigetet össze nem kötötték a szárazfölddel, egy második áthajózásra is szükség volt egyébként.)

3 komment

Néhány hete már beszámoltunk arról, hogy a székesfehérvári vasútállomás átépítése sok év várakozás után végre megindult. Az első munkák nyilván bontásról szóltak, de mostanra elkezdtek kinőni azok a létesítmények, amelyeken a személyforgalom majd bonyolódni fog (lehet, hogy a szó szoros értelmében is...), amíg a mostani peronos vágányok átépítését végzik majd. Nézzük, hogy állunk!

 20141123_150948.jpg

Kék és piros - eltérő színű rokonság a még érintetlen peronos vágányokon.

Címkék: székesfehérvár infrastruktúra átépítés fővonal

2 komment

Balkán Flexi 5. rész - Hazaút

 | 2014.11.21. 08:30 |  biciklis bakter  |  Szólj hozzá! | 

Miután megjártuk a Balkán bugyrait, nyaraltunk az Ohridi-tónál, várost néztünk, és jártunk Koszovóban, elérkezett a hazaút ideje. Mivel az odaúton a Hellásszal éjjel mentünk, visszafelé nappali vonatot választottunk. A tapasztalatról rövid általános relativitás-elméletünk: nappal vánszorgó vonaton lassabban telik az idő.

Dscf10240.jpg

Indulás előtt Szkopjében

Címkék: szerb vasút balkáni vasút balkan flexipass balkán vonatozás

Szólj hozzá!

Néhány hónappal ezelőtt több cikkből álló elmélkedést folytattunk arról, hogy mi is állhat a vonatok útjába, ha nemzetközi forgalmat akarunk csinálni. Ennek kapcsán beszéltünk a műszaki akadályokról, az előírásokról illetve az üzleti megfontolásokról – de az elsőhöz valahol közel állnak a természet erői is. A hegyeket, völgyeket és folyókat az emberek már a vasutak hőskorában le tudták győzni – a tengerrel azonban még hosszú ideig nem sikerült boldogulni. Pedig szükség volt erre is, hiszen a túlsó partjukon lévő szigetek és félszigetek lakói is igényelték idővel a hosszabb távú mobilitást, anélkül, hogy vonatról hajóra arról pedig ismét vonatra kellett volna szállniuk. A vízi járművek fejlesztésével sikerült erre is egy megoldást kitermelni – a vasúti kompot.

P1030631.JPG

Címkék: híd hajó múltidéző komp Dánia külföldi vasút német vasút

19 komment

Balkán Flexi 4. rész - Koszovó

 | 2014.11.11. 08:30 |  biciklis bakter  |  2 komment | 

Balkáni utazásunk alighanem legizgalmasabb részéhez érkezett. A szkopjei városnézést követően még aznap délután vonatra szálltunk, az egyetlen nemzetközi vonatra, amely Szkopje és Pristina között teremt kapcsolatot. Koszovóba? Turistáskodni? Vonattal? Hát persze!

Dscf10116.jpg 

Címkék: koszovó balkáni vasút jugoszláv vasutak balkan flexipass balkán vonatozás koszovói vasút koszovó Nohab Nohab mozdony koszovóba vonattal

2 komment

Bezzegország vasútja

 | 2014.11.06. 08:08 |  tükrös reflex  |  14 komment | 

 „Szép napot! Igazán jó időnk van a kiránduláshoz! Mondja, jön is a megfelelő vonat?” – kérdezi egy idős néni a sínek mellett fényképezőgéppel a kezében ácsorgó idegentől, egy apró falu határában. Természetes jelenet Ausztriában, szájtátásra okot adó egyedi jelenség hazánkban. A jegyvizsgáló minden megálló után élőszóval köszönti az új felszállókat és hírt ad arról, hogy a csatlakozó állomáson elszenvedett hét perces késés mennyivel csökkent és mikortól lesz ismét pontos a vonat. A késésért természetesen elnézést, nem pedig „türelmet és megértést” kér. Aprónak tűnő különbségek – de mennyire különbözik valójában „utasnak és kirándulónak lenni” Ausztriában és Magyarországon, és mi lehet a különbség oka?

 

001_2.jpg

Kirándulók a ködben – az osztrákok sokat utaznak és sok szabadidőt töltenek a szabadban. Westbahn vonat a régi Westbahn-on

14 komment

November 6-tól 14-ig, egy héten keresztül peron- és vágányépítési munkák lesznek Kőbánya-alsó megállóhelynél, ezért az egyik vágányt Kőbánya-Kispest és Kőbánya-teher között lezárják. A vágányzári menetrend elkészítésénél azonban a MÁV-Start az utasbarát megoldások helyett a saját kényelmét választotta. Ismét...

kobanya-kispest-D70.jpg

Kőbánya-Kispest a kezelőpulton. Forrás: Telefongyár.hu

Címkék: ütemes menetrend elővárosi vasút menetrend változás Budapest utasforgalom budapesti pályaudvarok elővárosi vasút felújítás menetrend tervezés

29 komment

Az előző részekben elmeséltem, hogyan jutottunk el Szkopjébe Thesszalonikin át, majd hogyan jutottunk el kalandosan Szkopjéből Ohridba, most pedig innen folytatjuk a macedón vidék bejárását vonattal vissza a főváros felé - de persze az ország másik végén keresztül.

Dscf9754.jpg

Bitola kissé kopott, de hangulatos vasútállomása

Címkék: balkáni vasút balkan flexipass balkán vonatozás macedón vasút

1 komment

A lengyelek mindent visznek?

 | 2014.10.28. 08:00 |  Magánvasutas  |  4 komment | 

– avagy a piaci konszolidáció gyakorlata a lengyel és a kelet- európai vasúti áruszállítási piacon

 

Még az ősz elején úgy a külföldi, mint a magyar szaksajtó is bejelentette, hogy a PKP Cargo és az AWT csoport Varsóban előzetes megállapodást írt alá arról, hogy a PKP Cargo komoly vételi szándékot mutat az AWT csoport teljes tulajdonjogának megszerzésére. A szeptember elején a lengyel fővárosban aláírt dokumentum tanúsága szerint a PKP Cargo-nak 10 hetes átvilágítási jogosultsága van az AWT csoport működésének legmélyéig terjedően, és ennek letelte után a lengyel államvasutak teherfuvarozási részlegéből kinőtt európai áruszállítási operátor pontos ajánlatot tesz majd az AWT megvételére vonatkozóan.

A témával kapcsolatban már igen sok mindent leírtak a PKP Cargo és az AWT csoport nagyságáról, jelenetőségéről és a várható egyesülés szinergiáiról is. Most elsősorban a "műkedvelő közönségnek" szeretném bemutatni a teljesség igénye nélkül, hogy ez (megvalósulása esetén az év egyik, ha nem legjelentősebb európai vasúti akvizíciójának is nevezhető tranzakció), valamint a PKP Cargo által időközben bejelentett tervek milyen jelentőségűek lehetnek.IMG_1306_Budaörs.jpg

AWT-s Búvár tempózik Budaörsnél Touax tulajdonú, "Laaers" típusú, 2x2 tengelyes autószállító vagonokból álló rakott vonatával

Címkék: cargo árufuvarozás cseh vasút lengyel vasút

4 komment

Zavarkezelés a vasúton

 | 2014.10.21. 08:19 |  Angol vasutas  |  10 komment | 

Zavarok minden közlekedési rendszerben előfordulnak és ezeknek számos oka lehet. Ami közös bennük, hatással vannak az adott rendszerben közlekedő járművekre és így az utasokra is. A vasút kötöttpályás volta miatt meglehetősen rugalmatlan módon tudja kezelni a zavarokat. Ha valami történik, számos szempontot kell figyelembe venni és ezeket mérlegelve igyekszünk a legjobb döntést hozni. Ahány ház, annyi szokás, mondják, és ahány vasút, annyi módja van a zavar kezelésének. Eltérő szabályozások, eltérő infrastruktúrák, eltérő (üzleti) érdekek más-más zavarkezelési módszereket eredményeznek. Lássuk, hogyan csináljuk ezt Angliában.

Mielőtt belevágnék a témába, mondanék néhány szót magamról. Minden gyermek rajong a vonatokért, aztán sokunknak ez a rajongás kitart felnőtt korában is. Így vagyok ezzel én is, oly annyira, hogy elhatároztam, a hobbim lesz a munkám. A dologban van egy csavar, mivel három és fél éve az Egyesült Királyságban élek, a brit vasúton váltottam valóra az álmomat, így természtesen elsősorban erről fogok írni. A Csatorna ezen oldalán sok minden másként megy a vasút háza táján mint a kontinentális Európában, hogy rosszabbul vagy jobban, azt itélje meg a kedves olvasó.

A mai részben megvizsgáljuk, mi okozhat zavarokat a vasúton. A második részben arról lesz szó, mi áll az alkalmazott zavarkezelési stratégia hátterében, milyen érdekek és érdekütközések mentén kell lavírozni, amikor döntéseket hozunk. Egy konkrét példán át mutatom majd be, hogyan működik ez a gyakorlatban. A harmadik rész arról szól majd, hogyan kommunikálunk egymással és az utasokkal akkor, amikor nem mennek a dolgok menetrend szerint (és a vonatok sem).

050.JPG

A First Great Western vonatai bevetésre várnak a depó kijáratánál, a háttérben zajlik a forgalom a Great Western fővonalon

 

Címkék: angol vasút zavarkezelés

10 komment