HTML

Hova megy ez a vonat?

Merre álljon a váltó, ha Európa felé akarunk továbbmenni? Higgadt, szemlélődő-elemző blog az utasok és a közlekedésben, közlekedésért dolgozók örömére.

Facebook

Utolsó kommentek

Címkék

13-as vonal (1) 29-es vonal (2) 30a (1) 30a átépítés (13) 4G InterCity kocsi (1) akadálymentes (4) angol vasút (1) archív (1) árufuvarozás (7) árvíz (1) átépítés (1) Ausztria (3) autóbusz (10) autóbusz-közlekedés (2) autóbusz menetrend (22) autószállítás vasúton (1) autószállítás vonaton (2) autószállító vonat (1) autós vonat (1) autót vonaton (1) a síneken túl (31) balaton (4) balatoni vasút (2) baleset (1) balkáni vasút (1) Bécs (1) bécs főpályaudvar (2) belgrád-bar vasút (2) beruházás (1) bezárt mellékvonal (2) bezárt vasút (4) biztonság (2) BKV (2) bringa (9) brit tudósok (7) Budapest (5) budapesti pályaudvarok (5) büfékocsi (3) buszkövető (1) busz vonat átszállás (12) cargo (6) Címkék (10) csatlakozás (7) cseh vasút (1) cseh vonatinfó (1) díjszabás (35) elővárosi vasút (3) elővárosi vasút felújítás (14) elveszett vágányok (3) EMD mozdonyok (1) építés (1) erdélyi vasút (1) esélyegyenlőség (1) étkezőkocsi (3) EU (1) eurocity (11) fejpályaudvar (6) Finnország (1) fogaskerekű (7) föladalatti (1) főpályaudvar (3) fővonal (4) függővasút (1) fülkés távolsági kocsi (1) füves vágány (1) gerecse (1) GM mozdonyok (1) gőzüzem (1) gyerekek utazása (1) GySEV (1) hálózatfejlesztés (33) határátmenet (11) hegyi vasút (25) híd (1) horvát vasút (10) horvát vonatinfó (1) humor (1) IC-kocsi (1) Ikarus (2) infrastruktúra (41) intercity (22) ipolyság-csata vasútvonal (1) itf (31) járatritkítás (5) jármű (5) jármű színezés (4) jugoszláv vasutak (1) kelet-német kisvasutak (10) kennedy mozdony (1) kerékpár (11) kiegészítő jegy (2) kishatárforgalom (8) Kispest (1) kisvasút (22) Kőbánya (1) konténer (6) környezetvédelem (2) körvasút (1) kötélvasút (8) kötöttpálya (1) külföldi menetrendkönyv (1) külföldi vasút (61) külföldi villamos (2) LÁEV (2) lanovka (2) lengyel vasút (2) london (1) marketing (5) megszűnt pályaudvar (2) mellékvonal (6) menetidő (4) menetrend (81) menetrendi stratégia (30) menetrendi szimbólum (1) menetrendkönyv (5) menetrend fejlesztés (42) menetrend stratégia (3) menetrend tervezés (1) menetrend változás (2) metró (9) montenegró vasút (1) műholdas járműkövetés (2) múltidéző (7) múzeum (9) nagy sebességű vasút (1) Németország (12) német vasút (10) nemzetközi forgalom (24) nemzetközi személyvonat (9) nosztalgia (13) Nyárád-völgy (1) Oroszország (1) összefoglaló (3) osztrák vonatinfó (1) pályaudvar (13) portugália (6) pótjegy (1) regionális forgalom (10) rendelet (2) reptéri gyorsvasút (1) repülőtéri vasút (1) sikló (17) Sopron (1) sör (1) spanyol vasút (5) Svájc (15) szabadidő (30) székesfehérvár (1) személypénztár (12) személyvagon (2) szerb vasút (6) színterv (6) szlovák vasút (5) szlovák vonatinfó (2) szlovén vasút (6) szolgáltatások (5) szubjektív (3) tarifa (26) távolsági forgalom (6) térképes menetrend (2) törpe (1) trianon (2) trolibusz (3) turistavasút (28) újrahasznosítás (1) ünnep (3) ünnepi forgalom (2) utasforgalom (30) utasjog (1) utasjogi (2) utasjogi rendelet (1) utasjogok (3) utastájékoztatás (23) ütemes menetrend (3) vác állomás átépítés hibái (1) vác átépítés (1) vágányzári menetrend (1) városi vasút (2) városnézés (1) vasút (3) vasútállomás (29) vasutasok (1) vasútépítés (15) vasútfejlesztés (2) vasúti menetrend (9) vasúti szelvénykövek (1) vasúti térkép (1) vasúttörténelem (2) vasúttörténet (7) vasút és természet (1) vértes volán (1) villamosvasút (21) villamos fejlesztés (1) visszatekintés (4) volán (22) vonatdroid (2) vonatinfó (2) vonatkövető (1) wroclaw (4) Címkefelhő

Impresszum

Valamennyi bejegyzés és kép a Hova megy ez a vonat? blog szerzőinek szellemi tulajdona. Továbbítani, sokszorosítani, felhasználni csak az érintettek hozzájárulásával és a forrás megjelölésével szabad. © 2012.

Az európai nemzetek fölött immár 56 éve létezik egy eleinte 6, ma már 28 tagot számláló gazdasági szerveződés, amely a jobb, hatékonyabb gazdasági-társadalmi rendszer kialakulását célozza az öreg kontinensen. Bár a tagországok közös döntése, hogy mit tekintenek közös politikáknak, a közlekedés, mint gazdasági alapérdek  már kezdetben, 1958-ban a közös politikák közé került. Közös politikáiban az EGK, majd az EU mindig is az egységesítésre, az európai homogenitásra és standardizálásra törekedett, közös szabályozások és elvek elfogadásával. Az európai szintű közlekedés fejlesztésének sok válfaját ismerjük, azonban sok olyan tényező is van, amelyek miatt az Európai Unió vasúthálózata korántsem olyan egységes, mint amilyennek a célok, elvek, valamint az ezeket megfogalmazó fehér és zöld könyvek szerint lennie kellene. A cél a négy szabadság (tőke, munkaerő, áruk és szolgáltatások szabad áramlásának) megteremtése, e cikksorozat ezek hiányosságait igyekszik bemutatni az európai vasúthálózatban.

Címkék: infrastruktúra EU nemzetközi forgalom

4 komment

London mindig is élen járt az elektronikus menetjegyek bevezetésével - Londonban immár több, mint tíz éve működik az elektronikus jegyrendszer, az Oyster kártya. Ma azonban még egy lépést tettek előre, és a londoni közlekedés immár az érintésmentes fizetésre alkalmas bankkártyák többségével is használható.

9 komment

A Kismama Magazin újságírójától, Maros Edittől kaptuk néhány hónapja azt a megtisztelő felkérést, hogy nyújtsunk szakmai segítséget a kisgyerekkel tömegközlekedés nehézségeit bemutató írásához. A kérésnek örömmel tettünk eleget, a magazin olvasói az augusztus-szeptemberi számban halbersadti kocsival és Combino-villamossal gazdagon illusztrált, laikus közlekedőknek is élvezetes írásból tájékozódhatnak. Mi most kipréseljük ebből a témából, ami még benne maradt, pontosabban néhány, a magazinból terjedelmi okokból kimaradt gondolatot szeretnénk a saját felületünkön közkinccsé tenni. Anyukák, apukák és közlekedésbarátok, valamint e halmazok metszetében élők, ismerős világ következik!P1040659a.jpg

Címkék: volán esélyegyenlőség infrastruktúra akadálymentes utasjogok a síneken túl gyerekek utazása

18 komment

Szépen hangzik már a projekt megnevezése is: Budapest – Esztergom vasútvonal rekonstrukciója I. ütem. Elkezdődött anno 2011-ben, idén májusban a MÁV honlapján az Úr 2014. évének augusztusát jelölték meg befejezési céldátumnak.

Csak egy baj van: a célszalag mintha velünk együtt szaladna egy irányban, de szigorúan előttünk.

Akár a korábbi hivatalos közleményeket nézzük, akár a helyszínt, esély sem volt az eddig mögöttünk hagyott céldátumok betartására, de idei menetrendváltásra se lesz készen a vonal. A közleményeknél jobban csak a saját szememnek hiszek, ezért képet adok a munkák pillanatnyi állásáról. Elsősorban mezei "egységsugarú" utas szemével nézem az építkezést, tehát ami darabra megvan, az elkészült, attól függetlenül, hogy esetleg még némi utómunka hátravan-e vagy nem.

DSC00829.JPGMintha nem volna még ott vágány! Hát nincs is.

Címkék: infrastruktúra vasútépítés vasútfejlesztés Budapest elővárosi vasút felújítás

45 komment

A Kennedy-család

 | 2014.09.02. 07:00 |  biciklis bakter  |  Szólj hozzá! | 

A vasútbarát ha meglát egy, úgy általában a déli szomszédainknál kószáló nagy "amerikai kinézetű" dízelmozdonyt, rávágja, hogy "Jé, egy Kennedy!". Pedig nem minden nagyvas Kennedy, ami annak látszik! Nem az egykori amerikai elnök családjáról lesz tehát szó, nézzük, hogy is van a Kennedy-sztori.

Dscf10099_s.jpg

Címkék: kennedy mozdony jugoszláv vasutak EMD mozdonyok GM mozdonyok

Szólj hozzá!

A GySEV világa - 20 évvel ezelőtt

 | 2014.08.22. 07:00 |  Ellátott utas  |  1 komment | 

Pontosan két évtizeddel ezelőtt már nem lehetett Sopron szeletet kapni a boltokban - amely azonban a sors fintoraként Győrben készült - és a "hűség városának" sörgyára még odabiggyesztette fő terméke mellé azt is, hogy "ászok". Az akkor épp az NB I-ben szereplő Soproni LC-ben feltűnt a későbbi válogatott kapus, Babos Gábor, és a soproni Elzett zár továbbra is kellően bejáratott márkának számított. A vasútállomáson pedig még nyoma sem volt Taurusoknak és zöld-sárga kocsiknak... IC-k helyett még a Lővér és a Ciklámen-Expresszek jelentették a fő összeköttetést Budapesttel. Az 5047-esek még az ÖBB tulajdonában járkáltak Harka irányában - és a vontatási telepen még rengeteg különlegességet tartogatott... ha másért nem, a MÁV-tól szokatlan színük és pályaszámuk miatt. Ki is gondolhatta volna akkor amikor ezt a világot jártam be, hogy nemhogy húsz, de már hét-nyolc évvel később se sokat láthatunk abból, ami a soproni csonkavágányokon állt - még kevesebbet, mint a hazai kisvasutak akkori kínálatából. Ebből a túrából szedtem most össze egy csokorra való képet, néhány utána lévő évvel együtt.

Ez a képsorozat egyben a "felfedezőút" másik résztvevőjének, majd eme birodalom későbbi vezetőjének, Grátzer Ákosnak is emléket állít, aki most augusztus 23-án született 35 éve!

bamot701_94.JPG

Címkék: visszatekintés nosztalgia múltidéző vasúttörténet Ausztria Sopron GySEV

1 komment

Hollandia mindig is élen járt a tömegközlekedési jegyrendszerek egységesítésében - elég csak a nyolcvanas évek elején bevezetett Strippenkaartra gondolni - mely egy egész országra egységes autóbusz és villamos jegyrendszert teremtett - ebből viszont a "távolsági" forgalmat ellátó vasút lényegében kimaradt. Körülbelül 10 éve viszont nagy fába vágták a fejszéjüket - és megvalósítottak egy egész országra kiterjedő elektronikus jegyrendszert. A rendszer - több év üzem után - idén nyáron lett teljesen kész, amikor is megszűntek az országban a belföldi papír vonatjegyek - júliustól az alkalmi utasok is immár egyszer használatos chipkártyákkal utaznak.

Címkék: tarifa díjszabás külföldi vasút

10 komment

Átszállni pedig muszáj. A kicsit kifordított mondásban van igazság, a személygépjárművön kívül kevés az olyan közvetlen lehetőség, amikor egy közlekedési eszközzel háztól házig tudunk utazni, eljutni. Településen belül megteszi a kerékpár is, de hosszabb távon már ez nem annyira kényelmes, tekintettel az itthoni szállítási és őrzési körülményekre.

Egy régebbi berlini túrám alatt egyéb nyomós okokból ellátogattam a Berlintől északra található kisvárosba, Hennigsdorfba. A város neve sokaknak a járműgyártásról lehet ismert: Lokomotivbau Elektrotechnische Werke Hans Beimler Hennigsdorf = azaz az MX és MXa HÉV-szerelvények szülőhelyéről beszélünk.

Tekintsük meg a kialakult állapotot egy utazni szándékozó szemével!

 084.jpgAz állomás előtti tér a korszerűsített állomással.

Címkék: Németország külföldi vasút busz vonat átszállás német vasút

5 komment · 1 trackback

A múlt ősszel kétrészes [lásd itt: 1.,2.] cikkben foglalkoztunk a Volán menetrendi köteteinek küllemével, tartalmával. Az írással egy időben fogalmazódott meg az ötlet, mi lenne, ha megpróbálkoznánk a 2014. évre érvényes valamennyi kötetet összegyűjteni? Erre gyorsan találtunk is „komoly” indokokat: egy-egy térség, útvonal közlekedését könnyebb átlátni a menetrendi mezőkben, mint az internetes menetrendben, és ez jól jöhet bármilyen tervezgetés, elemzés alkalmával. Aztán gondoltunk arra is, hogy a Volán-társaságok összevonásával járó átalakítások már elkezdődtek: talán lehetséges, hogy az idei kötetek voltak az utolsók, melyek ebben a formában kerültek kiadásra? És persze ha minden kötet a gyűjteménybe kerül, akkor az bármilyen könyvespolcon jól mutat…:)

DSCN2178-blog.jpg

Címkék: volán menetrend autóbusz menetrend autóbusz-közlekedés menetrendkönyv

10 komment

Ahogy az egykori Magyarország vasúti hálózata mai mércével is elképesztő tempóban nőtt, Székelyföldön is megkezdődött a hálózat fejlődése, és négy normál nyomtávú, helyi érdekű vonal épült meg: Marosvásárhely–Szászrégen (1886), Héjjasfalva–Segesvár (1888), Brassó–Kézdivásárhely–Bereck (1891–1907) és Balázsfalva–Dicsőszentmárton–Parajd (1897–1906).

A Maros–Torda helyi érdekeltségű, valamint a Nyárád mentét és a Mezőséget átszelő vonalak megépítésének terve a 19. század végén vetődött fel. Az elképzelést 1904-ben a vármegye karolta fel, az építkezés mégis csak 1912-ben indult meg, így készült el a Marosvásárhely–Nyárádszereda–Parajd vonal 83, a Marosvásárhely–Kolozsnagyida 77, míg a Mezőbánd–Mezőzáh szakasz 26 kilométeren, keskeny nyomtávon. Az elsőként említett szakasz maradványait volt lehetőségem kicsit kutatni 2013 nyarán, Nyárádszentlászló (Sânvăsii) és Szentháromság (Troiţa) között, valamint a Nyárádszeredától északra fekvő Jobbágyfalva (Valea) határában.P1040377.JPG

Címkék: trianon kisvasút külföldi vasút erdélyi vasút Nyárád-völgy

3 komment

Nemrég a Bodeni-tó mellett található Rheinregulierungsbahn volt terítéken, ezúttal a környék két osztrák felvonóüzemét ismertetem meg Olvasóinkkal.

ka 030.jpg

 

Címkék: szabadidő kötélvasút Ausztria Svájc

1 komment

A St. Gallenben tett helyiérdekű kirándulásunk után visszatérünk a svájci-osztrák határra, ezúttal nemzetközi vizekre evezünk. Illetve eveznénk, ha a most bemutatandó vasútüzem korábbi "nem teljesítése" miatt a Rajna újabb és újabb árvize miatt szomorkodnánk.

Hivatalosan „Dienstbahn der Internationalen Rheinregulierung”, azaz a nemzetközi Rajna-szabályozás szolgálati vasútja nevet viseli Ausztria nyugati sarkában található vasútüzem. A korábban tisztán ipari jellegű vasút fő profilja ma a turizmus. A telephelyen a vasútüzem mellett a Rajna szabályozásának folyamatával és a környék élővilágával is megismerkedhetünk.

114.jpg

Címkék: kisvasút vasúttörténet Ausztria Svájc turistavasút

Szólj hozzá!

Egy éve két Bódeni-tó melletti fogaskerekű üzemet mutattam be, ezúttal az őket összekötő nagyvasúti vonalon eljutunk egészen St. Gallenig. A város normál nyomtávú nagyvasúti kapcsolata mellett két 1000 mm-es vonallal, trolibuszhálózattal és siklóval is büszkélkedhet, ezúttal a St. Gallen és Trogen között közlekedő Trogener Bahn vonalára kalauzolom a Tisztelt Olvasót.

Most, hogy napvilágot látott egy nagyvonalú vasútfejlesztési projekt, ideje elnosztalgiázni a jelenlegi "nyugalmi" állapoton.

 

172.jpg   St. Gallen végállomás. Innen két irányban, Appenzell és Trogen felé indulnak a vonatok/villamosok, vagy hévek? Azt már meg sem merem kérdezni, hogy miért gyorsabb mindez, mint nálunk egy-két mellék-, vagy fővonal? (Túl költői a kérdés...)

 

Címkék: vasúttörténet Svájc külföldi vasút hegyi vasút

3 komment

Ahogy azt az előző részben olvashattuk, Drezdában méltó módon megemlékeztek az autóbuszos üzemágazat első 100 évéről. A kétnapos rendezvény április első hétvégéjére esett. Vasárnap délután az ünnepnek helyet adó Gruna buszgarázsból felkerekedtek a járművek és Drezda belvárosán keresztül egy felvonulással búcsúztatták a látógatókat.

01.JPG

Címkék: ünnep nosztalgia múltidéző autóbusz Németország Ikarus

3 komment

A helyenként ütemes, helyenként kínálati jelleget mutató magyar vasúti menetrenddel kapcsolatban készek vagyunk elismerni, hogy több részletében elég jól sikerült. Az „elég jól” két dolgot jelent: egyrészt valószínűleg lehet jobbat is, másrészt a jó menetrend próbája a napi gyakorlat, amely során kiderülhet, hogy a papíron jól mutató megoldás a valóságban nem szolgálja az utasokat. Ilyen alaphangulatban vizsgálunk meg minden kedden egy-egy vonalcsoportot, arra keresve a választ, hogy az infrastruktúra ismert korlátai között, szintén nagyjából adott járműállománnyal tudunk-e szebb, jobb, tarthatóbb menetrendet alkotni, avagy másokhoz hasonlóan nálunk is megáll a tudomány a mostani időadatok szépítgetésénél. A bevezetés után szétnéztünk különböző sugaras irányokba, és egy harántoló járat is sorra került. Következzen most a belgrádi irány, mit lehet ebből kihozni.

002 kkhalas 20120329.jpg

Címkék: menetrend itf menetrendi stratégia menetrend fejlesztés nemzetközi forgalom

8 komment

Hídbontók éjszakája

 | 2014.06.23. 08:00 |  Budapest, aut. ford.  |  2 komment | 

Kultúrember az év legrövidebb éjszakáját múzeumokban vagy azok előtt sorban állva tölti. Mi nem. Illetve mi sem vagyunk barbárok, de szolgáltató blog szerzőiként kötelességünk gondoskodni az olvasnivalótokról, és ehhez pont szombat késő este tűnt alkalmasnak. A helyszín Budapest, a Kőbányát és Kispestet összekötő felüljáró a Sibrik Miklós úton. Biciklis bakterral tehát fényképezőgéppel a nyakunkban elindultunk betont és vasat nézni.

Dscf7481_s.jpg

A rozsda hangos csámcsogását még ma is hallani a korláton, háttérben a munkaterület.

Címkék: híd infrastruktúra építés beruházás Kispest Kőbánya a síneken túl

2 komment

Egy esélye van egy közlekedési vállalatnak arra, hogy méltóan ünnepelje meg egy közlekedési forma, nevesen az autóbuszágazat 100 éves évfordulóját. 

Drezdában erre az eseményre 2014 április első hétvégéjén került sor, az ott látottak alapján elmondhatom, hogy méltó módon emlékeztek meg a neves évfordulóról. Helyszínül a grunai autóbuszgarázs szolgált, ahova menetrend szerinti ráhordójáratattal lehetett kényelmesen eljutni.

01.JPG

A járatszám stílszerűen a 100-as volt, a MAN Lion's City GL A40 pedig idei beszerzésű.

 

Címkék: múzeum nosztalgia múltidéző autóbusz Németország Ikarus

7 komment

A helyenként ütemes, helyenként kínálati jelleget mutató magyar vasúti menetrenddel kapcsolatban készek vagyunk elismerni, hogy több részletében elég jól sikerült. Az „elég jól” két dolgot jelent: egyrészt valószínűleg lehet jobbat is, másrészt a jó menetrend próbája a napi gyakorlat, amely során kiderülhet, hogy a papíron jól mutató megoldás a valóságban nem szolgálja az utasokat. Ilyen alaphangulatban vizsgálunk meg minden kedden egy-egy vonalcsoportot, arra keresve a választ, hogy az infrastruktúra ismert korlátai között, szintén nagyjából adott járműállománnyal tudunk-e szebb, jobb, tarthatóbb menetrendet alkotni, avagy másokhoz hasonlóan nálunk is megáll a tudomány a mostani időadatok szépítgetésénél. Némi elméleti bevezető után viszont eddig még csak sugaras irányokban vizsgálódtunk, bár az igaz, hogy a gerincvonalak tekintetében a vasútnak kevés harántoló szerepe maradt a hálózatban. Nézzünk egy olyat, ahol még azért akad valamennyi!

090 20060429 barcs.jpg

Pécs-Szombathely gyorsvonat a hőskorban Barcson

Címkék: menetrend itf menetrendi stratégia menetrend fejlesztés

4 komment

Korábban szerzőtársam beszámolt egy-két német keskenynyomközű (jellemzően 750 mm-es) szászországi kisvasútról, ezúttal a szintén a német szászországi Herrenleitében található mezei vasúti gyűjteményt szeretném bemutatni. A többségében 600 mm nyomtávolságú járműgyűjtemény a maga nemében egyedülálló, 104 mozdonyt és 416 kocsit foglal magába.

111.jpg

Már a kerítés is stílusos

Címkék: múzeum kisvasút múltidéző külföldi vasút kelet-német kisvasutak

1 komment

A helyenként ütemes, helyenként kínálati jelleget mutató magyar vasúti menetrenddel kapcsolatban készek vagyunk elismerni, hogy több részletében elég jól sikerült. Az „elég jól” két dolgot jelent: egyrészt valószínűleg lehet jobbat is, másrészt a jó menetrend próbája a napi gyakorlat, amely során kiderülhet, hogy a papíron jól mutató megoldás a valóságban nem szolgálja az utasokat. Ilyen alaphangulatban vizsgálunk meg minden kedden egy-egy vonalcsoportot, arra keresve a választ, hogy az infrastruktúra ismert korlátai között, szintén nagyjából adott járműállománnyal tudunk-e szebb, jobb, tarthatóbb menetrendet alkotni, avagy másokhoz hasonlóan nálunk is megáll a tudomány a mostani időadatok szépítgetésénél. Egy bevezetés, majd egy-egy északi, keleti és déli térség vizsgálata után - az iránytű szerint - nyugat következik. Ez azonban még messze nem a sorozat záróposztja, az eddig kiragadott vonalcsoportokat továbbiak is fogják még követni az elemzésben.

M43 1016 28 Ce b.jpg

Címkék: menetrend itf menetrendi stratégia menetrend fejlesztés

14 komment

Az elmúlt hetekben sokat megtudhattunk Wrocław-ról: a pályaudvarok, az oda közlekedő vonatok és a villamosok is bőséges dokumentációt kaptak blogunkon. Gondoltunk viszont azokra a kedves olvasóinkra (illetve azok partnereire is), akik más egyébre is kíváncsiak lehetnek, így most jöjjön az is, hogy "átlag turistaként" miért is érdemes a város mellett dönteni - vagy mivel győzhetünk meg más embereket, hogy tartsanak velünk, csak azért, mert mi meg a vonatokra, villamosokra vagyunk kíváncsiak.

Tw1209_MostPiast2.JPG

Címkék: törpe szabadidő múltidéző wroclaw villamosvasút a síneken túl

Szólj hozzá!

Félbevágott állomások

 | 2014.06.04. 07:30 |  biciklis bakter  |  12 komment | 

Június 4-e van, a trianoni békediktátum emléknapja. E cikknek nem célja a békeszerződés elemzése, ez a történészek feladata, egyébként is rengeteg cikk található a témában. E blogon szóltunk már a vasút és a határok viszonyáról a Határeset című sorozatunkban, ahol egy vasútvonal esetében közelebbről is megnéztük, hogy vágta el vonalainkat az új határ. Ma az emléknap alkalmából két érdekes helyszínt mutatunk meg közelebbről, ezekkel kicsit jobban elbánt a határ.

b2_20102_hatar.jpg

Címkék: trianon vasúttörténet határátmenet a síneken túl vasúttörténelem

12 komment

A helyenként ütemes, helyenként kínálati jelleget mutató magyar vasúti menetrenddel kapcsolatban készek vagyunk elismerni, hogy több részletében elég jól sikerült. Az „elég jól” két dolgot jelent: egyrészt valószínűleg lehet jobbat is, másrészt a jó menetrend próbája a napi gyakorlat, amely során kiderülhet, hogy a papíron jól mutató megoldás a valóságban nem szolgálja az utasokat. Ilyen alaphangulatban vizsgálunk meg minden kedden egy-egy vonalcsoportot, arra keresve a választ, hogy az infrastruktúra ismert korlátai között, szintén nagyjából adott járműállománnyal tudunk-e szebb, jobb, tarthatóbb menetrendet alkotni, avagy másokhoz hasonlóan nálunk is megáll a tudomány a mostani időadatok szépítgetésénél. Az elméleti bevezető, és az ország északkeleti, majd keleti részének tanulmányozása után keljünk át a Dunán, és ott is irány dél!

DSCF12398.JPG

Sárbogárd mindenféle vonatokkal a pókban, 2007-ben.

Címkék: menetrend intercity hálózatfejlesztés itf menetrendi stratégia menetrend fejlesztés

16 komment

Az előző két lengyel összeállításunkban bemutattuk a wrocławi pályaudvarokat és az ott megforduló járműveket is. De ha kimegyünk a főpályaudvar épülete elé, ott is síneket találunk: a legnagyobb lengyel villamoshálózatot, amely a maga 184 kilométeres hosszával pedig nemcsak Varsót és az elővárosi vonalai miatt szintén elég szép helyezést elérő Łódz-ot, hanem még a több városra is kiterjedő sziléziai rendszert is lepipálja. Ez már önmagában elég indok ahhoz, hogy beutazzuk, magáról a városról nem is beszélve.

Ebben a cikkben a városi közösségi közlekedés járművein, a közlekedés szervezésén lesz a hangsúly, míg egy hét múlva az ezt követő ráadás részben a várost különlegessé tevő (nem feltétlenül közlekedési) ínyencségekről számolunk majd be.

013 DSC03865.JPG

Címkék: szabadidő bringa városnézés wroclaw villamosvasút

2 komment

A helyenként ütemes, helyenként kínálati jelleget mutató magyar vasúti menetrenddel kapcsolatban készek vagyunk elismerni, hogy több részletében elég jól sikerült. Az „elég jól” két dolgot jelent: egyrészt valószínűleg lehet jobbat is, másrészt a jó menetrend próbája a napi gyakorlat, amely során kiderülhet, hogy a papíron jól mutató megoldás a valóságban nem szolgálja az utasokat. Ilyen alaphangulatban vizsgálunk meg minden kedden egy-egy vonalcsoportot, arra keresve a választ, hogy az infrastruktúra ismert korlátai között, szintén nagyjából adott járműállománnyal tudunk-e szebb, jobb, tarthatóbb menetrendet alkotni, avagy másokhoz hasonlóan nálunk is megáll a tudomány a mostani időadatok szépítgetésénél. Elméleti bevezető, valamint Miskolc és Eger vidéke után ma átkelünk a Tiszán, és a Debrecen – Nyíregyháza körüli hálózat struktúráját vizsgáljuk.

V63 024 Ni.JPG

Fél évvel a kör-IC születése előtt, Nyíregyházán

Címkék: menetrend intercity hálózatfejlesztés itf menetrend fejlesztés nemzetközi forgalom

14 komment