Hova megy ez a vonat?

Hegyen, völgyön át; Pillanatképek Innsbruckból

2016. április 28. Szerző: Angol vasutas

Tirol - és ahogy magukat hirdetik, az Alpok - fővárosa talán azon ausztriai célpontok közé tartozik, ahol a magyar látogató ritkábban fordul meg - ez érthető is, hiszen a sógorok egyik legnyugatibb tartományáról van szó. Pedig Innsbruck mindenkinek tartogat érdekességeket, függetlenül attól, hogy az illető az ember alkotta szépet részesíti előnyben (beleértve a vonatokat, villamosokat is), vagy inkább a természetet kedveli - akár tisztes távolságból szemlélve, akár meghódítására is vállalkozva.

128.JPGEgy város, ahol könnyedén a lábad előtt heverhet az egész világ...

Tovább

Híd a Wupper folyó felett – Müngstener Brücke

A közelmúltban bemutattam Németország legnagyobb kapacitású kötélvasútját Koblenzből, valamint legrégebben üzemelő fogaskerekű vasútját Königswinterből.

Ismét egy leg-ről lesz szó, ezúttal az ország legnagyobb acél szerkezetű vasúti hídja van soron.

dsc02784.jpgA Wupper völgye és a híd.

Tovább

Metrópótlásra készül a Volán Egyes Ülés - Interjú

Nemrég látott napvilágot a hír, miszerint a Volán kapja a metrópótlás lehetőségét, mely minőségi változást hozhat a fővárosiak életében, olyannyira, hogy talán a metrót sem kívánják majd vissza a pótlás után - legalábbis ezt mondja a vállalat vezetése.  

Az újdonsült nyertes gőzerővel készül a pótlás megszervezésére. Az elvégzendő feladatokról a Volán Egyes Ülés ügyfélkapcsolatokért felelős párterapeuta és forgalmi osztályvezető asszonyát, Dzsesszika Alba Jolánt kérdeztük:

Tovább

Wuppertal: elveszett villamosvonalak nyomában

Wuppertalban ma a nagyvasút mellett csak a függővasút szolgáltatja a kötöttpályás közösségi közlekedést, a környéket átszövő villamoshálózat 1987-ig több lépcsőben megszűnt. Villamossal ma már csak a Bergische Museumsbahnen nosztalgiaüzemében találkozhatunk. Nemrég a környéken elveszett vasútvonalakra emlékeztem, ma a felhagyott villamos vonalak emlékei után kutatok.

 vill0.pngAz egykori hálózat közel 300 km építési hosszal rendelkezett.
 
Tovább

Idő és utazás - Utrecht vasúti múzeuma

Hollandiát bejárva már voltunk a három legnagyobb városban, Amszterdamban, Hágában és Rotterdamban is. A különféle kulturális dolgok mellett mindegyikben lehetett elég dolgunk új és régi villamosokkal - utóbbiakkal különösen a középső helyen - de ha vonatozásra vágytunk, akkor már kellett némi kirándulást tennünk a tengerpart irányában északnak vagy délnek. Mit tehetünk viszont akkor, ha ez utóbbira nincs egy külön napunk, de mégis vonatokat szeretnénk látni, ráadásul olyanok számára is "fogyasztható" formában, akik nem ezért jöttek el az országba?! A megoldást a negyedik legnagyobb holland településen, Utrechtben kell keresni...

bfmailebaanges.JPG

Tovább

Bergische Museumsbahnen – Méltó emlékezés a múltra

Legutóbb Wuppertal és környékének elveszett vágányai felett keseregtem, ezúttal a környék legnagyobb 1000 mm-es villamos hálózatának maradványán örömködök és teszem ezt azért, mert a helyi egyesület méltóképpen őrzi a kötöttpályás közlekedés emlékét.

dsc04123.jpg(Solingen-)Kohlfurt felől az igazság odaát, Wuppertalban van.

Tovább

Beltengeri álom – Stoomtram Hoorn-Medemblik

Ha Hollandiában múzeumvasutakra vágyunk, Hágából, de különösen Rotterdamból kettőt is felkereshetünk. Amszterdam felől viszont már messzebbre esik mindkettő, de itt is találhatunk egy igen jó alternatívát, amely nemcsak a déli partokon fekvő két üzem minden előnyös tulajdonságát egyesíti, hanem a környezetébe is igen jól illeszkedik. Ahhoz, hogy megtaláljuk, elég könnyű megjegyezni, hogy hová is menjünk: Hoorn az.

ns_7742_medemblik7.JPG

Tovább

Az elfelejtett világ

Wuppertal: elveszett vasútvonalak nyomában

Nemrég megismerhettük Wuppertal földfelszín feletti kötött pályás tömegközlekedési lehetőségét, ezúttal a valóban Mennybe szállt, azaz megszűnt vasútvonalak után kutatunk.

A térképre tekintve ma már egy-két vonalnak nem látni az értelmét: minek felkanyarogni a hegyre (Korkenzieherbahn) kis teljesítményű gőzmozdonyokkal, amikor egy faluval arrébb a síkon is megtehetjük ezt (Wuppertal-Gruiten-Haan-Solingen)? A megoldást részben a nagymértékű századfordulós iparosítás és a tömegközlekedés kiépítetlensége adja, a változatos terepviszonyok között és útállapotok miatt a lovasszekerek helyett igazi megváltás volt a géppel továbbított személy- és teherszállítás. 

wuppertal_attekinto_terkep.pngHova megy a vonat? A pirossal jelölt vasútvonalakon már sehová...

Tovább

Sínek a dűnék közt - múzeumvasutak Rotterdam környékén

Hollandiában járva eddig nem mozdultunk ki a városokból, legfeljebb csak akkor, ha az egyikből a másikba mentünk át – és ehhez mérten a közlekedési eszközök is inkább csak olyanok voltak, amelyek urbánus közegben teremnek. Most tehát épp itt az ideje, hogy legutóbbi cikkünk helyszínéről, Rotterdamból kimozduljunk egy kicsit, és végre a város környékén fellelhető vasúttörténetnek is szenteljünk pár mondatot és képet.

loc54_portzelande2.JPG

Tovább

A feje tetejére állt világ - 115 éve indult el a wuppertali függővasút

Éppen ma 115 éve, hogy a feje tetejére állt a világ. Ezen a napon sokaknak megfájdult a nyakuk a folyamatos felfelé nézésnek köszönhetően, mert a földfelszíni csattogás, nyerítés és kerregés mellé belépett életükbe a fejük feletti városi zajkeltő eszköz: a függővasút.

A fentiekből talán körvonalazódik, hogy ezúttal nem az aktuális itthoni közlekedéspolitikai helyzetről lesz szó, habár a cím sok tekintetben találó lenne. A cél a németországi Északrajna-Vesztfália tartománybéli Wuppertal városa, ahol 115 éve, 1901. március 1-én adták át hivatalos nevén az „Eugen Langen típusú egysínű függővasút” pályájának első szakaszát.

dsc03538.jpgNa, ma ki néz be az ablakon?

Tovább

Újdonságok és régiségek - Rotterdam

Aki Hollandiát keresi fel, az általában mindent meg tud kapni Amszterdamban, akár a „szokásos” látnivalókat, akár a helyi sajátosságokat keresi, vagy csak egyszerűen a villamosokat akarja látni. Akinek ez nem elég, az elég ráadáshoz juthat Hágában és környékén, sőt, villamosokból még duplán is. Ilyen választék mellett nehéz dolga van a harmadik legnagyobb városnak, Rotterdamnak, főleg, mert itt inkább csak modern épületekkel találkozni… mégis érdemes neki, és természetesen villamosainak is egy esélyt adni, hiszen nemcsak Erasmusról és az egyik legjelentősebb európai kikötőről lehet nevezetes.

tw515_vorcentraalst2.JPG

Tovább

A Budapesti Repülőtér tömegközlekedési kapcsolatai 4.

Nem régiben áttekintettük a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér és tömegközlekedési kapcsolatainak történetét, megvizsgáltuk milyen adottságokkal rendelkezik hazánk első számú reptere, majd kirándultunk egy kicsit Európában, hogy megnézzük hogyan szolgálnak ki más légikikötőket. Azt megállapítottuk, hogy a mostani, külvárosi átszállópontra közlekedő helyi autóbusz és az erősen felújításra szoruló metróvonal kombinációja messze van az ideálistól. Mivel lehetne tehát színvonalasabbá tenni a budapesti repülőtér kiszolgálását?dsc06746_koki_m3.jpg

Ez itt a metró vége - örökre?

Tovább

Értékmegőrzés (város)határok nélkül - Tramweg Stichting

Előző cikkeinkből már megtudhatták a kedves olvasók, hogy Hollandiának mindkét fővárosában járnak villamosok, és hogy azok sem hiába keresik fel bármelyiket, akiknek a régi kocsik szépsége többet jelent annál, minthogy egy halkan és gyorsan suhanó akadálymentes járművön utazhassanak. Ahhoz viszont, hogy ez megvalósuljon, nemcsak sok év és sok ember munkája volt szükséges, hanem az is, hogy valakik egyáltalán megvessék mindennek az alapját. Ám nem elégedtek meg ennyivel, hanem a mai napig ők is gazdagítják a gyűjteményeket.

htm58_schevhavmtw2_2.JPG

Tovább

A Budapesti Repülőtér tömegközlekedési kapcsolatai 3.

Miután megismertük a Liszt Ferenc repülőteret és a hozzá rendelt tömegközlekedési kapcsolatokat, elemeztük a reptér adottságait, lássunk néhány példát arra, hogyan szolgálják ki más európai nagyvárosok a saját légikikötőiket. A példaként felhozott repülőterek között lesznek, amelyek utasforgalmuk alakulása miatt jó összehasonlítási alapok, mások e tekintetben teljesen más súlycsoportot képviselnek, de hasonló funkciójuk (főváros első számú reptere) miatt érdemes őket górcső alá venni.

003.JPG

Schwechat az Austrian bázisa és a Liszt Ferenc Repülőtér legkomolyabb vetélytársa a régióban, több körös előnnyel.

Tovább

Kettőről az egyre - Hága

Hollandia nem egy „egyslágeres” ország, még ha a legfőbb nevezetességei így is Amszterdamba összpontosulnak – a látogatók többsége viszont nemcsak akkor szokott vonatra szállni, ha tulipánokra, szélmalmokra, vagy sajtpiacokra kíváncsi. Az ugyanis már minden kontinensen előfordult nem is egy országgal, hogy ilyen vagy olyan okból fővárost váltott (hogy ilyet találjunk, ki se kell mozdulnunk otthonról, hiszen nálunk sem Budapest – illetve 1873 előtt Buda – viselte egyedül ezt a címet, amióta a magyar állam létezik) – de olyant nem nagyon találni, hogy egy második főváros is legyen. Itt azonban még ilyet is találunk Hága formájában, és nagyon sok minden van, amiért ide is tehetünk kirándulást – köztük villamosok is.

dscf3832_s.jpg

Tovább

A Budapesti Repülőtér tömegközlekedési kapcsolatai 2.

Az első részben áttekintettük a repülőtér és az azt kiszolgáló tömegközlekedés történetét, beszéltünk a meg nem valósult tervekről. Most lássuk, milyen adottságokkal rendelkezik az ország legfontosabb légikikötője, vagyis milyen alapanyagból kell megfőzni az ebédet.

042.jpg

Tovább

A fű zöld, a villamos kék... - Amszterdam

Egy héttel ezelőtt a nagyvasút bemutatásával kezdtük meg Hollandia kötöttpályás közlekedésének felfedezését. Korábbi cikkeink során pedig úgy alakult, hogy már két olyan város villamosüzeméről is írtunk, amelyekre az Észak Velencéje nevet szeretik aggatni – az egyik Szentpétervár, a másik pedig Stockholm volt. Most jöjjön a harmadik, amelyre szintén szokták ezt mondani, és amely az ország vasúthálózatának nem véletlenül központja, hiszen két fővárosa közül mégiscsak a nagyobb és ismertebb… és ez természetesen Amszterdam.

gvb401_zuiderhofm307.JPG

Tovább

A Budapesti Repülőtér tömegközlekedési kapcsolatai 1.

Tavaly ősszel a szerzőtársak kilenc részes cikksorozatban vizsgálták meg Budapest tömegközlekedésének lehetséges fejlesztési irányait. Akkor a repülőtér és környéke kimaradt, hiszen ez önmagában egy komolyabb elemzést igénylő téma.

A budapesti nemzetközi repülőtér kiszolgálása és tömegközlekedési kapcsolata olyan, időről-időre a sajtóban is visszaköszönő téma, melynek ügyében nem történik érdemi előrelépés. Abban talán egyetérthetünk, hogy a jelenlegi állapot messze van az ideálistól, az ország legjelentősebb repterét egy helyi buszjárat szolgálja ki, amely ráadásul a belváros közelébe sem biztosít eljutást, csak egy külvárosi átszállópontig közlekedik. Az igény valami másra, valami jobbra rendszeresen előkerült. Lássuk, milyen tervek születtek és haltak el a repülőtér több mint fél évszázados története során.

dscf8184_s.jpg

Tovább

A kötöttpályás hollandiak - egy felfedezés kezdete

Ha a jóval távolabbi és hidegebb Svédországról is fel tudtunk sorolni olyan dolgokat, amelyek honfitársaink számára is ismertek lehetnek, akkor Hollandiával sem lesz túl nehéz dolgunk. Van, akinek inkább a 120 évnél régebbi dolgok mondanak többet: a szokásos klisék a tulipánokkal, szélmalmokkal, sajtokkal, a nagy festők és műveik, meg az, ahogy az ország folyamatosan uralta – és uralja ma is – a tengert, először kereskedelemben és gyarmatosítással, majd pedig gátak és csatornák építésével. A fiatalabb generációk azonban inkább a rengeteg biciklit és a liberális életfelfogásukat emlegetik – ebbe viszont nemcsak a tudatmódosító szerek férnek bele, hanem az, hogy más nyugat-európai országokhoz képest itt még mindig meglepően jól működik a multikulturalitás. Utóbbihoz pedig nemcsak saját határaikon belül járultak hozzá erősen, és most nemcsak a globálissá vált sörmárkáikra kell gondolni, hanem arra is, hogy mennyi angyali hangú és kinézetű énekesnőt adtak a rockzenének… mögéjük pedig olyan zenészeket is, akik ezeknek a hangoknak méltó keretet adnak.

Mindez szép és jó, de mivel blogunkat mégis elsősorban vonatok, villamosok (illetve kisebb mértékben buszok és trolik) miatt olvassák legtöbben, így felmerül a kérdés, hogy ezek miatt érdemes elutazni az országba? A következő pár hétben többször is igennel fogunk válaszolni erre a kérdésre, hiszen a hazánkhoz képest csak kétötödnyi területen négy (plusz egy) villamosüzemet, és legalább öt-öt normál illetve keskenynyomközű múzeumvasutat is fel lehet keresni… mielőtt azonban ezek közül bemutatnánk néhányat, kezdjük az alapoknál, azaz a nagyvasút üzemével.

dscf3245_s.jpg

Tovább

Néhány nap fonódás után

Átadták. Használható. Használható? Érdemes messzemenő következtetéseket levonni egy hét tapasztalásai alapján? A rendszer még bejáratós, már sokak megszerezték első élményüket a nemrég átadott budai fonódó villamoshálózat kapcsán. Mi is tapasztaltunk ezt-azt, melyet most meg is osztunk Tisztelt Olvasóinkkal.

dsc_2168.jpg

Tovább

Térségi buszok tervezése: Hernád-völgy

Mai "menetrendjobbító" szándékú írásunk segítségével Észak-Magyarországra, az encsi és gönci járásba utazunk. Hogyan lehetne jobb elérhetőséget biztosítani a hétvégi időszakban egy döntően kis- és középfalvas térségben, azzal a napi néhány járattal, úgy, hogy az erre fordított teljesítmény érdemben nem módosulna? Milyen gátakat kellene a hazai közlekedésszervezésben lerombolni, a jobb szolgáltatás érdekében? Cikkünket ajánljuk a térségi menetrendi egyeztetések résztvevőinek - önkormányzatoknak, szolgáltató(k)nak, megrendelőnek egyaránt...
h_dscn4292.jpg

Tovább

A kevesebb néha több - Östra Södermanlands Järnväg

A kicsit hosszúra vett téli szünet után most akár az évszakhoz is illő lehet, hogy ne a messzi délre, hanem inkább északra kalandozzunk egy kicsit. Ebben van gyakorlatunk, hiszen pont egy éve írtunk Svédország fővárosáról és második legnagyobb városáról, valamint azok villamosairól – de arról sem felejtettünk el szólni, hogy aki inkább a vidékies hangulatra vágyik, de emellett mégis szereti ezt az urbánus közlekedési eszközt, annak is tartogat az ország látnivalókat. Nem szeretnénk azonban azt a benyomást kelteni, hogy a vonatok és különösen a kisvasutak kedvelőinek semmi jó indoka nincs egy ottani látogatásra – jöjjön hát egy régóta tervbe vett írás erről az ágazatról is.

kmn4_laggestamtu6.JPG

Tovább

Még mindig a zárjelző tolja – ezt az évet is

Ha a naptárunkra pillantunk mostanság, két dolog fog mindenképp feltűnni: a egyik, hogy túl sok napot jeleztek benne piros betűvel, a másik pedig, hogy igencsak megfogyatkoztak benne a lapok. Odakint meg mindent a tűlevelű örökzöldek, díszcsomagolások, sőt a globalizáció hírnökeként nálunk nem honos agancsos-patás állatok, piros-fehér kampósbotok nyalókák és egy piros ruhában mászkáló dagadt vénember ural, aki pedig már elvileg több mint két hete elvégezte a feladatait. Az emberek ilyenkor két csoportba oszthatók: van, akit magával ragad ez az ünnepesdi, s utána egy héttel ő is úgy véli, hogy kötelező neki egy tágabb közösségbe menni, és ott kiereszteni a gőzt… de van, aki csak kihasználja, hogy mások ezt teszik, ő maga pedig inkább visszavonul ezek elől. Akármelyikbe is tartozzanak olvasóink – és persze mi, szerzők – sejthető, hogy nem mi, és blogunk az, ami a legnagyobb figyelmet kapja, de azért csak jó lehet visszaemlékezni az idei történésekre – ahogy valahol nekünk is az lehet, ha már egyszer hagyományt csináltunk ebből is.

Tovább

Menetrendi értesítő - a Közlekedési Központok aktuális módosításai

Az évenként szokásos vasúti menetrendváltásról az elmúlt héten már jelentkeztünk egy összeállítással. Nincs azonban jól működő közlekedési hálózat, ha nem veszi ki belőle a részét a közúti alágazat: a teljesség igénye nélkül, nézzük tehát most a helyközi autóbusz-hálózat változásait is:

dscn3043-k.jpg

Tovább

Buckinghamshire Railway Centre

Egy napsütéses májusi vasárnapon párom meglepetés kirándulással kedveskedett nekem. Meglepetés volt, mert nem árulta el hová megyünk. Egészen vasárnap reggelig csak annyit tudtam, hogy a vonatunk London Marylebone állomásról indul majd. Amikor megvettük a jegyeket, már azt is tudtam, hogy Aylesbury-be tartunk, de utunk végcélját Kedvesem még akkor sem árulta el, amikor beültünk a taxiba. Csak a főútvonalról lefordulva realizáltam, hogy egy vasúti múzeumba megyünk. Mondanom sem kell mennyire megörültem, hiszen nem csak munkám, hanem hobbim is a vasút.

001.JPG

Indulásra készen a Chiltern Railways Class 168-as dízel motorvonata London Marylebone állomáson. Innen indult a meglepetés kirándulás.

Tovább