HTML

Hova megy ez a vonat?

Merre álljon a váltó, ha Európa felé akarunk továbbmenni? Higgadt, szemlélődő-elemző blog az utasok és a közlekedésben, közlekedésért dolgozók örömére.

Facebook

Utolsó kommentek

Címkék

13-as vonal (1) 266 (1) 29-es vonal (2) 30a (1) 30a átépítés (13) 4G InterCity kocsi (1) akadálymentes (4) Alex (1) angol vasút (3) archív (1) árufuvarozás (8) árvíz (1) átépítés (3) Ausztria (3) autóbusz (10) autóbusz-közlekedés (2) autóbusz menetrend (22) autószállítás vasúton (1) autószállítás vonaton (2) autószállító vonat (1) autós vonat (1) autót vonaton (1) a síneken túl (31) balaton (4) balatoni vasút (2) baleset (1) balkáni vasút (5) balkan flexipass (5) balkán vonatozás (5) Bécs (1) bécs főpályaudvar (3) belgrád-bar vasút (2) beruházás (1) bezárt mellékvonal (2) bezárt vasút (4) biztonság (2) biztosítóberendezés (1) BKV (2) borsod (1) bringa (9) brit tudósok (7) Budapest (6) budapesti pályaudvarok (6) büfékocsi (3) busz (1) buszkövető (1) busz vonat átszállás (12) cargo (7) Címkék (10) csatlakozás (7) cseh vasút (3) cseh vonatinfó (1) Dánia (3) díjszabás (35) elővárosi vasút (4) elővárosi vasút felújítás (15) elveszett vágányok (3) EMD mozdonyok (2) építés (1) erdélyi vasút (1) esélyegyenlőség (1) étkezőkocsi (3) EU (3) eurocity (12) fejpályaudvar (6) fénysorompó (1) Finnország (1) fogaskerekű (7) föladalatti (1) főpályaudvar (3) forgalom (1) fotózás (1) fővonal (6) függővasút (1) fülkés távolsági kocsi (1) füves vágány (1) gerecse (1) GM mozdonyok (1) gőzüzem (1) gyerekek utazása (1) GySEV (1) hajó (1) hálózatfejlesztés (33) határátmenet (12) hegyi vasút (25) híd (2) horvát vasút (10) horvát vonatinfó (1) humor (1) IC-kocsi (1) Ikarus (2) ikarus (1) infrastruktúra (45) intercity (22) ipolyság-csata vasútvonal (1) itf (32) járatritkítás (5) jármű (6) jármű színezés (4) jugoszláv vasutak (4) kelet-német kisvasutak (10) kennedy mozdony (1) kerékpár (12) kiegészítő jegy (2) kishatárforgalom (8) Kispest (1) kisvasút (22) Kőbánya (1) komp (1) konténer (6) környezetvédelem (2) körvasút (1) koszovó (1) koszovóba vonattal (1) koszovói vasút (1) koszovó Nohab (1) kötélvasút (8) kötöttpálya (1) közlekedés vasúti átjáróban (1) külföldi menetrendkönyv (1) külföldi vasút (65) külföldi villamos (3) LÁEV (2) lanovka (2) lengyel vasút (4) london (1) macedón vasút (2) marketing (5) megszűnt pályaudvar (2) mellékvonal (6) menetidő (4) menetrend (84) menetrendi stratégia (31) menetrendi szimbólum (1) menetrendkönyv (6) menetrend fejlesztés (44) menetrend stratégia (3) menetrend tervezés (2) menetrend változás (4) metró (9) montenegró vasút (1) műholdas járműkövetés (2) múltidéző (8) múzeum (10) nagy sebességű vasút (1) Németország (13) német vasút (13) nemzetközi forgalom (27) nemzetközi személyvonat (9) Nohab mozdony (1) nosztalgia (15) Nyárád-völgy (1) ohridba vonattal (1) Oroszország (1) összefoglaló (3) osztrák vonatinfó (1) pályaudvar (13) portugália (6) pótjegy (1) regionális forgalom (10) rendelet (3) reptéri gyorsvasút (1) repülőtéri vasút (1) sikló (17) Skjoldenæsholm (2) Sopron (1) sör (1) spanyol vasút (5) Svájc (15) szabadidő (30) székesfehérvár (3) személypénztár (13) személyvagon (3) szerb vasút (9) színterv (6) szlovák vasút (6) szlovák vonatinfó (2) szlovén vasút (7) szolgáltatások (5) szubjektív (3) tarifa (26) távolsági forgalom (6) térképes menetrend (2) törpe (1) trianon (2) trolibusz (5) turistavasút (30) újrahasznosítás (1) ünnep (3) ünnepi forgalom (2) utasforgalom (32) utasjog (1) utasjogi (2) utasjogi rendelet (1) utasjogok (3) utastájékoztatás (23) ütemes menetrend (4) vác állomás átépítés hibái (1) vác átépítés (1) vágányzári menetrend (1) városi vasút (2) városnézés (1) vasút (4) vasútállomás (29) vasutasok (1) vasútépítés (15) vasútfejlesztés (2) vasúti átjáró (1) vasúti menetrend (9) vasúti szelvénykövek (1) vasúti térkép (1) vasúttörténelem (2) vasúttörténet (7) vasút és természet (1) vértes volán (1) villamosvasút (23) villamos fejlesztés (1) visszatekintés (4) volán (23) vonatdroid (2) vonatinfó (2) vonatkövető (1) wroclaw (4) zavarkezelés (1) zene (1) Címkefelhő

Impresszum

Valamennyi bejegyzés és kép a Hova megy ez a vonat? blog szerzőinek szellemi tulajdona. Továbbítani, sokszorosítani, felhasználni csak az érintettek hozzájárulásával és a forrás megjelölésével szabad. © 2012.

Zavarkezelés a vasúton 2.

 | 2014.12.16. 08:29 |  Angol vasutas  |  7 komment | 

Az első részben megnéztük azt, mi okozhat galibát a vasúton. A mostani részben mutatok egy példát arra, hogyan igyekszünk kezelni a nem várt helyzeteket. A példa egy megtörtént eset elemzése, még októberben történt, hogy Wimbledon állomásnál az egyik kitérő váltóállító műve meghibásodott. Mivel a csúcssín a két végállás között rekedt meg, a fenti kitérővel összefüggésben működő W191 jelű főjelzőn a hiba fennállásáig továbbhaladást engedélyező jelzéskép nem jelenhetett meg. Ennek eredményeként a South West Mainline ‘lassú’ bal vágányán a forgalom szünetelt Wimbledon (bezárva) és New Malden (bezárva) állomások között.

7 komment

Tegnapelőtti cikkünkben mi is csatlakoztunk az új menetrendről nyilatkozók táborához - de az előző években is különös figyelmet fordítottunk arra, hogy olvasóink megtudják, milyen formában kell újragondolniuk a következő évre szóló vonatos utazásaikat külföldre. Ehhez tartjuk magunkat most is, és noha nem mi fogunk minden újdonságot elmondani, azért újra összeállítottuk a fontosabb nemzetközi változások listáját.

Címkék: menetrend eurocity menetrend fejlesztés külföldi vasút szerb vasút nemzetközi forgalom szlovén vasút szlovák vasút cseh vasút angol vasút német vasút bécs főpályaudvar lengyel vasút

3 komment

Vasárnapig, a vasúton szokásos éves menetrendváltásig már csak néhányat kell aludnunk, és örömblog lévén abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy az ezzel kapcsolatos száraz hírekről már nem kell beszámolnunk: megtették ezt nálunk gyorsabb, szakmaibb (és „szakmaibb”) oldalak. Mi inkább nem mohó kisgyerek módjára cincáltuk szét az új könyvet, hanem hagytunk magunknak egy kis időt, hátha a változásoknál mélyebb, talán érdekesebb tartalomra is bukkanhatunk. Ez szerencsére végképp szubjektív, ezért e bejegyzés alcíme nem

Miért lett ilyen a menetrend?

Hiszen nem ismerjük a választ, az „ilyen” ráadásul értékítéletet is tartalmaz, és (ahogy azt már korábban is írtuk,) ha hihetünk a közvéleménynek, minden menetrend csak rosszabb, mint a korábbi. Nem ez a lényeg. Mi most arról írunk, hogy

Mit akar a vasút ezzel a menetrenddel?

Ez a kérdés nem tartalmazza előre az ítéletet, viszont egy súlyos előfeltevéssel számol: azzal, hogy a vonatok közlekedésének valami célja van, térben és időben egyaránt. Van üzleti érdek, üzleti cél, ezek valahol, valamikor találkoznak a megrendelői elvárásokkal. Néhány nagyobb témát hoztunk, a hozzászólásokban persze folytathatjátok.

Címkék: menetrend menetrend változás itf menetrendi stratégia menetrend fejlesztés utasforgalom nemzetközi forgalom menetrendkönyv

15 komment

Tegnapelőtt kezdtük meg azon hely bemutatását, ahol egyszerre őrzik mindhárom dán villamosüzem járműveit – de ez a gyűjtemény sokkal több, mint egy egyszerű villamosmúzeum. A múzeumhoz itt egy önálló vonal, egy teljes villamosüzem is társul, amelynek felépítése és az itt szereplő „idegenlégiós” járművek még különlegesebbé teszik. Beszéljünk most ezekről a részletekről is!

p1000304_1.JPG

Címkék: múzeum nosztalgia trolibusz Dánia turistavasút villamosvasút Skjoldenæsholm

3 komment

Két hete már láthattuk, hogy milyen különleges útvonalakon vonatozhatunk el Dániába… de miért is mennénk el oda közlekedésbarátként ezeken a hidakon kívül? A többségnek elsőre minden bizonnyal a NOHAB-ok ugorhatnak be, de ezekből már csak néhány nosztalgia- és magánvasúti kézbe került példány maradt meg. Szóba jöhet még a vasúti múzeum Odense-ben, meg még néhány múzeumvasút és nosztalgiavonat – a villamosok viszont legfeljebb csak a legvégső esetben. Nem is indokolatlanul: 1972 óta Dánia területén egyetlen városban sem járnak a „tuják” (ez talán hamarosan változhat, a koppenhágai városvezetés már régóta tervez egy-két Stadtbahn-vonalat) – mégis nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy sehol sem tud velük utazni ebben az országban.

 AS1_MusMKS1578.JPG

Címkék: nosztalgia trolibusz Dánia turistavasút villamosvasút külföldi villamos Skjoldenæsholm

1 komment

Egy héttel ezelőtt írtunk a német-dán vasúti kompforgalom múltjáról és jelenéről, illetve arról, hogy lassan véget ér az a folyamat, hogy a hajókat hidak váltsák fel. Ezzel azonban nem ér véget a vasúti kompok forgalma a Balti-tengeren… erről mindjárt egy másik északi állam, Svédország is gondoskodik. Lássuk, hogyan is.

A svéd 1435 mm-es hálózat sokáig csak Norvégiában találhatott csatlakozásra, hiszen a finneknél az orosz széles nyomtávon épültek ki a vasútvonalak – és azokkal is csak egyetlen összeköttetés van a Botteni-öböl fölött, az északi sarkkör közelében. Németország legközelebbi pontja, a már általunk is meglátogatott Rügen-sziget 119 kilométernyi hajóútra van a svéd partoktól, itt 1909-ben közlekedett először vasúti komp Sassnitz és Trelleborg között. (1936-ig, amíg a szigetet össze nem kötötték a szárazfölddel, egy második áthajózásra is szükség volt egyébként.)

3 komment

Néhány hete már beszámoltunk arról, hogy a székesfehérvári vasútállomás átépítése sok év várakozás után végre megindult. Az első munkák nyilván bontásról szóltak, de mostanra elkezdtek kinőni azok a létesítmények, amelyeken a személyforgalom majd bonyolódni fog (lehet, hogy a szó szoros értelmében is...), amíg a mostani peronos vágányok átépítését végzik majd. Nézzük, hogy állunk!

 20141123_150948.jpg

Kék és piros - eltérő színű rokonság a még érintetlen peronos vágányokon.

Címkék: székesfehérvár infrastruktúra átépítés fővonal

2 komment

Balkán Flexi 5. rész - Hazaút

 | 2014.11.21. 08:30 |  biciklis bakter  |  Szólj hozzá! | 

Miután megjártuk a Balkán bugyrait, nyaraltunk az Ohridi-tónál, várost néztünk, és jártunk Koszovóban, elérkezett a hazaút ideje. Mivel az odaúton a Hellásszal éjjel mentünk, visszafelé nappali vonatot választottunk. A tapasztalatról rövid általános relativitás-elméletünk: nappal vánszorgó vonaton lassabban telik az idő.

Dscf10240.jpg

Indulás előtt Szkopjében

Címkék: szerb vasút balkáni vasút balkan flexipass balkán vonatozás

Szólj hozzá!

Néhány hónappal ezelőtt több cikkből álló elmélkedést folytattunk arról, hogy mi is állhat a vonatok útjába, ha nemzetközi forgalmat akarunk csinálni. Ennek kapcsán beszéltünk a műszaki akadályokról, az előírásokról illetve az üzleti megfontolásokról – de az elsőhöz valahol közel állnak a természet erői is. A hegyeket, völgyeket és folyókat az emberek már a vasutak hőskorában le tudták győzni – a tengerrel azonban még hosszú ideig nem sikerült boldogulni. Pedig szükség volt erre is, hiszen a túlsó partjukon lévő szigetek és félszigetek lakói is igényelték idővel a hosszabb távú mobilitást, anélkül, hogy vonatról hajóra arról pedig ismét vonatra kellett volna szállniuk. A vízi járművek fejlesztésével sikerült erre is egy megoldást kitermelni – a vasúti kompot.

P1030631.JPG

Címkék: híd hajó múltidéző komp Dánia külföldi vasút német vasút

19 komment

Balkán Flexi 4. rész - Koszovó

 | 2014.11.11. 08:30 |  biciklis bakter  |  2 komment | 

Balkáni utazásunk alighanem legizgalmasabb részéhez érkezett. A szkopjei városnézést követően még aznap délután vonatra szálltunk, az egyetlen nemzetközi vonatra, amely Szkopje és Pristina között teremt kapcsolatot. Koszovóba? Turistáskodni? Vonattal? Hát persze!

Dscf10116.jpg 

Címkék: koszovó balkáni vasút jugoszláv vasutak balkan flexipass balkán vonatozás koszovói vasút koszovó Nohab Nohab mozdony koszovóba vonattal

2 komment

Bezzegország vasútja

 | 2014.11.06. 08:08 |  tükrös reflex  |  14 komment | 

 „Szép napot! Igazán jó időnk van a kiránduláshoz! Mondja, jön is a megfelelő vonat?” – kérdezi egy idős néni a sínek mellett fényképezőgéppel a kezében ácsorgó idegentől, egy apró falu határában. Természetes jelenet Ausztriában, szájtátásra okot adó egyedi jelenség hazánkban. A jegyvizsgáló minden megálló után élőszóval köszönti az új felszállókat és hírt ad arról, hogy a csatlakozó állomáson elszenvedett hét perces késés mennyivel csökkent és mikortól lesz ismét pontos a vonat. A késésért természetesen elnézést, nem pedig „türelmet és megértést” kér. Aprónak tűnő különbségek – de mennyire különbözik valójában „utasnak és kirándulónak lenni” Ausztriában és Magyarországon, és mi lehet a különbség oka?

 

001_2.jpg

Kirándulók a ködben – az osztrákok sokat utaznak és sok szabadidőt töltenek a szabadban. Westbahn vonat a régi Westbahn-on

14 komment

November 6-tól 14-ig, egy héten keresztül peron- és vágányépítési munkák lesznek Kőbánya-alsó megállóhelynél, ezért az egyik vágányt Kőbánya-Kispest és Kőbánya-teher között lezárják. A vágányzári menetrend elkészítésénél azonban a MÁV-Start az utasbarát megoldások helyett a saját kényelmét választotta. Ismét...

kobanya-kispest-D70.jpg

Kőbánya-Kispest a kezelőpulton. Forrás: Telefongyár.hu

Címkék: ütemes menetrend elővárosi vasút menetrend változás Budapest utasforgalom budapesti pályaudvarok elővárosi vasút felújítás menetrend tervezés

29 komment

Az előző részekben elmeséltem, hogyan jutottunk el Szkopjébe Thesszalonikin át, majd hogyan jutottunk el kalandosan Szkopjéből Ohridba, most pedig innen folytatjuk a macedón vidék bejárását vonattal vissza a főváros felé - de persze az ország másik végén keresztül.

Dscf9754.jpg

Bitola kissé kopott, de hangulatos vasútállomása

Címkék: balkáni vasút balkan flexipass balkán vonatozás macedón vasút

1 komment

A lengyelek mindent visznek?

 | 2014.10.28. 08:00 |  Magánvasutas  |  4 komment | 

– avagy a piaci konszolidáció gyakorlata a lengyel és a kelet- európai vasúti áruszállítási piacon

 

Még az ősz elején úgy a külföldi, mint a magyar szaksajtó is bejelentette, hogy a PKP Cargo és az AWT csoport Varsóban előzetes megállapodást írt alá arról, hogy a PKP Cargo komoly vételi szándékot mutat az AWT csoport teljes tulajdonjogának megszerzésére. A szeptember elején a lengyel fővárosban aláírt dokumentum tanúsága szerint a PKP Cargo-nak 10 hetes átvilágítási jogosultsága van az AWT csoport működésének legmélyéig terjedően, és ennek letelte után a lengyel államvasutak teherfuvarozási részlegéből kinőtt európai áruszállítási operátor pontos ajánlatot tesz majd az AWT megvételére vonatkozóan.

A témával kapcsolatban már igen sok mindent leírtak a PKP Cargo és az AWT csoport nagyságáról, jelenetőségéről és a várható egyesülés szinergiáiról is. Most elsősorban a "műkedvelő közönségnek" szeretném bemutatni a teljesség igénye nélkül, hogy ez (megvalósulása esetén az év egyik, ha nem legjelentősebb európai vasúti akvizíciójának is nevezhető tranzakció), valamint a PKP Cargo által időközben bejelentett tervek milyen jelentőségűek lehetnek.IMG_1306_Budaörs.jpg

AWT-s Búvár tempózik Budaörsnél Touax tulajdonú, "Laaers" típusú, 2x2 tengelyes autószállító vagonokból álló rakott vonatával

Címkék: cargo árufuvarozás cseh vasút lengyel vasút

4 komment

Zavarkezelés a vasúton

 | 2014.10.21. 08:19 |  Angol vasutas  |  10 komment | 

Zavarok minden közlekedési rendszerben előfordulnak és ezeknek számos oka lehet. Ami közös bennük, hatással vannak az adott rendszerben közlekedő járművekre és így az utasokra is. A vasút kötöttpályás volta miatt meglehetősen rugalmatlan módon tudja kezelni a zavarokat. Ha valami történik, számos szempontot kell figyelembe venni és ezeket mérlegelve igyekszünk a legjobb döntést hozni. Ahány ház, annyi szokás, mondják, és ahány vasút, annyi módja van a zavar kezelésének. Eltérő szabályozások, eltérő infrastruktúrák, eltérő (üzleti) érdekek más-más zavarkezelési módszereket eredményeznek. Lássuk, hogyan csináljuk ezt Angliában.

Mielőtt belevágnék a témába, mondanék néhány szót magamról. Minden gyermek rajong a vonatokért, aztán sokunknak ez a rajongás kitart felnőtt korában is. Így vagyok ezzel én is, oly annyira, hogy elhatároztam, a hobbim lesz a munkám. A dologban van egy csavar, mivel három és fél éve az Egyesült Királyságban élek, a brit vasúton váltottam valóra az álmomat, így természtesen elsősorban erről fogok írni. A Csatorna ezen oldalán sok minden másként megy a vasút háza táján mint a kontinentális Európában, hogy rosszabbul vagy jobban, azt itélje meg a kedves olvasó.

A mai részben megvizsgáljuk, mi okozhat zavarokat a vasúton. A második részben arról lesz szó, mi áll az alkalmazott zavarkezelési stratégia hátterében, milyen érdekek és érdekütközések mentén kell lavírozni, amikor döntéseket hozunk. Egy konkrét példán át mutatom majd be, hogyan működik ez a gyakorlatban. A harmadik rész arról szól majd, hogyan kommunikálunk egymással és az utasokkal akkor, amikor nem mennek a dolgok menetrend szerint (és a vonatok sem).

050.JPG

A First Great Western vonatai bevetésre várnak a depó kijáratánál, a háttérben zajlik a forgalom a Great Western fővonalon

 

Címkék: forgalom angol vasút zavarkezelés

10 komment

Az előző részben eljutottunk végre Szkopjébe, ahol egy igen jó és pihentető éjszakát töltöttünk. Szállásunk a Vardar folyó partján csendes környezetben volt, 5 percre a vasútállomástól, így egész sokáig alhattunk. Sokat ezúttal nem időztünk a városban - azt majd később - hanem mentünk tovább, a célunk pedig az Ohridi-tó, és annak névadó városa, Ohrid.

Dscf9462_s.jpg

A kičevói vonat a belgrádi gyors mellett a 25 éve félkész szkopjei vasútállomáson

Címkék: balkáni vasút jugoszláv vasutak EMD mozdonyok balkan flexipass balkán vonatozás macedón vasút ohridba vonattal

1 komment

Alexszel Bajorországban

 | 2014.10.14. 07:56 |  Tolatóvágányút  |  2 komment | 

A történet még 2001-ben kezdődött: a menetrendváltással a DB megszüntette az InterRegio vonalait, számos régiót, nagyvárost vágva el a távolsági közlekedéstől. A megszűnt Drezda-Hof-Regensburg-München-Oberstdorf InterRegio vonatok pótlásaként 2003 decembere óta közlekednek az Allgau régió kiszolgálására a München-Kempten-Immenstadt-Oberstdorf járatok, melyeket nem a DB, hanem - az akkor induló piacnyitást kihasználva egy magántársaság, a Landerbahn és a svájci vasút németországi leánya üzemeltetett. Így lett a vonatok neve ALEX - azaz Allgau Expressz.

A járműpark ex DB és DR eredetű személykocsikból állt, a kocsik színvonala magasabb volt a megszűnt InterRegio járatoknál - első osztályon még 4 üléses "üzleti" fülkék is az utasok rendelkezésére álltak.

Kicsi_IMG_9217_Maxhütte (Pirkensee).jpg

A járat - köszönhetően többek között annak is, hogy nem volt más, mint egy regionális vonat, azaz érvényesek voltak rajta mind a közlekedési szövetségek jegyei, mind a Bayern-ticket - sikeres volt. Az üzemeltető céget közben felvásárolta az Arriva, majd a 2007-es menetrendváltással megindult a terjeszkedés: az oberstdorfi vonat lindaui vonatrészt is kapott, illetve elindultak az Alex járatok Münchenből Regensburg-Schwandorfon át Hofba, illetve napi pár járat erejéig Prágába. Az ALEX szó jelentése is más lett - Arriva Landerbahn Express az Alex mozaikszó feloldása. A képen egy Hof felé tartó vonat halad Maxhütténél.

Címkék: kerékpár menetrend jármű Németország külföldi vasút Alex német vasút

2 komment

Tekintettel a szerzőtárs Kelenföld-Tárnok közti átépítéséről írt sikeres cikkeire, valamint a 2-es vonali felújítás kapcsán bemutatott piszmogásról szóló, szintén szép olvasottságot elért írására, a székesfehérvári átépítés állapotáról szóló cikksorozatot is elindítjuk, hiszen alakulnak az események, a munkák most már látványosabb fázisba érkeztek. A menetrend szerinti forgalmat még csak néhány munkavédelmi lassújel képében zavarja, de alapvetően nem akadályozza az építkezés, azaz a feketeleves még messze előttünk van. Nézzük, hogy állunk!

Címkék: székesfehérvár infrastruktúra átépítés fővonal

13 komment

266-ossal a Galyaságba

 | 2014.10.09. 08:00 |  Thomas a laprugós  |  6 komment | 

Október első szombatjára izgalmas program szerveződött az index.hu közlekedési fórumcsoportjának Borsod Volános topikjában. A mintegy másfél tucatnyi résztvevő kora délelőtt gyülekezett Kazincbarcikán, hogy aztán egy öreg Ikarus 266-os fedélzetén végigzötyöghessen a Galyaság kanyargós mellékútjain, fotókat készítve a buszról, melyhez hol az őszi táj, hol a vidék aprófalvai szolgáltatták a hátteret. A túra különlegességét fokozta a tornakápolnai betérés, mivel ebbe a parányi faluba már közel két évtizede nem közlekedik menetrend szerinti autóbusz. Jómagam elsősorban nem is a fotózás, hanem a buszozás, és a táj szépsége miatt kerekedtem fel erre az útra: a képanyag ennek megfelelően nem mondható díjnyertesnek, ugyanakkor remélem sikerül azoknak is visszaadni vele a hangulatot, akik nem voltak ott, sőt mi több, a környéket sem ismerik. Egy kis menetrendi tárgyú témát azért igyekeztem még a cikkbe belecsempészni...

Címkék: volán busz fotózás borsod ikarus 266

6 komment

Idén nyáron újra közlekedett a Hellász expressz (vagyis ami maradt belőle) Belgrád és Szaloniki között, eltökéltük hát, hogy a volt Jugoszláv köztársaságok vasúti felfedezését össze kellene kombinálni ezzel a nagyszerű vonattal. A vonatot Budapestről elérni azonban nem volt egyszerű, mivel Belgrádból 18:45-kor indult, ami a Beograd éjszakai vonathoz kicsit késői (6:04-kor érkezik), az Avala nappali vonathoz pedig túl korai (ez 20:50-kor érkezik). Előző nap még mindannyian dolgoztunk, így nem akartunk rohanni, illetve Belgrád nevezetességeit már mindannyian láttuk párszor, így inkább kerestünk egy izgalmasabb megoldást, kisebb kitérőkkel. A kaland azonban még nem itt, hanem a jegypénztárban kezdődött...

balkan_flexi.jpg

Címkék: határátmenet külföldi vasút személypénztár szerb vasút jugoszláv vasutak balkan flexipass balkán vonatozás

3 komment

Az európai nemzetek fölött immár 56 éve létezik egy eleinte 6, ma már 28 tagot számláló gazdasági szerveződés, amely a jobb, hatékonyabb gazdasági-társadalmi rendszer kialakulását célozza az öreg kontinensen. Bár a tagországok közös döntése, hogy mit tekintenek közös politikáknak, a közlekedés, mint gazdasági alapérdek  már kezdetben, 1958-ban a közös politikák közé került. Közös politikáiban az EGK, majd az EU mindig is az egységesítésre, az európai homogenitásra és standardizálásra törekedett, közös szabályozások és elvek elfogadásával. Az európai szintű közlekedés fejlesztésének sok válfaját ismerjük, azonban sok olyan tényező is van, amelyek miatt az Európai Unió vasúthálózata korántsem olyan egységes, mint amilyennek a célok, elvek, valamint az ezeket megfogalmazó fehér és zöld könyvek szerint lennie kellene. A cél a négy szabadság (tőke, munkaerő, áruk és szolgáltatások szabad áramlásának) megteremtése, e cikksorozat ezek hiányosságait igyekszik bemutatni az európai vasúthálózatban. Egy infrastruktúrás és egy humán-erőforrásos rész után nézzük, mi maradt még.

DSCF1684_s.JPG

GySEV kocsik MÁV mozdonnyal MÁV vonalon. Nem egyszerű az egymás közti elszámolás.

Címkék: infrastruktúra EU személyvagon

22 komment

A Zene Világnapja a vasúton

 | 2014.10.01. 08:00 |  Thomas a laprugós  |  7 komment | 

Október elseje immár 1975 óta a Zene Világnapjaként szerepel a naptárban. A világhírű hegedűművész, Yehudi Menuhin kezdeményezését karolta fel ebben az évben UNESCO, mely arra irányult, hogy ezen a napon a lehető legtöbb zenei rendezvényt szervezzék meg a világban, nem téve különbséget a helyszínek, zenészek, közönség között: a szellemiség szerint ebbe bele kellett hogy férjen egy kortárs könnyűzenei koncert, de akár az utcazenész is, aki spontán eljátszik néhány komolyzenei művet a járókelőknek. Ebből kiindulva úgy gondoltuk, hogy az internetes videomegosztás lehetőségét kihasználva, ma egy csokorra való, főként vasúti közlekedési témájú zenéből álló gyűjteménnyel jelentkezünk. A műfajokat tekintve meglehetősen eklektikus lett...

Lehet hallgatni háttérzeneként, vagy éppen türelmesen végignézni a klipeket (már ahol van), de ki lehet mazsolázni a kedvenc, ámde rég hallott slágereket is. Bízunk abban is, hogy (a Zene Világnapjának eredeti céljának megfelelően) egy-két új előadót is megismertek, megszerettek. Jó szórakozást kívánunk!

Címkék: zene vasút

7 komment

Az európai nemzetek fölött immár 56 éve létezik egy eleinte 6, ma már 28 tagot számláló gazdasági szerveződés, amely a jobb, hatékonyabb gazdasági-társadalmi rendszer kialakulását célozza az öreg kontinensen. Bár a tagországok közös döntése, hogy mit tekintenek közös politikáknak, a közlekedés, mint gazdasági alapérdek  már kezdetben, 1958-ban a közös politikák közé került. Közös politikáiban az EGK, majd az EU mindig is az egységesítésre, az európai homogenitásra és standardizálásra törekedett, közös szabályozások és elvek elfogadásával. Az európai szintű közlekedés fejlesztésének sok válfaját ismerjük, azonban sok olyan tényező is van, amelyek miatt az Európai Unió vasúthálózata korántsem olyan egységes, mint amilyennek a célok, elvek, valamint az ezeket megfogalmazó fehér és zöld könyvek szerint lennie kellene. A cél a négy szabadság (tőke, munkaerő, áruk és szolgáltatások szabad áramlásának) megteremtése, e cikksorozat ezek hiányosságait igyekszik bemutatni az európai vasúthálózatban. A pályával kapcsolatos múlt heti dörgedelmek után ma az emberi tényező irányába haladunk.

Kép 051.jpg

Jelzők erdejében

Címkék: infrastruktúra EU nemzetközi forgalom

17 komment

Ha sötét a fénysorompó...

 | 2014.09.23. 08:30 |  biciklis bakter  |  29 komment | 

Sokszor látjuk a kereskedelmi TV-híradókban a szenzációhajhász hírt, miszerint „Úristen, nyitva volt a sorompó, és jött a vonat!” Nyilvánvalóan nem szerencsés, ha egy fény- és félsorompó valamilyen üzemzavar miatt nem működik, és az is nyilvánvaló, hogy ez a helyzet csökkenti a vasúti átjáró biztonsági szintjét: ugyanakkor most szeretnénk rávilágítani arra, hogy ebben az égvilágon semmi szenzáció nincs, sajnos előfordul időnként, és fontos, hogy a KRESZ pontosan szabályokkal rendelkezik az ilyen esetekre. Tehát aki tudja a KRESZ szabályait, azt meglepetés nem érheti. Nézzük meg közelebbről ezt a helyzetet!

Dscf3759_s.jpg

Címkék: rendelet fénysorompó biztosítóberendezés vasúti átjáró közlekedés vasúti átjáróban

29 komment

Az európai nemzetek fölött immár 56 éve létezik egy eleinte 6, ma már 28 tagot számláló gazdasági szerveződés, amely a jobb, hatékonyabb gazdasági-társadalmi rendszer kialakulását célozza az öreg kontinensen. Bár a tagországok közös döntése, hogy mit tekintenek közös politikáknak, a közlekedés, mint gazdasági alapérdek  már kezdetben, 1958-ban a közös politikák közé került. Közös politikáiban az EGK, majd az EU mindig is az egységesítésre, az európai homogenitásra és standardizálásra törekedett, közös szabályozások és elvek elfogadásával. Az európai szintű közlekedés fejlesztésének sok válfaját ismerjük, azonban sok olyan tényező is van, amelyek miatt az Európai Unió vasúthálózata korántsem olyan egységes, mint amilyennek a célok, elvek, valamint az ezeket megfogalmazó fehér és zöld könyvek szerint lennie kellene. A cél a négy szabadság (tőke, munkaerő, áruk és szolgáltatások szabad áramlásának) megteremtése, e cikksorozat ezek hiányosságait igyekszik bemutatni az európai vasúthálózatban.

Címkék: infrastruktúra EU nemzetközi forgalom

6 komment