Hova megy ez a vonat?

Utolsó kommentek:

kapernaumi 2017.11.16. 10:47:11

Remek írás! Interrail-lal mentetek, vagy simán csak jegyet vettetek? Már régóta tervezem, hogy felkeresem az országot, ha megmarad a Budapest-Szófia a menetrendben, akkor mindenképpen megejtem.

Vagy Ti repülővel mentetek? A fapados azért vonzóbb, mint vonatozni Szófiába, bár ki tudja...

Bejegyzés: Úton az ismeretlenből, némi késéssel - Bulgária

kapernaumi 2017.11.13. 08:05:03

Szerintem az egész jegystruktúrát és a kedvezmények rendszerét kellene nagyon-nagyon átalakítani. Korábban volt cikk erről.

Bejegyzés: Az üzletpolitika csődje - vissza a START mezőre!

Ghost 2017.11.05. 21:12:30

@Daniel M.: sajnos a link már nem él, esetleg ha megvan még a tanulmány, fel tudnád tölteni valamilyen tárhelyre?

Bejegyzés: Budapest közlekedésfejlesztési lehetőségei EU-s forrásból, 3. rész: Kelet-Pest metrón, vagy HÉV-en

¿Qué tapas hay? 2017.09.27. 22:47:52

@Thomas a laprugós: Világos, és ez így helyes is. Én ezzel a megjegyzéssel inkább csak utalni akartam arra, hogy az egyébként teljesen logikus megközelítés miért is nem működik a valóságban.

Bejegyzés: Az üzletpolitika csődje - vissza a START mezőre!

Peetee 2017.09.27. 12:45:44

Magyarul: kiherélték a kedvezmény lehetőségét. A szóvivők elmondhatják, hogy van ilyen rendszerük, EU-s pályázatoknak megfelelnek vele, a valóságban pedig mindent elkövetnek azért, hogy a lehető legkevesebb ember tudjon igénybe venni kedvezményt, és az is csak bonyolult módon, rengeteg buktatóval és akadállyal teletűzdelve. A pofátlanság magasiskolája; ebben mondjuk mindig élen járt a MÁV.

Bejegyzés: Az üzletpolitika csődje - vissza a START mezőre!

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2017.09.27. 12:30:50

@vanek ur:
A záró mondatban mi is utaltunk arra: az egész toporgás ezen a díjszabási téren ott kezdődik, hogy a szociálpolitikai kedvezmények átalakításához nincs akarat, bátorság.

Bejegyzés: Az üzletpolitika csődje - vissza a START mezőre!

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2017.09.27. 12:26:25

@¿Qué tapas hay?:
Adófizetői megközelíttéssel írtuk...de hát az olvasóink nagy része nem ilyen szemszögből nézné?

Bejegyzés: Az üzletpolitika csődje - vissza a START mezőre!

vanek ur 2017.09.27. 09:27:11

A drágulás, korlátozás mindig fáj, főleg aki a rossz oldalán van a dolognak, viszont pont a cikk ír olyan dolgokat, ami alapján maga a gondolat, hogy megváltoztassák a kártyák struktúráját, éppenséggel racionális döntés. A "hogyan" egy másik kérdés, de maga a cikk ad erre is egyféle választ.
Kezdjük azzal, hogy nincs értelme a Vorteilscardhoz hasonlítani a Start Klubot. Miért? Mert Ausztriában aki kedvezményes jegyet akar venni, annak gyakorlatilag egy lehetősége van: vesz egy Vorteilscardot. Nincs kedvezmény mindenféle alapon. Aki rászorul, annak annyi a kedvezmény, hogy az illetékes hivatal veszi meg neki a Vorteilscardot.
Magyarországon a vasúton utazók többsége eleve jogosult valamilyen kedvezményre, ráadásul nagyobb részt legalább 50%-ra. A maradék nagyobb része pedig bérlettel utazik. Vagyis a kártya az utasoknak egy eléggé kis részére tud csak lőni.
Maga a cikk is leírta: "Az ún. üzletpolitikai kedvezmények azok, melyeket a szolgáltató "saját szakállára" nyújt, arról nem az állam rendelkezik." Mi történik egy normális cégnél, ha azt látják, hogy egy akció nem úgy működik, ahogy gondolták? Leállítják, módosítják.
Mi a helyzet a Start Klub kártya esetében? A cikk ad rá választ: "A közepes távolságú utazásokhoz a gyakori (akár hetente többszöri) utasok ezt használják, vennének inkább bérletet!" Ez a kulcsmondat, ez az átalakítás talán legfőbb oka: a kártya kannibalizálja a bérletet. A bérlet persze drága, bár jogszabály írja elő, hogy 86%-át fizetni kell, de ezt nyilván a legtöbb munkáltató nem, vagy nem szívesen teszi. Messzire vezet, de nyilván az lett volna itt az ideális megoldás, hogy a bérlet támogatásának átalakításával a bérletvásárlást teszik vonzóvá (és mondjuk nem a munkáltatóra terhelve ennek a költségét), de ez nem vasúti, hanem állami feladat lenne...
Tehát ha a vezetés úgy érzi, hogy túl sok bevétel folyik el abból, hogy az emberek bérlet helyett kedvezményes jegyet vesznek, akkor jogos az igénye, hogy valamit lépni kell - és a rendelkezésre álló eszköztár szűkös: csak a kártyához lehet hozzányúlni. A megszüntetés nyilván nem játszik, ahhoz elég sok kártya van kint, marad az, hogy megpróbálja az ingázó számára nem használhatóvá tenni a terméket.
A másik probléma, hogy igazából felmérhetetlen az átalakítás hatása - ez csak a tapasztalatokból látható. Nincs olyan kutatási módzser - egy egyébként ennél a terméknél kivitelezhetetlen A-B tesztet leszámítva - ami objektíven kimutatná, a kedvezménykártya nélkül, illetve a módosított feltételekkel hogy alakulnának az utazási és jegyvásárlási szokások. Az átalakítás után az emberek nyilván elkezdenek számolni, és a saját szempontjukból hoznak egy racionális döntést. Hogy ez kumuláltan milyen eredménnyel jár: bukik a MÁV, vagy nyer rajta, az majd később derül ki. Mint ahogy az is, hogy az első esetben mi lesz a lépés.

Bejegyzés: Az üzletpolitika csődje - vissza a START mezőre!

¿Qué tapas hay? 2017.09.26. 23:37:55

Ez egy nagyon szép levezetés így, csakhogy az alapgondolat hibás. A cikk megközelítése abból indul ki, hogy a MÁV Start Zrt, mint gazdasági társaság, érdekelt a belföldi személyszállítási teljesítmény, illetve a belföldi menetdíj-bevétel növelésében.

Ez épp fordítva van. A 2016-os beszámoló adatai alapján a társaság bevételeinek 32%-a a belföldi értékesítés árbevétele, ennek 48,4%-a a közszolgáltatási tevékenységből befolyó bevétel. (teljes bevételre számolva ez 15,5%). Nagyságrendjét tekintve ez a társaság bérköltségének kb. 80%-át fedezi (mást nem). A társaság nem ebből él, hanem az árkiegészítésből, a bevétellel nem fedezett költségek költségvetési megtérítéséből stb.

Gazdasági vezetői szempontból nézve, a vállalat gazdasági működési sajátosságai mellett nem nevezhető hibás taktikának az utasszám csökkentése olyan mértékig, ami mellett a jelenlegi támogatási struktúra a legkisebb költségek és komplikációk (utasok) mellett fenntartható. Legfeljebb adófizetőként mondanám, hogy nem igazán ezért kéne egy vasúti személyszállítási vállalatot költségvetési pénzből fenntartani.

Bejegyzés: Az üzletpolitika csődje - vissza a START mezőre!

lombozódó 2017.09.26. 22:56:56

Nagy vízfej a MÁV, A NAGY JÖVEDELEM a vezetőknél észt nem ad.

Bejegyzés: Az üzletpolitika csődje - vissza a START mezőre!

Lovrin 2017.09.26. 22:56:46

"Lesz egy mostaninál olcsóbb, azzal viszont csak 100 kilométernél nagyobb távolságra lehet utazni"

Alig várom hogy bevezessék a pótdíjazási tételeket az utazás tényleges hosszánál hosszabb jegyek vásárlására.

Bejegyzés: Az üzletpolitika csődje - vissza a START mezőre!

Rudolf Fejes 2017.09.06. 14:02:43

MI van veletek, hogy május vége óta nem írtatok egy sort sem?

Bejegyzés: Nagysebességű tervek az Egyesült Királyságban 3.

sanyikám 2017.08.27. 15:48:27

A 90-es években a szegedi V-43-asok festése eléggé toppon volt, főleg a 1230-as. Most meg csak lesek, hogy milyen igénytelenül néznek ki.

Bejegyzés: Minek színezzelek? - Kékzavar

ikke i drift 2017.08.18. 18:20:32

Hiánypótló ma is... Nincs kedved esetleg update-elni a mostani állományi infókkal?

Bejegyzés: A Kennedy-család

Szencsed 2017.06.27. 17:37:13

A városban hol volt a szállásotok? Készülök én is oda és jó lenne egy "bejáratott", kipróbált hely. :-)

Bejegyzés: Normál nyomtávon és komfortzónán túl - Ukrajna, 3. rész: út Lembergbe

horika 2017.06.11. 20:32:13

Van egy olyan mondás, hogy vonattal délre és keletre nem megyünk. Egyszer szegtem meg a szabályt (Bp.–Belgrád–Bp. fekvőkocsiban), és meg is bántam.

Bejegyzés: Viszlát a (you-goszláv) tengernél. Kreatív nevek, vagy a magyarok nyilaitól ments meg uram, minket?

totii 2017.06.07. 13:24:37

@Balogh Zsolt: Az Ogulin-Knin szakasz (220 km) 4 óra. A német wiki szerint 65-100 km/h-s a pálya, ami hihető is, hiszen az első és utolsó harmada hegyi jellegű, a közepe folyóvölgyi.

Bejegyzés: Viszlát a (you-goszláv) tengernél. Kreatív nevek, vagy a magyarok nyilaitól ments meg uram, minket?

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2017.06.02. 23:33:18

Lehet tudni valamit arról, miért ilyen lassú ez a járat? Rossz a menetrend, rossz a pálya, sok a mozdonycsere? A horvátoknak nem érdekük, hogy a tengerpartra vonat is járjon? Elég nekik az autóval érkezők?

Bejegyzés: Viszlát a (you-goszláv) tengernél. Kreatív nevek, vagy a magyarok nyilaitól ments meg uram, minket?

VALAKI1969 2017.05.26. 21:37:15

Ez egy elég szar cikk lett, kár volt időt pazarolni rá. (Mármint a megírására). Sajnos végigolvastam, az is pazarlás volt. És ez a komment is.

Bejegyzés: Viszlát a (you-goszláv) tengernél. Kreatív nevek, vagy a magyarok nyilaitól ments meg uram, minket?