Hova megy ez a vonat?

Merre van az autóbusz állomás? - első fejezet

2012. március 07. Szerző: Thomas a laprugós

A vasút és autóbusz közötti átszállások nehézségéről szóló bevezető bejegyzésben három alapproblémát jelöltem meg: a közös megállóhelyek hiányát, a menetrendek összehangolatlanságát, valamint a komfortra ható szubjektív tényezők (például biztonság, megbízhatóság) szintjét. Mai írásomban a probléma első lépcsőjéről, az autóbusz és vasútállomások egymáshoz képesti fekvéséről lesz szó. Ráhangolódásként, következzen egy személyes emlék, egy a sok közül, ami miatt elkezdett érdekelni a csatlakozások rossz működése.

Néhány éve egy nyári estén Füzesabonyban szálltam át, Eger felé. Bőven volt időm körülnézni, mivel a vonatom egy késésben lévő InterCity csatlakozását várta. Az épület elé kilépve a szomszédos autóbusz-állomáson találtam magam, ahonnan éppen egy Debrecenből Egerbe tartó busz kanyarodott ki, én pedig megállapítottam, talán érdemesebb lett volna itt átszállnom, bár erre korábban nem is gondoltam. Egerben ugyanis lett volna még egy átszállásom, egyik környékbeli falu irányába. Azt pedig jól tudtam, közös vasút és autóbusz-állomást hiába is keresnék a nevezett városban, távolságuk egymástól több mint egy kilométer. Nagy nehezen megjött az InterCity, és még úgy is tűnt, hogy az egri átszállás szempontjából neccesen, de időben vagyok. Közben bemondták azonban az azóta már megszűnt, sohasem a pontosságáról híres Cracovia gyorsvonat érkezését. Így mégsem indultunk még el. Hogy volt-e átszálló róla, arra már nem is emlékszem. A vasút biztosította a csatlakozás lehetőségét saját hálózatán belül, de számomra ez már a "tragikus" végkifejletet kezdte körvonalazni! A vonattal célba érvén hiába kezdtem kocogásba (még csak nem is a buszállomás, hanem egy közelebbi megálló felé), már nem érhettem oda. Így utólag is szeretném megköszönni annak az úrnak, aki negyven percnyi stoppolás után felvett, és célba juttatott...


Eger városa, papok városa csak egyik olyan hely a sok közül, ahol az autóbusz és vasút közötti átszállások "térbelisége" nem megoldott. A probléma fellelhető gyakorlatilag az egész országban, mellékvonali falvakban, fővonali városokban egyaránt. Ez persze önmagában ritkán jelenti a megállók nagy távolságát. Egerben is, az állomáshoz vezető rövidke utca végén megtaláljuk a helyi autóbusz megállóját, azonban helyközi járatokkal innen (néhány, a városon átmenő távolsági járat kivételével) csak a városból déli irányba utazhatunk, ahonnan a vasúti fővonal is befut. Szóval, inkább az jelenti a bajt, hogy az állomásról gyaloglási távolságban lévő megállóhelyek „kínálata” nem megfelelő, fontos utazási irányokban nem nyújtanak átszállási lehetőséget, és esetleg csak helyi járatú autóbuszokkal lehet folytatni az utazást. És a menetrendek összehangoltságát, a megállót érintő autóbuszok számát ekkor még nem is vizsgáltuk (az már a probléma második lépcsője lenne).

Vegyünk egy példát, a fennálló helyzet „kuszaságának” illusztrálásához:

    Budapestről szeretnék a Borsodban található Rudabányára utazni. Miskolcig vonattal egyszerű az út, onnantól kezdődnek a nehézségek. Rudabánya leginkább Kazincbarcika vonzáskörzetébe tartozik, így közvetlen kapcsolata a megyeszékhellyel csak naponta egy alkalommal van. Rudabánya és Kazincbarcika között ma már csak autóbusz közlekedik, az itt húzódó vasúti mellékvonalat 2007-ben számolták fel. Miskolctól tehát két lehetőség közül választhatok:

    1.      A város keleti szélén fekvő Miskolc-Tiszai pályaudvart helyközi autóbuszok csak Kistokaj felé menet érintik. A Búza téri autóbusz-állomás már nincsen kényelmes gyaloglási távolságban, így helyi autóbusszal érdemes folytatnom az utat odáig. A Búza tértől további egy kazincbarcikai átszállással tudok célba érni. Három átszállás, plusz egy helyi járati jegy a távolsági utazás során, jobb-e ennél a másik lehetőség?

    2.      Vonattal folytatom az utamat, a kazincbarcikai ingajárattal, és leszállok a város félreeső vasútállomásán, onnan pedig ha van éppen helyi járat akkor azzal, esetleg gyalogosan megcélzom a bő kilométerre fekvő központot, hogy onnan buszozzak tovább…de lehet hogy mégsem ez a megoldás? Itt jön a trükk, de ehhez már helyismeret is kell: Kazincbarcika alsó kietlen városszéli megállóhelye mellett keresztezi a vasutat a rudabányai országút, amelyen visszafelé indulva, kevesebb mint 300 méteren belül belebotlunk „Kazincbarcika, VGV telep” buszmegállóba, ahonnan folytathatjuk is utunkat Rudabánya felé! (Ahol a bányászati múzeum és a bányató egyaránt kihagyhatatlan látványosság, egyiket se mulasszuk el megnézni!) E második megoldás gyengesége a kazincbarcikai átszállás puritán körülményeiben van.

Ha történetileg keressük a választ arra, miért alakult úgy, hogy a busz és vasútállomások helyenként egyáltalán nincsenek egymás közelében, viszonylag egyszerűen találunk magyarázatot. A vasútállomások, mint nagy területigényű létesítmények, melyeket gyakran a mezőgazdasági és ipari termelés üzemei is körülvettek, általában a településen belül nem foglaltak el központi helyet, szemben az autóbusz-állomásokkal, melyek építésük idején (jellemzően az 1960-as években) már a szocialista várostervezéssel „harmóniában” kaptak helyet városok központjaiban.

Talán akkoriban nem is igen tűnhetett fel ez a probléma, az évtizedek azonban lassan átrendezték a viszonyokat. Egyes, korábban jó ráhordást biztosító vasúti mellékvonalak megszűntek, aztán a rendszerváltást követően a még a vasútállomásra közlekedő helyi és helyközi járatok is kezdtek eltünedezni, megritkulni, az átszállások problematikája elkerülte a szolgáltatók figyelmét. A távolsági forgalomban megnövekedett az autóbuszjáratok száma. És nem mellesleg, előtérbe került a személygépkocsi-használat. Ez utóbbi talán, amit mindenképpen ki kell hangsúlyozni: egy "utazási lánc", ha bárhol is olyan átszállással szakad meg, mely használójára aránytalan többletköltséget, vagy időveszteséget ró, az utas nagyon könnyen fog az autó használata mellett dönteni. Szerencsésebb esetben csak az utazás egy szakaszán, rosszabb esetben a kezdetétől a végéig.

Mit is tekinthetünk végtére közös vasúti és autóbusz-állomásnak, átszállási helynek? A gyaloglási távolság (és a vele egyenes arányban álló időszükséglet) a két jármű között bizonyosan fontos. Egzakt definíció híján szerintem megegyezhetünk abban, hogy az a távolság lehet a maximális, melyet az átlagosnál nehezebben mozgó, illetőleg a helyi viszonyokat nem ismerő, lassúbb átszállók is képesek teljesíteni, egy rövidebb átszállási idő esetén. Ezt jómagam úgy bő 300 méterre teszem (ami egyébként megfelel a Keleti pályaudvar főbejárata, és az 1. vágány közötti távolságnak...).

Ilyesmi, "határeset" távolságban van egymástól például Hatvanban a mindössze egy éve átadott új autóbusz-állomás, és a vasútállomás. Beszéljenek talán helyettem a fényképek. Követendő jó példa, vagy ebben a formájában szégyen az hogy megvalósulhatott? Mit gondoltok?



Hatvan. Balra az új autóbusz-állomás, jobbra a hosszan elnyúló vasúti peronok, melyekről az átjárás azonban csak az állomásépületnél lévő aluljárón biztosított.



Üresen maradt kocsiállások a vasútállomás épülete előtt. Nagyobb forgalom itt utoljára az 1990-es években volt.



Retró: régi helyijárati hálózat térképe a vasútállomás egyik ablakán.
 

A folytatás rövidesen következik, melyben helyzetelemzés címén települések neveivel fogok dobálózni.

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr664281727

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bakosimre 2012.03.07. 11:33:45

Csak egy példa:
Mosonmagyaróváron a vasútállomás mellett volt a buszpályaudvar. Azután jött a Teszkó, egy jó 10 éve. Persze a város másik végébe. Most egy fél órát kell helyijáratozni plusz kétszázvalahány forintért, miközben elmegy a buszom. És várhatok akár 3 órát, mert szinte egész délelőtt nincs busz. Akkor inkább viszem a biciklit, mire a buszállomáson lennék, már majdnem a célnál vagyok....

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2012.03.07. 16:46:34

@bakosimre:

Az ám, ez is egy szép példa. Pedig egyébként a bevásárlóközpontnál lévő végállomás nem is rossz, egy "átlapolós" vonalrendszerben gondolkodva a 86-os út, illetve Kimle felőli járatok végpontjának tökéletes, viszont a Dunakiliti és Halászi felőli járatok helye valóban a vasútnál lenne. Még talán egy-két vasút és a városközpont közötti helyi indulást is ki lehetne így váltani, jól gondolom? (Már ha most eltekintünk a helyi-helyközi járatokat együtt kezelni nem igazán képes szabályozási környezettől...)

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2012.03.08. 12:53:27

Badacsonytördemic-Szigliget vasútállomás felől Szigligetre. Átszállás nagyon jó, az állomásépület egyik felén a vonat, a másikon a busz áll meg. Nyaraló a hajóállomás környékén, (4 km) de a falu központja még két és fél.
Mai napi eljutási lehetőségek Budapestről, de ha jól emlékszem nyáron is valami ilyesmi volt:
(Vonat érkezése - a "csatlakozó" busz indulása.)
8:13-8:45 hát izé...
11:00-11:05 ez már egész jó, de mindjárt kiderül, hogy csak véletlen
12:58-12:55 igen, -3 perc átszállás, még ha nincs is késés ami ugye a 29-esen....
14:56 és 14:58 erre az időpontr kettő van, mert kidob egy Boba-Tapolca kerülőt is, de tulajdonképpen abból az irányból is lehetne utas nem csak Budapestről, nyilván akkor itt a kereszt. Busz elmegy: 14:44
Délután megint van egy véletlen: 16:13-16:20
Ezután még a "3percel az orrom előtt ment el" sincs meg:
17:19 vonat
17:40 busz
18:25 busz (az utolsó)
18:58, 20:51, 21:24, 22:58 vonat, de ezekhez aznap már nincs busz.

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2012.03.08. 13:32:00

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs:

A 11:05-kor induló járat a szupertitkos (értsd: csak a papír menetrendkönyvhöz mellékelt) várakozási jegyzék alapján 11:10-ig még várakozni is köteles, ha késik a vonat. Ez ugye már a menetrendi összehangolás témája, erről lesz majd bejegyzés a cikksorozat folytatásában.

Azon a környéken én a Káli-medence felé utaztam többször, Zánkán és Révfülöpön sem más a helyzet. Legyen róla egy esettanulmány-féleség?

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2012.03.08. 14:19:23

@Thomas a laprugós: Akkor lehet, hogy mégsem véletlen? :) Mik vannak. Mondjuk az RKI-k feladata ez lett volna, de én egyelőre nem veszem észre, hogy érnének valamit. A Káli medencében én is sokat utaztam, de kizárólag kocsival. :)

A környéken vannak jó témák, érdekes még a Badacsony-Füred hajójárat is, mivel pont két olyan település hajóállomását köti össze, ahol a vasútállomás is igen közel van. Olyan ITF-es téma, hogy csak na. :) Illetve menetrend alapú infrafejlesztés/járműbeszerzés téma is, mert most a katamaránok menetideje pont 30 perc. Érdemes lenne megnézni, hogy ebből mennyit lehet nyerni mondjuk elektromágneses kikötéssel, olyan hajóval aminek -kialakításából adódóan- kevesebb idő az utascsere, vagy a viszonylag sekély vízben is tud picivel gyorsabban haladni.
Egy VPE/itf.hu közös halmazába eső kollégával egyszer beszélgettünk erről, talán a "névtelen bloggerek" egyikeként is tisztelhetjük? :)

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2012.03.08. 14:25:25

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: Fonyód lesz az Füred. (Ráadásul a füredi állomás pont elég messze van a kikötőtől.) :)

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2012.03.08. 14:45:16

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs:

De, annyiból véletlen, hogy ezen az állomáson ez az egyetlen elrendelt várakozás...
Fonyód valóban, rájöttem én is hogy csak elírás. Még nem utaztam rajta sajnos... Balatonfürednél egyébként a Desirokon bemondják az átszállási lehetőséget a hajóra. Télen is. :-)

Nem, nem én vagyok az illető.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2012.03.08. 14:59:55

@Thomas a laprugós: Pedig logikus, olyan messze van, hogy mire a tisztelt utas lesétál, jön az első hajó. :) Komolyra fordítva a szót nem rossz az a bemondás, ha úgy értelmezzük, hogy "Itt kell leszállnia annak, aki hajókázni szeretne." Nyilván napi ingázóforgalomban nem lenne szerencsés, (vö 103-as busz: "Átszállhatnak a 6-os és a 7-es HÉV-ekre"-az egyikhez erre, a másikhoz arra gyalogoljanak 400 métert.) de a turistáknak szerintem segítség, még ha kicsit sok is az a durván másfél km. A téli bemondást viszont nem tudom védeni. :P

tarasp 2012.03.09. 23:09:46

Az még nem olyan nagy probléma a csatlakozás megvalósításához, hogy a vasútállomás és a buszpályaudvar távol esik egymástól. Elég, ha a vasútállomás csak egy megállóhelye a buszoknak, hogy ne az utasnak kelljen 300 métert gyalogolni.
Ennél fontosabb, hogy a vasúti menetrendnek kell olyannak lennie, hogy ahhoz megfelelő csatlakozást lehessen kiépíteni.

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2012.03.10. 11:20:20

@tarasp:
Igen, és igen. A folytatásokban írok majd a menetrendi hangolásról is. Nem elégedtem meg a téma felszínének kapirgálásával. :)

PoviZoli 2012.03.14. 11:04:05

Budapesten belül is vannak ilyen "hézagok". Pl. Budafokról tök gyorsan be lehetne jutni a városba, ha nem lenne kényelmetlen az átszállás a BKV-ról (pl. a hegyről lejövő 58-as, vagy 150-es buszról) Budafok-Belváros MÁV megállóra. A vasútmegálló ugyanis pont két BKV buszmegálló (Tóth József utca és Vársoház tér) között van.

Szántó Gábor · http://choirs.oftheworld.club 2013.07.04. 13:56:22

Uhh, ezeket végigolvasva az jutott eszembe, hogy mi milyen szerencsések vagyunk (voltunk??) errefelé.
Nyíregyháza - Rakamaz - Tímár útvonalon közlekedtünk évekig, talán a 2000-es évek elejéig.

Na itt nagyon flottul össze volt hangolva minden.
Egyrészt a nyíregyházi távolsági buszállomás közvetlenül a vasútállomás mellett van (a helyi meg az állomásépület előtt), ugyan több mint 300 méterre, de ha felidézem, hogy jó másfél kilométert sétáltam AMS Shiphole két terminálja között, talán még belefér..

Rakamazon a buszállomás egyből az állomásépület előtt.

Nyírben 7:50 körül indult a vonat Miskolc felé, kb 8:20-kor érkezik meg Rakamazra. Itt két busz vár Tiszalök és Gávavencsellő felé, természetesen az utascsere után azonnal indulnak.
Előttünk negyed órával ért be a Miskolc-Nyíregyháza vonat, tehát nekik sem kellett sokat várni. (Azt mondanom sem kell, hogy a reggeli buszjáratok ugye már egy adaggal behordtak utasokat a környékről az állomásra)

Visszafelé már annyira nem volt passzentos a csatlakozás, a busz a Nyíregyháza-Miskolc vonathoz volt igazítva, a Miskolc-Nyíregyháza járatra 40 perc - 2 órát várni kellett.
Mondjuk ez sem volt gond, a szemközti bisztróban vidáman elment az idő.