Hova megy ez a vonat?

Tarifafaragás 3. rész - Összehasonlító tarifatudomány

2012. március 14. Szerző: Budapest, aut. ford.

Az első két tarifás írásban taglalt tarifaszint, illetve az állam és a társadalom részéről kialakult finanszírozási hajlandóság együttesen jelöli ki a megrendelői oldal mozgásterét, amelyben az adott pénzügyi lehetőségek között a lehető legmagasabb színvonalú szolgáltatást kell megrendelnie.

A mai magyar valóságban a szolgáltatási szintet adottnak véve most mégis előbb a tarifaszint megfelelőségét kell megvizsgálnunk. Ez módszertanilag tökéletlen megközelítés, elismerem, hiszen egyetértek szerzőtársammal abban, hogy az utas először a menetrenddel szembesül, mint az eszközválasztását meghatározó tényezővel, és csak utána az összes többivel. Ettől persze még az adott szolgáltatás ára fontos, nagyon is fontos tényező, főleg a mai Magyarországon. Szóval lássuk a tarifát!

Sokan próbálták már a mai magyar közlekedési tarifákat térben és időben hasonló szolgáltatások áraival összehasonlítani. Időben még csak-csak lehetséges, az egyes évek ártáblázatai ismertek. Ha ugyanebben a táblázatban a 95-ös benzin literenkénti árának alakulását is ábrázoljuk, máris szép, beszédes adatsort kapunk.
 
 

év
vonat (100km), Ft
busz (100km), Ft
gázolajár (liter), Ft
1989
68
108
21
1990
88
128
23
1991
190
276
26
1992
240
346
38
1993
288
422
54
1994
288
422
69
1995
288
422
84
1996
424
616
108
1997
424
616
123
1998
570
828
140
1999
570
828
166
2000
694
878
214
2001
732
938
211
2002
770
994
202
2003
770
1050
210
2004
906
1160
232
2005
946
1210
252
2006
1090
1270
271
2007
1210
1370
263
2008
1500
1500
309
2009
1590
1590
267
2010
1590
1590
323
2011
1830
1830
355
2012
1860
1860
405

 
A kapott adathalmaz sok mindenre jó, de azért nem mindenre. Lássuk be, hogy az árváltozáshoz hasonlóan húsbavágó, ha valakinek a kedvezményét csökkentik (diákok kedvezménye, 2007), vagy az árváltozás egy más díjszabási megoldásba van csomagolva (a személyvonati és a gyorsvonati ár egységesítése az előbbi megszüntetésével, 1991). Ezért az adatsor nem tartalmaz minden sokkot, ám ugyancsak nem ábrázol néhány kedvező változást. Nem árul el semmit például a díjmentes korhatár 70-ről 65 évre történő leszállításáról, ami nem kevés utasnak nagy öröm volt (erről a kedvezményről egyszer majd egy külön cikket gyártok). Házi feladat szorgalmas fiataloknak: az adott évre vonatkozó inflációt az éves árváltozásokkal összehasonlítva vajon mit kapunk? Igen, a vonatjegy infláció felett drágult. És a benzin…? Na és a fenti bruttó árak mekkora adót tartalmaznak...?
 
80 km, 5 forint 70 filléres menettérti jegy az 50-es évekből. Ma hány liter (milliliter) benzin ára? És ma hány kilométert (centimétert) lehet utazni ennyi pénzből?
 
Csábító feladat a hazai és a külföldi tarifák összehasonlítása is. Amellett azonban, hogy más nemzetek fiai mennyire más életszínvonalon élnek, mekkora jövedelemből kell utazásra költeniük – és ezáltal a tarifa szintje önmagában mennyire nem jelenti a szolgáltatás „olcsóságát” vagy éppen „drágaságát” –, azt is észre kell vennünk, hogy milyen könnyen elkövethetjük az alma és körte összehasonlításának hibáját: nem egyforma tartalmú szolgáltatások árait vetjük össze, vagy esetleg az adott termék adott országban nem eléggé kurrens. Jó kérdés, hogy az adott országban mennyire kiterjedt a kedvezmény-rendszer, preferálja-e a tarifarendszer a rendszeres utazást.
 
A következő adatsoron az látszik, hogy kb. 10 Euró mire elég, ha vonattal akarunk utazni egy-egy európai országban. 30 éves, egyedül utazó férfi a tesztalany, 2. kocsiosztályon, feláras szolgáltatást nem kér, csak egyszer kíván utazni, de figyelem, az előbb említett torzító hatások mindegyikét még így sem sikerült kiszűrnünk!
 
Mekkora távolságra tudsz utazni 10 euróból?
 
Ország
Jegyár
Km
Magyarország
3 130 HUF
180
Ausztria
11 EUR
60
Hollandia
10 EUR
61
Szlovákia
9,68 EUR
230
Csehország
261 CZK
200
Románia
42 RON
160 (IR vonaton)
 
Régen minden jobb volt? Nyugaton kolbászból van a vonatjegy? Hány lélegeztetőgépet lehet venni a bérleted árából?

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr684169727

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.