Hova megy ez a vonat?

Nyakunkon a járatritkítás - íme a tételes lista, avagy mit rontottak el a döntéshozók

2012. április 05. Szerző: Laptoptáskás Ügynök

Sok más szakportál témába vágó elemzéseihez, véleménycikkéhez hasonlóan mi is közzé tettük álláspontunkat a küszöbön álló járatritkítások súlyos szakmai hibáiról, a kritikák sora azonban a döntéshozókat nem hatotta meg. Lássuk „munkájuk” gyümölcsét, azaz, hogy hol mivel nem utazhatunk április 15-étől.

Kezdjük a vasúttal: 

Szám Viszonylat Régi járatsz. Új járatsz. Magyarázat, kiegészítés
4 Komárom-Esztergom  7,5 pár 2 pár Fél vonat: Esztergom-Süttő.
5 Székesfehérvár-Komárom 8 pár 2 pár Még több felhagyott megállás. 
11a Győr-Bakonyszentlászló 10 pár 7-9 pár Egyes korlátozások feloldása.
11b Bakonyszentlászló-Veszprém 6 pár 5 pár További 1 pár Zircig.
12 Tatabánya-Oroszlány 15 pár 12 pár  
14 Pápa-Csorna 9,5 pár 2 pár  
17b Zalaszentiván-Nagykanizsa 12 pár 5 pár Plusz 3 pár Z.sztmihály-N.kanizsa.
20a Székesfehérvár-Veszprém 16 pár 10 pár Csak személyvonatok.
20b Veszprém-Celldömölk 16 pár 14 pár  
20c Celldömölk-Szombathely 22 pár 21 pár Kaposvári vonat rövidül.
23 Zalaegerszeg-Rédics 9 pár 4 pár  
25b Zalaegerszeg-Őrihódos 9,5 pár 6 pár  
26a Ukk-Tapolca 10,5 pár 9,5 pár  
26 Tapolca-Balatonszentgyörgy 13-15 pár 12 pár  
30a Budapest-Székesfehérvár 49-51 pár 48-50 pár 1 pár Bp-Tapolca sebes télen.
35 Kaposvár-Siófok 6-10 pár 5-9 pár Vonatok száma szakaszfüggő.
40a Budapest-Pusztaszabolcs 30-32 pár 29-31 pár 1 pár Bp-Pécs sebes a szakaszon.
45 Székesfehérvár-Sárbogárd 8 pár 2 pár  
46 Sárbogárd-Szekszárd-Baja 11 pár 6 pár További korlátozások is.
47 Sásd-Komló 8 pár 2 pár  
50 Dombóvár-Bátaszék 8 pár 4 pár Egyes korlátozások feloldása.
60a Pécs-Barcs 11-12 pár 11 pár Egyes vonatok Szentlőrinctől.
60b Nagykanizsa-Barcs 7 pár 6-7 pár Gyorsok maradnak.
75b Diósjenő-Balassagyarmat 11-12 pár 6-7 pár Vonatok száma szakaszfüggő.
78a Aszód-Balassagyarmat 10-11 pár 8 pár Budapesti vonatok szűnnek meg.
78b Balassagyarmat-Ipolytarnóc 9-11 pár 3 pár Egyik irányba kevesebb vonat.
80 Budapest-Miskolc-S.újhely 53-55 pár 53 pár Egy-egy vonat esik ki.
81 Hatvan-Somoskőújfalu 18-19 pár 15 pár  
85 Vámosgyörk-Gyöngyös 15 pár 11 pár  
86 Vámosgyörk-Újszász-Szolnok 10-11 pár 8-9 pár Főleg szakaszos ritkulás.
87 Eger-Szilvásvárad 7 pár 1-4 pár Minden vonat időszakossá válik.
89 Miskolc-Tiszapalkonya Erőmű 12-14 pár 3-4 pár  
90 Miskolc-Hidasnémeti 17-18 pár 17 pár Iskolás többletjárat esik ki.
92b Kazincbarcika-Bánréve-Ózd 14 pár 10 pár  
98b Abaújszántó-Hidasnémeti 6 pár 2 pár  
100a Budapest-Cegléd-Szolnok 95-97 pár 95-96 pár Szentesi sebes részben kiesik.
102 Kál-Kápolna-Kisújszállás 8-10 pár 3-4 pár Egyes korlátozások feloldása.
103 Karcag-Tiszafüred 6 pár 2-3 pár Egyik irányba kevesebb vonat.
105 Debrecen-Nyírábrány 11 pár 9 pár  
113a Nyíregyháza-Mátészalka 9-10 pár 4 pár  
113b Mátészalka-Zajta 9 pár 6 pár  
114 Mátészalka-Csenger 8 pár 2 pár  
120 Budapest-Békéscsaba-L.háza 24-25 pár 19-20 pár További korlátozások.
121b Mezőhegyes-Újszeged 8 pár 2-3 pár 1 pár vonat a teljes vonalon.
125a Mezőtúr-Szarvas-Mezőhegyes 8-9 pár 6-7 pár Vonatok száma szakaszfüggő.
125b Mezőhegyes-Battonya 6 pár 2 pár  
127 Vésztő-Gyoma 9 pár 7 pár  
128a Püspökladány-Szeghalom 9 pár 4-5 pár B.csaba-Gyula közt korlátozások.
130 Szolnok-Szentes-H.vásárhely 9-10 pár 8-9 pár További korlátozások.
135 Szeged-Békéscsaba 14 pár 14 pár 1-2 pár hétvégén megszűnik.
140b Kiskunfélegyháza-Szeged 24-26 pár 21-22 pár Még 2 pár megszűnik Kistelek-Szeged közt.
142b Lajosmizse-Kecskemét 4 pár 2 pár Egyes korlátozások feloldása.
146a Kunszentmárton-Lakitelek 4-5 pár 3-4 pár Egyik irányba kevesebb vonat.
146b Lakitelek-Kiskunfélegyháza 5-6 pár 5 pár Egyik irányba kevesebb vonat.
147b Szentes-Orosháza 5,5 pár 2 pár Fél vonat: Szentes-Gádoros.
154 Kiskunhalas-Baja 13 pár 11 pár További korlátozások.
155 Kiskunfélegyháza-Kiskunhalas 12 pár 9 pár  

 

Ha ebben a gyászos versenyben lehet eredményt hirdetni, akkor a 120-as számú, békéscsabai fővonal viszi a „pálmát”, ahol a gyorsvonatok drasztikus kiritkítása mellett a hozzájuk képest csekély (és sok esetben vasutas) igényeket kiszolgáló személyvonatok egytől egyig megmaradnak. Aki részletesebb információkra, vonatszámokra is kíváncsi, megtalálja itt.

Bz-keresztezés Mágocs-Alsómocsolád állomáson. A fentiek alapján ilyen itt nem lesz többet.

Ezek után nézzük, mi történik a buszos ágazaton: 

Szám Viszonylat Régi járatsz. Új járatsz. Magyarázat, kiegészítés
1031 Budapest-Bátonyterenye-Ózd 10-12 pár 9-10 pár Főleg hétközben csökken.
1034 Budapest-Ózd-Jósvafő 2-3 pár 1 pár Harmadik busz pénteken (volt).
1056 Budapest-Miskolc 0-1 pár 0 pár Csak P-Szo-V jár(t).
1059 Budapest-Nyíregyháza 1-2 pár 0-1 pár Egyik csak P, Szo, V (eredetileg P) 
1100 Budapest-Szeged 8-10 pár 5-8 pár Hétfőn, pénteken és hétvégén sűrűbb.
1241 Budapest-Szombathely 1 pár 0-1 pár Csak péntek-vasárnap marad.
1256 Budapest-Tatabánya (1-es út) 10-11 pár 9-10 pár  
1260 Budapest-Győr 5-6 pár 1-5 pár Négy járat péntek-vasárnap.
1266 Budapest-Győr-Sopron 2-3 pár 0 pár Egyik Győr-Sopron közt pótolva.

 

Erről az ágazatról egyelőre csak hiányos és több helyről összevadászott, rendszerezetlen információk állnak rendelkezésre, azaz további aknák előkerülése lehetséges. Összességében annyi már ezek alapján is elmondható, hogy továbbra is csak üzemágazaton belül sikerült gondolkodni. A megszűnő távolsági buszjáratoknál ugyanúgy nincsenek biztosítva az alternatívaként megmaradó vasúti járatról a csatlakozások, ahogy a megszűnő vasúti járatokat helyettesítő buszok sem fognak ráhordani a vasútra ott, ahol eddig sem tették. Néhány kivétel akad mindössze, például vasárnap indul buszjárat Mezőhegyes és Szeged vá. között, valamint egy-két új csatlakozási lehetőség jön létre Ludason, Vámosgyörkön, illetve Szentesen. Alig van tehát olyan változás kilátásban, ami nem csökkentéssel, hanem átszervezéssel jár, és a várható hatásoknak igyekezne az eddigieknél jobban megfelelni.

Ezt innen most kivesszük...

A döntéshozók az utasok eszközválasztási preferenciát sem vizsgálták, nem keresték az okait annak, hogy miért közlekednek a jó vasúti kapcsolatok mentén is nagy számban jó kihasználtságú buszok, vagy busszal jól feltárt térségekben miért életképes a jelenlegi vasúti közlekedés. Ennek fényében kénytelenek vagyunk megismételni korábbi állításunkat: egyrészt ágazaton belül az évente elköltött összegekhez képest érdemi megtakarítás a fűnyíró-elvvel nem érhető el; ami igen, azt pedig az utasvesztés nagyjából kompenzálja is, az elmaradó bevételek tehát előbb-utóbb felemésztik a költségcsökkenéssel megnyert forintokat. A fűnyíró itt és most csak károkozásra alkalmas: a hatékonyságromlás nélkül elérhető költségcsökkentést eredményező egyéb, jelentős hozadékú intézkedésekhez (pl. hatékonyabb eszközfelhasználás, rendszerszemléletű infrastruktúra-fejlesztés, tarifális egységesülés, stb.) persze némi szakmai kompetencia is szükséges lenne.

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr294364431

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2012.04.05. 07:42:58

Buszos fronton különösen érdekes az ózdi vonal, ahol "ütemes menetrend bevezetése" címszó alatt történik a teljesítménycsökkentés. Ráadásul ott aztán nincs szó über párhuzamosságokról sem...

Olvasók! Tudtok még esetleg olyan távolsági buszok kihúzásáról, ami elkerülte volna a figyelmünket?

újember · http://vasut.kTeam.hu 2012.04.05. 11:02:16

Úgy tűnik, bizonyos mértékű buszos pótlással is próbálkoznak. Erre enged következtetni, hogy önkormányzatok a napokban a szolgáltatás bővítését ismertető leveleket kaptak a Volán társaságoktól. Konkrétan Balassagyarmaton az ipolytarnóci polgármester mutatott ilyet, mailben megkérdeztem más különösen érintett községektől.
Jóindulattal is csak elkésettnek lehet nevezni az ilyet. Sokat elárul, hogy kusza sajtóhírekből kell összeollózni az információkat. Hivatalosan az önkormányzatok még járatritkításról sem értesültek, a menetrend keresők április 15. utáni dátumra mind a mai napig a módosítatlan menetrendet adják ki.

Wiener Walzer Euronight 2012.04.06. 09:00:33

1021 vonal menetrendje változott Reggel a Salgótarjánból induló 2021/6 sz járat Hatvan aut áll érintésével, és 10 perccel hosszabb menetidővel közlekedik, 1036 os Bp Bükkszék vonal megszűnt,1050 es vonal Bp Eger között nem jár a Bp Hatvan-Eger 9.45 ös járat, se a 14.45 ös Bp Eger expressz másodrész Egerből nem indul expressz 11.45 kor csak a Eger Gyöngyös-Bp marad, 1052 es vonal 15.15 kor induló Bp Eger-Ózd változik, a 14.45 kor induló Bp Gyöngyös-Egerrel lesz egyesítve, a 15.15 ös önálló expressz lesz Bp Eger között.

1040 es vonalon a 1040/55 sz járat 17.45 perc helyett 17.30 kor indul Hatvanon át Hortra, 1040/345 számon új járatot indít a Hatvani Volán Budapest, Stadion aut. pu. indul 18.00 órakor,Hatvan aut. áll érkezik 19.00 órakor.

www.volanbusz.hu/menetrend.php?menetrend=1021&menetrend_id=65&type=helykozi&dir=from

www.volanbusz.hu/menetrend.php?menetrend=1040&menetrend_id=65&type=helykozi&dir=to

www.volanbusz.hu/menetrend.php?menetrend=1036&menetrend_id=65&type=helykozi&dir=to

www.volanbusz.hu/menetrend.php?menetrend=1050&menetrend_id=65&type=helykozi&dir=from

www.volanbusz.hu/menetrend.php?menetrend=1052&menetrend_id=65&type=helykozi&dir=from

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2012.04.06. 20:45:03

@Wiener Walzer Euronight:
Köszi!
Ezen kívül a Vértesnél volt még némi variálás, a 1846-os mezőt (Tbánya-Veszprém) csökkentés érte, az 1849-es (Tbánya-Dújv-Kecskemét) pedig teljesen leáll.