Hova megy ez a vonat?

Tarifafaragás 6. rész – Tovább rázzuk a tari-fát...

2012. április 25. Szerző: Budapest, aut. ford.
Ott hagytuk abba, hogy egy ideális helyzetben egy-egy erős, szakmailag kompetens állami és regionális megrendelői szervezet a menetrenddel együtt a tarifatermékeket is megrendeli, mert ezzel lehet a tényleges és látens igényeket a leghatékonyabban megragadni.
 
A legutóbb ismertetett célállapothoz képest a jelenlegi állapotot vizsgálva furcsa viszonyokat tapasztalhatunk. A jelenleg a megrendelő jobbkezeként működő egykori Regionális Közlekedési Irodák, illetve mai Közlekedésszervező Iroda teljesítménye nem meggyőző, sőt átgondolt szabályozás hiányában a korábban létrehozni kívánt Regionális Közlekedési Szakbizottságok sem rendelkeztek volna megfelelő jogkörrel, már ami a közlekedési közszolgáltatás komplex megrendelését illeti.
 
Jelenleg (még) a tarifát illetően teljes mértékben meg van kötve a kezük, a menetrendi kínálat megrendelésénél pedig – kapacitás híján – a szolgáltatók által bemutatott tervezetek kritikájára kénytelenek szorítkozni, a közlekedési rendszerrel kapcsolatos saját jövőképüket eddig nem mutatták be (rossz nyelvek szerint nincs nekik olyan). Ez sem csoda, mert ha nem lenne épp elég bajuk a szolgáltatókkal, azzal a politikai nyomással is kezdeniük kell valamit, hogy az államnak a közlekedési rendszer „ne kerüljön többe, de kerüljön lehetőleg kevesebbe”. Ráadásul az évek alatt sem alakult ki olyan fokú professzionalizmusuk, hogy szakértőik el tudnának fejben és lélekben szakadni korábbi munkahelyük (nyomasztó) emlékétől (ezért keringhetnek legendák „vasútgyűlölő” RKI-sokról). A megrendelő segítségére jelenleg életben tartott szervezetek e hálózata (ideértve a minisztérium jelenleg közszolgáltatások megrendelésével foglalkozó főosztályát is), bizonyos esetekben politikai-üzleti érdekérvényesítési csatornaként, és nem döntés-előkészítőként vesz részt a tervezésben. És ez még mindig csak az országos megrendelés, hogy mi folyik az önkormányzatokban a helyi közlekedés megrendelése ürügyén, arról most meg sem kísérelnék írni.
 
 
Villamos érkezik Szeged pályaudvarra. Mikor szállhatunk fel rá vonatjeggyel?
 
A legutóbbi írásban ismertetett regionalizációs elképzelések illetve javaslatok tarifális következménye annak a lehetőségnek a megnyílása, hogy regionális tarifatermékek jöjjenek létre. Ez a mai állapothoz képest óriási szemléletbeli változás, mely a regionális mobilitási igények jobb megragadásának esélyét, ugyanakkor a tarifarendszer fragmentálódásának veszélyét hordozza magában (magyarul annak veszélyét, hogy a sokféle új mini-díjszabás végül egy újabb, átláthatatlan és átjárhatatlan szövevénnyé áll össze).
 
A közlekedési szövetségek működésének regionális szintjén az alábbi termékek kialakítása lehet szükséges:
  • bármely járművön igénybe vehető, egységes díjszámítással, távolság-alapon képzett árú, viszonylati, vagy egy zónán belül több lehetséges célállomásra érvényes menetjegy,
  • egyetlen zónára, vagy egy zónasorra meghatározott időtartamon belül korlátlan utazásra jogosító zónás menetjegy (helyi utazásokra),
  • bármely járművön igénybe vehető, zónás napijegy, hetijegy, félhavi jegy és havijegy, negyedéves, féléves vagy éves jegy.
 
A távolsági forgalomban az alábbi termékekre lehet szükség:
  • bármely járművön igénybe vehető, egységes díjszámítással, távolság-alapon képzett árú, viszonylati menetjegy,
  • bármely járművön igénybe vehető, egységes díjszámítással, távolság-alapon képzett árú, viszonylati heti, félhavi, havi, negyedéves, féléves és éves bérlet.
 
E kicsi ország beutazhatóságát, átjárhatóságát természetesen az szolgálja, ha néhány tipikus utazási helyzetre (pl. villamos – vonat – villamos) külön termékek léteznek, ezek a regionális és távolsági utazások gyakori kombinációira egy darab jegyet kínálnak.
 
Szép kívánságlista született fentebb… van-e esetleg olyan meglévő termék, ami érdektelensége miatt nyugodtan megszűnhet? Én két vasúti, kedvezményes üzletpolitikai ajánlatról gondolom ezt. Előrebocsátom, hogy más jogszabályi környezetben, más társadalmi viszonyok között ezek a tarifa-termékek értelmesek lehettek-lehetnének, de most, 2012-ben biztosan nem alkalmasak eredeti szerepük betöltésére.
Egyik ilyen a csoportosan utazók kedvezménye. 10-19 főig 20%, 20-49 főig 33%, 50 főtől 50% kedvezményt adna a vasút. Miért nem tolonganak a csoportok? Nem olyan világban élünk, hogy 50 felnőtt, de akár 20 is egyszerre, egy irányba akarjon utazni. Ha mégis, az szervezetten történik, a megfelelő eszköz kiválasztása pillanatában pedig mind az ár, mind a rugalmasság versenyszámában alulmarad a vasút a különjáratú autóbusszal szemben. Ráadásul hol jön össze 50, de akár 20 felnőtt, akik közül senkinek sincs diákigazolványa, nyugdíjas-utalványa, MÁK-igazolványa, melyek a fent ígért kedvezménynél nagyobb kedvezményre jogosítják őket?
A másik termék, amit nem tudok hova tenni, a névre szóló összvonalas éves bérlet. Ez 250 ezer, illetve 280 ezer forintba kerül a két kocsiosztályra. Eközben a START Klub Bónusz Kártya is 250 ezer, és a START Klub VIP is 280 ezer forinért vásárolható, és mindkettő nemzetközi utazási kedvezményre is jogosít, az utóbbival ráadásul az IC vonatokon is felár megfizetése nélkül lehet utazni. Egyszóval a MÁV-START az újabb termékeivel már régen kinyírta a régit.
 
Kedves Olvasó! A tipikus utazásokhoz milyen tarifa-termékek szükségesek? És az atipikus utazásokhoz? A Te igényeidet a mai szolgáltatók mai tarifatermékei kielégítik? Miért igen, miért nem?

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr244332468

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2012.04.25. 12:13:50

Hát, most nem részletezném, hogy mit tud, gondolom sokan ismerik, de a Bayern-ticket hazai változata elég jó lenne az alkalmi utazásokra pl családi kirándulás hétvégén)

Budapest, aut. ford. 2012.04.26. 07:19:37

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: Pedig bátran részletezheted, éppen ilyen komplex termékekre céloz az írás...

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2012.04.26. 09:06:52

@Budapest, aut. ford.: Ne már, lusta akartam lenni. :) Tehát akkor:

Bayernticket
Bajorország területén (durván 70k km^2) érvényes napijegy termékcsalád. Hétköznap 9 órától másnap 3ig érvényes, hétvégén egész napos. Érvényes az összes buszra, és regionális vonatra, ideértve a RegionalExpesseket is ami úgy sebességre és színvonalra inkább a mi IC-inkhez hasonlít.

Több változatban kapható. A "sima" Bayerntickettel 5 ember utazhat együtt 29€-ért, a Bayernticket Single egy főnek való, 2. osztályra 21, 1. osztályra 31€. A Bayernticket Nacht szintén 5 fős, de csak 18-6 óra között érvényes, 21€ az ára. Van még ezeken kívül Bayern-Böhmen-Ticket is, amivel Csehországba is át lehet ruccanni, ez 24/34 €, 1 illetve 5 főre.

Van még egy olyan előnye is, hogy hasonlóan az itthon kapható Budapest-kártyához, az utazáson kívül ezzel is igénybe lehet venni különböző kedvezményeket. (Ennek nem néztem utána, de gondolom a szokásos 5% körüli, szálláshelyeken, étteremben, vidámparkban, stb...) 2010-ben több mint négymillió darabot adtak el belőle, ez az egyik legnépszerűbb jegytípus Németországban.

Budapest, aut. ford. 2012.04.26. 13:32:04

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: Engem különösen az izgat, hogy mekkora erő vehette rá a zszolgáltatókat arra, hogy a háttér-elszámolásokról, a bevételmegosztásról megállapodjanak... Tapasztalataim szerint a hasonló ötleteket Magyarországon ez a megoldhatatlan dilemma ölné meg.

VT22 2012.04.27. 15:18:44

Logikátlan jegyek közé sorolnám a vasúti menettérti jegyet. Sose szoktam venni, még ha tudnám is használni.

A máv-nál a menettérti jegy ára pontosan kétszerese az egy útra szólónak, előnye pedig az lenne, hogy nem kell kétszer sorban állni.

Ezzel szemben lekötelezem magamat, hogy visszaúton is a vasutat válasszam, méghozzá az előre megszabott útirányon.

Budapest és a szülővárosom között két, nagyjából azonos hosszúságú útirány van vasúton eltérő átszálló állomásokkal. Az útirányok közül közül azt választom általában, amelyik irányban hamarabb van vonat az álomásra érkezéskor.

Retúrjeggyel ez a lehetőségem is elveszne, mivel az útirányhoz is kötelezném magam, az eltérő útirányt már jegyvásárláskor tudnom kéne.

A legsúlyosabb lehetőség, hogy a retúrjegy le is járhat, azaz teljesen elbukhatom a felét, ha nem veszem a megadott időben igénybe a szolgáltatást.

---

A fentieket összegezve nekem teljesen megéri a kétszeri "sorban állás" - minek kötelezzem el magam a vasút felé, ha csak veszíthetek rajta? (És sorban állni se szoktam mert neten vásárolok jegyet.)
Alapszinten elvárható lenne, hogy az oda- és visszaút díjszabási kilométereit összeadja a MÁV retúrjegyeknél. Hiszen én nem 2x100 kilométert tervezek utazni a vasúttal hanem 200-at, ami valamivel olcsóbb - ez az árkülömbözet lehetne a nyereségem a kötöttségekért cserébe.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2012.04.27. 17:02:18

@VT22: Áááá, ez csak azért van, mert rosszul használod a retúrjegyet. Meg kell nézni, hogy hol van a jegyvizsgáló, tőle lehetőleg minél messzebb felszállni, és ha nem találkozol vele utad végéig, akkor van egy bérleted. :P Legalábbis ez a népszokás alakult ki, de nem csak nálunk. Pár éve az ÖBB azt hiszem olyan 2-4 nap körülire vitte le a retúr érvényességét pont emiatt.

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2012.04.27. 18:22:58

@VT22: Menettértit én is csak akkor szoktam venni, amikor biztosan tudom hogy még aznap, esetleg csak néhány óra múlva már utazom is vissza. És nem is nagyon tudok ennek a jegytípusnak más jövőt elképzelni, mint hogy főleg rövid utakra, rövid érvényességi idejű (visszaút megkezdése az érkezéshez képest 24 órán belül, ez csak példa) legyen.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2012.04.28. 09:04:31

@Thomas a laprugós: Én akkor sem, mi van, ha épp lekésem, és akkor inkább busszal akarok jönni, mert az hamarabb jön? (Na jó, ez csak ott érdekes ahol van busz...) Akármi közbejöhet, és nem olcsóbb, tehát és elvből sosem veszek menettértit.

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2012.04.29. 18:32:16

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs:
Előfordulhat olyan is, hogy csak közvetlenül az indulás előtt érsz az állomásra, olyankor pedig az a jó ha már megvan a visszaúti jegy.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2012.04.29. 19:01:18

@Thomas a laprugós: Valahol olvastam, hogy a svédeknél van olyan vonat, hol vannak kis kijelzők, amik mutatják merre találod a jegyvizsgálót. (Gondolom a kocsivégeken "becsekkol") Innentől a szabály egyszerű: ha te mész oda hozzá jegyet ad, ha ő megy oda hozzád, akkor bírságot. Én már alkalmaztam ezt a módszert itthon is, rohanva értem el a vonatot olyan állomáson ahol volt jegykiadás. Láttam, hol a JV, ő meg látta, hogy rohanok, miután felszálltam, menesztett is. Aztán amikor 2 kocsin átverekedve magamat lihegve előadtam neki, hogy bocsi, futottam, nem volt időm jegyet venni, de most ezt bepótolnám, akkor őszinte meglepődéssel az arcán szó nélkül adott. Tudom, elvileg nem adhatott volna, meg ki kell fogni az olyat aki a szabályok ellenére ad, de ha már tarifákról ötletelünk, szerintem felvehetjük ezt is a sorba. :)