Hova megy ez a vonat?

Ez bizony meredek! - Bevezetés

2012. május 22. Szerző: feketén villogó térközjelző

Sokszor voltam már úgy, hogy egy jól megtervezett nyári nyaralásról hazatérve nagyon bosszús lettem. Rosszkedvem oka az volt, hogy úgy éreztem, valami fontosról maradtam le: az egyébként nem (csak) közlekedésorientáltak részvételével (értsd: család, barátok) megtartott nyaralás helyszínétől nem messze igazi, nálunk kuriózumba menő látványban, élményben lett volna részünk. Utólag már ezek többségét meglátogatva mondhatom, hogy tényleg kihagyhatatlan attrakciók, ezért az idei nyári szezon előtt a tisztelt Olvasónak eme sorozat formájában összeállítottam egy kis ízelítőt. Remélem, hogy ezen helyek felkeresése nem csak közlekedésbarátok részére jelent majd élményt.

A dimbes-dombos (vagy inkább hegyesebb) vidékeken is keletkezik tömegközlekedési, vagy áruszállítási igény, csak ezeket a domborzat adottságai miatt nehezebb, vagy lehetetlen közúton kielégíteni.


Svájc, St. Gallen kanton, nosztalgiamenet az RHB vonalán. A mindennapi forgalmat korszerű, alacsonypadlós motorkocsi szolgálja ki.

Sok helyen ugyan van közúti kapcsolata a településnek, csak épp abban az irányban, amerre normál esetben gyengébb az utasáramlási irány.


Szintén Svájc, pár dombbal arrébb: Az RhW fogaskerekű vonala leegyszerűsíti az eljutást St. Gallenbe.

Valahol ugyan van kiépített úthálózat, de a nagy ősrobbanás idején megbízható módon csak a vasút volt képes közlekedési igényt kiszolgálni dacolva az évszakokkal, télen pedig a hóval.


Trogenerbahn, avagy korszerű vasútüzem a kisfalvas fennsík és St. Gallen között

Más helyen a fennsíkról, a hegygerincről közúton, vagy vasúton összegyűlt néptömeg óhajt a völgyben megépített vasútvonalon bejutni a körzetközpontba, vagy áruját, terményét eljuttatni a város piacára.


Türingiai erdő, a fennsíkon villamos jellegű vasút összegyűjti az utazni vágyókat, ezután lejutni a völgybe a csatlakozó siklóval lehet

Valahol „csak” bakancsos turistaigényt, esetleg „kilátóturizmust” elégítenek ki, valamint téli hónapokban a síelőket szállítják a magasba.


Innsbruck, a nyáron is havas csúcsokhoz sokan terveznek kirándulást, alamint a kilátás sem elvetendő

De olyan hely is létezik, ahol a megépített sikló és kisvasút alapesetben egy üzem érdekét szolgálja, a máscélú hasznosítás pedig csak hab (plusz bevétel) a tortán.


A Reisseck Bergbahn Ausztriában. A völgyben lévő vízerőmű kiszolgálására épült, de a már legalább annyira turistalátványosság, mint amennyire munkaeszköz.

Az élmény sokszor karnyújtásnyira van, számomra az a legbosszantóbb, ha utólag tudom meg, csak egy kisujjnyira volt. Előbbiekből okulva a következő cikksorozatban különleges közlekedési üzemeket szeretném a tisztelt Olvasónak bemutatni a siklótól a kötélvasútig, a fogaskerekűtől az élményvonatig.

A közös mindegyikben a közlekedés, egyedi a megoldás. A természeti környezet, a páratlan szépségű táj miatt viszont nem csak közlekedésbarátok részére ajánlom felkeresni ezeket a helyeket.

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr854531337

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.