Hova megy ez a vonat?

Fogaskerekű vasutak a Bódeni-tó partján: Bergbahn Rheineck-Walzenhausen (RhW)

2012. június 19. Szerző: feketén villogó térközjelző

Egyenes egyvágányú vonal fel a hegyre. Egy motorkocsi, két végállomás között egy megálló, 1-2 alkalmazott. Elsőre unalmas a mindennap a RhW vonalán, de a festői környezet és a nyugalom kárpótol mindenért. Olykor talán túl nyugalmas is, a napi stresszt a maximum 1-2 percet késő fővonali gyorsvonat okozhatja. Turista alig, a vonal elsősorban hivatásforgalomra van berendezkedve. Alig hihető? Olvasd tovább!

0926_s.jpg

Vonat érkezik Rheineck állomásra.

A Bódeni tó melletti Rheineck állomására gyorsvonat érkezett. Az átszállásra ezúttal két perc áll rendelkezésre, utána rögtön indul a fogaskerekű Walzenhausen felé.

A vasút tervezése az 1870-es években kezdődött, először a korábbi cikkemben ismertetett RHB meghosszabbításával szerettek volna bekapcsolódni a tömegközlekedési hálózatba, de ez a projekt nem valósult meg. Az 1894-ben megalakított vasúttársaság végül is egy, Rheineck városát Walzenhausennel összekötő siklóvasút építését szorgalmazta, amelyet 1896. június 27-én adtak át a forgalom számára. A siklóvasút „energiaellátásáról” a helyi patak gondoskodott, a kocsik alján lévő tartályba vizet engedtek, a víz súlyánál fogva mozgatta a kocsikat fel és le. A nyomtávolság 1200 mm, az üzemi hossz 1218 m volt.

0940_s.jpg

Az erdei szakasz a Griffelbach-híd után.

1909-ben a rheinecki vasútállomástól egy villamosvonalat építettek a siklóig 1435 mm nyomtávval és mindössze 670 m üzemi hosszal, így kényelmesebbé vált az átszállás a nagyvasút és a sikló között.

0951_s.jpg

Walzenhausenben a végállomás a föld alatt található.

Következő mérföldkő és a fogaskerekű vasút születése 1958 december elseje, a vonal rekonstrukciója után a végállomás közvetlenül a rheinecki vasútállomás elé került, a nyomtáv maradt 1200 mm, a vonal hossza pedig 1960 m.

0959_s.jpg
Kilátás Walzenhausenből: Az előtérben a fogaskerekű pályája, középen a Rajna régi ága, legfelül a Bódeni tó látható.

A vonal és az üzem:

Az alsó végállomás közvetlen a rheinecki vasútállomás mellett helyezkedik el, az egyetlen  motorkocsi felépítéséből adódóan magasperonnal ellátva.

0928_s.jpg

Magasperon + rámpa = akadálymentes közlekedés.

A ruderbachi megállóig párhuzamosan halad az SBB vasútvonalával, keresztezi a főutat és még a megálló előtt adhéziós hajtásról áttér fogaskerék-hajtásra. Itt található a kocsiszín ahol a karbantartás is zajlik.

 

0990_s.jpg

A tároló- és karbantartó műhely kívülről…

 

 

0991_s.jpg

...és belülről.

Rögtön a megálló után egy rövidebb alagút található, majd a Griffelbach híd következik. A walzenhauseni alagút után a település szélén található a végállomás.

0989_s.jpg

Az egyetlen motorkocsi Ruderbach után.

A menetidő mindössze 9 perc, a menetrend a Svájcban „megszokott” ütemes, napközben 60, míg csúcsban 30 percenként közlekedik a motorkocsi.

0974_s.jpg

Az a fránya ütemes menetrend: Rheineckbe érkezés után nem sokkal egy Chur felé tartó gyorsvonat indul.

 0984_s.jpg

Átállás az adhéziós szakaszról a fogaskerekű szakaszra Ruderbach megálló előtt.

 0966_s.jpg

Jegyautomata svájci módra: jegy és napijegy is kapható.

 0980_s.jpg

Csendélet a motorkocsival. A következő ütemes indulásig 10 perc van hátra…

 0937_s.jpg

A motorkocsi belseje.

Adatok a vonalról:

-        Nyomtáv:                   1200 mm.
-        Fogasléc típusa:        Riggenbach
-        A vonal hossza:         1960 m, ebből 1287 m fogasléces.
-        Áramnem:                 600V egyenáram.
-        Max. emelkedés:       250 ezrelék.
-        Menetidő:                  felfelé 6 perc, lefelé 9 perc.

 

T.f.m.

Állomás

szelvény

összhossz

Megjegyzés

405

Rheineck állomás

-0,06

1,96

km

 

406

Ruderbach

0,60

 

-

védőalagút

-

hossza: 315 m

-

Griffelbach-Brücke

-

hossza: 78 m

-

walzenhauseni alagút

-

hossza: 70 m

672

Walzenhausen

1,90

 

T.f.m.= Tengerszint feletti magasság méterben megadva.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr394596427

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.