Hova megy ez a vonat?

Kinek a nyár, kinek a tél

2012. augusztus 02. Szerző: feketén villogó térközjelző

Ezúttal ismét Ausztriába kalauzolom a kedves Olvasót, a téli síszezonban és a sajnálatos siklóbaleset után is ismerősen csengő Kaprunt és környékét szeretném bemutatni. 

05.jpg

A siklóvasút, amely teherszállításra (például buszokhoz) is alkalmas, de most „csak” személyszállító szerepe van.

A Salzburg tartományban fekvő Kapruni-völgy, mint említettem, elsősorban a jó síterepeiről híres, de nyáron is van itt látnivaló. Míg a síterepekhez való eljutáshoz csak a völgy elejét érintjük, addig a vízerőmű és a felette magasodó víztározó-tó a völgy végében található. Ausztriában a magas hegyek és sűrű, bővízű vízfolyások adják a lehetőséget gravitációs rendszerű vízierőművek építésére, tehát itt nem egy közel síkvidéki folyó duzzasztásával érik el a vízszintben a magasságkülönbséget, hanem akár háromezres csúcsok között völgyzáró gát építésével és  víz szabályozott (csövön át) való erőműre eresztésével. A völgyben legtöbbször csak az erőmű látszik, a gátat és a víztározót a hegyek között kell keresnünk. 

Ezen ez elven működik a kapruni vízierőmű és az azt kiszolgáló Wasserfallboden és Mooserboden nevű víztározók is. Utóbbihoz meg valahogy el kell jutni, karbantartási feladatok ott is akadnak. Itt kapcsolódik a munka a szórakozással, a nagyközönség előtt is megnyitott tározótól meseszép kilátás nyílik a völgyre, valamit a Kitzsteinhorn 3203 méteres és a Hoher Tenn 3368 méteres, valamint a Wiesbachhorn 3564 méteres csúcsaira. 

Nyáron érdekes látvány Zell am See városban a fejbúbig beöltözött és sífelszerelést cipelő turista is, a kapruni gleccser korlátozottan, de nyáron is alkalmas síelésre. 

A „rövid” bevezető után lássuk az erőmű közlekedési vonzatát:

01.jpg

A völgy eleje, elhagytuk a sírégiót. Háttérben a kép közepén kissé létszik a völgyzáró gát.

 

02.jpg

 Természetesen nem egyénileg, hanem szervezett túra keretében közelíthető meg a víztározó. Az első szakaszon busszal utazhatunk.

 

03.jpg

 A helyiek leleményessége: havat sem kell takarítani, valamint a kőomlástól sem kell tartani, mert alagúton át közelíthető meg az „eszközváltó hely”.

 

04.jpg

 A továbbjutásunkat segítő „eszköz” pályája, talán fűnyírónak is gondolhatnánk. Magát az eszközt a cikk elején lévő kép ábrázolja.

 

06.jpg

Kilátás a siklóból, háttérben a völgy vége és Kaprun település.

 

07.jpg

 A harmadik szakaszon megint buszra szállunk.

 

08.jpg

 Fentről visszatekintve (két busszal) játékvilágnak tűnik a táj.

 

09.jpg

 Szintén visszafelé az alsó tározót láthatjuk, ennek a völgyzáró gátját láttuk a völgy végéből.

 

10.jpg

 Hogy valami közlekedéssel kapcsolatost is mutassak: Az egykori postabusz a kapruni járműkiállítást reklámozza.

 

11.jpg

 A felső tározó gátja, felette a Hoher Tenn 3368 méteres csúcsa.

 

12.jpg

 Szintén a felső gát, de felülről. A túloldali kis épülethez érkezett a busz.

 

13.jpg

 A Kitzsteinhorn 3203 méteres csúcsa igazán közel van.

 

14.jpg

 Az előttünk lévő csúcsok mindegyike 3000 méter feletti. A tározóból talán a nyár miatt, talán egyéb okból, de tekintélyes mennyiségű víz hiányzik.

 

15.jpg

A siklóvasút 2000. november 11-i tragikus balesete miatt 2004-ben még csak felvonóval volt megközelíthető a Kitzsteinhorn lába melletti síterep.

 

16.jpg

Útközben felfelé, lassan ez már az örök hó birodalma.

 

17.jpg

Ratrak, avagy a hótoló-hótaposó nyáron is elkél, ne felejtsük: júliusban készült a kép.

 

18.jpg

A síterep látványa a központi épületből, a símezőhöz a kicsi sikló visz le.

 

19.jpg

Azért „földközelben” is van látnivaló: Sigmund Thun Klamm (szurdokvölgy) Kaprun után a völgyben található.

 

 20.jpg

Bár ebben a cikkemben - a blog alaptémájához képest - kisebbségbe került a közlekedés, de azért remélem, hogy megérte megismerni ezt a környéket. Nekem biztos, mert 2004 nyara után ez örökre élmény marad.

Amennyiben tetszett, akkor legközelebb kiruccanunk egy tartománnyal arrébb, egy hasonló üzemet bemutatni. Ígérem, hogy abban több vasúti jármű lesz...

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr394690081

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.