Hova megy ez a vonat?

Kisvasútra! - Autó nélkül? (2)

2012. szeptember 06. Szerző: biciklis bakter

A kisvasutak megközelíthetőségét firtató minisorozatunkban ma a Zemplén eldugott szegletében közlekedő Pálházi Erdei Vasutat vizsgáljuk meg.

palhaza_1.jpg

A Pálházi ÁEV az 1980-ban felszámolt egykori Hegyközi Kisvasút egyetlen megmaradt szakasza. Forgalma 1990-ben indult újra, de mivel pályája nem ér el Sátoraljaújhelyig, így igencsak nehézkes a megközelíthetősége. Jelenleg turistaszezonban áprilistól októberig minden nap 3 vonatpár szolgálja az utazókat, akik az egyébként festői szépségű tájat kívánják élvezni az egyre szűkülő völgyben haladó vonatról.Érdekesség, hogy Kőkapu üdülőnél egy alagúton is átbújik, így a Lillafüredi kisvasút és a Gyermekvasút után a harmadik alagutas kisvasútunk.

Palhaza_4.jpg

A vonat Kőkapunál, háttérben az alagút

Pálházáról a vonatok jelenleg 8:30, 11:40 és 15:30 órakor indulnak, vizsgáljuk meg, hogy lehet ezeket elérni tömegközlekedéssel. Az elsőt igencsak nehezen, legfeljebb Sátoraljaújhelyről. Hétvégén 7:38-kor indul autóbusz, amely 8:02-kor van Pálházán, a kisvasút szinte a buszmegálló mellől indul. Ezt a korai időpontot valószínűleg a hosszabb túrát tervezők választják, és ez még egészen használható is ahhoz, hogy egy sátoraljaújhelyi szállásról időben, de ne túl korán útnak induljunk. A harmadik indulás, illetve annak visszaútja pedig ugyenehhez a túrához kínál egy kényelmes befejezést.

palhaza_2.jpg

Körüljárás Rostallón.

A 11:40-es indulással már több baj van. Ez lenne az az  időfekvés, amely alkalmas arra, hogy akár nagyobb távolságból, netán a főváros környékéről odaérjünk. Távolsági vonat Sátoraljaújhely vasútállomásra 10:09-kor érkezik. Ez a vonat Budapest-Keletiből 6 órakor indul, tehát ki korán kel, kisvasúttal utazhat az ország távoli szegletében... Utazhat, de csak hétköznap. Autóbuszjárat ugyanis csak hétköznap indul Sátoraljaújhelyről 10:24 perckor, amellyel 11:10-re Pálházára érhetünk. Hétvégén 9:19 után csak 11:24-kor van járat, de ez utóbbi 11:47-kor ér Pálházára, amikor a kisvonat már Pálháza-ipartelepen, 2 km-rel odébb jár. Hét percen múlik. Mit lehet tenni?

Megnézve a járatok menetrendjét, látható, hogy egy szerelvénnyel teljesítik a három fordulót:

Pálháza Rostalló Rostalló Pálháza
1. forduló: 8:30 >> 9:25 >> 9:40 >> 10:21
2. forduló: 11:40 >> 12:36 >> 13:00 >> 13:42
3. forduló: 15:30 >> 16:12 >> 16:40 >> 17:21

Az első forduló 10:21-kor ér le Pálházára, a harmadikra pedig 15:30-ra kell visszaérni. A második és a harmadik forduló között majdnem két óra állásidő van. Úgy gondoljuk, hogy néhány utast mindenképpen megérne, ha a 2. forduló nem 11:40-kor, hanem 11:50-kor, vagy akár 12:00-kor indulna Pálházáról. Az egész fordulót el lehetne tolni 10-15 perccel, vagy ha csak az odautat helyezzük későbbre, és a fenti állásidőből veszünk el, bőven tarthatók a visszaérkezés határoló paraméterei. Evvel a korrekcióval a távolsági vonatról érkező autóbusz-csatlakozás biztosítva lenne a kisvasút felé.

De nézzük is meg, hova érkezünk ezzel a második fordulóval vissza! Hétköznap 13:53-kor és 14:41-kor van autóbusz Sátoraljaújhely felé. A 2. forduló teljes 15 perces eltolásával a 13:53-as busz nem érhető el, a szűkített Rostallói fordulóval járható, de késés esetén már nem. A 14:41-es pedig épp elég messze van ahhoz, hogy nyugodtan lazíthatunk a fordulón, és bőven elég 14:20 vagy 14:30 körüli időre leérni.
Szombati napokon 14:32, szombaton és vasárnap 14:53-kor is van busz Sátoraljaújhely felé, amelyekkel még a főváros felé tartó távolsági vonat is elérhető, és ez utóbbi két járat még a 10-15 perccel, vagy visszaútban méginkább eltolt menetrendi fekvésű vonattal is kényelmesen elérhető.

palhaza_3.jpg

A nosztalgiázás már Sátoraljaújhelyen kezdődik: Ikarus 266-os autóbusz a Pálházára induló járaton.

Az imént vázolt 10-15 perces menetrendi korrekcióval utasvonzóbb lehet a kisvasút, mivel még személyautó nélkül is megfelelően megközelíthető. A rostallói fordulóidő alatt kellemes séta is tehető, vagy kedvére piknikezhet a természetben villámlátogatást tevő városlakó.

Te eljutottál már a Pálházi Kisvasútra busszal? Szívesen mennél messzebbről is vonattal és busszal, ha nem kellene a hazajutáson aggódni?

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr704757953

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

újember · http://vasut.kTeam.hu 2012.09.08. 21:02:09

Már utaztam a kisvonatra busszal, de nem Újhelyből, hanem a másik oldalról, ahol lakom. A három indulás közül a délutáni járatra van csatlakozásom, a másik kettő hosszú várakozást igényelne, ezért gyakrabban kerékpárral, vagy vendégeinkkel akár túra keretében érkezünk oda.
A Felső-Hegyköz számos településében foglalkoznak falusi turizmussal, ezért nem mellékes a kisvasút több oldalról történő megközelítése, mely a füzéri vár és a Károlyi kastélyok mellett az egyik legfontosabb kistérségi attrakció.
Ez a kistérség jó terep lehetne egy korszerű integrált rendszer pilot projektjének; esetleg a Bodrogközzel és a szlovákiai átmenetekkel együtt. Kellene egy órás gerincjárat Pálházára csúcsidei erősítéssel (ütemen feletti csuklós Patakra, ahova eleve a vonat nem alkalmas a diákoknak). A zsáktelepüléseket és a felső falvakat ehhez kapcsolódóan igényvezérelt kiegészítő 'falujáró- és völgybusz' járatokkal lehetne kiszolgálni (Volánnal, vagy regionális megrendelővel szerződő vállalkozó, vagy részben falugondnoki buszok). Feltétlenül közlekedő szóló buszokat ahol egyáltalán indokolt, Pálházán kívül csak munkás- és diákjáratként, valamint külön rendelésre nagyobb csoportoknak szükséges indítani. Az újhely-pálháza-gönci járatot viszont fel próbálnám építeni, mert van azért jócskán autósforgalom azon a kanyargós úton is. Kérdés, mire vevők az emberek, pontosan honnan, hova, s miért utaznak?
Egyébként a mai hegyközi buszkínálat jónak mondható, akár összehasonlítva a szomszédos Abaúj-Zemplén ellátottságával, de számos járat közel sem gazdaságos; ellenben a fő útvonalon kiszámítható órás közlekedéssel a helyközi és távolsági (átszállós) forgalomban jóval több utas akadna. A mai menetrend és színvonal miatt igen sok alkalmi utas, heti ingázó autóval viteti be Újhelybe a vasútállomásra.

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2012.09.09. 18:52:05

@újember:

A mostani pálházai járatokra jellemző a sok betérés? Mert ugye ez a nagy rákfenéje az aprófalvas térségek járatainak, amikor egy-egy faluba a betérés akár elvehet 10 percet is, esetleg úgy hogy éppen nincs is utas. Persze van arra példa, hogy a betérés igényvezérelt (Zalában előfordul), de a Borsodnál tudtommal ilyen még nincsen.

A gönci irány már a "kistérségek közötti átjárhatóság" esete. Itt valóban probléma az igények ismeretének hiánya, és tartok tőle hogy olyan sok utas azért nem lenne. Viszont, egy teljes menetrendi újratervezés esetén (nagyon érne már) olyan simán kijöhet, hogy a fordákat úgy is lehet optimalizálni, hogy a két "egymással szemben" végállomásozó járat egyesíthető. Ez esetben pedig megérheti azt a kilométer-többletet, melynek megtételéről ma legritkább esetben lehet szó.

újember · http://vasut.kTeam.hu 2012.09.10. 11:21:59

Újhely–Pálháza járatszerkezete kettős: karácsonyfa-járat az alsó-hegyközi zsáktelepülések érintésével + direkt járat Pálházáig, vagy Hollóházára Pálházán és Bózsván át. Ritkán Hollóházára Füzéren át. A felső Hegyköz Pálházától van ellátva.
Aránylag jó, de az órás vasúti ütemhez nem igazodik a rendszer, hiába a MÁV-állomástól indulnak, illetve ott az államvasúti épületben békésen egymástól elszigetelten él MÁV és Volán.
Hogyan működik a zalai igényvezérlés?

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2012.09.10. 12:40:57

@újember:
És ráadásul a 80-as felső szakasza sem az a vonal, ahol ritkaság lenne a menetrend szétesése, ez meg még a maradék átszállást is haza tudja vágni...

Konkrétan nem próbáltam még igényvezérelt járatot, de valamelyik Zalás menetrendi mezőben már találkoztam olyannal, hogy csak előzetes bejelentés nyomán (hová kell telefonálni, nem tudom) tér be adott faluba, illetve a felszálláskor tudsz szólni, hogy térjen be.