Hova megy ez a vonat?

Mennyből az angyal / Eljött hozzátok – vonattal?!

2012. november 15. Szerző: Budapest, aut. ford.

1. rész - Csendes éj... a vasúton is?

Kiskunfélegyháza, 2011. december 24. este fél kilenc. Budapestről egy teljes hibrid-IC, Szegedről egy négykocsis sebesvonat érkezik szinte egyszerre. A két vonatról összesen van egy tucat leszálló, felszálló senki, a vonatok továbbmennek dolgukra a téli sötétben. Pár perc múlva csendes az állomás, Karácsony napján majd egy délkör-vonat jelzi fél hat körül, hogy a vasút nem áll meg…

pecs_szhely.jpg

Pécs-Szombathely gyorsvonat, akkor még MD-vel és 5:21-es indulással, karácsony szent napján, és január 1-jén is. Ma ugyanez a gyors ugyanígy 6:15-kor, csak Csörgővel...

Kazincbarcika, 2011. december 24. este fél kilenc. Néhány perc múlva érkezik Ózdról a Bézé, hogy Miskolcra folytassa útját. Senki sem várja. Amikor megérkezik, vasutas egyenruhás férfiak szállnak le, hárman vannak. Máskor „védőital” is van a kezükben, nem mintha szenteste nem érdemelnék meg szolgálat után, de most csak a cigaretták parázslanak. Ma az övéken kívül még egy miskolci és egy ózdi vonat is lesz. Kinek, minek?

Vác, 2011. december 24. este fél kilenc. A soklábú váci pók most csak megcsonkítva látható, mert Szobról jön a vonat, de a többi irányból nem. Indulás pedig Budapest, a vácrátóti oldal és Diósjenő felé lesz csak. Szótlan emberek sötét ruhákban sietnek a vonattól a városi fények felé. Ma még két vonat indul Göd, kettő Szob, kettő Diósjenő és egy Veresegyház felé. Az állomás csak pár órás karácsonyt kap: fél öttől másnap indul az élet.

nadaska.jpg

Tornanádaskán karácsonykor és újévkor is alszik kint vonat és személyzet, csak akkor egy kicsit többet: 22:00-től 04:00-ig helyett 20:33-tól 5:23-ig.

Idén milyen lesz a szenteste és a szilveszter ezeken az állomásokon és vonatokon? Valószínűleg ugyanilyen. A vasúti menetrend év végi korlátozásai néhány évente megszaporodnak, aztán szépen lassan elfelejtődnek, majd ez a fogócska a menetrendszerkesztők és az ún. „harmincas” jelek között újrakezdődik. Hogy milyen vonatok kapnak december 24. és 31. között valamelyik napra „kimenőt”, e fogócska eredménye, de racionális magyarázat is biztos akad a közlekedési jelekre. A hagyomány, igen, az biztosan erős. Vasúti üzemeltetési szempontok is biztosan szóba kerülnek, a vonalról este össze kell gyűjteni, reggel munkába kell juttatni a sok vasutast, akiket sok más emberrel ellentétben ilyenkor is szólít a szolgálat.

Ha tudományos alapon akarjuk megragadni a december végi forgalmat, bizony nincs könnyű dolgunk. Az egész évben többé-kevésbé kiszámítható utasok tudós szemmel nézve bizony „megbolondulnak”, és utazási mintázat helyett őrült rohangálást produkálnak. A szerencsésebbje már nagyjából 20-a után szabadságon van, az iskolák is bezárnak, de a hivatásforgalmi vonatokhoz ilyenkor még nem érdemes hozzányúlni, mert az egész évben felgyülemlett vásárlási vágyukat hajlamosak a legutolsó pillanatra hagyni. Az egyetemisták hazautaznak, mert bár felnőttnek lenni jó, karácsonykor ők mégis inkább nagyra nőtt gyerekek. Aztán 24-én délután áll meg minden élet és tudomány - s ezzel együtt a BKV is… Budapesten 16 óra után az éjszakai járatok közlekednek, de hasonló ritkításokkal (sőt, akár komplett üzemzárással is) találkozhatunk a vidéki és külföldi városok tömegközlekedésében is… a vasút viszont a mindennapi alapütemet adja a legtöbb vonalon még egészen 20 óráig. A fenti életképek pedig tanúsítják, hogy akár egészen az egész évben megszokott üzemzárásig is zakatolhatnak egyes vonalak szerelvényei.

i783-956-1010.JPG

Karácsony, ahogy Budapesten ismerjük: éjszakai busz nappal (a szerző engedélyével).

Amikor megkérdőjelezhetetlenül szükséges dolgokra sincs pénz, felmerül a kérdés, nem pazarlás-e ez. Két kérdésre kell minél pontosabb választ adnunk a karácsonyi-újévi üzem értelmének megtalálásához. Az egyik, hogy a vasúti üzem természetében a folyamatosság, a leállás-újraindulás vagy a kettő közti ezerféle átmenet egyike a racionálisabb, gazdaságosabb. A másik kérdés, hogy mégis milyen igényekre kell a kínálatot méretezni, és ezek az igények rangsorolhatók-e, vannak-e köztük állami megrendelői szinten akceptálandók.

Kezdjük az első kérdéssel, ami szerencsére nem annyira félelmetes, mint első ránézésre tűnik. A hálózat egy jelentős részén éjszaka nincsen szolgálat, tehát „megáll” a vonal, ebben az esetben csak a megállás időtartamának növeléséről beszélünk. A hálózat másik felén a forgalmi szolgálat folyamatos, ennek indoka sokféle lehet: ha a teljes vonalon az éjszakai forgalom nem is nagy vagy halaszthatatlan, de egy-egy állomáson a tolatási, vonat-előkészítési munkák éjjel történő elvégzése a normális nappali üzem feltétele lehet. Ezért néhány esti vagy hajnali vonat lemondása nem feltétlenül jelenti a forgalmi szolgálat szüneteltetését (sőt, a pályakapacitás-elosztás kifinomult szabályozásának világában ilyesmi elrendelése nem egyszerű döntés). Ha nem közlekedik a vonat, akkor senki sem vezeti és jegyvizsgálatot sem végez rajta, ez egyértelmű, az adott időszakra nem vezényelt munkavállalók bérköltsége sem jelenik meg. A szerelvény viszont, ha áll is, de létezik. Mindez helytálló akkor is, ha a nemzetközi vonatokról beszélünk: az esetleges kilométerpénzek kiesését az esetleges futási költségek elmaradása kompenzálja, és arra a napra sem kell külföldi napidíjat fizetni a hálókocsik kísérőinek. Összegezve, az ünnepi korlátozások a költségekre alig hasonló hatást gyakorolnak, mint a napközbeni vonatlemondások: energia- és humánköltség-megtakarítást. Míg azonban egy fűnyíróelv-szerű menetrendi módosítás az érintett vonat utasainak közvetlen, a vonal többi utasának és a potenciális utasoknak pedig közvetett hátrányt okoz, addig karácsony estéjén egy hasonló intézkedés veszélyei sokkal kisebbek: nagyon kevés a potenciálisan és még kevesebb a közvetlenül érintett utas, mert nem tartós menetrendi intézkedésről van szó.

08_tel 003.jpg

Galgamácsa, karácsony délutánján: még járt a 77-es vonalon a vonat, úgyanúgy, mint bármely hétköznapon.

A Volánok esetében is országrészenként eltérő szolgáltatási színvonallal találkozhatunk: gyakorlatilag cége válogatja, milyen mértékben korlátozzák a szenteste menetrendjét. A Volánbusz például jellemzően 16-17 óra között indítja utolsó járatait, utána Pest megyében lényegében leáll a helyközi buszközlekedés. Más helyeken a menetrend nem jelez különleges forgalmi rendet, erről a szolgáltató a hirdetmények útján értesíti az utast, melyek tartalma természetesen az internetes kereső adatbázisába is feltöltésre kerül. Akad olyan is, ahol legfeljebb egy-egy késő esti, vagy távolsági járat esik korlátozás alá, de a járatok többsége közlekedik: ezek egy része amúgy is a szombati menetrend szerint megszokott utolsó járatukat teljesíti a kora este folyamán (netán bevárja az utolsó csatlakozó távolsági járatot), pazarlást talán legfeljebb egy-két sűrűbb, városkörnyéki vonal esetében lehetne tapasztalni.

A már említett Kiskunfélegyházáról a szombati menetrend szerint Tiszaalpárra utoljára 15 órakor indul autóbusz, mondhatni tehát, hogy a Kunság Volán karácsony alkalmából nem bünteti az utasait. Hogy egész évben megfelelő-e ez a menetrend, tekintettel arra, hogy a MÁV-START 16.39-kor és – december 24. kivételével – 19.39-kor is indítja a szokásos Bzmotját, azon hosszasan lehetne vitatkozni.

Karácsony és újév között a több-kevesebb maradék munkanapon az autóbuszos ágazatban és a vasútnál egyaránt kicsit másképp mennek a dolgok, mint évközben: a volánoknál az iskolai előadási napokon közlekedő járatok utasaikkal együtt a téli szünetet töltik. Vasúton elősorban az elővárosban a munkanapos vonatok egy jelentős része nem közlekedik ilyenkor - azok, melyek a menetrendben hagyományosan a 30-as közlekedési korlátozással vannak megjelölve.

bkv_muki.jpg

A BKV-nál a szilveszter és az újév semmi különöset nem jelent, sőt, 2008. január 1-jén mivel havazásra ébredtünk, a hóseprők is dolgoztak.

Budapest-Keleti, 2011. december 31, este kilenc óra. A Münchenbe tartó Kálmán Imre EuroNight fekvőhelyes kocsijában három utas vár az indulásra, a hálókocsi ellenben teljesen üres. A kísérők listáján még vannak jelezve felszállók, ők azonban csak Bécsben illetve Linzben kezdik meg útjukat. Aki utazással kezdi az új esztendőt, az vajon tényleg egész évben úton lesz?

Budapest-Keleti, 2011. december 31, este negyed tizenkettő. Az utolsó két elővárosi vonat ezen a napon nem közlekedik, így a Dacia nemzetközi gyorsvonat az a járat, amellyel az állomás búcsúzik az évtől. Akármelyik kocsiba is nézünk be, mindenhol csak sötétséget és üres fülkéket láthatunk, az egyetlen kivétel az étkezőkocsi, ahonnan sült hús illata árad ki, a román utasellátó személyzet pedig tennivaló híján az asztal körül ülve várja az új év beköszöntét. Talán inkább szilvesztereznének egy bukaresti lakásban vagy étteremben?

Az ünnepek körül az európai vasutak körében általános több-kevesebb közlekedési korlátozás alkalmazása. December 25-26-án és január 1-jén az ünnepnapi, illetve a munkaszüneti napi közlekedési rend van érvényben a nyugati keresztény országok mindegyikében (és Romániában, Bulgáriában is, de Fehéroroszországban, Franciaországban a karácsony másnapja már nem ünnep), sőt, újévkor az ortodox keresztény országokban, például Szerbiában, Oroszországban is. Ezen felül országonként eltérő, milyen további korlátozásokat alkalmaznak. Különlegesség például Hollandia, ahol december 31. este 8 óra és január 1-jén hajnali 2 óra között nincs vasúti közlekedés, ami az éves kínálati menetrendet ismerve azért kemény döntés. A legtöbb más országban - így Ausztriában, Csehországban és Szlovákiában is - általában december 24-én és 31-én, illetve másnap több vonat is ki szokott esni, de az utóbbi két országban attól sem riadnak vissza, hogy egész nemzetközi vonatokat leállítsanak, vagy pedig a minimumra csökkentsék a fekvőhelyes- és hálókocsik számát... sőt, arra is láthatunk példákat (de nemcsak náluk), hogy egyes járatokat december 23. és január 2. között hiába is keresnénk.

Azt már tudjuk, mi közlekedik karácsony és szilveszter este, de hogy kik utaznak rajta és miért, arról a legközelebbi írásban esik szó. Várjuk olyan olvasóink élménybeszámolóit is, akik hivatásuknál fogva kitűnően ismerik az ünnepi forgalmat!

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr244904966

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

István Gyuri 2012.11.15. 08:49:14

1. Érdekes ugyan a téma, hogy milyen vonatokat lehet kis érdeksérelemmel (és a visszafelé jövő vonatokra is gondolva, szerelvénymenetek nélkül) leállítani egy-egy estére. Viszont országos szinten elég kicsi a jelentősége ennek a témának, hiszen éves szinten túl nagy kihatása annak, hogy "megy minden" vagy (holland mintára) "nem megy semmi" - nem sok van. Én inkább a feleslegesen szenteste, illetve szilveszterkor "berángatott" vasutasok felől közelítettem meg annó ezt a problémát, hogy ne toljunk ki több emberrel, mint amennyivel feltétlenül szükséges (pl. vannak üzemek, ahol még szenteste is folyamatos üzem van, meg a fővárosban késő délután bezáró boltok, BKV-sok közül is sokan vannak, akik 100+ km-ről járnak be, tehát valamilyen szinten maradni kell járatoknak).
2. A nemzetközi vonatoknál is vannak olyanok, amelyek nálunk éppen minimális kihasználtságúak, de az útvonaluk során azért már van szerepük (pl. Dacia Bukarest előtt már kőkeményen egy nappali vonat), itt pedig arra is gondolni kell (azon túl, hogy járatpárokban, sőt, a nem naponta közlekedő kocsik esetében még kacifántosabb a helyzet), hogy pl. a hálókocsis dolgozóknak is haza kell jutniuk.
3. Ezeknél nagyobb horderejű dolog, amiről viszont csak egy elejtett félmondatot találtam, a [30]-as kódú vonatok. Elővárosban, pl. a 70-es vonalon számomra érthetetlen, hogy miért nem jár a két ünnep között a napközbeni félórás sűrítő járat, amikor egész évben már hétvégenként is megy a félórázás (lévén igen élénk elővárosi forgalom van, kisebb részben Vácra, nagyobb részben Budapestre). Ilyenkor gyakran még a délelőtti időszakban is álló utasok vannak. Hiszen a bevásárlók jellemzően nem a reggeli hivatásforgalmi többletvonatokkal indulnak útra, és délután is igen "karcos" az óránkénti egy (zónázó) vonat, egy-egy gyorsított vonatnak mindenképpen kellene maradnia ebben az időszakban is. Persze, ilyenkor az is kérdés, hogy azt hogyan lehet jól kommunikálni, hogy a két ünnep között megy "minden", csak pl. a 13:28, 14:28-as gyorsított nem...
Vannak olyan vonatok, amik az elővárosban is kaphatnának [30]-as (vagy akár [60]-as) jelzést, leginkább olyanokra gondolok, amelyikért a reggeli csúcs vége felé külön szerelvénymenetben kell kimenni: ilyen a váci oldalban a 2359-es, illetve a 2125-ös).
De ezek "megtakarítása" is filléres csak tételek, miközben naponta ennek a többszöröse megy el valóban felesleges, kikerülhető szerelvénymenetekre.
4. Erős túlzásnak tartom ezt a megjegyzést: "a vasút viszont a mindennapi alapütemet adja a legtöbb vonalon még egészen 20 óráig." A sűrűbb (félórás-órás) követésű vonalak közül szerintem ez egyikre sem állja meg a helyét. A ritkább járatokból pedig elég nehéz úgy húzni, hogy ne okozzon utassérelmet (pl. fővonali átszállás, helyi műszakos forgalom miatt).

Budapest, aut. ford. 2012.11.15. 10:14:45

@István Gyuri: A pontjaidra sorban próbálok válaszolni.
1. Már megint előreszaladtál :) Hogy az egy hét múlva megjelenő második rész következtetése micsoda, az még titok :) , de nyilván az elérhető megtakarítás nem túl nagy, viszont ha kevés emberrel is, de roppant módon ki lehet tolni, ha a kínálatot tovább szűkítjük.
2. A nemzetközi vonatok hosszú menetideje és az érintett földrajzi területek sokfélesége miatt a kaácsonyi korlátozásuk természetesen körültekintést igényel. A posztban szereplő Daciánál igazad van. Ugyanakkor a belátható távolságra és sűrűn közlekedő nemzetközi járatok megítélése már közelíthet a belföldi vonatokéhoz: kell-e az ünnepben kétóránként railjet, ha például szenteste is megy a WW és a Kálmán Imre?
3. A 70-est nálad jobban kevesen ismerik, nekem főleg 100a-s tapasztalatom van két ünnep közöttről: napközben csak lézengés van, senkinek sem hiányoznak a munkanapos monoriak.
4. Pontosítani szükséges. Ha a budapesti elővárost nézzük, akkor az órás ütem 16-17 óra körül valóban elkezd ritkulni 24-én (bár a 142-esen párosban a 19.18-as az első kimaradó vonat), de Pécsre csak az utolsó IC hiányzik, Miskolcra még 20 órakor indul gyors, Debrecenbe még 20.28-kor is, Békéscsaba felé pedig a távolsági vonatokon semmiféle karácsonyi korlátozást nem látok. A vidéki kétórásoknál pedig az állítás abszolút megáll, kivétel a Dél-Alföld, ahol gondos kezek nagyon kifinomult karácsonyi közlekedési rendszert alkottak.

István Gyuri 2012.11.15. 14:58:03

1. OK. Érdekelne a V0-ra is a reakciótok, mert már egy hete nincs válasz...
2. "kell-e a railjet"? Kérdés, hogy ki lehet-e szedni valamelyiket úgy, hogy az a karbantartási ciklusokat ne borítsa fel, meg a társvasútvállalatoknak is megfelelő legyen az a módosítás?
3. A 100a-n, még egy átlagos munkanapon is jóval kevesebben vannak napközben. Köszönhetően annak (is), hogy Monor Váchoz képest minimális vonzerővel rendlkezik.
4. Nyilván lehet egy-egy olyan vonat, amire utasforgalmi igény nem igazából jelentkezik, de szerelvényfordulóbeli okok miatt egyszerűbb, ha közlekednek.
Békéscsaba felé este csak nemzetközi vonatok mennek, a 17:10-est meg durva lenne kiszedni. A 2 óránkénti vonatokból meg nehéz kiszedni. Az utolsónál lehet valamilyen dolgozói hazajutási igény, az utolsó előtti meg még egy pesti vonathoz csatlakozik. Ha pedig másnap reggel kell az első vonat befelé, akkor meg lehet, hogy az utolsó vonat törlése esetén a 12 órás szolgálatba nem férne bele a kint alvós szolgálat (mert pl. nincs a külső helyen laktanya...).

Budapest, aut. ford. 2012.11.15. 15:46:29

@István Gyuri: 1. Vétel, remélem, Laptoptáskás Úr olvassa, hogy szükség lenne rá.
Talán nem tolakodás itt röviden összefoglalnom, én mit gondolok a V0-ról, a többi szerzővel nem egyeztetve. A van a sok rossz meg még rosszabb V0-változat között egy egész jó, a meglévő nyomvonalakra alapozó, ami nekem tetszik. Az árufuvarozásban rejlő potenciált mivel megbecsülni nem tudom, ezért hiába tartom mindentől függetlenül nagyon fontosnak a tranzit-útvonalak átjárhatóságát, nem tudom megítélni, hogy a szinte új infrastruktúra kapacitása a távoli jövőben mikor találkozik a kereslettel. AAzt is elismerem, hogy az áfu-problémákat nem csak V0-lal, hanem a meglévő korridorokon végrehajtott, főleg s zűk keresztmetszetekre végrehajtott beruházásokkal is közel hasonló hatékonysággal lehet orvosolni.
De. A meglévő fővonalak kendácsolása, ha Budapest környékén a teherforgalom minden zavaró hatását ki akarjuk küszöbölni, komplett állomások átépítésével, különszintű elágazásokkal, lakott területen harmadik-negyedik vágányok építésével közelíti a V0 költségigényét. Innentől kezdve számomra a két, összevethető költségigényű beruházás közötti választás csak a konkrét műszaki tartalom ismeretében lehetséges. De érzelmi alapon V0 :)
3. Igaz, tehát állapodjunk meg annyiban, hogy van olyan vonal, ahol a 30-as korlát kicsit bőven van osztogatva.

István Gyuri 2012.11.15. 16:19:49

@Budapest, aut. ford.:
1. "ha Budapest környékén a teherforgalom minden zavaró hatását ki akarjuk küszöbölni" Ez a kiinduló álláspont nem tetszik. Ugyanis, ha nem mennének (előztetéssel) tehervonatok az elővárosban, akkor jelentős kapacitások maradnak meg (kivéve, ha nincs zónázós rendszer és minden vonat mindenhol megáll - szentendrei hév szintű módon).
Ha viszont engedjük a tehervonatokat is, akkor a felsorolt (valóban komoly tételű) fejlesztések egy (szerintem nagyobbik) részére nincs szükség.
3. OK.

Szazsó 2012.11.15. 19:30:29

Micsoda szájkarate-harc :D de jók a meglátások! Nekem különösképp nincs erről tapasztalatom, csak havat lapátolni szoktam kijárni. Csak a 173E-t láttam egyszer kb. 14 körül 25-én és teljesen üres volt... Csak azt nem tudom, hogyan oldják meg, hogy az alkalmazottak dolgozzanak ilyenkor? Külön más vallású embereket raknak be a mozdonyba? Ez olyan groteszk kérdés lett, de érdekelne, hogy egy buszsofőrt egy ilyen helyzetben, hogy kényszerítenek, hogy vezessen ünnepnapon egy üres 956-ost Pécel és Hűvösvölgy között, amin max. csak tajrészeg csövik vannak? Utolsó kérdés: Ahol zónázók vannak, ott nem kellene összevonni a helyivel, mint esténként, ami minden fánál megáll?

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.11.15. 20:46:25

@Szazsó:

Volánnál, aki dolgozik dec 24-én, az nem dolgozik dec 31-én.

Egyébként folyamatos üzem, úgyhogy nincs apelláta.

Dec 25-én régebben rendszeresen volánbuszoztunk a szülőkhöz, aztán leszoktam a karácsonyi piálásról.

Sokszor mi voltunk csak a buszon 20 km-en keresztül. Mivel haver vezetett, még bagóztunk is.
Érdekes, hogy este viszont zsúfolt volt (Dec 25).

Kb 12 évvel ezelött, amíg még hivatalosan munkanap volt Dec 24, Du. 16 órakor tízpercenként mentek az üres buszok.

M412330 2012.11.16. 09:42:02

Hálózati szinten bizonyára nem tűnhet tételnek a dolog. Valamilyen elégséges szolgáltatásra mindenképp szükség van, és nem tudsz olyan időpontot mondani, ahol érdeksérelem nélkül azt lehetne mondani, hogy eddig, és ne tovább.
Személyes tapasztalattal az 1-es vonalról tudnék szolgálni.
Bizony kellenek azok a kétórás személyvonatok.
4836 Budaörs-Törökbálint bevásárlóközpontjaiból hazajárók használják, zárás után ezt érik el. A VOLÁN korai üzemzárása miatt azok is használják akik buszoznának.
4818: Hazajáró BKV-sok, egészségügyiek stb, mindenki aki ilyenkor is 12-12 órában dolgozik
4918: Akik már túl vannak az esti ebéden
4838: Három műszakosok
Amit ki lehetne kapni a gyorsvonatok kivétele és a komáromiak Győrig vitele és viszont. Ellenben kérdéses, hogy egy menetrendileg mennyire lenne zavaró (érdemes) az év egy napján közlekedő vonat...

December 31. Eddig az 1-es vonalon nem voltak elővárosi vonatok lemondva (szerintem nagyon helyesen) mert sok vonat befele egész évben nem produkál akkora kihasználtságot, mind aznap este. Idén két pár vonat ki lesz véve...

BKV-nál érdemes volna esetleg azon elgondolkodni, hogy 25-én is esetleg reggel 8-ig csak éjszakai, ahogy számos vidéki városban is későbbi üzemkezdet van.