Hova megy ez a vonat?

Golden Pass – 2. rész: Blonay-Chamby – minden, amiért a svájci méteres vasutakat szeretjük

2013. január 24. Szerző: Ellátott utas

A Genfben kezdődött, majd a hasonló nevű tavon folytatódott utazásunk eddig inkább csak a városi elektromos közlekedés, és a gőzhajók barátainak tartogatott ínyencségeket, így épp itt az idő, hogy a blog fő olvasótáborára is gondoljunk – noha a tapasztalat szerint ők általában ezeket a közlekedési ágakat is szeretni szokták – és most végre vonatokra is felszállunk. Igaz, még mindig nem a sorozat névadóján kezdjük meg az utazást…

 BDe28_Viaduc7.jpg

MOB-szerelvény, egy kicsit másképp...

Ha Montreux-ben a hajózás vagy trolibuszozás után felkapaszkodunk a csodálatos kínálatú Cornaz-féle lámpaüzlet melletti, mozgólépcsővel is ellátott feljárón a vasútállomáshoz, akkor ott a keskenynyomközű vágányokon két irányba is kaphatunk vonatokat. A „főirány” mellett egy 10 km hosszú fogaskerekű is indul innen a 2042 méter magasan fekvő Rochers de Naye-ra. A vonal egyik legnagyobb kuriózuma, hogy nem alulról kezdett el megépülni – előbb a felső szakasz készült el Glion-tól 1892-ben, és ahhoz a Montreux szomszédságában lévő Territet-ből induló siklóval lehetett feljutni. Az alsó részt csak 1909-ben nyitották meg, és a két szakaszt egészen 1987-ig külön társaság üzemeltette! Rochers de Naye legfőbb nevezetességének az állatvilága számít, de ez esetben nem szabad a közhelyszámba menő kérődzőkre gondolni: a négylábú lakók itt ugyanis mormoták!

 100_9446.jpg

A Montreux - Rochers de Naye fogaskerekû alapütemét két szerelvény teljesíti, a képen a caux-i kereszt látható - valamint a bal oldali kocsin a mormoták

A GoldenPass első, 1901-ben megnyílt szakasza jókora szerpentinszerű kanyarokkal küzdi fel magát a tó fölé magasodó hegyekre, miközben rövid megállót tesz Chernex vasútállomásán is, ahol a vasút főműhelyét találhatjuk meg. A következő fontosabb állomás és egyben keresztezőhely Chamby – ez pedig egyben egy elágazás is Svájc legrégebbi múzeumvasútjára! Ha valamilyen oknál fogva csak egyetlen (kis)vasút meglátogatására jut lehetőségünk az országban, nyugodt szívvel ajánlhatjuk ezt, hiszen vonala és járműgyűjteménye valóságos kvintesszenciája az országnak – mindezt ráadásul egy mindössze 3 km hosszú vonalra összesűrítve.

 MCM_BCFe6_Blonay1.jpgA mai AOMC-vonal 105 éves szerelvénye vár indulásra Blonay-ben

BFD3_BlonayMBlum2.jpgA látványtól már az utazás előtt is virágos hangulatba kerülhetünk...

A Blonay-Chamby múzeumvasút tulajdonképpen két elágazó állomás között kapott helyet: a másik végén Blonay-ból felfogasozhatunk az 1911-ben megnyílt szakaszon Les Pléiades-be, ahol egy csillagvizsgáló helyezkedik el – vagy pedig lefelé vehetjük utunkat a vonal folytatásán Vevey-be. (Érdekesség, hogy a menetrendben közvetlen vonatként hirdették meg a két végpont közötti vonatokat, Blonay-ban azonban mindig át kell szállni: az alsó szakaszon az adhéziós üzemű GTW-k járnak, míg fent a régebbi fogas szerelvények.) Az egykor CEV (magyarul Vevey-vidéki Villamosvasutak) néven működő vonal 1902-ben nyílt meg, elsődlegesen azzal a céllal, hogy a MOB vonalához csatlakozva biztosítson eljutást Montreux felé. Ekkora vargabetűre viszont nemigen volt igény, és mivel Blonay és Chamby között mindig is igen gyéren lakott területen haladtak keresztül, így nem csoda, hogy 1966-ban megszűnt a közlekedés ezen a szakaszon.

 BFZt75_BlonayMBf.jpg

Múzeumvasút és menetrendszerinti forgalom békés egymás mellett élésben

Ekkor léptek közbe a vasútbarátok a vonal megmaradása érdekében, és 1968-ban megindították itt az első nosztalgiajáratot – majd 1973-ban felépítették az első járműcsarnokot a Chamby közelében fekvő Chaulin domboldalában. Húsz évvel később sikerült megduplázni a tárolókapacitást, és pont a 30 éves jubileumra egy látogatóközpont is elkészült. Az ezredfordulón egyébként a CEV, majd később az üzemet átvevő MOB újra megpróbálkozott a menetrendszerinti forgalom felvételével, ez azonban kérészéletűnek bizonyult. A közös üzemeltetés azonban a vonal megmaradásának záloga is lett, hiszen a Vevey-ből kiinduló vonal járművei így még mindig „saját lábukon” tudnak eljutni a chernex-i műhelybe - épp ezért viszont nagyon komoly vasútüzemmel is találkozhatunk itt.

BFZt75_BlonayAbfTaf.jpgAz utastájékoztatásra itt is nagy hangsúlyt helyeznek

MCM_BCFe6-GeschMTel.jpgÉs persze a járművekben is első a biztonság

GFM_FZ36-BueroEck.jpgHol az olló komámasszony?! Természetesen a maga helyén!

Mint említettük, ezen a 600-700 méter magasan fekvő vonalon minden jellegzetes svájci látványt megkaphatunk. Blonay egy gondozott svájci kisváros, ennek kertvárosias részén, néhol jellegzetes alpesi házak és rengeteg virág között vág át a vonal, mielőtt belevetné magát a szomszédos fenyőerdőbe.

MOB_BCFe11_NachBlonay2.jpgBlonay után a domboldalon halad a MOB-motorvonat

MOB_FZe2002_NachBlMW.jpg

Tehervonat "rejtekből" fotózva...

LLB_BCFeh10_BlonayEinf.jpgVariációk tárcsás jelzőre, hegyi tájra... és jókora adag ellenfényre

Az erdőben található a két legfontosabb műtárgy közül az első: a 80 méter hosszú és legalább ugyanilyen magas viadukt, amely mintha csak a Rhätische Bahn világhírű Langwasser-viaduktját idézné, utána pedig egy támfal mellett haladva jutunk el a másodikhoz, a 45 méter hosszú alagúthoz.

BFZt75_Viadukt3.jpgEkkora vonatért egy ekkora építményt?!...

BC-TunnenAusfahrt.jpgFény az alagút végén...

A következő táj már tipikus alpesi rét, ahol mindig találunk legelésző teheneket a szomszédos gazdaságnak köszönhetően, s egyre gyakrabban tűnik fel a Genfi-tó látképe is, amely Chamby-ból is látható. A vonatok innen tolnak vissza a múzeumba, amely a végállomást jelenti.

BFZt75_NachTunnel.jpgAz alagút túloldalán... sajnos a régi andráskereszteket azóta már modern táblák váltották fel

VZ6-BFD3_VorChaulin.jpgAz alagút utáni szakasz tavasszal - lent virágok, fent még hó

MCM_BCFe6_Cornaux.jpgCornaux megállóhely, egy fotó kedvéért "lelopott" táblával

BCFeh15-LemanAns.jpgChamby-ba megérkezve ez a látvány fogad az ablakon kinézve...

 BC-EinfMuseum.jpg

Chaulin - elágazás a múzeum felé

A vonal változatosságát legfeljebb csak a járművek tudják felülmúlni. Találunk itt természetesen több szerelvényt az „anyavonal” MOB-ról valamint a két csatlakozó vasútról (CEV és GFM) is, az RhB többek között egy hómaróval, egy szalonkocsival és a Bernina-vonal mozdonyával képviselteti magát, de vannak itt szép számmal villamosok is, ma is meglévő (Genf, Bern), vagy már rég elfeledett (Biel, Fribourg) hálózatokról. A szomszédos Wallis (franciául Valais) kanton két helyiérdekű szerelvénnyel képviselteti magát, de még német, francia, sőt, olasz és spanyol „bevándorlók” is akadnak. Ez utóbbiak főleg a gőzmozdonyok köréből kerülnek ki, hisz egy múzeumvasúton ez a vontatási nem „megkerülhetetlen”.

BFD3_NachBlonay1.jpgSzínpompás csokor, négy vasút járműveiből összeállítva

LJB_Ce12_Viaduc5.jpgKét kanton két megszűnt villamosüzemének "érettségi találkozója" egy vonalon

A nosztalgia azonban nem merül ki a mozdonyokban és kocsikban… legalább ennyire érdekesek a vonalon található tárcsás jelzők, a harangjelzések, és a múzeumban az az angolváltó, amelynek mindössze csak két állása van – ilyenkor azonban minden irányból vagy egyenesbe, vagy kitérőbe járhatunk.

BFZt75_ChaulinMKW.jpgElőtérben az angolváltó, háttérben az elsőként megépült csarnok, oldalt a hómaró részlete... minden, mi szem-szájnak ingere

LLB_BCFeh10_Chaulin.jpgA már megszűnt LLB-vonal "oldalgombolós" motorkocsija (hasonló pótkocsi is van hozzá) és egy alak-tolatásjelző

 MCM6_MC15-2.jpgAz újabb járműcsarnok - a vízdarunak azonban ilyen lakók mellett nemigen jut feladat

Raoul_Chaulin.jpg

Egy valamirevaló üzemhez saját macska is dukál – az itteni példány a Raoul névre hallgat

Blonay és Chamby között áprilistól októberig minden hétvégén utazhatunk, júliusban és augusztusban péntekenként is (ekkor azonban nem járnak gőzösök) és a hónap végén egy alkalommal két vonatpár egészen Vevey-ig is elmegy. A múzeumi látogatást is magában foglaló napijegy 20 frankba kerül, de léteznek olcsóbb megoldások is, amelyek csak egyetlen utazást tartalmaznak, múzeumlátogatással vagy anélkül. Pünkösdkor, valamint szeptemberben kerül sor a fő rendezvényekre, ilyenkor sűrített menetrend van érvényben, és számos vendégjármű is jelen van – minden esetben valamilyen tematikának megfelelően (idén például a szeptemberi vendégek kisebb dízel- és villanymozdonyok lesznek). Ezek a különleges alkalmak sokszor nem egy, hanem két vagy akár három hétvégére is kiterjednek, könnyebbé téve a látogatást.

 RhB_AB121-2KlAbtSitz.jpg

Ezért a komfortért itt nem kell felár - pedig ez még "csak" a másodosztály...

RhB_As2-FautBar.jpg...de szalonkocsiban is utazhatunk.

RB_ABCFZ15-Ofen.jpgA vasút még arról is gondoskodik, hogy kicsik és nagyok se fázzanak az út során.

A jövő héten végre messzebbre is merészkedünk a MOB-on, mint Chamby – de most megint egy kitérőt teszünk, amely azonban vonatok és látványosságok tekintetében is meg fogja érni!

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr245039098

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása