Hova megy ez a vonat?

Tarifaváltozás – ki akarta, s ki nem?

2013. február 07. Szerző: Hova megy ez a vonat?

Múlt héten egyes internetes fórumokon futótűzként terjedt a hír, miszerint már azon a  héten, február 1-vel kezdődően több módosítás is bekerül a MÁV-START Üzletszabályzatába és egyes díjtételek is változtak. A szolgáltató honlapján persze csak a „szokásos” késéssel, alig 2 nappal a bevezetés előtt lehetett bármit is olvasni, ennek a hatósági, megrendelői jóváhagyás is oka lehetett, ezt nem tudhatjuk. Fontos azonban megjegyezni, hogy a részben már bekövetkezett, részben majd március 1-jétől bekövetkező változások amolyan több szálon futó, párhuzamos cselekmények, és nem is biztos, hogy mindig ugyanaz a „Mumus” áll a dolgok hátterében. Távol álljon tőlünk az egyoldalúság, ezért már az elején leszögezzük, hogy mindaz, amit a START-ról írunk, természetesen a GYSEV-re is igaz, akinek „bezzegvasút”-státuszához erősen hozzájárul, hogy a mínuszos hírekből mindig csendben ki tud maradni. Nos, ezen a blogon nem…

ic_kitero.jpgInterCity mellékvágányon - a tarifákkal együtt.

1. Menetjegyek felhasználási szabályainak változása

E témakörben két alapvető változásról számolhatunk be, mindkettő a 100 km-nél rövidebb távolságokon. Az egyik egy furcsa módon kifordított mondat: "a vasút 100 km feletti távolságra menettérti jegyet is kiad". A meglepő azonban nem is annyira ez, hanem inkább az, hogy 100 km-ig ezentúl csak egy útra szóló menetjegyek vásárolhatók.

A másik változás, hogy az ilyen rövidebb távra kiadott - és most már csak egy útra szóló - menetjegyek érvénytartama a vásárlás napjára (vagy az elővétel során megjelölt napra), korlátozódik, annyi engedménnyel, hogy a következő napon hajnali 03:00-ig be lehet fejezni a már megkezdett utazást, tehát aki az utolsó, éjfél után célba érő vonatot választja, az még belefér az érvénytartamba. Útközben megállni és másnap továbbutazni azonban már nem nagyon lesz lehetséges, hisz nem is sok vonat indul hajnalban, mely 03:00 előtt már céljához is ér.

Bár elsőre az átlag utas egy újabb megszorításnak érzi a dolgot, higgadjunk le, és tárjuk fel, kik is azok, akik „rosszul” járnak e korlátozásokkal:

Első az a főleg elővárosban utazó célcsoport, akik vesznek ugyan menetjegyet, de kihasználva a vonatok zsúfoltságát – és a MÁV-START jegyvizsgálóinak nem éppen valós igényekhez igazított vezénylését, illetve egyes dolgozók hozzáállását – gyakran ússzák meg a menetjegy lekezelését, aztán jegyüket vagy többször is felhasználják az érvénytartamán belül például a visszaútra, vagy szépen visszaváltják a pénztárnál. Nos, valóban, a bliccelés ilyen formája mondhatjuk, ezentúl egy kicsit nehezebb lesz. A MÁV-START közleményében meg is említi az ilyen jellegű problémákat; az, hogy az évek óta tapasztalható jelenség mennyire az utas, és mennyire a szolgáltató hibája, mindenki döntse el saját maga. Megjegyezzük, a Volánbusz budapesti pályaudvarain évek óta működő kötelező jegyelővételi rendszerben megváltott helyközi, elővárosi jegyekkel a vásárlástól számított 1 órán belül kell az utazást elkezdeni, különben a jegy érvényét veszti. Nos, ehhez képest a vasút aznap felhasználható menetjegye mondhatni többletszolgáltatást is nyújt.

Az intézkedés másik vesztese az olyan - jelen esetben "törvénytisztelő" - utas, aki a kiindulási állomásán előre meg tudta venni a menettérti jegyet, és ezzel sikerült ahhoz az előnyhöz jutnia, hogy a célállomáson nem kellett újra sorba állnia, kényelmesebben kiérhetett a visszaúti vonathoz. Ha pedig az állomáson jegykiadás hiányában mentesült is a sorban állás alól, akkor is ott lapult a zsebében a jegy, és nem kellett a vonaton megvennie, ahol bizony a fizetési módok gyakran korlátozottak: nem elég csak a bankkártyás vásárlás nem biztosítottságára gondolni, de az is problémát szokott jelenteni, hogy a jegyvizsgáló sem tud megfelelően visszaadni a nála lévő pénzösszegből.

Összességében azon véleményen vagyok, hogy érthető a szabályok szigorítása, hisz ha a társadalom egyes tagjai maguktól azok kijátszására törekszenek, akkor a nem fizetők előtt igenis be kell zárni a kiskapukat.

- 1. Különvélemény -

Az elszigetelt, távolságalapú vasúti tarifa reszelgetése, javítgatása nem kedvez az elővárosban oly kívánatos valódi tarifaközösségnek. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) ugyanígy, bezárkózva továbbra is kizárólag időalapú jegyrendszerrel számol, hogy a két szisztéma között lesz-e valaha kapcsolódási pont, azt sajnos ma még nem látni.

(szerzőnk)

- 2. Különvélemény -

A renitens kisebbséget nem úgy kell megzabolázni, hogy a szabálytisztelő többség súlyos hátrányt szenvedjen miattuk. Ennyi erővel akár az ülőhelyeket is kiszerelhetnénk az elővárosi vonatokból, egy csapásra megszüntetve a hozzájuk kapcsolódó vandalizmust, és mivel így a vonatok több férőhelyhez jutnak, még az utasszám, és a bevétel is növelhető lenne. Szigorúbb ellenőrzéssel, vagy akár az állomásokon elhelyezett jegykezelő automatákkal - amikhez nincs szükség még közlekedési szövetségre, vagy a díjszabás forradalmi átalakítására sem - például könnyebben elejét lehetne venni az ügyeskedéseknek, aki pedig eddig is megváltotta a jegyét, annak ez nem jelenthet plusz terheket. Feltéve, ha egy ilyen módszert is sikerülne rendesen bevezetni, és nem úgy, mint a peronkapukat egykoron.

(Ellátott utas)

2. Üzletpolitikai kedvezmények megnyirbálása

 

Ha fenti jegyvásárlási szabályok az utolsó pillanatban derültek ki, akkor a következők tényleg az utolsó utániban: február 1-től jelentősen korlátozásra került a MÁV-START által közel 2 éve bevezetett számos üzletpolitikai kedvezmény nagy része, elsősorban a virtuális kilométer-számítások terén. Ezek többségét a vasút úgymond saját üzleti kockázatára adta, bár azért a megrendelőt képviselő hárombetűs szervezet igyekezett ezekbe is beleszólni, de minimum tájékoztatást kérni bevezetésükről. Ez a fajta kedvezménytípus alapvetően azokra a célpontokra lett bevezetve, ahová a vasút vagy lassúságával, vagy nem éppen egyenes útvonalából eredő többlet-távolságával úgymond hátrányban volt a közúti közlekedéssel szemben. A vasút az így kitalált olcsóbb árral igyekezett az utasok kegyeit megnyerni, de ebből akár a buszos szolgáltatók is profitálhattak, hisz nem kellett újabb kocsit beállítani a végpontok között utazók átemelésére azokon a helyeken, ahol az időben lassabb volt a kötött pályás, ám hosszabb távolságú eljutásnál.

Érdekességként megjegyezhető, hogy ennek a döntésnek az egyik legrégebbi képzett kilométer-számítású viszonylat, a Budapest-Aszód-Balassagyarmat is áldozatául esett. A kedvezmény együtt született a közvetlen (azóta szintén megszűnt) sebesvonatokkal, valamikor a kilencvenes évek első felében...

50_bksz_startklub_k.jpg

A virtuális kilométeres viszonylatok közül főleg azok maradtak meg, ahol a vasút jelenlegi eljutási ideje kedvezőtlenebb a buszokhoz képest - információink szerint itt is a cég vezetőinek határozott fellépésének köszönhetően, hisz a megrendelő szervezetek egyértelműen a drágítás mellett tették le a voksukat, a várt többletbevételeket illetően. Bár tudjuk, hivatalosan nincs jegyáremelés, az ország finanszírozási helyzete azonban érzékelteti hatását, s elvárás a bevételek növelése a szolgáltatói oldal felől.

Azt persze ne felejtsük el, hogy az utasok többsége számos viszonylaton nem volt tisztában azzal, hogy ő valójában kedvezményes jegyet kap a ténylegesen megtett úthoz tartozó díjszinthez képest, s most ennek köszönhetően születtek írások is a vasúti pályák „tágulásáról” is, többek között a 35-ös vonalon.

Az már örökre rejtély marad, hogy a MÁV-START maga kezdeményezte ezeknek az ún. „virtuális kilométereknek” a megritkítását, vagy a megrendelő Minisztérium írta-e elő. A magunk részéről őszintén reméljük, hogy a vasúti szakemberek velünk egyező véleményen vannak: ahol a megszűnő vasúti üzletpolitikai kedvezmény mellett az autóbuszos kínálat változatlanul marad, ott nem a vasúti, hanem a buszos bevétel fog nőni. Vagy ez volt a cél? Ezt a kérdést mindenki válaszolja meg magának, ha a Baja – Kecskemét, Zalaegerszeg – Zalalövő, Békéscsaba – Vésztő viszonylatokról elmélkedik…

 

3. Helybiztosítás díjainak változása

Az előző pontban már említettük a kérlelhetetlen megrendelői elvárást a bevételnövelésre - ennek legszembetűnőbb módja pedig vélhetően a helybiztosítási díjak március 1-jétől bevezetendő átalakítása lesz. A legnagyobb változás elvileg az lesz, hogy az eddigi 150 Ft-os helybiztosítási díj 180 Ft-ra emelkedik - fontosabb viszont az, hogy amennyiben az utas a vonat indulásának napján veszi meg a helyjegyét, már 300 Ft-ot fog fizetni. Ugyanezt az összeget kell kiadnia akkor, ha indulási időpontja pénteken és vasárnap 12:00 és 24:00 közé esik. Bár a vasúttársaság a kapacitások jobb tervezhetőségét emelte ki közleményében, azért tudjuk: számos olyan utas van ma, aki nem pusztán jókedvből utazik e két nap délutánján, hanem mert csak ekkor van erre lehetősége. Nekik a drágulást le kell nyelniük, bármennyire is nem szeretnék. Kiváncsian várjuk azonban a tényleges kivitelezést a jelenleg is meglévő kusza felárrendszerben, hiszen most is van olyan viszonylat, ahol a hibrid-IC-ben elengedik a helybiztosítás díját, de olyan is, ahol a "normál" IC-ben – alternatív eljutási lehetőségek híján is – beszedésre kerül a kötelező pótjegy árán felül a helyjegy 150 Ft-ja is.

gyorsvonat.jpgÁtszoknak a gyorsvonatra?

Lehet továbbá mondani, hogy a 12-24 órák közé meghatározott csúcsidőszak sem feltétlenül ideális, hiszen például a Csornáról 12:07-kor Szombathelyre induló IC csúcsidei tarifája kevésbé indokolt, mint ugyanezen vonatnál a Győr-Szombathely közötti normál tarifa a 11:38-as induláshoz. De ugyanígy az esti utolsó vonatokon sincs már igazán tumultus, mégis, aki Dombóvárról 21:54-kor szeretne péntek este Pécsre menni, annak a drágább helyjegyet kell fizetnie.

- 3. különvélemény -

Kit is érint igazán ez az intézkedés? Pénteki és vasárnapi napokon az IC-vonatok utazóközönségének gerincét a vidéki városokból a fővárosba, vagy a nagyobb regionális egyetemvárosokba, valamint onnan haza tartó diákság adja. Ők azok, akik az utazás időpontját nem igazán tudják (és a szokásaik miatt nem is igazán akarják) megváltoztatni. Ők azok, akik azért nem fognak a pót- és helyjegymentes vonatokra váltani, mert pl. egész úton internetezni szeretnének (konnektor, és WiFi, ahol van), jóval kényelmesebben és válogatott utasok között utazhatnak (a pótjegy szűrő hatása), és nem utolsó sorban időben is kedvezőbb nekik az InterCity. Ők még élvezik a diákoknak járó szociálpolitikai kedvezményt, de ehhez a drágulás mértéke igencsak húsba vágó. Ha ők úgy döntenek, hogy inkább hárman, négyen beülnek az autóba, már jobban járnak anyagilag (vagyis a családjuk, lásd alább), és ez után nem fognak visszaülni a vonatra, pláne nem a buszra. Sőt, az ő gyerekeik sem. A nem egyetemistákról csak egy fél mondat ezek után: ők fognak igazán a négykerekűbe ülni, és itt nem a legkisebb vasúti kocsikra gondolok...

Másik oldalról nézve a +150 Ft gyerekenként havonta (heti hazautazást feltételezve) +1200 Ft kiadás. Sokaknak már a sávos IC-pótjeggyel nőttek a kiadásaik. Mivel az egyetemistának önálló keresete nincs (általában), ez az emelés is egy újabb teher a családnak.

Ne legyen igazam, de komoly utasvesztést gyanítok a közeljövőre. Átfogó tarifareform helyetti trükkös áremeléssel még a bevételnövelés sem lesz kivitelezhető...

(biciklis bakter)

Még egy apróság: a telefonon előrendelt helyjegyek ára is egységesen 300 Ft lesz, arra viszont roppant kíváncsiak lennénk, van-e még tényleges igény erre a szolgáltatásra. A drágulás különösen ott bosszantó, ahol a pótjegyrendszer szeptember elejei átvariálása óta már nőttek az IC-felárak (pl. Pécs, Nyíregyháza), ráadásul a pótjegymentes eljutási lehetőségek száma vagy „korlátozott”, vagy jelentősen lassabb az IC-knél.

Persze az összeesküvés-elméletek "hivatásos" gyártóitól már bizonyára felmerült, hogy ez egyfajta „revans” a vasúti utasokon a buszos utasok jegydrágulásásért, sőt, néhol még a szeptemberinél nagyobb mértékben is, hiszen míg a távolsági buszokon csak pótjegyet, az IC-ken pót- és helyjegyet is kell váltani, ami azonos távolság esetén csúcsban bizony legalább 300 Ft árkülönbözet, és nem a vasút javára, bármennyire is propagálja ezt a nagypolitika minden kispolitikus szereplője is…

Ahogy azt már korábban is leírtuk, a vasúti és az autóbuszos tarifaszint egységesítésének legfőbb akadálya évek óta a felár-rendszer. A 2012. szeptemberi intézkedésekkel úgy tűnt, hogy a megrendelő a különbségek felszámolása felé tett egy lépést, de ezúttal elég nyilvánvaló, hogy távolsági forgalomban az autóbuszt tartósan alacsonyabb árszinten kívánja kínálni az utasoknak.  Korábbi álláspontunkat ismételve: ez a felár-rendszer alapjaiban meghaladott, és csak arra jó, hogy a megrendelő szakmai kompetenciája híján nála kilincselő lobbik játékszere legyen, ahogyan azt most is láthatjuk.

Az elmúlt évek történései - az utolsó pillanatban kihúzott vasúti menetrendi fejlesztésektől, távolsági buszvonalak virtuális díjszabási kedvezményeinek nyírásáig, mind-mind arra adhatnak találgatást, hogy a döntések valószínűleg erőből, pillanatnyi érdekeket érvényesítve születnek. Elnézve az utóbbi pár hónapban a díjszabással való bűvészkedést (olyan mintha a tűzzel játszanának), sajnos úgy tűnik hogy a harc a megrendelők, alágazatok, és ki tudja milyen egyéb szereplők között, csak durvul, és az eszközökben már nem válogatnak.

A most bevezetésre kerülő felár például jelenlegi formájában "ideologizálható" azzal, hogy többletszolgáltatást - legalább garantált ülőhelyet - fizettet meg az utassal, sajnos azonban még idén eljöhet az állapot, mely elsősorban a vidéki utasokat sújtaná: a távolsági vonatok teljeskörűen felárassá tétele sajnos napirenden van... Megint csak találgatást javasolunk arra nézve, hogy vajon az utasai igényeit és teherviselő képességét valamelyest ismerő START és a GYSEV akarja-e ezt, vagy esetleg a megrendelői oldal... 

***

UPDATE: a találgatásaink - úgy tűnik - nem voltak alaptalanok. Ki emlékszik még a 70-es évek gyorsvonati pótjegyére? Valami hasonlóra már készülhetünk is...

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr475064652

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

VT22 2013.02.07. 10:33:08

"hisz a megrendelő szervezetek egyértelműen a drágítás mellett tették le a voksukat, a várt többletbevételeket illetően"

A megrendelő szervezetek egyértelműen a helyközi utasok autóbuszra terelése mellett tették le a voksukat.
Gyakorlatilag a 100 km alatti kedvezményeket fűnyírószerűen tüntették el, figyelembe nem véve, hogy mi indokolja a kedvezményt. Balassagyarmat-Budapest vagy Békéscsaba-Vésztő között (ahol lényegesen hosszabb a vasúti nyomvonal) aligha várható bevételnövekedés, ehelyett az eddig kitartó utasok végleges elpártolása történik meg. Nem hiszem, hogy ezek az üzletpolitikai kedvezmények veszteséget okoztak volna, míg mondjuk a megmaradt nagykanizsai kedvezmény többletbevételt generálna.

újember · http://vasut.kTeam.hu 2013.02.07. 16:49:29

Ha jól tudok olvasni, akkor ezentúl (csak) szó szerint lehet retúr jegyet venni 100 km alatt, két papírfecnyit egy helyett. S még azt is meg lehet mondani, melyik napra legyen érvényes a másik! A papírpocsékolást leszámítva...

Az utolsó szürke bekezdés vérlázító, ha igaz!! A román rossz példát kövessük, vagy valódi, megfontolt megoldásokat válasszunk?

Szerencsére pontosan érkezett a (szokás szerint 5-15 perc másodlagos késéssel érkező) ellenvonat. Néhány magyar utasnak jobb a pontos vonat, mint egy nyugtató pirula. (A pocsék vasút népegészségügyi externáliaival foglalkozott-e már valamelyikünk?)

Közlekedésguru · http://kozlekedem.blog.hu 2013.02.07. 17:05:18

@VT22: Mivel megszüntették a 6 kocsis egységben teljesen kitömött Bz-szerelvényeket Balassagyarmatról a Keletibe "mert nem fér be a" és a "szállj át és kész" elv miatt adtak egy pofont az eleve csökkenő utasszámnak. Borzasztóan hülyék vannak most döntési jogkörrel felruházva. Ahogy egy MÁV-os menetrendes mondta egyetemi előadáson meghívottként: pl. Salgótarjánba azért nem megy közvetlen vonat, "mert van óránként busz". Tehát meg se próbálnak utasokat szerezni vagy megtartani.

Közlekedésguru · http://kozlekedem.blog.hu 2013.02.07. 17:11:48

Nekem a nagy problémám az automaták használhatatlansága. Nem elég, hogy nem lehet tetszőleges megállóhelyig venni jegyet (pl. ha átszállsz Bz-re a fővonalról), nem elég, hogy nem vehetsz azonos jegyekből pl. kettőt egyszerre - ha nem egyedül utazol - most már az ellenirányút sem. Magyarul fel se készültek "saját" hülyeségükre, azt meg felejtsék el, hogy pl. a Nyugatiban az 1-9 vágánytól a túloldalra menjen félórát sorbaállni jegyért az utas...

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.02.07. 17:52:13

"az ilyen rövidebb távra kiadott - és most már csak egy útra szóló - menetjegyek érvénytartama a vásárlás napjára (vagy az elővétel során megjelölt napra), korlátozódik, annyi engedménnyel, hogy a következő napon hajnali 03:00-ig be lehet fejezni a már megkezdett utazást, tehát aki az utolsó, éjfél után célba érő vonatot választja, az még belefér az érvénytartamba."

- Mi a helyzet átszállás esetén, ahol az utolsó vonatot nem éri el az utas egy késé miatt?

Példa:

Ukk 21:23
Celldömölk 21:52
Csatlakozás
Celldömölk 22:03
Szombathely 22:42

Mi van akkor, ha az Ukkról jövő vonatot valamiért nem várja meg Celldömölkön a másik vonat, és emiatt az utasnak reggel 4:20-kor lesz csak csatlakozása?

--

Másik vesszőparipám:
A buszra adott esetben 5 km-e hosszabb bérlet kell. Ugyanígy a vasútra is adott esetben 1 km miatt hosszabb bérlet kell. Ez a két bérlethosszabbodás önmagában is 8-10 ezer Ft havi plusz kiadást is jelenthet annak, aki buszt-vonattal kombinálva ingázik.

Miért nem kezdünk el legalább az agglomerációkban a közös bérlet felé mozdulni?

VT22 2013.02.07. 18:18:09

"Mi van akkor, ha az Ukkról jövő vonatot valamiért nem várja meg Celldömölkön a másik vonat, és emiatt az utasnak reggel 4:20-kor lesz csak csatlakozása?"

Utolsó vonatoknál van a csatlakozásokra külön szabály. 45 perc vagy 1 óra várakozás, nem tudom pontosan, de több mint a normál várakozási idő.

Bougheau Tschichka 2013.02.07. 21:28:27

Sok-sok évvel ezelőtt volt egy nagyon fontos és érdekes műsor az RTL-en
Abban gyakorlatilag elmondták, hogy a rendszerváltás óta 8 Milliárd (!) Forintot nyerészkedtek ki a MÁV-ból a volt vezetői.
Hogy hogyan?
Cégeket alapítottak vasúti kocsik feljavítására. Amire megbízást indig kaptak. Csakhogy volt a MÁV-nak is saját kocsijavító üzeme.
mégis kapták a megbízást, 100-szorors(!) áron. Olyan áron javítottak meg egy utazó kocsit, amennyiért már egy komplett vadonat újat lehetett volna kapni, nem tovább használni a 30 éves kocsikat. Több vezérigazgatóról, vezetőségi tagról volt benne szó.
Egyszer adták le, soha többet.
Azóta sem hallottuk, hogy eljárás indult volna bármelyikük ellen...

Kéne levetíteni megint azt a filmet!!!

kennyking 2013.02.07. 22:18:18

@Közlekedésguru:
" Borzasztóan hülyék vannak most döntési jogkörrel felruházva."
Te nem is tudod mekkora igazságot mondtál.Iszonyat károkat okoznak ezek az emberek.Majd figyeljétek meg, mi lesz az esztergomi vonal felújításának következő szakaszában, áprilistól.Ajánlom a blog szerzőinek figyelmébe !!!! Vonatpotló buszok az Árpád-hídtól, vasútállomásokra csak elvétve mennek be, gyakorlatilag a sima volán-járatok vonalán közlekednek a bedugult bécsi úton. Elmebetegek döntenek emberek ezreinek a munkahelyükre való bejutásuk megakadályozásáról.

Vitéz László 2013.02.07. 22:34:47

az is balf@sz aki vonattal kénytelen járni...
csak a lúzereknek van 3,5 órá lyuk siófokról pl feljönni pestre
ár érték arányban xart sem ér a máv...
ez a tempo még 1886-ban versenyképes és menő volt...

ott van gyerekek az oszkar (telekocsi) meg sok más lehetőség...

lexarom a MÁV ot... nyuggerszálító válalat

¿Qué tapas hay? 2013.02.07. 22:41:14

@Bougheau Tschichka: Nem csoda hogy csak egyszer adták le. Lévén ebből egy szó sem igaz.

Az igaz lehet, hogy akár többször 8 Mrd-ot kipörgettek a MÁV-ból, csak nem így.

vidi-master 2013.02.07. 22:50:41

3 és fél óra Siófok - Budapest?
ma a gyorsvonat 1:33 alatt teszi meg a távolságot. a közeljövőben (vagyis még idén) szerintem számítani lehet további bő 15 perc menetidő-csökkenésre is, tehát valahova 1:15-1:20 környékére kerül a menetidő. Ez a Déli pu. és Siófok közötti 115 km-es távon szerintem vállalható, az átlagos autópálya nyilván gyorsabb, de nem nagyságrendekkel.

a telekocsiról meg annyit, hogy utazzon idegenekkel egy autóban az, akinek 2 édesapja van.

kennyking 2013.02.07. 22:51:57

@vidi-master:
" telekocsiról meg annyit, hogy utazzon idegenekkel egy autóban az, akinek 2 édesapja van. "
A liberálisokra gondolsz?

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.02.07. 22:54:44

@kennyking:

"az esztergomi vonal felújításának következő szakaszában,... Vonatpotló buszok az Árpád-hídtól, vasútállomásokra csak elvétve mennek be, gyakorlatilag a sima volán-járatok vonalán közlekednek a bedugult bécsi úton. "

- Nincs más út.
- Solymárra, Óbudára be fog térni, Üröm mh-tól 30 méter a Bécsi úton levő Ürömi Vám buszmegálló, több állomás Vörösvárig nincs.

vidi-master 2013.02.07. 22:56:48

egyébként ami nekem nem tetszik: a cégvezetés nem radikális változtatásokat akar, mert azt a tulajdonos nem engedi meg...
így viszont marad a recsegve-ropogva működő rendszer csiszolgatása, javítgatása. Elhiszem, hogy ezzel lehet néhány százalékkal növelni a bevételeket, vagy néhány százalékkal csökkenteni a kiadásokat, de összességében egy rosszul működő rendszert javítanak vele.
bár nyilván nem ilyen egyszerű a probléma, de szerintem nagyon sok embert el kellene küldeni a vasúttársaságtól (elsősorban pénztárosokat, akik helyett automatákat kellene telepíteni), valamint az ütemes menetrendet kellene kiterjeszteni és erősíteni az éjszakai közlekedést is. Emellett a vonatokon is meg kellene erősíteni a vasútőrséget, nemcsak a vasútállomásokon.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.02.07. 22:57:08

@Vitéz László:

Ebben speciel nincsen igazad, de vannak olyan szakaszok, ahol 1942-höz képest a menetidő nem változott. Például Dombóvár-Kaposvár.

@vidi-master: @kennyking:

Kinek a pap, kinek a papné. Van akinek a lánya. (Ha értitek)

vidi-master 2013.02.07. 23:00:13

@kennyking: szerintem elvetélt ötlet az egész telekocsi: amennyiben utas vagy, más kezébe helyezed az életed, olyan ember kezébe, akit nem ismersz. ezen felül egy tele lévő autóban hátul utazni (2 vagy 3 fő számára) kényelmetlen is, kényelmetlenebb, mint vonatozni. ezen felül számos probléma merülhet fel (étkezés, wc), amit a telekocsiban nehezebb orvosolni. Emellett a kocsiban olvasni, vagy laptopozni sem lehet igazából.

Vitéz László 2013.02.07. 23:03:55

@vidi-master: "a telekocsiról meg annyit, hogy utazzon idegenekkel egy autóban az, akinek 2 édesapja van."

:))))) jajaja mer a vonatkocsiban mindenki a kedves rokonod:)))
vagy csak 18-22 éves bombázó nők vannak...

amikor én mentem egyszer vonattal hétvégén sióról bp re (legalább 3 óra akárki akármit mond)
akkor protézis csattogtató nyuggerek utaztak a XXII. kerületi piacra mert 10 forinttal olcsóbb a paradicsom...

vidi-master 2013.02.07. 23:06:38

@Vitéz László: speciel budafoki piacra siófokról nehezen utazhattak a nyuggerek, főleg, hogy a gyors nem is áll meg ott :) értem, nyilván valami baleset stb. miatt volt késés. Abban igazad van, amit "burkoltan" mondasz: sok viszonylatban a máv nem versenyképes az autóval, ezért azok utaznak vele, akiknek nincs más vagy nagyon olcsó. de ez nem minden viszonylatban van így.

kennyking 2013.02.07. 23:10:13

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Óbudára nem fog betérni, csak a temetőnél áll meg.Solymárra külön busz megy, megáll majd az állomáson és a temetőnél.( Ezáltal senki sem fog lemenne az állomásra jegyet venni.Ergo:- ingyen utazik mindenki.)
Aquncum, Újpest, Angyalföld , Rákosrendező Bp.Nyugati felejtős.Pilisvörösvárona kultúrháznál áll meg, nem az állomáson.Magyarul, a Nyugati -Vörösvár szakaszon csak Ürömben áll meg az állomásnál, illetve Solymáron egy különbusz beugrik az állomásra is.

gozos 2013.02.07. 23:20:24

A visszaúti jegyvásárlás miatti újabb sorbanállás nem valós. Hiszen attól, hogy nem ad a MÁV retúr jegyet, attől még kiad Győr - Pápa és Pápa - Győr jegyet is a győri állomás jegypénztára. Csak retúrként (x napon belül tetszőleges napon való visszaindulással) nem vehető meg.

RZoli71 2013.02.08. 00:03:24

Az előző kormány be akart zárni jó pár vonalat, mert hazaárulók. A mostani megvárja, amíg tényleg nem lesz utas.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.02.08. 00:28:55

@kennyking:

Pilisvörösvár kultúrháznál nem tud megfordulni a busz.

Óbuda temető még valahogy meg is magyarázható.

Óbudától befelé nem lesz vonatforgalom?

VT22 2013.02.08. 01:10:44

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Nem ezt kérdezem."

Jó-jó, de akkor mit?
Retúrnyírbálás ide vagy oda, az általad vázolt probléma lehetősége korábban is fennállt az egyúti jegyeknél. A MÁV-nál régóta kialakult egy rendszer arra hogy az utolsó csatlakozások hol mennyit várjanak, amire igyekeznek is odafigyelni.

Zabaalint (törölt) 2013.02.08. 09:05:38

@VT22:
Pedig határozottan leírta, mi a probléma. Igen, eddig is szívás volt, ha az utolsó vonatot nem érted el, de így még nagyobb szívás lesz, mert vehetsz is új jegyet. Ráadásul ő még normálisabb vonalakat mondott, van ahol még jóval korábban van az utolsó vonat. A több mint 1 órás késés meg egyáltalán nem ritkaság a vasútnál. Sőt, van olyan viszonylat az országban, mert MÁV-os megközelítésből nagy ország vagyunk ám, ahol eleve több naposra kell tervezned az utadat, totál agyatlan, hogy 2 jegyet kell venned ez esetben. Ez utóbbit csak azért írom le, mert eddig majdnem mindenki Budapest-valami viszonylatokról beszélt, de ezeken kívül is van világ, 35-el döcögő, ritkán járó vonatokkal, sok átszállással.

Zabaalint (törölt) 2013.02.08. 09:06:44

@VT22:
De ami a leglényegesebb, hogy a trükközők miatt csináltak egy szabályt, amely a becsületes többséget is sújtja.

atissh 2013.02.08. 09:23:19

Tisztelt Szerző, és Kommentelők!

Én már egy ideje Alice-nak érzem magam csodaországban Magyarországon, mert minden a feje tetejére van állítva, és olyan érzésem van, mintha az emberek teljesen elvesztették volna a valóságérzéküket. Nem tudom miért van így.
Ezek a változások, amiket most a MÁV változásokként jelentett be, már mind be voltak vezetve eddig is, vagy amit most "megváltoztattak", az korábban nem is így működött. Ti ezt nem veszitek észre?
De vegyük sorra:
1. 100 km alatt nincs menettérti jegy. A szabály természetesen osotobaság, de szeretnék szólni, hogy ez már legalább éve így van. Kb. tavaly ilyenkor nekem Vácra 2 jegyet adtak ki a Nyugatiban hiába kértem menettértit. Innen senki nem szokott a Nyugatiban járni? Vagy csak velem szórakozott a jegypénztáros? Aligha.
2.Jegyek érvényességének korlátozása: szintén évek óta ez a szabály. Talán nem pontosan ez volt az összes részletszabály, de az, hogy 100 km alatt aznap kellett utazni az teljesen biztos.
3. A helybiztosítási díj esetén az IC helyjegy árára gondoltok? Mert az eddig is 560 Ft volt. Fogalmam sincs, hogy milyen IC helyjegyet lehetett eddig 150 Ft-ért megvenni, de ha ezt most felemelik 180-ra, akkor a legalábbis a Debrecen-Nyugati viszonylaton közlekedők nagyon jól járnak majd, mert igazából sokkal olcsóban utazhatnak majd.

Ébresztő! Mielőtt leírtok valamit gondolkodjatok!

- Rendi - 2013.02.08. 09:31:13

"Az intézkedés másik vesztese az olyan - jelen esetben "törvénytisztelő" - utas, aki a kiindulási állomásán előre meg tudta venni a menettérti jegyet, és ezzel sikerült ahhoz az előnyhöz jutnia, hogy a célállomáson nem kellett újra sorba állnia, kényelmesebben kiérhetett a visszaúti vonathoz."

Az oda-jeggyel együtt meg lehet venni a vissza-jegyet is, csak tudni kell, hogy melyik napon van a visszaút.

- Rendi - 2013.02.08. 09:36:31

Amúgy ez egy kicsit túl van lihegve szerintem.

Kivlov 2013.02.08. 09:36:52

Évek óta megy ez a szarakodás, milliók tologatása jobbra-balra.
Ahelyett, hogy azt mondanák végre, hogy a nyugdíjas is fizesse meg az 50%os jegyet, a közalkamazottnak sincs kedvezmény egy salátapapír alapján. több Mrd díjbevétel növkedés lehetne...

MosoMasa 2013.02.08. 10:19:34

Lehet én nem értek valamit. Ha nem lehet elővsárolni jegyeket ( 100km-nél rövidebb útra), akkor hogyan vehetek helyjegyet előre? Vagy akkor diszkriminálva vagyok eleve és csak a drágábbat vehetem?

biciklis bakter · http://hovamegyavonat.blog.hu/ 2013.02.08. 10:51:02

@atissh:

1.Technikailag előfordult a két egyúti jegy formájában történő jegykiadás, de akkor a két jegyet - bélyegzéssel - összefügésbe hozták, és az érvénytartama a kettőnek együtt 4 nap volt.
2. Első nap meg kellett kezdeni az utazást, de másnap 24 óráig érvényes volt. Tehát tényleg szűkült.
3. A helyjegy áráról vitázunk, nem a pót- és helyjegyéről. A pótjegy rendszere tavaly szeptember 1-től alakult át, amikor a fix áras pótjegyet a távolságalapú váltotta fel. Ez a rövidtávú utazásoknál kismértékű díjcsökkenést, a hosszabb távúaknál kisemértékű növekedést, START-GYSEV forgalomban (a pótjegy km-törése miatt) extrém növekedést hozott. Idén március 1-től a helyjegy ára változik, konkrétan péntek és vasárnap délutána duplájára nő. Tehát, míg tavaly március 1-én a Bp - Nyíregyháza pót- és helyjegy ára 540 Ft volt, idén március 1-jén 710 Ft!

Kérünk egy kis bizalmat a blognak, meg tudjuk különböztetni a helyjegyet és a pót- és helyjegyet, és ugyanezt feltételezzük a kommentelőkről. :)

Üdvözlettel: a Blog csapata

biciklis bakter · http://hovamegyavonat.blog.hu/ 2013.02.08. 10:55:31

@MosoMasa: Elővétli jegyvásárlási lehetőség most is van, és eztán is lesz. Pót- és helyjegyet is lehet előre venni, de akkor az utazás időpontjának megfelelően differenciált (magasabb) áron. Amire Te gondolsz, az egy másik rendszer lenne, ahol a korábban vásárolt jegy jóval olcsóbb (pl. Norvégia, ahol 40 000 Ft-nak megfelelő azonnali jegyár helyett akár már 12 000 Ft-ért is lehet Trondheim-Bodo (hely)jegyet kapni).

kennyking 2013.02.08. 11:08:30

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Így van.Bp.Nyugati és P.vár között nem lesz vonatforgalom, de a busz csak Árpád-híd pesti hídfőtől indul.Tehát aki Rendezőre, Angyalföldre utazott volna, megszívta.De, ha nem lesz érvényes a vonatjegy a metróra ( mint korábban a hídfelújításnál a 4, 6-osra), akkor a Nyugatis és Újpesti utasok is megszívják.( Egyelőre nincs hír arról, hogy érvényes lesz.)
Mivel ez áprilistól így lesz és a felső P.vár Egomi vonalat juliustól adják árt ( ha nem csúszik tovább), akkor gyakorlatilag ráeresztenek a Bécsi útra egy újabb árpád-híd-Egom járatot, annyi különbséggel, hogy ezen vonatpótló felirat lesz, ami nem áll meg mindenhol, viszont ingyen lehet utazni rajta.Ráadásul Solymárra külön busz megy be ( S jelű), ahelyett, hogy az Auchanál bemenne és az angoltemetőnél ki.( Egy kis kitérő).Viszont áprilistól juliusig megszűnik a Klotildligeti és Szabadságligeti betét mikrobusz.Tehát ők is megszívják.
Amilyen precízen és ésszerüen megoldották a P.vár- egomi vonatpótlást, annyira bunkó, balkáni módon csinálják a P.vár Nyugatit.Aki ismeri már a terveket nagyon ki van akadva.

atissh 2013.02.08. 11:15:19

@biciklis bakter:

Aha, értem.

Köszönöm az infót, ezek szerint mégiscsak én voltam eltévedve.

MosoMasa 2013.02.08. 11:49:31

@biciklis bakter: Pont fordítva írja:

hogy az eddigi 150 Ft-os helybiztosítási díj 180 Ft-ra emelkedik - fontosabb viszont az, hogy amennyiben az utas a vonat indulásának napján veszi meg a helyjegyét, már 300 Ft-ot fog fizetni.

Vitéz László 2013.02.08. 11:59:40

@vidi-master: egyrészt nem sióról mentek hanem fehérvár környékén száltak fel a protkocsattogtató "piac cápák"

másrészt én sose mondtam hogy gyorsvonat volt...
egész szombaton nincs gyors csak szeméj...
na jo hajnalban meg éjszaka van gyors az emoknak...

amugy nem arra céloztam burkoltan hogy "egyes vonalakon a máv nem versenyképes"

hanem nyíltan azt mondtam és mondom hogy ez egész XX. századi kommeny9iista mamutot mindenesttül fel kel robbantani... EGY LYUKAS GARAST NEM ÉR az egész máv

RolloJuve 2013.02.08. 12:00:35

@biciklis bakter: "Amire Te gondolsz, az egy másik rendszer lenne, ahol a korábban vásárolt jegy jóval olcsóbb (pl. Norvégia, ahol 40 000 Ft-nak megfelelő azonnali jegyár helyett akár már 12 000 Ft-ért is lehet Trondheim-Bodo (hely)jegyet kapni)."

Ebből adódó nyerészkedésből mondjuk itthon faszául meg lehetne élni :D (és itt mondjuk egy százforintos nagyságrendnyi különbségről beszélek nem tízezresről)

zolij 2013.02.08. 12:03:41

@atissh:
1. csak veled, én az elmúlt fél évben naponta ingáztam Tatabánya és Budapest között és mindig 1 db menettéri jegyet kaptam
2. 100 km alatt az utazást valóban csak aznap lehetett megkezdeni, azonban a menettéri "visszirányát" 4 napig bármikor felhasználhattad (tehát ha a kaller nem kezelte le a jegyed, akkor következő nap utazhattál ugyanazzal). Ez most megszűnik (mellesleg valahol jogosan).
3. a kiegészítő jegy neve tudtommal hely ÉS pótjegy, azaz a helyjegy drágulásával valószínűleg drágulni fog a kiegészítő jegy ára is (bár erről speciel fogalmam nincs, mert mindig aznap vettem helyjegyet).

wfoaxgagb 2013.02.08. 12:05:58

@kennyking

Sorry, hogy beleugatok, de nem értem a problémát.
Rákosrendező: elérhető csomó másik vonattal, vagy az 1-es villamossal
Angyalföld: elérhető a 12-es és 14-es villamossal majdnem a Nyugatiból
Újpest: metróval a Nyugatiból
Aquincum-felső: halom buszjárat, kettő az Árpád-hídtól, metrókapcsolattal
Óbuda: 118-as (Árpád híd budai hídfő) és 160-as busz (Béksámegyer)

Úgyhogy minden állomás csodálatosan elérhető vonatpótló nélkül is.

Én még az Árpád-hídtól való indítást is teljesen feleslegesnek tartom, a 218-as busz elmegy a főiskoláig, bőven elég lenne onnan indítani a vonatpótlót, a 218-asat pedig besűríteni.

biciklis bakter · http://hovamegyavonat.blog.hu/ 2013.02.08. 12:11:54

@MosoMasa: de ha a péntek-vasárnapi időszakra elővételben váltjuk meg a jegyet, akkor is 300 Ft. Kicsit elbeszéltünk egymás mellett. :)

biciklis bakter · http://hovamegyavonat.blog.hu/ 2013.02.08. 12:14:44

@RolloJuve: Sajnos ez a szociálpolitikai kedvezményekkel terhelt rendszerben nem igazán valósítható meg. Ehhez kellene teljes és átfogó reform.

MosoMasa 2013.02.08. 12:34:50

@biciklis bakter: Én ezt értem.
De azt mondja elővételben nem lehet jegyet venni, mert az utazást aznap kell letudni. Akkor ehhez az utazáshoz én hogyan veszek elővételben jegyet?

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.02.08. 12:38:19

1. Menetjegyek felhasználási szabályainak változása: szerencsére az indulási állomáson visszaútra is lehet jegyet venni, így nem kell félni, hogy a másik állomáson nem lesz kártyás fizetési lehetőség, stb.

2. Üzletpolitikai kedvezmények megnyirbálása: maszatolás, a nyugdíjasok és a MÁV-dolgozók kedvezményeit kellene csökkenteni.

3. Helybiztosítás díjainak változása: a csúcsidős kiemelt díjszabás külföldön régóta működik, be lehetne vezetni az agglomerációs közlekedésben hétköznap délelőttre is. Az egyetemista diákok úgyis csak 2-4 hetente utaznak haza, ez nem fogja komolyan érinteni őket.

MosoMasa 2013.02.08. 12:44:01

@biciklis bakter: Bocs, a vége így szól helyesen: .... én hogyan veszek elővételben helyjegyet?

ccvv 2013.02.08. 12:55:44

Gyakran járok IC-vel, évek óta nem foglalok telefonon jegyet. Hamarabb kellett kimennem átvenni, mintha csak simán beállnék a sorba.

kennyking 2013.02.08. 13:13:33

@wfoaxgagb: Csak ez egy plusz BKV bérlet annak, akinek eddig nem volt rá szüksége.( Például nekem.Ez egy évben 120 000 Ft, majdnem egy havi fizetés feleslegesen kidobva az ablakon.)
Okfejtésed alapján, felesleges vonatokat közlekedtetni Bp-Nyugati és Üröm között.

biciklis bakter · http://hovamegyavonat.blog.hu/ 2013.02.08. 14:00:12

@MosoMasa: Azt írjuk: "...érvénytartama a vásárlás napjára (vagy az elővétel során megjelölt napra) korlátozódik" - azaz elővételben váltott jegynél a kért dátumra, de azon a napon, amelynek dátuma szerepel a jegyen, meg kell kezdeni az utazást. Pót- és helyjegyet ugyanígy lehet venni, azaz ha megmondod konkrétan, hogy a február 24.-i IC653-ra kéred. De ha ez a február 24. vasárnap, akkor mindegy, hogy ma vetted-e meg, csak február 25-én, akkor is 300 Ft lesz a helyjegy rész.

MosoMasa 2013.02.08. 14:50:39

@biciklis bakter: Értem. Fogjuk rá - kiccsit bonyolult nekem ez a megfogalmazás.

És mi van azokkal, akik olyan helyen szállnak fel, ahol nincs pénztár, így nem is vehetnek előre jegyet.
Azok szopnak?

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.02.08. 15:00:59

@kennyking:

"Így van.Bp.Nyugati és P.vár között nem lesz vonatforgalom"
- Nem Óbuda-Vörösvár között lesz a leállás?

"viszont ingyen lehet utazni rajta."
-????

biciklis bakter · http://hovamegyavonat.blog.hu/ 2013.02.08. 22:54:37

@MosoMasa: "És mi van azokkal, akik olyan helyen szállnak fel, ahol nincs pénztár, így nem is vehetnek előre jegyet."

Azok megvehetik előre interneten, otthon kinyomtatva, vagy mobilra (lehet mosolyogni, igen:), vagy fizetnek többet.