Hova megy ez a vonat?

Keletnémet kisvasutak, 1. rész - Zittau: korszakalkotások

2013. július 25. Szerző: feketén villogó térközjelző

(Ellátott utas hathatós közremüködésével)

Németország keleti tartományai (vagy mondjuk ki kevésbé polkorrektül: a volt NDK) valamiért sem a "civilek", sem a kisvasútbarátok körében nem tudtak annyira fókuszba kerülni a közép-európai rendszerváltások óta eltelt negyedszázadban. Ez talán nem éppen igazságos, hiszen nemcsak a Honecker-rezsim alatt elharapózott vonalmegszüntetéseket túlélt vonalak kaptak új erőre azóta, hanem számos bezárt szakaszt is visszaépítettek (sőt, még építenek ma is). A természet szépsége, és a szinte egyeduralkodó gőzüzem - valamint az ahhoz jól illő kortárs személykocsik - pedig mit sem változtak. Új sorozatunkban ezeket a kisvasutakat szeretnénk bemutatni a cseh-német-lengyel hármashatártól a Harz-hegységen át egészen a Balti-tenger partjáig. Kezdjük talán a legsokszínűbb, és már csak járművei miatt is ismerősen ható Zittauer Schmalspurbahnen-nel.

99787_ZittauHp.JPG

Egy igazán kortalan közlekedési eszköz...

A német-cseh-lengyel hármashatár német oldalán - de mindkét szomszéd országhoz szinte belátható közelségben - található Zittau vasútállomása 1848. június 10-én nyitotta meg kapuit a Löbau felől érkező, vagy oda utazó nagyközönség előtt. A következő lépéseket a reichenbergi (libereci) és a görlitzi vasút megépülése jelentette (ezek ma arról is nevezetesek, hogy rövidebb szakaszokon Lengyelországban is megfordulnak, de ott nem állnak meg), ezek sikerén felbuzdulva tervezni kezdték a Zittau melletti Oybin vasúti összeköttetését is - egy helyi érdekcsoportnak pedig sikerült elérni, hogy egy oldalággal Johnsdorfot is elérje a vasút.

A Zittau-Oybin-Jonsdorfer Eisenbahn (ZOJE) vasúttársaság vonalait, a 12,2 km hosszú Zittau - Bertsdorf - Oybin szakaszt, és a 3,9 km-es Bertsdorf-Johnsdorf szárnyvonalat 1890. november 25-én adták át a forgalomnak. A tartományban ez volt az egyetlen keskenynyomközű magánvasút, de az üzemvitelt itt is a Szász Királyi Államvasutak látta el. Az 1906-ban államosított vonalon hamar felfutott a - részben keskenynyomközű teherkocsikkal, részben pedig a kisvasúton szállított normálnyomtávú járművekkel - végzett árufuvarozás, amihez jelentős személyforgalom is társult a két kiránduló- és üdülőhelyhez (melyek később a "Kurort" előnevet is kiérdemelték), így 1913-ban Zittau és Oybin között kétvágányúsították a pályát.

030.jpg

Zittau és Bertsdorf között a II. világháború végéig kétvágányú volt a pálya, ..

 033.jpg

… ami Olbersdorf-Niederdorfnál is sejthető.

Nem ez volt az egyetlen kisvasút a régióban - ráadásul a másik jóval előbb is épült meg. A szintén Zittau-ból, de keleti irányban, Reichenau felé tartó vonalat 1883-ban nyitották meg, ez a cseh földön található Hermsdorf-ig (ma Hermanice) vezetett, és ott csatlakozott a Friedland (Frydlant) irányából jövő másik vonalhoz. 1945 után a vonal nagy része Lengyelországhoz került, akik még 1961-ig üzemeltették... de csehszlovák oldalra már nem jártak át. A Frydlant környéki kisvasút 1976-ban szűnt meg, de a "helyi erők" a visszaépítésére törekednek - eddig azonban még csak egy múzeumot sikerült megvalósítani a fűtőház területén.

A ZOJE rövidítés a helyiek fantáziáját is megmozgatta, és azt olvasták ki a rövidítésből, hogy "Zug ohne jegliche Eile" - azaz vonat mindennemű sietség nélkül.

A második vágány a II. világháború után megszűnt, az utasforgalom is csökkent. A közúti forgalom is egyre jobban zavaró tényezőként hatott a vonalra - illetve a vasút is egyre jobban zavarta a közutat. A megszüntetés ellen viszont pont ez az egyre növekvő gépkocsiáradat  a környezetszennyezés szólt érvül, már csak ezért is sűrítették a hétvégi vonatok számát, és a kisvasút  felkerült a „megtartandó turisztikai vonalak” listájára is. A rendszerváltás után ismét felmerült a vonal bezárása, de az erős helyi tiltakozásnak köszönhetően szerencsére ez a mai napig nem történt meg. 1994-ben alakult meg a SOEG (Sächsisch Oberlausitzer Eisenbahngesellschaft) és 1996-ban vette át a Deutsche Bahn AG-tól (DB) a forgalom lebonyolítását.

042.jpg

A 12 iparvágány-csatlakozás egyikének maradványa. (fa-impregnáló üzem)

A Zittau-ból kiinduló vonal szintben keresztezi a Liberec felé tartó nagyvasúti vonalat, majd annak viaduktjának árnyékában kanyarodik el nem sokkal a lengyel határ előtt, így kerüli körbe az egész várost. Mivel számos "kültelki" helyen is megáll, így tulajdonképpen kiegészíti a városi buszok hálózatát, és "alsó" díjszabása is ehhez a tényhez igazodik.

013.jpg

1435 és 750 mm keresztezése Zittauban

99787_AusfZittHp.JPGKihaladás Zittau Haltepunkt-ról a viadukt árnyékában... ez az alig egy éves kép viszont már kétszeresen is történelmi. Egyrészt a régi keletnémet fénysorompót sárga-piros fedezőjelzőre cserélték, másrészt pedig a büfékocsi ablakai is megváltoztak.

A végállomások, Oybin és Jonsdorf kellemes kiránduló- és üdülőhelyek, előbbi fő nevezetessége a várrom, és a régi áruraktárban lévő kisvasúti múzeum, míg az utóbbi a pillangóház sokszínű növény- és állatvilágával vonzza a látogatókat.

VT137322-EckOybBf.JPGKurort Oybin állomásépülete már vonat nélkül is fotóra érdemes lenne...

194.jpg

...de ez a háttérben lévő szikla még jobb indok!

Noha a modern vontatási telep - amelyhez egy fedett csarnok is tartozik a személykocsik tárolására - Zittau-ban kapott helyet, a vonal igazi központjának az elágazóállomás, Bertsdorf számít. Itt van a székhelye a vasút emlékeit őrző klubnak, és az ottani fűtőházban is végzik a járműveik felújítását. Bertsdorf másik fő nevezetessége a váltóállító torony, ahonnét nemcsak a három bejárati jelzőt, de több váltót és néhány kisiklasztó sarut is vonóvezetékkel állítanak... illetve a torony felőli oldalon a párhuzamos kihaladás lehetősége a két végpont irányába, amire hétvégén többször is van példa.

171.jpg

Fedett szigetperon egy kisvasúton... a vágányok felett a tető a nagyvasúti kocsik miatt magasabb.

162.jpgAz állomás váróterme is a lehető legeredetibb állapotra lett felújítva...

BertsdorfWaage.JPG...a berendezés része pedig ez a mai is működő mérleg, amely ki is nyomtatja az ember súlyát.

 228.jpg

Egy kis "Ostalgie" Wilhelm Pieck képével...

BertsdorfStw.JPGA váltóállító torony őszi árnyékban és egy "érdekes" lassújellel...

BertsdorfTafel1.JPGA mozdonyoknak szánt szenet büntetés terhe mellett elvinni tilos... a hiánygazdaság emléke Bertsdorf mozdonyszinének a falán.

IVK145_BertsdorfAusf2.JPGKihaladás Bertsdorfból teljes gőzzel... most éppen Jonsdorf felé

A "mindennapi" járműparkot a '30-es évekből származó 1E1 tengelyelrendezésű, telített gőzzel működő mozdonyok vontatják fel a hegyekbe 600 LE teljesítménnyel, és 30 km/h legnagyobb sebességgel. A kocsik is ebből a korszakból (vagy még korábbról) származnak, de többször is kaptak főjavítást. Nyitott peronos elrendezésük azonban a mai napig megmaradt. A turisztikai főszezonban (azaz tavasztól őszig) mindennap, télen pedig hétvégén büfékocsit is kapnak a vonatok, ha jó az idő, akkor pedig egy nyitott kocsit is.

189.jpg

A nosztalgia-hangulat ellenére az akadálymentességre is nagy gondot fordítottak...

RollstHebelift.JPG...és ez nemcsak látszat!

A főszezoni menetrendet tovább színesíti, hogy hétvégén tematikus vonatok is forgalomba állnak: hol a szász államvasutat megidéző szerelvény a tartomány kisvasútjainak legendás gépével, a Meyer-rendszerű (ahol a két gépezet két forgóvázon hajtja meg a kerékpárokat) IV K sorozatú mozdonnyal, hol pedig a '30-as évek DRG-jének vonata egy párnás személykocsival. Szombatonként az órás ütemet biztosító plusz szerelvényt a két dízelmozdony valamelyike húzza -  közülük az egyik a remotorizációja óta a Gyermekvasút gépeinél is erősebb 45-ös - míg vasárnaponként az 1938-ban készült dízel-villamos motorkocsi áll üzembe.

IVK145_VorJonsdorf.JPG

Mindent a maga helyére... barna kocsik a harmadosztályú utasoknak, szürkék a negyedosztályúaknak!

158.jpgA másik dízelmozdony is román gyártású és eredetű

199018_Bertsdorf.JPGA DR soha nem vásárolt 45-ösöket, a ma Németországban közlekedők mind az ezredforduló után kerültek oda. A felső fényszóróban az alsó "lyukban" kamera van.

199018-FahrStand.JPGEgy igen komoly léptékű modernizálás képei... a sebességmérő felett látható a kamera képét visszaadó képernyő. Kicsit odébb meg, hogy a vasutasok mind egyformák... :-)

VT137322_JonsdorfBf1.JPGCsak kortársa a Ganz-motorkocsiknak...

Ennek a sokféle vonatnak a kipróbálásához nem kell csillagászati összegeket költenünk. A napijegy ára 16 €, de ezzel aznap a közlekedési szövetség többi vonalán (például a görlitzi villamoson) is utazhatunk, a meglévő ZVON-jegyekre és a Sachsen-Ticket-re pedig csak 5 €-t kell ráfizetni. A legjobban viszont akkor járunk, ha Csehország felől jövünk: a LibNet-jegyek felár nélküli utazásra jogosítanak.

A színes kínálatot tovább színesíti az első augusztusi hétvégén a Historik Mobil nevű rendezvény, amely azonban nemcsak a vonatokról szól - következő írásunkban erről is szót ejtünk.

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr325396074

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.07.25. 22:48:39

Sajnos itt sem voltam. Illetve egyszer lehettem volna, de lebetegedtem és nem tudtam részt venni az osztálykiránduláson.

A szénelvevős tábla nem feltétlenül a hiánygazdaság terméke. Hasonló táblák a nyugati részen is vannak.

Az Ostalgie képen sem Honecker szerepel szerintem. 4 éven keresztül napi öt-hat alkalommal 45 percen keresztül láttam Erich bácsit.

Ellátott utas · http://hovamegyavonat.blog.hu/ 2013.07.28. 22:15:50

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Jogos, rájöttem közben, hogy Wilhelm Pieck a helyes megfejtés és javítottam is...

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.07.28. 22:23:44

@Ellátott utas:

Az ő képei viszont ritkaságszámban voltak kitéve.

.

A kamera a mozdonyon. Milyen egyszerű és nagyszerű! Jelenleg az uttörővasúton két ember van, akik oldalanként figyelnek. Ám sokszor így is van vakfoltjuk, elég ha egy picit jobban megnéznek egy szines foltot, nem-e vonat elé lépni készülő kiránduló...

matteo14 2013.07.29. 21:15:37

Az a lassújel az micsoda?

Ducasse 2013.08.15. 17:36:24

Istenem, pontosan 50 éve két héten át minden nap utaztam ezen a vonalon, van pár korabeli fényképem, ha sikerül beszkennelni elküldöm.
süti beállítások módosítása