Hova megy ez a vonat?

Minek színezzelek? - Hol a piros...

2013. augusztus 06. Szerző: biciklis bakter

A népszerű "miért pont ilyen színe van a vasúti járműveknek" sorozatunk a korábbi részekben foglalkozott az alapvetésekkel, majd a dízelmozdonyokkal, most pedig nem húzzuk az időt, az ablakosokra váltunk. A mai alkalommal a motorvonatokról lesz szó.

DSCF1739.JPG

A motorvonatok túlzás nélkül a magyar mellékvonalak megmentői, de az elővárosi forgalomban az ingavonati közlekedés mellett egyre nagyobb szeletet hasítanak ki maguknak. A korai benzin- és dízelmotorvonatok magukon viselték a korszak jellegzetességeit - a dízelmozdonyoknál már említett zöld szín dominált esetükben. A kivételt az Árpád gyorssínautóbuszok jelentettek, melyek a lendületet, az erős és a modernséget a piros-fehér fényezésükkel is hirdették. A motorvonati közlekedés a 70-es évek elejéig az ABmot, ABnymot, BCmot és Rába-Balaton nevével jelezhető szintre fejlődött, de jelentősebb igény mutatkozott a mellékvonali, és vidéki távolsági közlekedés modernizálására, így a Ganz-MÁVAG-ban megszületett az MDmot.

DSCF2328.JPG

Az MDmot eredeti színtervre visszafestett betékocsija a Vasúttörténeti Parkban.

A piros vonat, amelynek beceneve is Piroska lett, a közelmúltig szolgálta az utazókat. Igazából átmenetet képez az ingavonatok és a motorvonatok között, mert mozdonya pggyásztérrel rendelkezik, de kocsijai külön is használhatók, és vezérlőkocsi van a másik végén. A gyárból meggypiros színben jött ki, oldalán végigfutó fehér csíkkal, ami a 70-es évek elejének hazai dízelmozdony-festési gyakorlatának teljességgel megfelelt.

DSCF7453.JPG

MDmot, ahogy ismertük: narancsvörös a teljes szerelvény. A betétkocsik gyakran futottak más mozdonyos vonatokban, ezzel színesítve a személykocsi-palettát.

Aztán jött a 70-es éveknek már megismert uniformizálási hulláma, és a szerelvények egyen nagyarncsvörös festést kaptak, amit aztán pályájuk végéig viseltek is.

DSCF10296.JPG

Bz mot és mellékkocsija, azonos színtervvel.

A 70-es évek végén beszerzett Bz mot motorvonatok már eleve az "új" színterv szerint jöttek. A 90-es évekbeli felújításokat követően a motorvonatok oldalán sárga csík jelent meg, és valamennyi motorkocsit ilyenre festették. A motor-mellékkocsik is megkapták az új csíkot - kivéve a "börtön-Bz"-nek becézett BDzx poggyászteres mellékkocsik, amelyek (az a kevés) még ma is teli narancs színben rója a síneket.

DSCF9203.JPG

InterPici motorvonat, ma már személyvonati rangban, de ugyanebben a színezésben.

Ne feledkezzünk meg az InterPici próbálkozásról, melynek során az IC-khez csatlakozó szolgáltatásként emelt színvonalú motorkocsikat állítottak forgalomba, melyeket Bz mot-okból alakítottak át. Az emelt szintű belsőhöz új fényezés is járt, de a vörös színt megtartották.

A dízelfronton a következő fejlesztés a Desiro volt, ami nagyrészt folytatta a hagyományokat, a sárga csíkot elhagyták, és verkehrsrot fényezéssel érkezett, és fut ma is.

DSCF4042.JPG

Desiro szerelvény érkezik a Balaton felől.

A Metrovagonmash dízel motorvonatai, az Usgyik egy széles fehér sávot kaptak az oldalukra, de ez azt hiszem nem sikerült túl jól, tekintve, hogy a rozsda ezen látszik meg először.

DSCF7907.JPG

A fehér sáv kiszélesedett, amelyen a fékpor és a rozsda előbb meglátszik, nem volt szerencsés döntés.

És itt érkeztünk el a problémakörhöz. A villamos motorvonatok a 80-as évek végén jelentek meg, a BDVmot és BVhmot motorvonatok a kor színtervének megfelelően a villanymozdonyokra jellemző kék színt kapták, a végeken a sárga figyelemfelkeltő festéssel, oldalukon pedig a később tárgyalandó személykocsikra jellemző fehér csíkkal.

DSCF3507.JPG

BDVmot motorvonat a jól megszokott "villany" színekben.

DSCF6158.JPG

És a BVmot vezérlőkocsija, amelyen az InterCity szolgáltatás miatt megjelent a narancs sáv - igaz, más IC kocsikon azóta sem.

Az InterCity szolgáltatásra készült 3 db BVmot szerelvényt a végigfutó narancsvörös csík különbözteti meg, de az alapszínek ugyancsak a villamos jellegre utalnak. A 2000-es években azonban új beszerzés történt, és a Stadler FLIRT villamos motorvonatok is vörös fényezéssel jöttek, pontosan olyannal, amilyennel a Desirók. Sőt, az ÖBB-től átvett 10 db Bombardier-Talent villamos motorvonatnak is ugyanilyen festése van. Villanyfronton tehát nem egységes a színterv, és mint láthatjuk, megszünteti a korábbi dízel-villamos megkülönböztetést. Ezzel nem is lenne gond, de sem a MÁV-START társasági imidzsébe, sem a korábbi hagyományokba nem illik, sőt, nem is következetes a színezés megválasztása, a legfrissebb hírek szerint ugyanis az újabb adag FLIRT már a villamos motorvonati korábbi - és egyben a MÁV-START társasági - színeit fogja viselni, azaz kék, fehér és sárga színeket kap.

DSCF4635.JPG

FLIRT a piros színezésben. Szép, szép, de részemről a kék-fehér-sárgát támogatom.

Meglátásom szerint az egységesség itt is előny lenne, és nem kellene a német verkehrsrot színt ennyire sztárolni a hazai vasúton. Ugyanúgy jól mutathat egy ügyesen megtervezett színterv, ami a hazai vasúttársaság imázsát tükrözi, és/vagy a hagyományokat folytatja. Ugyanakkor, ha már az újabb adag motorvonat kék-fehéren jön, mindenképpen célszerűnek tartom átfesteni a korábbiakat is erre az új színre, az egységesség jegyében. Ugyanakkor gondoljunk csak bele, egy kék-fehér Bz mot elsőre hajmeresztő, de valóban olyan rosszul nézne ki? Szerintetek meg kell tartani a dízel-villamos elhatárolást a színezésben, vagy viselje minden jármű a MÁV-START cégszíneit?

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr735446523

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SZALAROAA 2013.08.06. 11:37:47

Szerintem minden járműnek kék-sárga-szürkének kellene lennie, de nem olyan egyszerűen, mint a TRAXX-ok.

Circus 2013.08.06. 14:39:49

Dobáljatok meg, amivel akartok, de nekem valahogy fontosabb lenne a MÁV infrastruktúrájának és gépparkjának állapota, mint utóbbiak színe...

biciklis bakter · http://hovamegyavonat.blog.hu/ 2013.08.06. 15:55:57

@Circus: Természetesen igazad van, ugyanakkor az egységes esztétikai megjelenés fontos üzenet, a szolgáltatás megítélését is befolyásolja, olyan szegmens amivel szerintünk érdemes kicsit foglalkozni.

Energiatakarék (törölt) 2013.08.06. 17:19:13

Az utolsó, amire akár egyetlen fillért is költenék, az a mozdonyok és a kocsik színe lenne.

Fontossági sorrend! Az egységességnek először a szolgáltatás színvonalában, azon belül is a menetrend betartásában kellene jelentkeznie. Aztán az utastájékoztatás színvonalában, a járművek, a pálya és az állomások gondozottságában, a személyzet kedvességében és szakmai tájékozottságában. Ha ez már mind megvan, akkor el lehet gondolkodni az egyébként ép fényezésű vonatok átszínezésén. És akkor lenne is miből, mert az utasok örömmel fizetnének a jó szolgáltatásért.

Egyébként az összeállítás nagyszerű, köszönet érte.

biciklis bakter · http://hovamegyavonat.blog.hu/ 2013.08.06. 19:43:57

@Energiatakarék: Abszolút egyetértek. A meglehetősen kevert színezés azonban hosszú évek koncepciótlanságának, illetve hirtelen irányváltásainak terméke, melyet ki kell vezetni, és egy egységes megjelenést kell kölcsönözni a járműveknek. Természetesen az ép fényezésű kocsikhoz a 2-4 éves vizsgaciklusuk alkalmával célszerű hozzányúlni. Nem úgy kellene elintézni, hogy az éppen aktuális XY-nak ha tetszik mondjuk a belga vonatok színe, akkor az általa csinnadrattával átadott 15 db új jármű olyan színű legyen, a többi meg rozsdásodjon ahogy van, sőt azok a felújításokkor is rendre az eredeti színeiket kapják.

Az érdekesebb gondolatok fejtegetése eztán jön, a személykocsik fényezésének világa maga a kimeríthetetlen "miért?" kérdéskör.

Gabesz9 2013.08.06. 21:41:44

@biciklis bakter: Az esztétika valóban fontos, de ha én Füredről megyek Pestre sokkal jobban tudom díjazni, ha egy viharvert Csörgő vagy Szergej nagyjából pontosan befut a Délibe, mintha egy csili-vili légkondis Dezsőke ugyanezt a 132 km távot 40-70 perc késéssel teszi meg.

Aureliano Buendía 2013.08.06. 22:56:49

@Energiatakarék: ha pedig 10 éves, rozsdafoltos kívülről a csóri bézé, akkor meg az a baj. Mer'hogy, hogy néz már ki.

Bizonyos számú évenként elkerülhetetlen, hogy újra legyen fényezve (ahogy a mozdonyok is, felújított vagonok is, stb.), akkor mindenképp érdemes lenne valami hosszútávú koncepció alapján elkövetni.

Ideje lenne megtalálni a saját arculatot mávéknak. Számomra továbbra is az lenne a „normális”, ha a „termékcsoportokat” meg lehetne különböztetni. Vagyis a villany kék, a diesel piros(szerű).

Hozzáteszem, az 50-60-as évek útkeresése hozott ki jó dolgokat. Pl. a Nohábia vagy Szergej barátunk festése, vagy akár Piroska a meggypiros színével, és a krémszínű csíkkal. Ízléses volt.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.08.07. 01:01:38

Nem tartom rossz ötletnek, ha valamit a színe alapján is meg lehet elsőre különböztetni egy tömött pályaudvaron.

Például a kék mozdony (amennyiben a villany kék) nem jöhet Lajosmizsére, hiszen oda piros mozdonyok járnak.

Ugyanakkor az sem rossz ötlet, ha bizonyos termékek, például a komfort kocsi (ha még lenne) rikító citromsárga lenne.

Számolni kell továbbá a magánszolgáltatók megjelenésével, akiknek lesz saját színtervük. Itt két dolog lehet. Az utas messziről meg fogja ismerni (és különböztetni) a magáncég és az állami cég termékét, illetve az utas reflexből felszáll a piros motorvonatra a Nyugatiban, mert az Lajosmizsére megy, miközben tévedett, mivel a szegedi maszek-expressz is piros.

Egyébként a remot színtervek megjelenésekor hallottam: Nézd már, milyen csóró a MÁV! A tetejére csak alapozót kentek, már festékre sincs pénz.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.08.07. 01:12:20

Egyik nagy kedvencem, a Baureihe 103 több féle színben létezett, jó példa, hogy megnézzük, mennyivel más a mozdony megjelenése más színekben.

Piros, de mennyire? Esetleg narancs? TEE piros? Verkehrsrot?

farm5.staticflickr.com/4016/4550841344_196719af67_z.jpg
www.uktrainsim.com/images/br103tee.jpg
commons.wikimedia.org/wiki/File:DB_103_228-3_in_Flensburg.jpg
commons.wikimedia.org/wiki/File:103233_Koblenz-Luetzel_06052006.jpg

biciklis bakter · http://hovamegyavonat.blog.hu/ 2013.08.07. 09:27:16

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: A csíkozások és minták igazi táptalaja a személykocsik világa, ott biztosan fogunk részletesen írni róla - hamarosan.

forintosProjekt - · forintosprojekt.blog.hu 2013.08.07. 10:49:42

Szerintem ti fordítva ültök a lovon!

Először ki kéne takarítani az üléseket, hogy ne legyen koszos a ruhám az utazás során. Aztán letakarítani az ablakokat, hogy kilássak. Aztán kéne bele hűtés-fűtés-világítás, és ennek tervszerű, megelőző karbantartása. Ha ez megvan, akkor lassan elindulhat a vonat. Ekkor jön a menetrend...

Aztán ezek után bánom is én, hogy milyen színű... Felőlem mindegyik más is lehet. Mi utasok, ugyanis nem a szín alapján ítéljük meg a céget.

DB-vel közlekedtem sokat, ültem én már zöld-sárgában, pirosban, fehérben - meg még ki tudja mennyi színűben. De az élményeimet sosem azzal kezdtem, hogy úúúúúúúúú de milyen szép színe volt a kocsiknak, és milyen egységes volt az imázs...

Izo 2013.08.07. 11:48:41

Felesleges a dízel/villamos megkülönböztetés, ugyanis az utas számára semmilyen relevanciája nincs. Pl. a GYSEV-nél is minden zöld-sárga.
Én az egységes társasági színezésre szavazok. Természetesen csak olyan ütemben, ahogy egyébként is esedékes lenne az újrafényezés.

biciklis bakter · http://hovamegyavonat.blog.hu/ 2013.08.07. 12:17:30

@forintosProjekt -: Nem ülünk fordítva, tisztában vagyunk az átlagutas alapvető igényeivel, de engedtessék meg olyan területeket is megvizsgálni közelebbről, amik nem a top-3 témában vannak. :)

Albu 2013.08.08. 09:49:12

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Szerintem a kocsik táblázását figyelje az utas! Különben is, a következő ciklusban bedrótozzuk a mizsei vonalat, aztán nem fogja megtalálni a vonatát.

A BKV–BKK-nál már évek óta össze-vissza járnak a típusok az egyes vonalakon, egyszer én is benéztem, mert a szokott útvonalamon a Volvó nem állt meg a Szent Gellért térnél. Nem csoda: nem 7, hanem 7E volt a kijelzőn. Azt kell nézni : )

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2013.08.08. 11:09:36

Utastájékoztatás:
Mondanám, hogy aki a vonat színe miatt száll a szegedire a mizsei helyett, az olyan hülye, hogy meg is érdemli, de tény ami tény, nem szokták túlzásba vinni a kitáblázást. A kijelzős vonatok rendben vannak a többin, jó ha akar 1-2 tábla, pedig minden ajtóra, vagy legalábbis minden kocsivégre kéne egy. De a szín akkor sem utastájékoztatási mód, esetleg olyan szinten mint a németeknél, hogy regional=Vehrkehrsrot, távolsági=fehér. Vagyh a lenne "budapesti S-Bahn" az lehetne külön márkanév, mondjuk a BHÉV zöldjében, de ugye az se viszonlyatonként más, csak a szolgáltatás eltérő jellegére utal. De mondjuk semmiképp sem a hajtás típusára. :D

Színterv:
Ez az amitől frászt kapok. Mert nincs. Sehol. Régebben voltak ilyen, egyébként igen fura dolgok, hogy a dízel legyen piros, a troli legyen piros, a villanyvonat kék, a busz meg sötétkék. Felmerül a kérdés, hogy az utas szempontjából az ilyen üzemi hülyeségek mit befolyásolnak? Szerintem semmit. Nekem mindegy, hogy van csápja a bádogdoboznak vagy nincs, de ha a BKK szolgáltatását veszem igénybe akkor az legyen a most bevezetett "BKK-kék". Az sem izgat, hogy mi hajtja a vonatot, de ha Startos vonat, akkor nézzen ki úgy mint egy Startos vonat. :) Légitársaságoknál sincs ilyen, hogy monduk a jeteknek más festése van mint a turbopropoknak, mert senkit nem érdekel, csak a céges arculat. Ott van esetleg eltérés ahol a regionális ráhordó járatok low-fare leányvállalatba vannak kiszervezve. Szegeden is most piros lett az új troli, mert olyan marha demokratikus megszavaztatni kb 10 busz színét. Hát egy francokat. A kétféle villamos, az SZKT-s trolik/buszok, és a TV buszok után ez az 5. színterv lesz a városban, én inkább az egységesítés felé mentem volna el. Az oké, ha azt szavaztatják meg, hogy mi legyen az a színterv amire mostantól az ÖSSZES új, és felújítás miatt átfényezett járművet festünk, ideértve mindkét cég dízeles, gázos, vagy csápos buszait és a villamosokat is.

Aureliano Buendía 2013.08.08. 21:14:45

@forintosProjekt -: szép ez a "fordítva ültök a lovon" mondás, az utóbbi időben nagyon elterjedt a blog.hu kifinomult, úri közönsége közt. Ne szabódj miatta.

Mindaz, amit felsoroltál, szintén fontos, de az sem mindegy, hogy kívülről hogy néz ki a vontató, vagy a vontatmány. Ahogy fentebb írtam, ha meg kívülről rohad, az a baj.

Meg az, hogy nincs egységes rendező elv. Ötletelések vannak. Vagy amilyen festék épp akciós.

Volt ugye a Desiro, ami DB festés. Most van a századik generációs IC kocsi, mely épp a cseszké dráh najbrt festését idézi.

Kéne valami rendező elv. Tőlem akár lehet egyenstart is, bár nekem bejön ez a vontatási mód szerinti (kék-piros) elkülönítés.

Abban egyet kell értenünk, hogy a flotta java részének gúnyája megkopott erősen. Ha lesz pénz, akarat, haver festékgyára, akkor elég sokat át/újra kéne fényezni. Nem azért, mert hajdesok felesleges pénzünk van, hanem azért, mert konkrétan úgy néz ki, mint a lefosott kilométerkő. És ha már rá kell szánni a pénzt és időt, akkor jobb lenne, ha nem csak ötletszerűen történne.

Ha neked ez fordítva ülés a lovon, vállalom.

Circus 2013.08.10. 17:16:52

@biciklis bakter: hadd kérdjem már meg, hogy kinek fontos az egységes színezés?
Utasoknak? forintosProjekt nagyjából összefoglalta, de még összébb foglalom: 1, pontos 2, tiszta.
Ez az üzenet, a megbízhatóság, nem a marketingduma...

MÁVnak? Álljunk már meg, ez egy szolgáltatóvállalat!
Ráadásul állami, nehogy már a technikai alapdolgokon túl BÁRMI a tulajdonos/szolgáltatást igénybevevő (más szóval az utas) érdekei elé kerüljön...

Magyarázd már el, kérlek, hogy mi értelme van a meghajtástípusonkénti színkódolásnak? Nekem (átlagutas) kb tökmindegy, ha pontos és tiszta, hidd el! Észérveket kérek :)
köszi

biciklis bakter · http://hovamegyavonat.blog.hu/ 2013.08.12. 08:50:47

@Circus: Kérdéssel válaszolok: szerinted hogy nézne ki mondjuk (stílszerűen:) a SPAR üzletlánc, ha mindegyik üzlet más külső megjelenést kapna? Egy szolgáltató vállalatnak az egységes külső megjelenés ugyanolyan fontos kell hogy legyen, mint minden többi szegmens, amiket említesz. Egy Apple-terméket is elsősorban a logójáról és az egységes forma- és színvilágáról ismersz fel, vagyis onnan tudod, hogy ez egy Apple, és nem mondjuk egy Samsung. Erről ismerik fel magát a vállalatot, a terméket. Most még hülyén hangzik itt Magyarországon, de majd ha jön a többi vasúti szolgáltató, és mondjuk árverseny lesz, akkor nem lesz mindegy milyen színű vonatra szállsz fel, fel kell ismerned a szolgáltatódat. Amúgy úgy mondom ezt, hogy nem vagyok marketinges, és nem is tanultam soha marketinget. :)

charlie 2013.08.15. 09:21:59

Mi a helyzet a bbmotokkal amik kékek - is - voltak, a nyolcvanas években is?

Circus 2013.08.22. 18:05:05

@biciklis bakter: alapból nem azt mondtam, hogy legyen minden tiritarka, de amúgy ez sem jelenthet problémát, ha mondjuk rá van írva, hogy hová megy, vagy a járatszám, nem? Már a BKV/K-nál sem kék minden busz :)

Rossz a példád amúgy. 'Spár' van másik, pont, ahogy írtad: T...o, A....n, stb., itt tényleg fontos az egyértelmű azonosítás (bár az A....n jól járt a 'madaras teszkó' becenévvel...), vonat még egyelőre nincs, és pont ez a problémám - nekem, mint egységsugarú utasnak mind MÁV, és elvisz A-ból B-be. Ha mind MÁV, miért nem lehet egyforma?

Fordítsunk - ha lesz többféle szolgáltató, akkor kék meg piros lesz a MÁV, zöld meg sárga a GySEV, és lesz majd pöttyös meg kockás meg mittudomén...? Előírod, hogy 1 szolgáltató = 1 szín? És melyik? Nem egyszerű, de ez tényleg first world problem lesz majd.

Egyébként pl az amszterdami repülőtéren külön vágányokról indulnak a különböző vonatok (helyi, helyközi), pl így is lehet (lásd még repülőtéri mizéria a beszállóhernyókkal, a betonongyalogoltatással, stb.)