Hova megy ez a vonat?

Északi party - erősségek, gyengeségek a 2013. évi nyári menetrendben

2013. augusztus 29. Szerző: Thomas a laprugós

A Balaton északi partjának nyári menetrendjéről júniusban kétrészes írásunk jelent meg, némi múltidézéssel, statisztikázással, és óvatos jóslatokkal az idei változat működését illetően. A nyári menetrendi időszak az elmúlt hétvégén lezárult: megpróbálkozunk tehát az idén debütált menetrendi struktúra értékelésével.

Nohabbal suhanni Balatonfűzfőnél, vagy ugyanott vesztegelni egy műszaki hibás Desiroval – melyik lehetett 2013 nyarán a meghatározóbb élmény? Ez lehetett talán a két véglet. És sajnos ez a végletesség rányomta a bélyegét az idei nyárra: amíg a járatok pontosan közlekedtek, és a járművekkel sem akadt probléma, a menetrendi rendszer életrevalóságát bizonyította. Amint azonban késés alakult ki, netán megfejelve valamilyen műszaki hibával, azonnal hosszú órákra tette kaotikussá az egész vonalat, rengeteg bosszúságot okozva utasnak, vasutasnak egyaránt. Lássuk a részleteket:

Menetrendi struktúra

A 2012. évi menetrendhez képest jelentős változás volt, hogy a hajnali és esti órák kivételével valamennyi állomás közvetlenül elérhetővé vált Budapest felől. A székesfehérvári átszállási kényszer hiánya (nem volt függés a déli parti és 20-as vonali közlekedéstől) a kényelmet és a megbízhatóságot növelte, és ezt az utasok pozitívan értékelték. Sikeresnek bizonyult a „Tekergő” vonatok közlekedtetése: menetrendjük kellően lazának bizonyult, így jól látták el feladatukat melyre szánták őket: mentesítő vonatként szolgáltak a nagyobb állomásokra, többlet le- és felszállási időt adva csoportoknak, kerékpárosoknak.

29_ny_1.jpg

Szombaton és vasárnap egy-egy pár Tekergőt Nohab továbbított...

A Kék Hullám, és Katica vonatok esetében viszont, sajnos beigazolódott az a sejtésünk, hogy az általuk alkotott rendszer – elsődlegesen két állomásköznek köszönhetően, igen zavarérzékeny. Az Érd környéki vágányzárak is sokat tettek a pontatlanságért (könnyen adtak akár 15-20 perceket is), ugyanakkor a késések nem csak ott képződtek: a Polgárdi-Ipartelepek és Csajág, valamint Alsóörs és Balatonfüred közötti szakaszon, öngerjesztően is keletkeztek.

29_ny_2.jpg

Kék Hullám Balatonakarattyánál.

Az, ha a páros (Tapolca felé közlekedő) Kék Hullám késett meg 15 percet, még szinte a legegyszerűbb szituáció volt: a páratlan (Budapest felé tartó) Katica nem tudott időben indulni Balatonfüredről (a Kék Hullámok pedig ilyenkor Alsóörsön találkoztak). Az igazi kapkodás, ötletszerűség akkor kezdődött, ha a páros Katica késett: menetrend szerint, ez a Székesfehérvártól mindenhol megálló járat 20 perccel indult korábban a Déli pályaudvarról, mint a Székesfehérvártól Balatonfüredig csak Almádiban megálló Kék Hullám. A gyorsabb vonat gyakran beérte a lassúbbat, de még olyan is előfordult, hogy a Budapestről műszaki hiba miatt 25 perces késéssel rajtoló Katicával visszaelőztették a menetrend szerint haladó Kék Hullámot – talán a balatonfüredi átszállókra való hivatkozással. A páratlan irányú Kék Hullám késése Balatonfüreden vetett fel érdekes problémát: ez a vonal egyik (ha nem) legerősebb forgalmú állomása. Az utasok ilyenkor elkezdtek felcuccolni a Katicára: ez ugyan általában bevárta, míg a Kék Hullám megelőzi, de a légkondicionált kocsikból az utasok zöme nem ugrott fel, mikor bezörgött a Tapolcáról jövő vonat: így foglalták a helyet a Desirón, esetleg olyan időpontokban is, ahol ennek a kihasználtság szempontjából már jelentősége volt. Ez a probléma egyébként a Déli pályaudvaron is fennállt: a korán kiérkező, Balatonalmádiba, Balatonfüredre tartó utasok, a Katicával utaztak el a Kék Hullám helyett. Ennek a problémának részbeni kezelése lesz, amikor a 30a felújításának befejeztével a két vonat indulása közti idő a Déliben növekedni fog, várhatóan 20-ról 35 percre.

29_ny_3.jpg

Konkrét (óra, perc) típusú menetrendi észrevétel is akad egy-kettő: a legnagyobb probléma, a páratlan irányú esti forgalomban volt, ahol nagyon hiányzott (főként vasárnap) egy olyan menetrendi fekvésben közlekedő járat, mely Tapolcáról 19:00 előtt, Balatonfüredről pedig 20:00 körül közlekedett volna Budapestre. Az előtte közlekedő Kék Hullám és Katica járatok vitték el (nem mindig nehézség nélkül) az utasok zömét, és hiába közlekedett „nagy” szerelvénnyel személyvonat egy órával később, székesfehérvári átszállással, késő esti budapesti érkezéssel, ezt már nem keresték az utasok. Nem találkozott az igényekkel a 7:10-kor Balatonfüredről induló budapesti sebes, hiányolták ugyanakkor a hajnali Tapolca-Budapest közvetlen sebesvonatot.

Férőhelyek, járművek

A „férőhelyproblémák” alapvetően a Katica vonatokat jellemezték: nem a járműveknek róható fel, de a három motorvonat együttes, és nem bővíthető kapacitása gondot okozott egyes napokon, egyes járatoknál. Alapesetben – egy közepesen meleg munkanapon, mondjuk egy kora délután balatonfüredi járatnál a legkisebb gond sem volt a férőhelyek számával. Ugyanez a produkció, a legmelegebb időszakban a 8:30-as szombat reggeli vonaton, már nem volt ilyen egyszerű. E sorok írója egy péntek késő délelőtti Katicával utazott Balatonfűzfőre. Aznap a vonatra csak két Desiro jutott: ott éppen csak hogy mindenkinek jutott ülőhely. A tények azt a kérdést vetik fel, hogy mennyiben alkalmas a „vegytiszta” ütemes menetrend erre a vonalra: a jövőben mindenképpen fontosnak tartanánk, hogy a várható csúcsforgalmi időszakokban a szerelvény mérete, vagy egy járat megállási rendje, útvonala jobban igazodjon az utasigényekhez.

A Bmx-kocsik munkába állítása a Kék Hullámokon a koncepció egyik legjobb eleme - lett volna, ha nem csúszott volna be egy-egy (hagyományos!) Bhv-ból álló szerelvény is ebbe a fordulóba. Ismerjük el, Bmx és Bhv között években, méterekben, kilométer per órában és még sok más mértékegységben mutatkoznak különbségek.

Ha Vác átépítése miatt a 70-es vonalon jövőre (is) várhatóan csökken a szerelvényszükséglet, lehetséges-e hogy a Bmx-ek nyári balatoni kihelyezése hagyománnyá váljon? Mi bízunk benne.

A járművek utasterének színvonalával kapcsolatban egyébként nem tapasztaltunk különösebb problémákat, nagyjából minden jármű a tőle elvárt színvonalat hozta. Ez alól talán a Desiro kivétel, ahol - naívan - még mindig hisszük, hogy a normális üzemmenet, ha minden egységben üzemel a mellékhelyiség. Ez néha nem jött össze.

29_ny_4.jpg

A szombathelyi járatban a megszokott GYSEV-Schlierenek közlekedtek: nem volt velük probléma.

A járművek rendelkezésre állása viszont sajnos az északi parti menetrendre leselkedő legnagyobb veszélynek bizonyult. Míg ugyanis a 30a vonali vágányzárban történt malőrök felelősét nem feltétlenül, addig a szolgálatképtelenségek felelősét kizárólag a MÁV-csoporton belül kell keresni. A Desiro egy mindössze tíz éves jármű, ereje teljében kéne lennie! A Hörgő egy nem kevés pénzből alaposan ráncfelvarrott, közepesen öreg jószág, ami szintén korához és értékéhez méltatlanul teljesített. Ha a fenntartás során esetleg a szakszerűség és az elvárható gondosság követelménye nem teljesült, az logikusan éppen az ilyen helyzetekben mutatkozik meg: az év többi részéhez képest a járművek ilyenkor többet dolgoznak, és - ez is egy szempont - jobban szem előtt vannak: a sok vonat miatt több utas szenved el egy-egy fekve maradást, akik között ráadásul az ehhez nem szokott alkalmi utasok aránya magasabb, mint az év többi részében. Tehát ha az illetékesek úgy érzik, hogy a Balatonnál történt malőrök miatt nagyobb hírverés szokott kerekedni, mint hasonló, de máshol történt esetek miatt, akkor bizony jól érzik...

A következő feladatunk annak eldöntése, hogy a menetrend hibája-e, ha a járművek műszaki hibája esetén tarthatatlanná válik. Meglepő módon ez a kérdés még vasúton belül is megválaszolatlan, pedig a válasz egyértelműen: nem! A menetrend készítésekor a járművek műszaki paramétereire természetesen figyelemmel kell lenni (ha nincs 120-as dízelmozdony, akkor a dízelmozdonyos vonatok legfeljebb 100-zal hasítsanak papíron is, stb.), de a menetrendnek azt kell feltételeznie, hogy ha egy járművet kiállítanak egy adott vonatra, akkor ezt a szolgálatot képes végigcsinálni. Nem tudjuk elfogadni, hogy még vasutasok is követelik (nem csak az északi parti menetrendnek) a további lazítását, még olyan is elhangzott, hogy Balatonfüreden egy gépcserére való tartalékidőt kell beépíteni a tapolcai vonatoknak, hátha megint elromlik a mozdony. Ez nonszensz!

Ha egy vasúti társaság nem rendelkezik megfelelő eszközökkel, akkor az Európai Unió tagállamaiban alapjaiban közös, személyszállítási közszolgáltatásokra vonatkozó szabályok szerint a közszolgáltatási szerződést nem is lehet vele megkötni. Ha a szerződés hatálya alatt válik alkalmatlanná, annak kezelésére is többféle finom eszköz áll rendelkezésre, a szankció jellegűektől (költségtérítés visszatartása, kötbér) a reparatívakig (más szolgáltató megbízása vagy mentesítés a szolgáltatási kötelezettség alól). Most is arról van szó, hogy a szolgáltató által felajánlott menetrendet a megrendelő elfogadta, "megrendelte", a szolgáltató mégsem képes a teljesítéséhez szükséges műszaki színvonal biztosítására. Miért marad ez következmények nélkül?

Várjuk az élménybeszámolókat a nyári vonatozásaitokról, és ha a menetrendi struktúrát illető meglátásotok van, azt se tartsátok magatokban. Régen minden jobb volt? Kellenek a gépcserék Fehérváron? Elfogadható, vagy akár jobb lenne-e a zónázó rendszer egy szűkebb kínálat mellett a téli időszakban is?

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr515457198

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Balatoni vonatút 2013.08.29. 13:38:06

Az elmúlt időszakban nem igen vonatoztam, de most úgy alakult, hogy hosszú évek után újra felültem a Buadpest-Balaton távra egy gyors vonatra. Élménybeszámoló következik.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

M412330 2013.08.29. 11:11:12

És akkor pengeélen táncolva kezdődhet újra az egymásra mutogatás. És valóban felmerül ezen poszton túlmutató kérdés a felelősség, ami nem féltetlenül a személyszállító társaság berkein belül kereshető, legfeljebb olyan szinten, hogy miért nincsenek olyan igazi eszközök a kezében, amivel az ő általa megrendelt pályavasúti és a nagy egyesülés kapcsán egyre kevésbé vontatási szolgáltatások kapcsán; avagy miért kell egy késett Katicának Fehérvártól Diósdig egy egy tehervonat mögött kullognia, ahogy a mai lehetőségek közepette nem feltétlen az M41-esnek kéne az egyetlen megoldást jelentenie a gépcsere feloldására, és akkor itt kezdődhetnének újabb mondatok HA-val...

Mindenesetre véleményem szerint hosszú évek után először sikerült valami újat, és jót alkotni a balatoni közlekedésben, véleményem szerint késések terén az északi part sokkal jobban teljesített az elmúlt évhez, vagy akár az idei déli parthoz képest.

Sir Gombóc 2013.08.29. 13:14:35

"A szombathelyi járatban a megszokott GYSEV-Schlierenek közlekedtek: nem volt velük probléma."

Nem-e? Ezen kocsik számlájára írható ennek a vonatnak a legtöbb késése.

"hogy még vasutasok is követelik (nem csak az északi parti menetrendnek) a további lazítását,"

Én nem ismerek egy ilyet sem. Az idei menetrenden volt elég tartalék idő.

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2013.08.29. 13:21:29

@Sir Gombóc:
Mi volt a Schlierenekkel a gond? Jómagam nem hallottam kritikával illetni őket.

V43 1157 2013.08.30. 11:40:32

Újat biztosan sikerült alkotni, de jót - véleményem szerint nem.
Maga a rendszer a túlkínálat ellenére is jópofa lehetne.
A Bmx kocsik átcsoportosítása sikeres, és tetszetős, maradhatnának egész évben is akár, a 70-esen úgyis csak szétbarmolják őket.
Annyi biztos, hogy másik két sebesre nem hagyományost, hanem szolnoki csíkos Bhv-t tettem volna.
A desirok pedig még kifogástalan műszaki állapotban sem lehetnek alkalmasak, de erről nem tehetnek. Kis kapacitású csuklósbuszok. Egy Bz-s vonalnak biztosan jót tennének, de nem egy nagyobb forgalmú tomboló fővonalon.
Valóban hiányzik a menetrend széleítése, azaz az első közvetlen balatonfüredi indulás (9719) tavaly még adott volt, idén már nem. Mivel nem közvetlen vonat volt, sokan szerencsére kerülték is, akik még is ezt a "vonatot" választották, azok nyomoroghattak a két mellékkocsis tyúkólban. Sajnos a Startot nem érdekelte, ha nem fértek fel, és nem érdekli őket most sem. egy panaszmániás, és bírósággal fenyegetőző "emberke" miatt még a plusz szerelvénymenet költségét is vállalták, és a hosszú hajnali szerelvény helyett inkább ismét a tyúkól mellé esett a választás. Ez pedig felháborító!
A téli menetrend a legszebb szóval élve is hányinger. A közvetlen vonatok száma csekély, ami van, azok közül az egyik a ütemes menetrend szentsége miatt 30 percet gépcserézik!
A tervekben további közvetlen vonatok elvétele is szerepel sajnos, illetve egyes gyorsvonatok sebesvonattá alakítása mellett desirossá tétele is. Nem képesek felfogni, hogy ezek a desirok nem távolsági járművek. Bz-nek ezen a vonalon helye egyáltalán nincs, miért nem ezeket a tyúkólakat váltják ki velük??
Véget ért a főszezoni menetrend, most csomó Bz, és 2 Bhv a csörgő mögött, noha ennek értelme, és spórolási eredménye nincs, és nem lehet.
Télire a déli parthoz hasonlóan gyorsvonatozás kellene, az lenne gázolajspórolás. A hivatásforgalomnak néhány személyvonat.
A gépcsere elhagyásával azért nem értettem soha egyet (mint mozdonyvezető), mert véleményem szerint helytelen, hogy a 30a erős erős emelkedőiben a drót alatt miért izzasztjuk a dízelt? Ilyenkor nem számít a gázolajspórolás? A gépcsere Fehérvárnak hivatalosan 12 perc, ettől egy perccel sem szabad többnek lenni! Nem fogadok el semmi olyan indokot, hogy a személyvonatot megelőzni nem lehet, ert borítja az ütemet, stb.
Sok a vonalon a fantomkereszt, azaz a vonat 2,5 hónap miatt 10,5 hónapon át várakozik a nem közlekedő nyári vonatra itt-ott. A további lazítás felvetése is elfogadhatatlan. Egyszer sikerült a 45 perces késést nullára csökkentenem csak azzal, hogy az előírt sebességgel haladt a vonat...
A villamosításnak értelme nincs, a pálya szinten van tartva, mozdony van, és szépen szerepeltek a nyáron is. Ki kéne végre használni a lehetőségeket, és megpróbálni szolgáltatni, télen is!
Érdemes még megemlíteni, hogy a 19722-19713 szezonsebes páros a 6+1pakli összeállítás helyett ezen az őszön desiro... Első nap 200 utas maradt le, a zsúfoltság pedig állandó. MIért nem lehet gondolkodni kicsit??

Gabesz9 2013.08.30. 21:00:18

@V43 1157: Én nem vagyok vasutas, de a leírtakhoz csak a következőket tenném hozzá: a START illetékesei nem tudják, hogy a Bp-Balatonfüred szakasz a nyári szezonban nem mellék, hanem fővonal? Ennek következtében a mellékvonalakra tervezett Bz-k és Desirók nem oda valók, még akkor sem ha kifogástalanul működnek, nem úgy mint a Desirók ezen a nyáron. Fehérvári mozdonycsere: az utast nem érdekli, hogy a vonatot mi húzza, csak érjen oda időben. Gyakorlati tapasztalatom: Fehérváron a mozdonycsere egy kicsit sokáig tart. Tehát vagy 10 perc alatt kicseréljük a gépet, vagy Pestig dízellel kell menni. Sajnos azt kell mondanom, igaza volt annak, aki azt mondta: a magyar közlekedési cégek nem az utasokért, hanem az állami támogatásért versengenek.

Adani 2013.09.02. 11:48:09

@Gabesz9:

Az utasokat tényleg nem érdekli a mozdonycsere, legalábbis, ameddig nem vodkára cserélik. :)

V43 1157 2013.09.03. 11:37:56

@Gabesz9:
A mozdonycsere Fehérváron hivatalosan 12 perc.
Ami most a téli menetrendben van, az a hülye és erőltetett ütemes menetrend szentsége miatt van. Ezért akad akár több, mint 20 perces gépcsere is. Mert "a személyvonat megy előtte, megelőztetni meg nem mutat szépen, stb."
Az esti gyors megszüntetése is 8decembertől) azért lesz, mert "nem fér be", illetve "a 958 nem viheti le közvetlen kocsikkal, mert sietnie kell tovább". Ezekre mit reagáljunk mégis?
Fel sem merült télen ezek mellett a gépcsere elhagyása egyébként, de röhejes az egész.

Gabesz9 2013.09.03. 22:41:06

@V43 1157: Röhejes? Nem, elkeserítő! Talán a magyar vasútnak alkalmazkodni kéne az igényekhez. A problémákat nem úgy kéne megoldani, ahogy a vasútnak, hanem úgy ahogy az utasoknak, uram bocsá' a fuvaroztatóknak megfelel. Olyan menetrendet kellene készíteni, amit normál esetben tartani is lehet. Felejtsük el a 29-est. A 30a-n Fehérvártól Tárnokig kifogástalan a pálya. A vonatok zöme világszinvonalú, kifogástalan állapotú Stadler/FLIRT. Ennek ellenére, olyan passzos a menetrend, hogyha Fehérvárról a vonat -akármi miatt- 1-2 perc késéssel indul, akkor azt Tárnokig nem tudja behozni. Ez egy vicc!. És akkor még jön a kritikus szakasz, tehát 1-2 perc induló késéssel a vonat simán 8-10-15 perccet késik a végállomáson. 67 km-en. És akkor még semmi extra, baleset műszaki hib nem volt.

andalgó kandalló 2013.09.10. 18:04:50

Nyáron 14, most 3 közvetlen vonat Budapestre?!
Az előbbi sok, az utóbbi kicsit kevésnek tűnik...
Hosszabb szerelvényeket is tudnak az állomások fogadni, nem a 7 kocsis meg a tripla Desirokkal kellene Hévesdit játszani, elég lenne a 10- 12 kocsis de dupla mozdonyos szerelvény is, és nem óránként...Ha az egyik mozdony bedöglik, a másik talán még beér vele... A gépcserére 12 perc nagyon sok. Olyan motorvonatokat v. vezérlőkocsikat kellene kialakítani, amelyek az ország centrális hálózatából adódóan könnyen és gyorsan szét és összerakhatóak!
Az az érzésem, hogy a MÁV is egy szociális foglalkoztató, mintha arról szólna a történet, hogy a megszűnt tehervonatok vezetőit is a személyszállítókon tudják foglalkoztatni.
A kevesebb több lenne!

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2013.09.11. 06:44:37

@andalgó kandalló:

- Nyáron 14, most 3 közvetlen vonat Budapestre?! Az előbbi sok, az utóbbi kicsit kevésnek tűnik...

Az őszi-téli struktúrával vannak bajok, most még a maradék 3 vonat sincs elég jól elosztva. Hogy a nyári sok lenne? Lehet kevesebb közvetlen, de az így maradó "lyukakat" akkor is fel kell tölteni Sv-ről induló személyekkel (melyekre át kell szállni), vagy a tó belső forgalmát részben át kell adni az autóbusznak.

- elég lenne a 10- 12 kocsis de dupla mozdonyos szerelvény is, és nem óránként...Ha az egyik mozdony bedöglik, a másik talán még beér vele..

Ennek pont olyan "vasutas" megoldás jellege lenne: nem az okot keresnénk(ócska Csörgők, melyek nem kellően üzembiztosak, meg bizonyos kocsiszám felett nem tudják tartani a menetrendet), hanem dupla mozdonyt rendelnénk helyette. Szerintem lenne olyan vasúttársaság, akiktől jóárasítva sokkal megbízhatóbb mozdonyokat lehetne rendelni a nyárra, mint amit a Trakció fel tud mutatni...

- Olyan motorvonatokat v. vezérlőkocsikat kellene kialakítani, amelyek az ország centrális hálózatából adódóan könnyen és gyorsan szét és összerakhatóak!

Ez így van. Én remélem hogy megérem egyszer azt, hogy Székesfehérváron egy távolsági kialakítású Flirtről akad majd valamilyen dízel motorvonat az északi part felé...