Hova megy ez a vonat?

Feltámadásra várva: az istvántelki mozdonytemető

2013. szeptember 03. Szerző: biciklis bakter

A Vasúttörténeti Parktól nem is olyan messze, Istvántelken található a magyar vasúttörténet egy jelentősebb szelete. Nem csak a mozdonyjavító bázis, de az ott tárolt muzeális járművek is figyelemre méltóak. A telek ma is aktív, legalábbis egy része, itt folyik ugyanis az elővárosi motorvonatok karbantartása. Egy használaton kívüli mozdonyszínben azonban megállt az idő, sőt, mintha visszafelé forogna. A mai posztban a képeké a főszerep, sok szöveget nem fűznék hozzá. Ezek a fekete-fehér képsorok még 2006-ban készültek, de az állapotok mára csak annyit változtak, hogy a feltörekvő bálványfákat időnként kivágják.

6122.jpg

Az elhagyatottnak tűnő szín sok érdekességet rejteget

 

6114.jpg

10. vágány: teherk. pálmaház? Ja nem, -alváz.

 

6098.jpg

Már látszik, hogy egy vasúti Jurassic Parkba érkeztünk.

 

6113.jpg

A növényzet is igen kellemesen érzi magát a lyukas üvegtető alatt.

 

6120.jpg

Régesrég selejtezett, de megőrzésre kijelölt dinoszauruszok mindenütt.

 

6116.jpg

Vannak egészen régi darabok is, melyekből már kisebb csemeték kezdtek nőni.

 

6110.jpg

Nincs pénz minden egyes megmentett járművet szépen felújítani, ezek a darabok évtizedek óta várják a feltámadást.

 

6118.jpg

Selejtezve, de egyelőre még nem leírva: egy 324-es várja jobb sorát.

 

6109.jpg

Régi személykocsik és motorkocsik hosszú sora a csarnokban. Mintha egy bombatámadás után állnának egy pályaudvar csarnokában.

 

6121.jpg

Van ott 424-es is (jelenleg a két tényleg múzeumi példány közül egy sem működik, pedig ez volt a magyar vasút legsikeresebb mozdonya).

 

6111.jpg

Lassan roskadnak össze az acélvázas kocsik is.

 

6096.jpg

Törött üvegek a csarnok ablakán.

A képeket korábban a szellemvarosok.hu oldal rendelkezésére bocsátottam, ezúttal úgy döntöttem, saját blogon is közzéteszem őket.

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr635492725

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mrbloodbunny · http://mrbloodbunny.blog.hu/ 2013.09.03. 12:50:28

Gyönyörű képek. Szerintem is jó döntés volt a fekete-fehér megoldás. Megkérdezhetem, hogy egy magamfajta egyszerű civil hogyan juthat be ilyen kincsesbányákba? Kell hozzá valami különleges engedély, vagy pénz, vagy egyszerűen szépen meg kell kérni az őröket, és ők jófejek lévén beengednek?

biciklis bakter · http://hovamegyavonat.blog.hu/ 2013.09.03. 13:16:22

@mrbloodbunny: Engedély kell minden vasúti üzemi terület látogatásához, és a fotózáshoz is. Sok utánajárást igényel, és/vagy nagyon jó kapcsolatokat kell ápolni az ott dolgozókkal.

Neander 2013.09.03. 13:34:11

Szerintem valahogy így néz ki egy jó poszt.

Adani 2013.09.03. 15:34:49

Elvileg kell engedély, néha asszem vannak hivatalos látogatási időpontok is, mikor szervezett túrában be lehet menni.
Amúgy rákosrendező felől sok ismerősöm belógott már, a vasút szerencsére nem nagyon foglalkozik vele, egyik ismerős meg simán a főkapun sétált be terepszínű képet vágva, és senki sem kérdezte meg mit keres ott.

mrbloodbunny · http://mrbloodbunny.blog.hu/ 2013.09.03. 15:51:20

@Adani: remek :)
Egyszer a stadionok metrómegállónál nyitva találtunk egy ajtót, lementünk, és kb egy órán keresztül bolyongtunk a metró szerelőjárataiban, közben találkoztunk több emberkével is, plusz egy biztonsági őrrel, senki meg se kérdezte kik/mik vagyunk (feketébe öltözött srác egy fényképezőgéppel plusz egy fiatal lány)

biciklis bakter · http://hovamegyavonat.blog.hu/ 2013.09.03. 15:54:13

@Adani: Azért ezt a módszert nem javasolom, egyrészt tiszteljük meg a vasutat azzal, hogy nem partizánmódszerrel közelítjük, másrészt kulturáltabb módja a bejutásnak a hivatalosabb út, sőt, adott esetben még hasznosabb is lehet a távolabbi kilátásokra nézve. Nem mellesleg ez más tulajdonában álló bekerített terület, tehát bizonyos Btk. passzusokba is ütközik az oda történő engedély nélküli behatolás, csínján tehát ezzel.

Adani 2013.09.03. 16:33:46

@mrbloodbunny:

Metrónál nem túl szerencsés, mégis csak sötét van és áramvezető sínek. Bár tudok olyanról mikor lengyel turista csoport döntött úgy Kökin, hogy toronyiránt át a vágányokon mennek a metrósok csak akkor érték őket utol mikor már az áramvezető sínek között lépegettek, feszültség alatti pályán.

Még ilyen őrültek sem mernének oda lemenni nem hülyék csak kicsi, akik amúgy Rákosrendezőnél felmászott egy vasoszlopra, amire reflektort teszik (ezt amúgy megkérdezték előtte, de mondta nekik az őrhelyen dolgozó, hogy az már nem az állomás területén van, neki nyolc mit csinálnak) ill. ismerek olyat is ,aki pl. a Duna Plaza tetejére kiszökött a nyitva hagyott ajtón át meg felmásztak egy ottfelejtett toronydarura (10 emelet), Lánchídra stb.

A Tungsram strandot meg a cinkotai strandot mertem csak bevállalni, ja meg a megszűnt solymári téglagyárat elvileg őrzött területek ezek is, de a kutya nem volt ott, vagy ha volt is nem szóltak egy mukkot sem.

Adani 2013.09.03. 16:38:16

@biciklis bakter:

Meg szoktam én is kérdezni, ha van kitől ,hogy lehet-e fotózni, bemenni stb. Nem én lógtam be csak van pár ismerős, aki járt ott, de ők alapból csinálnak ilyesmit ,hogy elhagyatott helyeken mászkálnak hol legálisan hol pedig nem.

Volt rá példa, hogy mikor a nyíltvonali őrhelyen dolgozótól kértem engedélyt a fotózásra megengedte és mondtam neki ,hogy a nyíltvonalon fogok sétálni a következő állomásig, mennyi vonatra kell számítani, előre ki akarta az eseménykönyvet tölteni, aztán csak figyelmeztetett, hogy neki ugyan mindegy, de sok vonat jár ott és a bevágásnál nem sok hely van félreállni, ott inkább a bevágás tetején mint a síneken és figyelni mindig hátrafelé is, mert bármelyik vágányon jöhet a vonat, nem csak a helyesen.

Aureliano Buendía 2013.09.03. 16:49:09

Na, ide szeretnék bejutni én is fotózni...

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.09.03. 18:26:17

Még szerencse, hogy azért megismerem a saját képeimet, különben meg lettél volna gyanúsítva, hogy az enyémeket publikálod sajátként.
Jónéhány éve jártam ott vagy kétszer és szinte 1:1-ben ugyanezeket a képeket készítettem el én is. (na jó, a nagy részük ugyanonnan készült :) )
Nem lennék lusta, előtúrnám őket és kiraknám a flickr-re.

biciklis bakter · http://hovamegyavonat.blog.hu/ 2013.09.03. 19:36:32

@álfirkász: Szívesen megnézném azokat a képeket is! Amúgy kint a parajosban is fotóztam (színesben is), de ahogy múltkor láttam, az udvarról fedett helyre vitték a kint tárolt kocsikat (vagy megette őket a szú/rozsda)...

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2013.09.03. 19:43:31

@waterphone: Ez a tartalom jelenleg nem érhető el
Ez a tartalom jelenleg nem érhető el
A keresett oldal nem jeleníthető meg. Az okok a következők lehetnek: az oldal ideiglenesen nem érhető el, megtekintése nem engedélyezett, vagy a hivatkozás hibás/már nem létezik.
Vissza a kezdőlapra

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.09.03. 19:45:15

@biciklis bakter: hát nem merem megígérni. Én még a rákospalotai műv.ház fotóklubjával jártam ott, meg előtte egy ismerőssel kettesben.

Mészáros Laci 2013.09.03. 20:31:04

@Adani:

"terepszínű képet vágva"

:)

MP 2013.09.03. 22:11:19

Szégyen és gyalázat hogy hagyjuk lepusztulni majdnem minden múltbéli járművünket! Van olyan hazai gyártású busz amiből nincs semmilyen állapotú példány! Épületekről s egyebekről nem is beszélve.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.09.03. 22:55:38

Szomorú állapotok.

Egyébként egy ilyen jármű helyreállítása mennyi pénz? És ez felsővezetői prémiumban kifejezve mennyi? Vagy céges gépkocsiban?

SemBoga 2013.09.04. 09:13:57

az igazi kontraszt a mellette lévő felújított és működő kocsiszínekkel együtt van meg, mivel ott látszik, milyen lehetne ténylegesen is - gyakorlatilag egy épületsor, aminek egyik fele fel van újítva és működik, a másik pedig így pusztul

citrix 2013.09.04. 12:07:32

Kincsek várják (jobb)sorsukat:a Ganz motorkocsikat és a gőzösöket meg kellene menteni.Tudok is rá forrást,konkrétan a stadionépítésbe és nemzeti fociba árasztott százmilliárdnak csak 1-2 százalékára gondolok.Van pénz csak kérni kell,majd focilabdát festenek hálából a mozdony oldalára hogy a kedves vezető is boldog legyen.

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.09.04. 21:33:03

web.interware.hu/kdezsoe/ISTVANTELEK%20KIALLITAS/index.html

Vele voltam ott egyik alkalommal. Meg másodszor is, csak akkor kicsit többen voltunk. :)
Sajnos a sajátjaimat még mindig nem bírtam előkaparni.

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.09.04. 21:58:41

Hát sorry, a sajátjaimhoz elő kell kaparni a Lightroomot, ahhoz meg a windows-t, mert nem találom a JPEG-eket és távolról csak linuxot tudok indítani a gépemen.

Girhes Joe 2013.09.09. 11:42:01

Ezek a kocsik belül vajon milyen állapotban lehetnek? Egyáltalán, be lehet vállalni egy belső körülnézést, vagy életveszélyes? Csak mert engem a kocsibelső az, amik járműállomány témakörben a leginkább érdekel(ne), de úgy látom, erre elég kevesen izgulnak a vasútbarátok között is...
süti beállítások módosítása