Hova megy ez a vonat?

Keletnémet kisvasutak, 5. rész – Schönheide: rekordok emlékkönyve

2013. november 28. Szerző: Ellátott utas

Szászországot járva eddig láttunk töretlenül dolgozó, de emellett nosztalgiaüzemmel is megtámogatott kisvasutakat ugyanúgy, mint az árvízi pusztításokból, vagy az ott is uralkodó vonalmegszüntetésekből újjáépített vonalakat. A legutolsó mondatrészben helytálló a többesszám: itt is sokkal hosszabb a listája a felszámolt szakaszoknak, mint a megmaradtaknak. Az emlékek megőrzése és a feltámasztási vágy sok helyen buzog a vasútbarátokban, és ez konkrét projektekben is megnyilvánul (mint például Wilsdruff régi vasútállomásának a reaktiválása, vagy a Schwarzbachbahn megkezdett újjáépítése) – de talán sehol máshol nem annyira, mint Schönheide környékén.

99516_SchoenhNAnk2.JPG

Mindaz, amit itt látunk, szintén egy újrakezdés eredménye...

A korábbi időkben azonban Schönheide nem volt annyiszor emlegetve kisvasútja kapcsán, hiszen az csak egy volt az érintett települések közül a Zwickau déli szomszédságában található Wilkau-Haßlau-ból Carlsfeld-ig közlekedő vasútvonalon. Ez a vonal több mindenben is rekorder volt: a legrégebbi (1881-ben nyílt meg az első része, de a teljes kiépítés 16 éven át tartott), legmeredekebb (50 ezrelékkel), és önálló vonalként a leghosszabb (42 km) szakasz is. Mindez azonban kevés volt ahhoz, hogy a megmaradók listájára kerüljön: 1976-ben lehetett itt utoljára személyvonatra szállni, amit a teherforgalom csak egy évvel élt túl… két évvel később pedig már nyoma sem volt vágányoknak. Az emlékek és az újjáépítés vágya ugyanúgy megvolt az itteni vasútbarátokban is, mint a Preßnitztalbahn mentén és környékén élőkben, de a konkrét lehetőségek előttük is csak 1990 után nyíltak meg.

WCd_991516-6-9.jpgAz ilyen hangulatokhoz eljutás itt sem ment egyik napról a másikra (forrás: www.museumsbahn-schoenheide.de)

Még a kiindulási pont is azonos volt, mint a tőlük mindössze 40 kilométerre keletre fekvő „elvbarátaiknál”: egy fűtőház, amely itt Schönheide Mitte vasútállomásához tartozott. Két év alatt ugyanennyi kilométernyi vágányt építettek vissza a szomszédos Neuheide állomásig – miközben 1993-ban a „félkész” múzeumvasúton ünnepelték ennek a szakasznak a 100. születésnapját – ahová hivatalosan 1994-ben indulhatott meg a forgalom. A továbbépítés ennél már lassabban haladt, hiszen a felszámolt szakaszt igencsak beépítették az évek során – épp ezért maga Neuheide is csak nyomvonalkorrekcióval épülhetett meg, Schönheide állomásának helyét pedig nagyrészt egy italdiszkont foglalja el, így itt is külön gondot kellett fordítani a körüljárási lehetőség kialakítására.

99516_SchoenhNAnk1.JPGAz érkezés élménye itt is megvan...

BAHNHO~1.JPGAhogy Jöhstadtban, innen sem indulhatnak egyelőre a vonatok az állomás elől... a fűtőház a háttérben, kb. 200 méterre van. (forrás: Wikipedia)

Haltestelle_Neuheide.jpgNeuheide ugyan "senkiföldje" állomás, mégis van egyfajta hangulata. Jobb oldalt szemben a rakodórámpa látható - használják is rendszeresen! (forrás: Wikipedia)

Végül aztán 1997-ben állt meg újra vonat a másfél kilométerrel odébb fekvő Stützengrün szélén, ahol még ma is áll a régi idők vasútjának egyik legfontosabb mai megrendelője, a kefegyár. (A különféle kefék és ecsetek készítését sok kisiparos is végzi a környéken, minden szeptemberben pedig még fesztivált is szerveznek ennek a mesterségnek.) Innen 2001-ben még 400 méternyi hosszabbítás történt a főút mellett kialakított Neulehn megállóhelyig, amellyel az építkezések egyelőre befejeződtek. Az egyesület tagsága viszont azóta sincs tétlenségre kárhoztatva: a gőzmozdonyok, és a fedett tárolót nélkülöző kocsik körül mindig akad tennivaló.

 99516_Stuetzengruen1.JPGStützengrün a kefegyárral - háttérben pedig egy teljes csapórudas sorompóval

99516_Stuetzengruen3.JPGKörüljárás után még el kell tolatni Neulehn-be... a zárjelző így nem véletlenül van ott a mozdonyon

99516_StGrNeulehn2.JPGNeulehn-ben rövid tartózkodás van csak, amely viszont épp elég egy fotóra és némi friss levegőre...

970621_Schoenheide2.JPGJól látszik, hogy a téli időjárás nem éppen kegyes a kocsikhoz...

970621-SitzGrupp.JPG...de ennek ellenére - vagy épp ezért - nagyon is szépen gondoskodnak róluk itt is.

970621-LampKastOb.JPGMindennek megvan a maga helye itt is... világítási kapcsoló a jobb oldalt, tartalék izzók pedig a WC-ajtó fölött...

A járművek meg is érdemlik egyébként a gondoskodást: itt található a papíron legöregebb IV K, amely elvileg 1891-ben készült – de a főjavítások során a gyári táblán és a pályaszámon kívül kevés maradhatott már csak a gépből. Ezen kívül még két másik gépet őriztek meg a sorozatból, de azok közül az egyik még soha nem járt üzemképesen a vonalon. A kocsik itt is a ’60-as évek DR-korszakát idézik meg, legalább olyan igényesen helyreállítva, mint Jöhstadt-béli rokonaik – csak itt nem találni különleges típusokat és kocsiosztályokat. 2003 óta itt is van egy sörcsappal felszerelt nyitott kocsi, amelyből a vasút szomszédságában lévő Wernesgrün sörét csapolják.

99516_SchoenhSVHeizh.JPGAz itteni mozdonyokon még a korábbi pályaszám van, önellenőrző szám nélkül. Különlegesség még a rézharang, amelyet elég rendszeresen használnak ahhoz, hogy a szász kisvasutakat csak "Bimmelbahn"-ként emlegessék.

970369_Schoenheide.JPGA különféle modernizálási fázisok nemcsak belül, de kívül is össze-vissza zajlottak le... volt sok olyan kocsi, amely még a DR-időkben is faburkolatos volt.

 970369-GepTrMBlitz.JPGMég néhány, eddig megörökítetlen finom részlet, például a gőzfűtés fokozatkapcsolója középen...

970318-FenstEckZier.JPG...és (igaz, egy másik ilyen típusú kocsiban) az ablakkulissza igencsak díszes sarokeleme.

970571_SchoenhAbst.JPGEnnek a kocsinak a fényezése arra emlékeztet, hogy a Zittau-ban lévő motorkocsihoz így jelöltek ki normál személykocsikat pótkocsinak. Ez ugyan eredetileg nem volt pótkocsi - de mikor a motorkocsi itt vendégeskedett, közlekedett vele!

130418_003hs.jpgSzabadtéri söröző, kisvasúton... (forrás: www.museumsbahn-schoenheide.de)

A Wernesgrüner sör az NDK-s időkből nálunk is ismert lehet, nemcsak a boltok polcán lehetett megtalálni, de még ilyen nevű söröző is volt a Bem rakparton. A szerző gyerekkorának egyik legkedvesebb emléke volt a sör címkéjét díszítő kis figura, amelynek a feje egy kacsintó, mosolygó söröspohárból állt – ez ráadásul szintén sok helyen feltűnt. Ilyen hely volt a szentendrei HÉV Margit-híd megállóhelyén a felsővezeték magasságában lévő reklámtábla, de a Berliner TT Bahnen is gyártott Wernesgrüner-mintával nyomott hűtőkocsit. Sajnos a ’90-es években történt arculatváltásnál a „Glasmännchen” teljesen eltűnt, és a sörgyár történeti szinten sem nagyon hajlandó ápolni az emlékét.

 wernesgruner2.JPGNemcsak a kis figura miatt kortörténet ez a cimke... kiváló áruk fóruma, a cimkére nyomtatott fogyasztói ár... a szocializmusban valóban voltak internacionalista vonások!

 

wernesgruner.JPGTalán így már mindenki rájön, mi is van a szerző avatarjában... ;-)

Arra, hogy ne csak a sör jöjjön a kisvasútra, hanem fordítva is, van egy elég átfogó terv is, amely nemcsak a Wernesgrün felé történő továbbépítéssel számol, hanem Schönheide Mitte és Schönheide Süd összekötésével (ehhez egy hatalmas viaduktot is újjá kell építeni Wilzschhaus-ban), illetve a további visszaépítéssel is Carlsfeld felé. Az egyesület céljai között egykor ez is szerepelt, de erről később letettek – válaszként többen is kiléptek, és önálló egyesületet alakítottak, amely a Förderverein Historische Westsächsische Eisenbahnen nevet vette fel. Az ő munkájuk első gyümölcseit is élvezhetik már a vasútbarátok: Carlsfeld és Schönheide Süd állomása is helyre lett már állítva – az utóbbin még a Rollwagen-átrakó is – illetve egy-két felújított járművel benépesítve, a csatlakozó (de már forgalom nélküli) normálnyomközű szakaszon pedig egy TVG-vel (aminek a német megnevezése Skl azaz „Schienenkraftlastwagen”) viszik az utasokat. Az ő elsődleges céljuk most ugyan a normálnyomközű múzeumvasút kialakítása, de azért a kisvasutat sem hanyagolják el.

BRCKEN~1.JPGA viaduktból csak a pillérek maradtak meg... de ez is megkönnyíti a munkát! (forrás: Wikipedia)

ROLLWA~1.JPGRollwagen-ek Schönheide Süd álllomásán... különleges alkalmakkor még normál kocsik fel- és lerakását is bemutatják (forrás: Wikipedia)

Museumsbhf_Carlsfeld.jpgCarlsfeld-ben ez már nem a temető csendje, hanem egy új élet alszik téli álmot... (forrás: Wikipedia)

WERNES~1.JPGA TVG a hely szelleméhez illő nevet kapott itt: Wernesgrüner-vágányexpressz! (forrás: Wikipedia)

Schönheide ugyan kevesebbet üzemel, mint a Preßnitztalbahn, de a fontosabb munkaszüneti napok környékén, valamint februárban és a nyári hónapokban havonta egy-két hétvégén biztosan járnak itt vonatok – ráadásul a rövidebb szakasz több járatra is ad lehetőséget. A legjelentősebb alkalmak júniusban, szeptemberben és októberben szoktak lenni, amikor több vonat is jár illetve vendégjárművek is előfordulnak... s ezekhez csatlakozik még általában augusztusban a WCd-fesztivál, amikor az FHWE is aktiválja magát. Az oda-vissza utazás ára itt 6 €, de másfél retúrjegy áráért már napijegyet is kapunk, a hétvégi jegy pedig 25 €-ba kerül. Az egyetlen problémát itt is a megközelítés jelenti, mivel nagyvasúti csatlakozás nincs, a buszok pedig hétvégeken nemigen járnak.

Az eddig bemutatott öt szászországi kisvasút, és szintén megemlített Fichtelbergbahn mellett még egyet nem említettünk meg: a Drezda-Lipcse vasútvonalról Oschatz-ban kiágazó Döllnitzbahn-t, amelynek a beceneve "Wilder Robert" – de ezt is csak azért, mert az ottani tényeket nem támasztja alá a személyes látogatás és a saját fotók adta élmény. Kisvasutak azonban nemcsak ebben a tartományban vannak, hanem például Szász-Anhaltban is, így következő utunk oda vezet majd.

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr685659403

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása