Hova megy ez a vonat?

Keletnémet kisvasutak, 8. rész – Rasender Roland: szigetüzem más léptékben

2014. január 14. Szerző: Ellátott utas

Németország egykor NDK-nak számító területét végigjárva találhattunk több kisvasutat Szászország területén, a Harz-hegységben, valamint a Balti-tenger partján is. Van azonban még egy, amely szintén tengerparti vonal, de emellett nagyon sok rokonságot mutat szász rokonaival is. Egy része – a nyomtáv, és hogy többféle korszakot és érdekességet is felvonultató nosztalgiavonatokkal utazhatunk egy szép kastélyhoz – csak véletlen egybeesés, de a többiről sokat elárul, hogy a vonalat jelenleg az egyik „sikertörténet” gazdái üzemeltetik…

52Mh_PutbusAbend1.JPG

Sokszínű vonat egy sokszínű utazáshoz...

Rügen Németország legnagyobb szigete az ország északkeleti sarkánál – igaz, a sors úgy hozta, hogy sem a legkeletibb, sem a (német egység óta) legészakibb pontnak ne számítson. Másfél évtizede még Magyarországról is járt errefelé vonat… hiszen itt található Sassnitz kikötője, ahonnan Svédországba mennek a kompok. A szomszédos Mukran-ban pedig széles nyomtávú vágányokat is találni, amelyen az Oroszországból (illetve a közelmúltig Litvániából is) áthajózott kocsik átrakását végzik. A vasútvonalak kavalkádját a Rasender (azaz száguldó) Roland-nak becézett kisvasút teszi teljessé.

PICT9075.JPGAki nem a közvetlen távolsági vonatok valamelyikével érkezik, azt Rostock illetve Stralsund felől flirt szállítja a szigetre...

650_032_PRESS_Bergen.jpg...ha pedig Putbus-t célozza meg, akkor Bergen-ben erre a RegioShuttle-ra szállhat át.

994011_PutbusSonne.JPGKisvasúti szerelvény és a reggeli első napfény találkozás Putbus-ban...

Az 1895-ben megnyílt első vonalszakasz kiindulópontja Putbus volt, amelyet egy helyi kis fejedelmi család emelt elegáns kisvárossá saját (240 férőhelyes) színházzal és – azóta sajnos elpusztult – palotával. A végállomás Binz lett, amely ma a sziget legfontosabb üdülőtelepülése, de akkori helyzetét jól jelzi, hogy csak az 1930-as évek végén kapott nagyvasúti csatlakozást (ennek a szerepe még ma is igen fontos, még Pozsonyból és Zürichből is szoktak ide vonatok érkezni).

LUFTBI~1.JPGPutbus különlegességei jól láthatók a légifotón is: a vasútállomás közelében a Circus nevű körtér, az ovális parkkal a Markt, jobb alsó sarkán a színházzal, valamint a kastélyparkkal. (forrás: Wikipedia)

TheaterGesamt.JPGEgy 5000-nél kevesebb lakosú városban ma már pláne luxusnak tűnhet egy ilyen színház, amelynek a belseje is legalább ennyire elegáns...

Az állomástól a belváros felé tartva haladunk el a Villa Schulenburg mellett, amelynek a (galériában megtalálható) részleteiért érdemes megállni egy kicsit....

Egy évvel később két irányba is történt hosszabbítás, egyrészt Sellinbe, másrészt pedig a sziget nyugati végébe az Altefähr nevű kompkikötőbe. Stralsundból egészen 1937-ig csak hajóval lehetett átkelni a szigetre, mielőtt elkészült volna a Rügendamm nevű töltés és a hozzá csatlakozó közúti illetve vasúti híd.

1896-ban egy másik kisvasúti vonalon is megindult a forgalom a szigeten: a fekvése és mérete alapján központnak számító Bergen-ből északra, Altenkirchen felé. Ez mindvégig önálló szakaszként, de ugyanígy a Rügensche Kleinbahnen égisze alatt üzemelt – később születtek is tervek a két vonal összekötésére, de az érintett települések csekély lelkesedése miatt ebből semmi se lett. A 38 km hosszú szakasz útjába egy mélyen benyúló öböl is került, így fél kilométeren át az összeköttetést két vasúti komp biztosította. A 24 méter hosszú hajókon három kéttengelyes kocsi fért csak el, így egy hosszabb tehervonattal többször is kellett fordulni, és 1925 után csak a párnás kocsik illetve a későbbi gyorsmotorvonatok utasainak nem kellett átszállniuk az átkelés miatt.

994652_PbMuseum2.JPGPutbus északi csonkavágányain szabadtéri múzeumot rendeztek be a régi járművekből, ennek része ez a Heeresfeldbahn-mozdony...971212_971214.JPG...és a kéttengelyes kocsik közül is több.

 A sziget délkeleti sarkán lévő fürdőhelyek közül a vonal 1899-ben érte el Göhren-t, amellyel így egy 57 kilométer hosszú vonal alakult ki az egyik parttól a másikig. Ezen az utazás több mint három órát vett igénybe, a vasút azonban gondoskodott arról, hogy ne unja el magát senki: már 1926-ban lehetővé tették az étkezési lehetőséget a vonatokon. (Emlékezzünk csak, hogy erre még a Rhätische Bahn-on is két évvel később került sor!) Ehhez két kocsit állandóan összekapcsoltak, és közéjük zárt peronokat illetve zárt átjárókat építettek. Az egyikben rendezték be a kis konyhát illetve elárusítóhelyet, és mindkettőbe asztalokat illetve függönyöket is tettek.

RüKB29_Putbus1.JPGA régi "étkezőkocsik" már külön járnak, de a zárt peron és a konyha megmaradt...

RüKB29-Fahrgstr.JPG...és az utastérben is az asztalok

A RüKB, mint magánvasút, először állami felügyelet alá került, majd 1949-ben teljesen államosították. Az 1960-as évek legvégére megszűnt a teherforgalom, majd felszámolták a Putbus-Altefähr szakaszt és a teljes északi hálózatot is. Nem szántak jobb sorsot a megmaradt vonalnak sem, de 1974 után itt is megnövekedett a nosztalgia iránti igény, amelyhez szerencsés húzásnak bizonyult a műemlékké nyilvánítás is. A régi kocsikból és a vonal eredeti két gőzmozdonyából a ’80-as évek végére itt is sikerült felépíteni egy Traditionszug-ot, amelyben az egykori étkezőkocsik tagjai is helyet kaphattak, mint (párnás szakasszal és asztalokkal rendelkező) szalon- illetve büfékocsi.

53Mh_ITB2.JPGA vonali képeken az 52Mh pályaszámú gőzmozdony látható, ez pedig 53-as számú testvére, amelyet 2011-ben ugyanúgy kiállítottak az ITB-n, mint a Molli új gépét...

RüKB53_Sellin.JPGA Traditionszug egyedi járműve ez a Hannoverben a '30-as években készült kocsi...

RüKB28_Goehren.JPG...de a postaszakaszos poggyászkocsi is eltér attól, amit a szász vonalakon láthattunk.

Természetesen itt sem maradt el a járműpark modernizálása, amely igencsak érdekesen történt: a DR nagyon sok mozdonyt (köztük még IV K-kat is) és kocsit állomásított át ide a szász, illetve szász-anhalti kisvasutakról. Ezekből a kocsikból készültek el itt a Reko-járművek, amelyekkel a mindennapi forgalom most is zajlik – de az RhB emlegetése már csak azért sem lehet véletlen ebben a cikkben, mivel itt is a nosztalgia-büfékocsikat sorozzák be a menetrend szerinti vonatokba.

PICT9600.JPGEz a mozdony Magdeburg mellől érkezett egy felszámolt kisvasútról, amely azóta újra éledezik...

994011_Sellin.JPG...ez pedig a már futólag emlegetett szász-anhalti iparvasútról - de csak 2008-ban...

PICT9628_1.JPG...de van eltéveszthetetlenül szász eredetű is.

1996-ban itt is beköszöntött a magánvasutak korszaka – és az új üzemeltetőt ismét Rügensche Kleinbahn-nak hívták. A váltás nem is maradt eredmény nélkül, mivel a Bergen-Putbus-Lauterbach normálnyomközű vonal alsó szakaszába sikerült egy harmadik sínszálat is beépíteni, így a kisvasúti szerelvények még egy helyen elérhették a tengerpartot, és a Lauterbach-ban nyaralók is könnyebben eljuthattak Binz felé.

PutbusEinfAbzw.JPGAz összevonáshoz túl nagy ráfordításra sem volt szükség...

StreckeNLauterbach.JPG...és már kész is a hosszabbítás Lauterbach felé

Ennek a társaságnak az üzemeltetési engedélye azonban tíz év után lejárt, és nem történt hosszabbítás. Az új üzemeltetőt a Pressnitztalbahn személyében sikerült megtalálni. Ezt a nevet már hallhattuk, amikor egy valódi sikertörténetnek bizonyult múzeumvasútról beszéltünk… de a siker nem állt meg csak ennyiért. Sok egyesületi tag ugyanis nemcsak a szabadidejében akart vasúttal foglalkozni, vagy pedig könnyebben össze akarta egyeztetni azt a nagyvasúti szolgálatával… így aztán egy önálló vasútvállalatot is alapítottak ilyen néven, amely először leginkább tehervonatokkal foglalkozott.

251901_Putbus2.JPGEz a dízelmozdony szintén a Pressnitztalbahn tulajdona, eredetileg Nyugat-Németországban, majd Ausztriában szolgált...

199008_Putbus2.JPG...ez az NDK-s konstrukció pedig Jöhstadt-ban. Személyszállító vonatot egyébként egyik sem továbbít.

RueKB_PackwgDopp.JPGAz új logo és a külön kerékpárszállítás is szépen jelzi a vasút szerepét a turizmusban

Az új társaság számára a korábbi üzemeltető miatt nehéz volt az indulás, mivel az nem bocsájtotta azonnal rendelkezésre a járműveket… így először Szászországból kellett mozdonyokat és kocsikat hozni az üzem felvételéhez. Azóta viszont normalizálódott a helyzet, és még a Bergen-Lauterbach vonalon is átvették a forgalmat – a kisvasúton pedig a barna, RüKB-korszakot idéző Traditionszug mellett már egy zöld, DR-nosztalgiaszerelvény is forgalomba állt.

971210_Putbus.JPGA kéttengelyes kocsik közül egy van, amelyik üzemképes - a szélesebb ablakú részben párnás ülésekkel

970151_Putbus1.JPGA 2010-ben felújított 1.2. osztályú kocsi csak kívülről idézi az NDK-s időket...

970151-1KlDoppSitz.JPG...belül a plüsshuzattal és a bőrtapétázott falakkal szebb korok tanúja!

970152_Putbus3.JPGA büfékocsit már kívülről is fel lehet ismerni, ugyanúgy, mint barna rokonát...

970152-FgstrVBar.JPG...itt viszont még hangulatosabb a belső a natúr faburkolatok miatt...

970152-FgstrVSprNah.JPG...így az út még egy zárva lévő büfé mellett is élmény.

A vonal Putbus és Binz között mezei tájon halad át, majd egy hosszú erdei szakasz következik. A Jagdschloss megállónál kell leszállni az egész sziget egyik legfontosabb és legszebb látványosságához, a Granitz vadászkastélyhoz, amely az erdőt elhagyva jól látható a vonatból is. Az 1851-re elkészült épület is Putbus uraihoz tartozott, de már a kisvasút megnyitása előtt látogatható volt a nagyközönség számára.

52Mh_Jagdschloss1.JPGJagdschloss megállóhely az erdő közepén található...

52Mh_Jagdschloss3.JPG...onnan az útátjáró folytatása vezet fel a domb tetejére a kastélyhoz.

Jagdschloss_Granitz.jpgA külső ugyan dísztelennek tűnik, de a felső oromzat és az ablakok már sejtetni engedik, hogy érdekes épületről van szó (forrás: Wikipedia)

EingTorHund.JPGVadászkastélyhoz illően a bejáratot is vadászkutya őrzi, nem oroszlán vagy griffmadár...

EmpfSalFautEck.JPGMinden szobát a faburkolatok, valamint a márvány- és kerámiakandallók uralnak, néhány hozzájuk illő bútorral.

EmpfSalBild3.JPGA fogadószoba dísze ez a bizarr festmény is a szamárral a halpiacon.

EmpfSalLampSchr.JPGHogy a kastély milyen régi turistalátványosság, azt az is jól mutatja, hogy a vitrinben a róla készült emléktárgyak is már múzeumi darabok...

A háború végén a berendezés nagy része eltűnt, de az 1966-ban újranyitott kastélymúzeumban az utóbbi években egyre több mindent rekonstruálnak a még hiányos mivoltukban is igen szép termekben.

A kiállításon láthatjuk, hogy mi mindent lehet vadászmotívumokkal díszíteni...

 ...sőt, azt is, hogy mi mindent lehet az agancsokkal, trófeákkal kezdeni!

Az étkező falait pedig ezek a tányérok díszítik, így minden vad szó szerint méltó terítékre kerülhetne...

 ...érdemes azonban még feljebb, a plafonra és a csillárokra is egy pillantást vetni.

A legfőbb attrakció azonban mégis a 38 méter magas központi torony, amelynek tetejére 154 öntöttvas lépcsőfokon lehet feljutni – ami meg is éri a fenti kilátás miatt.

TurmTHVUnt.JPGLentről talán ijesztőnek tűnik a magasság...

TurmTreppGriff.JPG...de már az út kezdete is megéri ilyen korláttal...

TurmTreppen.JPG...és ilyen lépcsőfokokkal.

TurmBrAdler.JPGÚtközben ez a halászsas fogad minket...

TurmTHVOb.JPG...és végül legalább egy madár fölé biztos felemelkedhetünk.

GrTurmPano5.JPGBinz...

GrTurmPano1.JPG...és a környező tengerpart látványa a torony tetejéről...

GrTurmPano2.JPG...valamint a másik irányba a sziget jellemző tájképe.

Akinek kevés volt ennyi kép, vagy az összhangra kíváncsi, az 3D-ben is gyönyörködhet a kastélyban, amelynek pincéjében még egy étterem is helyet kapott.

A hátralévő szakaszon a tengerpart közelében (de a vizet nem láthatóan) haladnak végig a vonatok Göhren-ig, ahonnét már nincs messze a szárazföld vége. Az állomás melletti restiben nagyon finom halas ételeket is lehet enni (sőt, a halból, meg az abból készült specialitásokból, mint az itt Bismarckhering-ként ismert ruszli - haza is vihetünk, de az étlapon azért van „für Fischmuffel” (azaz „halgyűlölőknek”) rovat is.

52Mh_Goehren1.JPGA Traditionszug Göhren állomásépülete előtt...

PICT9622.JPG...és egy normál szerelvény vonat mozdonya vízvételezés közben.

PICT9625_1.JPG...egy irányváltás a zárlámpák tekintetében is...

PICT9630_1.JPG...és ismét irány Putbus!

A vonatok egész évben kétóránként indulnak mindkét végállomásról - de mivel a menetidő 1 óra 20 perc, így  két szerelvényre van szükség, amelyek Binz-ben kereszteznek. Júniustól szeptemberig egy "betétjárat" is bekapcsolódik a forgalomba Binz és Göhren között (amely majdnem éjfélig jár) - ekkor Sellin is helyet ad vonattalálkozásoknak - és ebben az időszakban van kisvasúti forgalom Putbus és Lauterbach között. A jegyek árát a megtett zónák száma határozza meg: egy zóna ára 1,80 €, Putbus és a kastély valamint Binz és Göhren között három zóna van, a teljes szakasz pedig öt zónát jelent. Van napijegy 20 €-ért, de ennél jobban megéri a névre szóló hetijegy, amely három zónáig 15 €-ba, ezen felül 30-ba kerül.

Keletnémet kisvasúti túránknak ezennel a végére értünk. Mint említettük, van még néhány kisvasút ezen a tájegységen, ahová még szintén érdemes ellátogatni, csak még mi sem tettük meg – és igaz ez a nyugati tartományokra is, különösen Baden-Württemberg erdőire és az Északi-tenger part menti szigeteire. Reméljük, hogy hamarosan erre is lehetőségünk nyílik majd – és akkor az ott szerzett élményekről is tudósítunk majd.

A bejegyzés trackback címe:

https://hovamegyavonat.blog.hu/api/trackback/id/tr845751599

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

¿Qué tapas hay? 2014.01.14. 23:34:17

Újabb remek beszámoló, csodálatos képekkel. köszönet érte.

((((sok zárójel között: a toldalékolt idegen szavak hibás írásmódja végtelenül idegesítő. AkH 217, nem nehéz. ( helyesiras.mta.hu/helyesiras/default/akh )))))

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.01.16. 01:37:52

Kb. 12-15 alkalommal jártam Rügenen, de Roland létezéséről mindössze két éve tudok.

(Mondjuk Sassnitzban láttam, amikor a vasúti kocsit tolják a kompra. - Sovány vígasz.)

gaborbalk 2014.01.22. 20:42:39

Szia! Fantasztikus! Elolvasva ezen írásokat, el is döntöttem, hogy kis családommal megyünk tavasszal Feketebalogra, mint kis egzotikum, Magyarország "helyett".

Köszönöm ezt a sok szines élményt. remélem lesz folytatás.

A mostani írásod után döbbentem rá, hogy mint kamion sofőr, hányszor mentem el itt, anélkül, hogy tudtam volna mi is van itt. (Sassnitzból kompoltam jó párszor Svédbe-Trelleborgba.)

Apropó Svédország. Fotóztam ott egy bezárt keskeny nyomközű vasútat. (Uddeholm). Ha esetleg érdekel, megtudom keresni a képeket, és berakhatod egy posztba.

Még egyszer köszönöm az élménybeszámolót!

Üdv!
Gábor